Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Nervøse minutter på CDG: For første gang opplevde jeg å ikke få utdelt boardingkort fordi flyet var overbooket med fire personer, men ble plassert på standby og var rett og slett avhengig av at noen andre ikke dukket opp for å få plass. Heldigvis var det hele tre stykker som ikke møtte opp og jeg kom med.

 

Jeg må si at jeg er ekstremt skeptisk til at overbooking er en etablert praksis blant flyselskaper (og hoteller). Hele hensikten er å profittmaksimere, samtidig som kunden risikerer å ikke få den tjenesten han har betalt for, og jeg kan ikke se for meg at det ville blitt akseptert i så mange andre bransjer at man selger tjenester som man spekulerer i å ikke levere. Her mener jeg strengt tatt at det burde komme noen innstramminger i regelverket, og så får man heller øke prisene litt.

 

 

Fungerer slik i mange bransjer, bla.a. nettlinja jeg nå sitter og skriver denne posten på, er overbooket med høye kneløft. Så lenge det er et marked for å presse prisen ned på billetter tror jeg nok det bli værende sånn, så med andre ord kommer det ikke til å gå av moten med det første ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er et marked for å presse prisen ned på billetter tror jeg nok det bli værende sånn, så med andre ord kommer det ikke til å gå av moten med det første ;)

Noen selskaper kombinerer overbooking med kronglete "reconfirmation" hvor man skal kontakte selskapet og si at man faktisk har tenkt å ta den reisen man har betalt for. Opplevde det for eksempel med Air China tilbake fra Manila. Under bestilling ga de informasjon, kun på Kinesisk, om at man måtte ringe til et nummer i Kina for å bekrefte at man hadde tenkt å reise tilbake. Driver man på slik er det lett å selge mange billetter.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at dette er en praksis som er mindre problematisk for f.eks. en internettleverandør - selv om jeg fortsatt mener det burde være ulovlig - for selv med en svakere linje enn du har betalt for så er du fortsatt på nett. Man kan imidlertid ikke være "litt" på et fly; enten så kommer man seg på flyet eller så får man ikke reist dit man skal. Ikke bare får man ikke tjenesten man har (forhånds)betalt for, men det skaper også problemer ift hotellreservasjonen og andre praktiske forhold som er avhengig av at man kommer til destinasjonen på det tidspunktet man har betalt for. F.eks. har vi noen ganger reist av medisinske årsaker og booket time på en privat klinikk dagen etter ankomst. Da er det ikke nødvendigvis gitt at man bare kan dukke opp neste dag i stedet.

 

Jeg synes egentlig det er rart at dette ikke skaper mer kontrovers. Besetningen på Gardermoen snakket som om dette var noe helt hverdagslig og ikke noe de synes var pinlig i det hele tatt. Problemet er at så lenge ett flyselskap har lov til å gjøre dette så legger det et press på de andre for å være konkurransedyktige, og i slike tilfeller kan lovregulering være gunstig for alle parter. Jeg vet det allerede finnes regler for dette, men jeg synes det er rart at det skal være lov i noen utvalgte bransjer å "lure kunden litt".

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

-

Problemet ligger i samfunnet. Alle vil ha billigst mulig flyreise, hotell, osv.

 

Det kan ikke koste 100kr å fly i 5 timer til Spania, mens det koster 180kr å ta flytoget i 20min, det skjønner vel alle?

Då hentes pengene enn anna plass. Betalt kaffe, bagasje, bording pass. Overbooking, mindre fuel på reise, mer slitne piloter/cabin crew. Osv osv osv.

 

La meg spørre deg, er DU villig å betale mer for billett, men da er du garantert plass på flyet? Førtse/business er svaret då ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjøper sjelden de billigste billettene uansett. Jeg kjøper de som har kortest reisevei og færrest bytter. Business på korte distanser i Europa er vanligvis ikke verdt det, da du uansett sitter i de samme kjipe setene som alle andre. På store langdistansefly kunne jeg vurdert det, da det er en ganske drastisk forskjell i komfort. Men vi er to stykker som reiser, så det blir mer av et dilemma når det er snakk om en familie på fire og forskjellen på en dyr og en billig billett er hvorvidt du får reist i det hele tatt. Jeg har heller ingen tro på at dette noe som kan endres gjennom "forbrukermakt". Det eneste ville vært en regulering som alle var tvunget til å forholde seg til, og når det kommer til flytrafikk finnes det allerede en lang rekke av disse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva syns folk om kofferter med fire hjul? Jeg føler at folk beveger seg saktere og mindre smidig når de har kofferten ved siden av seg.

