Gå til innhold

Oppgradering av maskin, eller vente?


Anbefalte innlegg

Hei forumfolk!

 

Jeg er nå LITT forvirret over hva jeg skal velge av komponenter til ny Hackintosh (fake mac). Selve komponentene på hva som er støttet og ikke av Apple er jeg klar over, men jeg er mer "bekymret" over selve aspektet rundt det å kjøpe nå, om 4mnd eller vente opp mot 1 år på å kjøpe nytt.

 

Dagens maskin:

 

- Gigabyte X58A-UD5

- Intel i7 930 @ 3.92 GHz

- Asus GTX 680 2GB

- Fractal Design R3 Artic White

- 16GB DDR3 1600MHz RAM (Hadde 24, men 8GB er trolig døde, jeg vet ei)

- En 1000W PSU som jeg "låner", så her må jeg kjøpe ny.

- Corsair SSD Force 3 120GB (Har 2 slike, tenker RAID av disse).

- 5 x 3TB WD RED disker + 2 x 500GB WD Blue disker.

 

Behovet mitt er på lik linje med det jeg så i andre tråder, men ble ikke så mye klok på det, da jeg skal bygge en hackintosh å bør være "sikker" på at det funker. Derfor opprettet jeg en egen tråd, så om flere enn meg er interessert i det, så kan de bruke denne tråden.

 

Maskinen i dag funker nogenlunde stabilt, jeg har ikke tid til å finne ut feilen, men fjernet 2/6 brikker med RAM, så nå går den i vertfall. 16GB er aaaltfor lite, så der må det drastiske tiltak til i mengde ram.

 

Så primært til behovet: Lightroom 4, Premiere Pro, Autopano Giga samt litt Photoshop (store filer, 20GB+). Det er ofte gigapanoramaer (200 bilder + i RAW som skal settes sammen), konvertering fra RAW til JPG , render i Premiere som er smerten og argumentasjon for å oppgradere. Videre har jeg CUDA drivere innstalert, så GTX 680'n jobber i premiere for fulle mugger. Jeg spiller ikke, alt er relatert til video og foto, ingen word, eller noe, dette skal være en total foto/video workstation som kjører OSX.

 

Det jeg da tenker er å bruke dagens maskin til Plex server (kjøpe 4 WD RED disker til å sette inn, for total 9 RED disker + OS disk til denne, og så la den putre og gå 24/7) noe som betyr at denne maskinen som skal kjøpes, skal fylles med 4TB WD Black i RAID, for enorm ytelse når det kommer til render, og flytting av panoramaer, og ingen film/torrent bruk etc.

 

Så til ny maskinvare:

 

Har lagt ved et bilde fra dustinhome, dette er en startmaskin, og disker må fylles inn etterhvert. Gigabyte HK er beste valg til Hackintosh, her skal det være et X79-UD5 kort men DustinHome fører ikke dette.

 

Som dere ser i listen, er i7 3930K valgt CPU, men Ivy Bridge-E kommer jo nå til høsten, er det verdt å vente på? Jeg tenker å bruke minimum 4000 på CPU, kan strekke meg til 6000 ish, altså jeg har tenkt å bruke endel penger da maskinen skal vare i 3 år minimum. Av skjermkort bruker jeg dagens GTX 680, jeg trenger kun 1 da premiere støtter kun ett kort så tror 860W PSU er helt greit. Om noen har tips til full-modular PSU så hadde det vert greit samt litt tips til H100i og ekstra vifter på radiatoren.

 

Så, noen som har erfaring til bruk som nevnt over? Er det såpass verdt å sitte på gjerdet til Q3 13? Er Haswell noe å vurdere, eller funker Sandy Bridge E greit? Jeg er helt lost i hva ytelse jeg vil få.... Maskinen jeg har i dag funker tåligt, men det blir å ta råfilene, for å vente med selve prosseseringen.

 

NB: Skal redigere 1. post, måtte bare få alt på "papiret" :p :p

post-233573-0-05327000-1362918665_thumb.png

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X79 har ikke helt full støtte som hackingtosh, dvs du mangler diverse strømstyring.

(Ikke sleep eller speed step..)

 

Skal du ha et 100% fungerende bygg er det Z77X-UP5-TH (om du vil ha det beste med Thunderbolt) og i7-3770k.

