Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal finne PC til foreldrene mine!


Anbefalte innlegg

De kan ikke så mye data, og skal bruke den til litt billedredigering og å skrive julebrev til slekta.

 

Er denne ok, eller er det overkill? Jeg synes ikke jeg kan anbefale noe som er dårligere enn at det kjører 64 bit Win 7 og har minst 4 GB minne. Jeg kjenner at jeg ikke orker å bygge selv. :) Bedre for både dem og meg om en butikk kan stå for garantien og servicen! :)

 

https://prisguiden.no/produkt/acer-predator-g3610-core-i5-2300-148920

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Nå vet jo ikke jeg hvor hyppige pc brukere dine foreldre er, men vil nok påstå at den du linket til var litt Overpowered :D

 

Med et gtx 550 skjermkort så gjør det maskinen nærmer seg en "gamer maskin"

 

Ville heller gått for noe litt rimeligere, men samtidig rask :

 

http://www.dustinhome.no/product/5010622202/acer-aspire-predator-g3610-ci3-3-3-8gb-1000-hd6670-w7hp/?intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Til bruket deres så kan jo en Laptop være en god ide? Da har de muligheten til å ta den med seg dersom det plutselig skulle være kjekt. Dustinhome kjører Crazy Days på HP Probook bærbare som er av god kvalitet. Feks en HP Probook 4530s 15".

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Hva med en av disse:

 

En uten skjerm:

http://www.komplett.....aspx?sku=10538

 

Med skjerm:

http://www.komplett.....aspx?sku=10547

 

http://www.komplett.....aspx?sku=10561

 

 

men det hadde vert veldig kjekt å få vite et maks budsjett :) og om du har noe fra før, tenker da på skjerm, mus og tastatur :)

,

 

Budsjett er rundt omkring 6000 eks. skjerm, tenker jeg. Gjerne noe lavere, men ytelse veier tyngre enn pris. Ihvertfall for meg, og siden jeg er "innkjøpsansvarlig", så... :)

 

De har ikke noe utstyr fra før. Kun en sirupstreig laptop med Vista (!) som ikke duger til noenting.

Lenke til kommentar

Hvordan er i3-prosessoren sammenlignet med i5?

 

Sandy Bridge i3 prosessorene har 2 kjerner og 4 tråder mot i5's 4 kjerner og 4 tråder. Så i5'ene er bedre, men om maskinen ikke brukes hele tiden/ofte er en i3 ikke et dårlig valg.

 

Jeg tror jeg ville ha sett etter noe med en i5 og et svært enkelt grafikkort, men når det er sagt vil jeg jo aller helst ha bygget selv. For en god prosessor og en SSD vil være det beste i dette tilfellet.

 

 

Skjønner ikke hva man skal med disse store kassene til brukere som aldri fyller dem med noe som helst ut over det de leveres med. Vent en måned eller to, og kjøp en iMac når oppgradert modell med Ivy Bridge kommer.

 

Når budsjettet er 6000,- anbefaler du en iMac?

 

-Deluze

 

Edit: Ellers kan du jo bare legge til en SSD på et av de allerede nevnte forslagene selvsagt.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Når budsjettet er 6000,- anbefaler du en iMac?

Det skulle være tydelig nok, ja.

 

Med teskje: Budsjett "er rundt omkring 6000 eks. skjerm", men trådstarter foreslo opprinnelig selv en Acer PC til ca 7.000 eks skjerm, så da anser jeg det som akseptabelt. En 21,5" IPS-skjerm er nok verdt ca et par tusen, da er vi på 9.000, altså "rundt omkring" det en iMac koster.

iMac koster pr. i dag fra 9.490, fritt levert på døren, regner ikke med at den oppdaterte modellen som ventes snart koster noe mer.

 

Som en bonus får man en maskin som er ideell til formålet, er ekstremt stillegående, tar mindre plass, bruker mindre strøm, har massevis av ytelse - og beholder ytelsen selv når den brukes i noen år, kan stå synlig i ethvert møblert hjem, og ikke ser ut som en avdanket gamer-boks som er stjålet fra gutterommet

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når budsjettet er 6000,- anbefaler du en iMac?

Det skulle være tydelig nok, ja.

 

Med teskje: Budsjett "er rundt omkring 6000 eks. skjerm", men trådstarter foreslo opprinnelig selv en Acer PC til ca 7.000 eks skjerm, så da anser jeg det som akseptabelt. En 21,5" IPS-skjerm er nok verdt ca et par tusen, da er vi på 9.000, altså "rundt omkring" det en iMac koster.

iMac koster pr. i dag fra 9.490, fritt levert på døren, regner ikke med at den oppdaterte modellen som ventes snart koster noe mer.

