Gå til innhold

Nevn de fineste storbyene du vet om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reykjavik og Budapest er to jeg kommer på i farta, om de kvalifiserer til storbyer.

 

Jeg har faktisk hørt veldig mye bra om Reykjavik og Budapest. Da er det Budapest, Lisboa, Praha og New York som er noen av byene som er interessant å besøke. Rekjavik står på listen også, men jeg tenker at det er litt kaldt der ;) 

Lenke til kommentar

 

Noen som kan nevne de fineste storbyene du vet om? 

Jeg er reiselysten, og vurderer å ta en storbytur snart. 

Har vært i haugevis med byer. Jo bedre du klarer definere "fin", jo bedre tips kan du få som passer til det du ønsker oppleve.

 

 

Nå tenkte jeg litt på priser. Har et tenåringsbarn som ønsker veldig å se Amsterdam, for han har ikke vært annet enn på flyplassen der. Vi byttet fly der i sommer. Og han var litt oppgitt at det kun var flybytte og at han ikke fikk sett byen. For det første han sa da han kom inn på Schiphol flyplass i Amsterdam: "Wowwwww, for en holwoodverden , - ja den flyplassen er veldig stor og enormt mye butikker der. Han ble dermed veldig nyskjerrig på å se Amsterdam.

 

 Jeg har vært i Amsterdam, og det var en fin tur, men jeg hører at Praha er billigere? Noen som vet om hvordan det er med mat i Praha? Er maten ganske billig på resturanter der? :) Setter stor pris på tips, og takker til alle som deltar i tråden. 

 

Er mange byer å besøke. Men tenker en kort tur nå i høstferien, og en lengre tur til eksotiske omgivelser neste sommer :)

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Skjønner du helst vil holde seg i Europa.

 

Amsterdam er en grei by, men istedenfor å ta toget fra fra flyplassen til Amsterdam kan man bruke noen få minutter mere på å ta toget til Utrecht som er mer kompakt og koselig. Og så har Utrecht figuren Miffi som dukker opp over hele byen i trafikklys og som skulptur til glede for barn i alle aldre.

 

Praha er fin, spesielt i adventstiden. Det er også en rekke byer i Polen som er billige og som er fine. Krakow er en klassiker hvor man foruten en fin gamleby både kan få med seg utflukt til saltgruvene og til konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er ikke et underholdende syn, men noe alle tenåringer burde se.

 

Om du ikke vil bruke for mye penger så er Bucarest et godt Europeisk alternativ. Kan nesten se ut som deler av Paris. Og så kan dere ta en tur til slott i området, for eksempel i Bran hvor de sier grev Dracula var.

 

Lisboa er fint hele året og heller ikke for dyrt. De har også Europas beste design outlet, Freeport, som ligger over broen sør for byen. Om man ikke er bortskjemt med de beste design outlet i USA så kan de fleste gå amokk der. Noe spesielt med Lisboa var at man engang fant ut at byen så altfor stygg ut og det kom en lov om at man måtte male husene hvert år. Folk klarte snike seg unna kravet ved å ha glasserte fliser på husene. Det er flere steder hvor man har følelsen av å være på et baderom når man går i gaten.

Lenke til kommentar

Skjønner du helst vil holde seg i Europa.

 

Amsterdam er en grei by, men istedenfor å ta toget fra fra flyplassen til Amsterdam kan man bruke noen få minutter mere på å ta toget til Utrecht som er mer kompakt og koselig. Og så har Utrecht figuren Miffi som dukker opp over hele byen i trafikklys og som skulptur til glede for barn i alle aldre.

 

Praha er fin, spesielt i adventstiden. Det er også en rekke byer i Polen som er billige og som er fine. Krakow er en klassiker hvor man foruten en fin gamleby både kan få med seg utflukt til saltgruvene og til konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er ikke et underholdende syn, men noe alle tenåringer burde se.

 

Om du ikke vil bruke for mye penger så er Bucarest et godt Europeisk alternativ. Kan nesten se ut som deler av Paris. Og så kan dere ta en tur til slott i området, for eksempel i Bran hvor de sier grev Dracula var.

 

Lisboa er fint hele året og heller ikke for dyrt. De har også Europas beste design outlet, Freeport, som ligger over broen sør for byen. Om man ikke er bortskjemt med de beste design outlet i USA så kan de fleste gå amokk der. Noe spesielt med Lisboa var at man engang fant ut at byen så altfor stygg ut og det kom en lov om at man måtte male husene hvert år. Folk klarte snike seg unna kravet ved å ha glasserte fliser på husene. Det er flere steder hvor man har følelsen av å være på et baderom når man går i gaten.

 

Tusen takk for tipset anngående Holland. Vi holdt på å bli påkjørt hele tiden i Amsterdam av syklister sist gang, så det er gjerne like greit å velge en annen by i Holland som du sier. Vår familie stammer tilbake fra Holland så sønnen er veldig nyskjerrig å oppleve å se hvordan det ser ut utenfor flyplassen der, og det forstår jeg godt :)

 

For meg frister det mest å dra til Praha, men jeg tenker mest på min sønn. Vil han til Holland så har jeg lyst til at han skal få oppleve ønsket sitt i og med at han desverre kun fikk se den flotte flyplassen der ved bytting av fly. 

 

Lisboa må bli til sommeren for jeg vil heller reise såpass langt når jeg skal være borte litt lengre på ferie :) . Herlig med varme og sol. Og drømmer meg bort til en eksotisk by med strender til sommeren. 

 

Takker for tips. Og dere: kom gjerne med flere tips. 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Vil slå et slag for Tokyo - den ultimate storbyen, om det er en virkelig storbyopplevelse du ønsker.  Og slett ikke så dyr som mange skal ha det til.  Den får de andre byene nevnt her som Amsterdam, Budapest til å virke som småbyer.  Selv New York og London blekner litt sammenlignet med den byen.   En lang reise, men en uforglemmelig opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset anngående Holland. Vi holdt på å bli påkjørt hele tiden i Amsterdam av syklister sist gang, så det er gjerne like greit å velge en annen by i Holland som du sier.

Sløve nordmenn som er vant til at man blander sammen sykkelstier og gangstier og lar de gående ha prioritet vil risikere å bli påkjørt både i Danmark og flere steder nedover kontinentet. Her har de et klart skille mellom områder for sykkel og for gående. Å virre rundt i sykkelbanen er akkurat like farlig som å virre rundt midt ute i gaten uten å se seg for, dere vil bli påkjørt.

 

Amsterdam er langt fra den mest ekstreme byen her så det er bare å lære seg først som sist å ikke gå ut i (sykkel)veien.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for tipset anngående Holland. Vi holdt på å bli påkjørt hele tiden i Amsterdam av syklister sist gang, så det er gjerne like greit å velge en annen by i Holland som du sier.

Sløve nordmenn som er vant til at man blander sammen sykkelstier og gangstier og lar de gående ha prioritet vil risikere å bli påkjørt både i Danmark og flere steder nedover kontinentet. Her har de et klart skille mellom områder for sykkel og for gående. Å virre rundt i sykkelbanen er akkurat like farlig som å virre rundt midt ute i gaten uten å se seg for, dere vil bli påkjørt.

 

Amsterdam er langt fra den mest ekstreme byen her så det er bare å lære seg først som sist å ikke gå ut i (sykkel)veien.

 

 

Vi bodde på et hotell ved en gate som var ganske trafikkert. Men det var ikke slik andre steder i Amsterdam. Det var kun i den gaten vi holdt på å bli påkjørt.  Men Amsterdam var en nydelig by. Jeg elsket byen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...