Jeg foretrekker 2 hjul:

-4 hjul er mindre og stikker ut slik at de lettere skades under transport

-4 hjul er mindre slik at grus og småting lettere blokkerer hjulene

-med 4 hjul kan kofferten lettere rulle avgårde på ujevnt underlag

-4 små hjul gir mere støy

-med 4 hjul kan som oftest retningen på hjulene endres og kofferten blir lett vinglete når man drar den. Ofte kan ett av hjulene låse seg i en annen vinkel enn de andre.

 

Fordelen med 4 hjul:

-tar som oftest ikke noe av plassen inni kofferten.

-er litt lettere å flytte litt om gangen om man står i en kø på flatt underlag

Lenke til kommentar

Rocker en av disse gærningene fra Rimowa, og den er uten tvil best med fire hjul.

 

Men, og dette er viktig - det avhenger utrolig av hva slags koffert det er. Har du en firehjuling med små, dårlige hjul, vil du få en grusom opplevelse. Med store, bra hjul, er det i mine øyne en no-brainer med fire hjul på kofferter for innsjekking.

 

Ellers er alt under preget av at jeg har kofferten på bildet; den veier altfor mye i dødvekt og tåler "alt". Jeg kan sitte på den, noe som er et av poengene mine.

 

RIMOWA_Aaron_Paul.jpg.0x470_q85.jpg

 

Når er fire hjul konge?

- Fire hjul er definitivt mer behagelig å bruke når vekten øker, fordi det muliggjør at man kan trille kofferter ved siden av deg uten å holde noe av vekten. Når du reiser med innsjekket bagasje, vil den som oftest veie nok til at dette øker komforten.

- Den triller like godt på to hjul som andre to-hjulte kofferter jeg har prøvd; jeg har aldri opplevd problemer med at hjulene vrir seg og låser seg i en annen vinkel, enten det er på glatte flyplassgulv, på dårlig asfalt eller over grus eller snø.

- Står du i kø er det uendelig mye mer behagelig å kunne ha kofferten trillende ved siden av seg. Og det gjør man gjerne ganske mye av på flyplasser.

- Når det er nedoverbakke kan du sette deg oppå kofferten og ake nedover. Fungerer perfekt på flyplasser, og jeg gjør det når jeg har muligheten.

- Du får gratis trim hvis du har store problemer med at kofferten triller vekk fra deg. Jeg har aldri hatt dette problemet.

 

Når er fire hjul ikke bra?

- Hvis du er begrenset på størrelse og trenger maksimalt med plass, f.eks. på håndbagasje, vil fire hjul ta uforholdsmessig mye plass. På innsjekket bagasje mener jeg dette argumentet forsvinner.

- Hvis du skal stå lenge i en bakke, vil du oppleve at kofferten vil prøve å trille unna. Jeg løser problemet galant med å holde litt på den, eller legge den sidelengs. Kjedelig å måtte bruke en ekstra kalori eller to.

- Støyproblemet kan være reelt. Helt ærlig har jeg aldri tenkt over dette, men jeg har en koffert med over snittet bra hjul - så den bråker mindre enn en tilfeldig utvalgt koffert.

Lenke til kommentar

Fire hjul er et herk hvis det er slik billig koffert, det har jeg prøvd selv. Men Samsonite sine, er en fryd! Det er silkemykt å rulle avgårde med den på fire hjul, også på to.

 

Jeg synes to hjul er bra på små kofferter, ala kabin, og fire på større så lenge det er ala Samsonite kvalitet. Gleder meg alltid til å trille firehjuleren fra Samsonite. Har selv prøvd den vs Travelgear sin firehjuls koffert. Kan ikke måle seg.

 

Hvor ofte kjører man på grus? Der er fire hjul umulig, men i gater, flyplasser o.l, er fire hjul tha shit!

 

Støy? Kofferter skal da ikke være nødvendigvis stille ... :D

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med SAS Plus på langdistanseruter? Er det verdt de ekstra tusenlappene? Tenker spesielt på komforten og om søvnmulighetene bedres sammenlignet med coach - lounge og litt bedre mat er jo greit nok, men ikke verdt en oppgradering i seg selv, synes jeg. Innspill?

Har både flydd Plus og Biz på langrutene til SAS. I motsetning til lokale ruter i Europa så får man bedre sete på Plus når man reiser lengere. Man har sete med større avstand til og fast skille til sidemannen. Man plages mindre av å få seteryggen forran i fanget og kan også lene seg lengere tilbake, men man sitter og ligger ikke. Man er altså mer uforstyrret av andre rundt seg og det er bedre forhold for å få sove. Hvor mye det er verdt å betale for det er veldig individuelt.