 

Som en bonus får man en maskin som er ideell til formålet, er ekstremt stillegående, tar mindre plass, bruker mindre strøm, har massevis av ytelse - og beholder ytelsen selv når den brukes i noen år, kan stå synlig i ethvert møblert hjem, og ikke ser ut som en avdanket gamer-boks som er stjålet fra gutterommet

 

Poenget mitt, for å tydeliggjøre det, er at TS kan få en PC som er mer enn nok i forhold til den bruken som er skissert, med et kabinett (som tåler å stå i dagslys), og en god nok skjerm (en 24" IPS får en til rundt 2000,-) for langt mindre enn 9500,-

 

Hva er det som skiller en Mac og en PC etter noen års bruk som gjør at Mac'en yter så mye bedre? Og kan du bevise denne påstanden på noen som helst måte?

 

At Mac'en er pen og se på, og tar mindre plass enn et tradisjonelt PC-oppsett med kabinett og skjerm er jeg enig i, men den implisitte påstanden om at alle kabinetter er en stygg blanding av plast, vinduer og lys er direkte feil.

 

-Deluze

 

Edit: Det kan være at det er langt mellom ferdigbygde PC'er som oppfyller TS' krav og samtidig er estetisk, så det kan være at mitt poeng krever selvbygg.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at iMac bør vurderes, og at en tusenlapp eller to fra eller til for de fleste godt voksne mennesker er fullstendig irrelevant for en PC man skal ha nytte og glede av de neste 5+ årene.

Det som er langt mer relevant er at man får en PC man er godt fornøyd med, som løser oppgavene enklest mulig, er stabil og driftssikker, og krever minst mulig support (i dette tilfellet sannsynligvis av TS).

http://www.zdnet.com...nce-again/14890

http://www.pcmag.com...,2400794,00.asp

 

Min erfaring er at enhver Windows-installasjon råtner og degenererer etter noen tids vanlig bruk av vanlige mennesker, og at tilsvarende i langt mindre grad skjer med OS X. Altså den vanlige klagesangen fra Windows-brukere om at "PC'n min har blitt så treg", som man har lest hundrevis av ganger i diverse forum. Nei, jeg kan ikke "bevise påstanden", like lite som jeg kan bevise for deg at solen skinner akkurat nå her jeg sitter - i alle fall gidder jeg ikke prøve - men jeg er sikker på at svært mange vet nøyaktig hva jeg snakker om.

 

Ellers er det meg knekkende likegyldig hva TS til slutt ender opp med, jeg kom med et velment (og nå også forholdsvis velbegrunnet) råd, som han kan velge å vurdere eller ikke. Og med det har jeg egentlig ikke mer å tilføye i tråden her.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hei! Har selv bygget pc til familien flere ganger og dette er hva jeg ville sett etter:

 

Intel i3+ : De vil neppe merke forskjell på en i3 eller i5 (dektop altså, ikke mobile som man kan merke forskjell på)

 

4gm ram : mer trengs ikke

 

Lite kabinett : en sexy liten maskin er å foretrekke ovenfor en stor klump med led lys

 

SSD: Dette er den komponenten de vil merke mest. En SSD forbedrer det uvitende legger i en rask maskin, alså tiden det tar å åpne programmer osv. Dette er ikke noe å lure på engang!

 

Edit: Newton over meg her nevner standardkommentaren: "pc min har blitt treg", ofte så er dette harddisken som har for mange oppgaver på en gang og dermed leter etter data og man hører den velkjente "knitringen" eller "tenkelyden". Hvordan ungår du dette? jo kjøp SSD ;)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Fattern vurderer den neste iMacen med Ivy Bridge prosessor.

Særlig hvis ryktet stemmer, om at den skal ha matt skjerm.

 

Det ligner ikke Apple å lage noe som ikke er skinnende, men for ham er det uaktuellt å kjøpe en skinnende skjerm, pga. glasskap bak brukeren og lampe over.

Da blir det kun gjenskinn over hele skjermen.

 

Fattern stiller omtrent samme krav som dere.

Men han har ikke satt noe stramt budsjett. Et krav er at den kan ryddes vekk fra spisebordet når det kommer gjester.

iMac begrenser mengden kabelspaghetti og antall bokser som må flyttes bort når det kommer gjester.