 

Alternativet er å vente på neste generasjon.

Lenke til kommentar

Trenger ikke sleep, er fullt klar over "manglene" på 2011 platformen, speed step er jo heller ikke nødv. på en workstation :)

 

Ville bare være sikker på at du visste ulempene!

 

Jeg har hatt flere hacks opp igjennom årene, og nye UEFI gjør ting MYE lettere.

Intallere OSX er blitt like enkelt som intallere Windows. For å være helt ærlig fungerer OSX bedre enn Win7 på min maskin fordi sleep ikke fungerer skikkelig om jeg ikke disconnecter Native Instruments lydkortet mitt I win7.. Driverene er rett og slett bedre i OSX for Native Instruments.

 

Det eneste som ikke har fungert skikkelig var at jeg måtte installere en SSDT for å kunne overklokke etter 10.8.2, men det er fordi systemet ikke støttet Sandy på Z77, med Ivy fungerer det fint.

 

En 3930k vil være ca 50% raskere enn en 3.8Ghz 930 i oppgaver som ytnytter alle kjernene. En overklokk vil gi enda bedre ytelse.

 

Hva som skjer med Haswell og Ivy-E vet man enda ikke, det kan hende støtten blir dårlig, eller bra for den del.

 

Alternativt har komplett i7-970 (6 core 3.2GHz) til salg som demo vare til 2500kr akkurat nå. Den bør overklokke til rundt 4GHz og du får to ekstra kjerner.

 

Det kan være en midleretidig ganske bra oppgradering om du trenger litt ekstra kraft og ikke vil bruke for mye penger før haswell/Ivy-e kommer. I kan kansje få 500kr for den gamle 930'en, noe som vil bli en total kost på rundt 2000kr for to ekstra kjerner.

Lenke til kommentar

Alternativt har komplett i7-970 (6 core 3.2GHz) til salg som demo vare til 2500kr akkurat nå. Den bør overklokke til rundt 4GHz og du får to ekstra kjerner.

 

Det kan være en midleretidig ganske bra oppgradering om du trenger litt ekstra kraft og ikke vil bruke for mye penger før haswell/Ivy-e kommer. I kan kansje få 500kr for den gamle 930'en, noe som vil bli en total kost på rundt 2000kr for to ekstra kjerner.

 

Ikke dumt! Men opplever en jææævli treig speed på Sata 3 og på SSD'n, får faen bare 100MB/s write og 130MB/s read og det på en SSD som ska gå i 500MB/s på begge. Planen er å la dagens maskin foruten SSD og skjermkort bare stå som en mediamaskin i et annet rom og streame ut Plex ifm Film + TV-Serier.

 

Jeg har bare 16GB RAM (4x4GB) og HK støtter kun 4GB brikekr, så jeg kjøper ikke mer der da jeg kan ha 8x8GB på 2011 plattformen.

 

 

Hva som skjer med Haswell og Ivy-E vet man enda ikke, det kan hende støtten blir dårlig, eller bra for den del.

 

Nei sant, men er ikke avhengig av OSX sånn sett, har både W7 og W8 fra skolen (professional) så om ikke OSX er medgjørlig så blir det bare W7 :p :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil var SATA3 kontaktene på x58-ud serien ganske problematiske, selv i windows.

Tror du kommer lengre med å bruke SATA2.

Min forrige hack hadde bare SATA2 (P45 chipset) og jeg klarte 230MB/200MB på SSD'en jeg hadde da, noe som er oppunder max på den jeg hadde da.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil var SATA3 kontaktene på x58-ud serien ganske problematiske, selv i windows.

 

Ja det kan nok stemme, for i W7 har jeg hatt en liten krig :p :p

 

Innstalerte W8 da OSX gikk til helvette, dette funker meget bra! Så tenker derfor å oppgradere til 2011 plattformen allerede nå i april med et HK + 3930K og så heller ha CPU i et par år og kjøpe ny 2011 CPU da behovet kommer, en 3930K er godt nok for min del :p

 

Har en 24" BenQ skjerm, og trenger 1-2 til, har lagt inn 2 slike:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010548771/lg-ips231p-23-wide-tft-led-black/

 

Er disse noe? Er til bilde/video de skal brukes til, så ingen 120Hz er nødv.

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...