 

Skrev en tripreport på et annet forum hvor jeg testet begge klassene med ny innredning. Det er endel skjønnhetsfeil.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=135852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fløy til Kuala Lumpur med et 777-300, passe trangt for en på nesten 2m på economy.. skal mest sannsynlig fly hjem med en dreamliner - spørsmålet er om det er bedre plass på det?

 

Har spurt klm om hva det vil koste med oppgradering til business, men da må de drive å splitte billettene og styre litt for å få en pris, dessuten må jeg fly business hele veien fra KL til Oslo (mellomlander på schiphol).

 

Noen som har en formening om hva en slik oppgradering vil koste? Ca..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fløy til Kuala Lumpur med et 777-300, passe trangt for en på nesten 2m på economy.. skal mest sannsynlig fly hjem med en dreamliner - spørsmålet er om det er bedre plass på det?

 

Har spurt klm om hva det vil koste med oppgradering til business, men da må de drive å splitte billettene og styre litt for å få en pris, dessuten må jeg fly business hele veien fra KL til Oslo (mellomlander på schiphol).

 

Noen som har en formening om hva en slik oppgradering vil koste? Ca..

 

 

KLM har vel noe som heter "Economy confort" eller noe i den gata også, som er økonomi med bedre beinplass. Et billigere alternativ hvis det kun er lengden som er problemet? (det kan vel eventuelt oppgraderes direkte på nett tror jeg for en ekstra avgift.

Lenke til kommentar

Ser at SAS har begynt med muligheten for reisende å by på oppgradering (som en del av selskapene på kontinentet, mulig SAS har hatt dette en stund, men jeg oppdaget det først nå). Starter på 55€ eller 5000 eurobonuspoeng for oppgradering til plus, noe jeg synes er latterlig mye gitt opprinnelig pris ved bestilling:

 

https://www.flysas.com/en/travel-info/before-travel/purchase-upgrade/

 

Synes i tillegg SAS tilbyr vesentlig dårligere service på denne klassen enn konkurrentene..

Endret av total
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser dette med kofferter har blitt diskutert lengre oppe. Hva er deres favoritt når det kommer til å reise med kun håndbagasje, særlig kortere weekendturer o.l?

Jeg har til nylig brukt en tohjuls samsonite trillekoffert i stoff med en glidelås som skjuler en "expandable"-funksjon som gir noen ekstra cm. (som var grei å ha da jeg nylig fløy med WizzAir hvor jeg måtte knø laptopvesken min oppi håndbagasjen pga max 1 carry-on).

Men ofte trenger jeg ikke all denne plassen og har hatt behov for noe mer hendig, hvor jeg slipper å drasse trillekofferten etter meg, og har derfor sett på versjoner som både kan fylles til max tillatt størrelse, men som også kan komprimeres og bæres på ryggen..

 

 

Vurderte CabinMax, som har fått en del anbefalinger andre steder, og er ganske prisvennlig, men har siste tiden fått veldig sansen for Eastpak sin Strapverz som også kan trilles.

 

Hva er deres preferanse når det kommer til å reise med kun håndbagasje? De fleste flyselskapene tillater jo en liten PC-veske i tillegg, så her handler det jo om å både utnytte kapasitet samtidig som det er greit å være relativt mobil..

Lenke til kommentar

Ser dette med kofferter har blitt diskutert lengre oppe. Hva er deres favoritt når det kommer til å reise med kun håndbagasje, særlig kortere weekendturer o.l?

Jeg har til nylig brukt en tohjuls samsonite trillekoffert i stoff med en glidelås som skjuler en "expandable"-funksjon som gir noen ekstra cm. (som var grei å ha da jeg nylig fløy med WizzAir hvor jeg måtte knø laptopvesken min oppi håndbagasjen pga max 1 carry-on).

Men ofte trenger jeg ikke all denne plassen og har hatt behov for noe mer hendig, hvor jeg slipper å drasse trillekofferten etter meg, og har derfor sett på versjoner som både kan fylles til max tillatt størrelse, men som også kan komprimeres og bæres på ryggen..

 

 

Vurderte CabinMax, som har fått en del anbefalinger andre steder, og er ganske prisvennlig, men har siste tiden fått veldig sansen for Eastpak sin Strapverz som også kan trilles.

 

Hva er deres preferanse når det kommer til å reise med kun håndbagasje? De fleste flyselskapene tillater jo en liten PC-veske i tillegg, så her handler det jo om å både utnytte kapasitet samtidig som det er greit å være relativt mobil..

Ingen spesielle preferanser, men er en gjennomgang her: https://carryonguy.com/best-carry-on-backpack/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...