Og den er en av ytterst få maskiner som ser bra ut i stua.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at iMac bør vurderes, og at en tusenlapp eller to fra eller til for de fleste godt voksne mennesker er fullstendig irrelevant for en PC man skal ha nytte og glede av de neste 5+ årene.

Det som er langt mer relevant er at man får en PC man er godt fornøyd med, som løser oppgavene enklest mulig, er stabil og driftssikker, og krever minst mulig support (i dette tilfellet sannsynligvis av TS).

http://www.zdnet.com...nce-again/14890

http://www.pcmag.com...,2400794,00.asp

 

Min erfaring er at enhver Windows-installasjon råtner og degenererer etter noen tids vanlig bruk av vanlige mennesker, og at tilsvarende i langt mindre grad skjer med OS X. Altså den vanlige klagesangen fra Windows-brukere om at "PC'n min har blitt så treg", som man har lest hundrevis av ganger i diverse forum. Nei, jeg kan ikke "bevise påstanden", like lite som jeg kan bevise for deg at solen skinner akkurat nå her jeg sitter - i alle fall gidder jeg ikke prøve - men jeg er sikker på at svært mange vet nøyaktig hva jeg snakker om.

 

Ellers er det meg knekkende likegyldig hva TS til slutt ender opp med, jeg kom med et velment (og nå også forholdsvis velbegrunnet) råd, som han kan velge å vurdere eller ikke. Og med det har jeg egentlig ikke mer å tilføye i tråden her.

 

Misforstå meg rett her, jeg er ikke en grunnleggende motstander av Apples produkter (selv om jeg stiller meg ganske kritisk til Apples måte å gjøre ting på).

 

At en tusenlapp eller to fra eller til ikke har nødvendigvis så mye å si er jeg enig i, men jeg er allikevel av den oppfatning at det ikke er verdt å betale noen tusen ekstra for mer eller mindre null ekstra ytelse (i teorien da jeg ikke tar stilling til 2 spesifikke produkter nå).

 

 

Grunnen til at jeg spurte om forskjellen mellom Mac og øvrige etter X bruk er fordi jeg aldri har brukt Mac utenom enkeltilfeller. Jeg forventer ikke noe mer bevis enn det du kom med nå, at det er din oppfatning. Nå vet jeg at du mener det, og da kan jeg ta det med meg videre.

 

Da har TS fått et godt tilskudd til rådene, og jeg har fått din oppfatning av at Mac holder seg bedre over tid enn PC (antagelig sett mangel på defrag/formatering på PC), det er ikke værst så tidlig på dagen synes jeg :)

 

-Deluze

 

OBS! Om du synes/føler at det oser av sarkasme eller annet i hva jeg skriver er så ikke tilfellet.

Lenke til kommentar

hva med noe ala dette (selvbygg)

 

lite kabinett, lett å flytte på. veldig god ips skjerm. evt ta med cpu kjøler ala cm 212 evo el. mener at det var trådløst nett i det hovedkortet også så en mindre kabel å ta ut også bare ha et trådløst tastatur+ mus så er det bare koble ut strøm og skjermkabel for å flytte.

post-264195-0-92634300-1335350313_thumb.png

 

edit evt bare ta et amd fm1 oppsett istedet pga ikke store krav til ytelse men hd 2000 brikka som jeg ser i flere av forslagene her er så svake at det er latterlig, da er du nødt å pare det med et diskret skjermkort som hd 6570 eller noe.

Endret av Tretsy
Lenke til kommentar

hva med noe ala dette (selvbygg)

 

lite kabinett, lett å flytte på. veldig god ips skjerm. evt ta med cpu kjøler ala cm 212 evo el. mener at det var trådløst nett i det hovedkortet også så en mindre kabel å ta ut også bare ha et trådløst tastatur+ mus så er det bare koble ut strøm og skjermkabel for å flytte.

post-264195-0-92634300-1335350313_thumb.png

 

edit evt bare ta et amd fm1 oppsett istedet pga ikke store krav til ytelse men hd 2000 brikka som jeg ser i flere av forslagene her er så svake at det er latterlig, da er du nødt å pare det med et diskret skjermkort som hd 6570 eller noe.

 

ta vekk skjermkortet, legg til Ivy Bridge i5 3*** og oppgrader til 64 bit OS :)

 

strømforsyninga trenger ikke være på langt nær så stor, en CX 430 holder i massevis

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...