Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg sliter med å få til focus bracketing i Lightroom. Bildene er produsert med E-M5 mk2. Noen andre som har prøvd dette? Har prøvd fem serier nå, men alle får uklarheter midt i bildene. Bildene hver for seg ser er jo bra.

Tror ikke det er mulig å gjøre dette i Lightroom, du må i tillegg ha Photoshop eller spesifikke program som Zerene eller Helicon.

 

Du har rett! De ble eksportert til Photoshop. Har fotopakken til Adobe. Men resultatet blir altså ikke så bra.

 

 

Hvilken blender brukte du? Må nok blende ned en del for å få nok dybdeskarphet. Skulle tro kameraet fikset det selv, men ser ikke slik på en omtale av funksjonen jeg leste for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil, men ble ikke dette mulig å gjøre direkte i nyeste versjon av Lightroom? Den cloud greia. Har det ikke selv, men helt sikkert noen som kan gi et definitivt ja eller nei :-)

Jeg har denne 'cloud greia', ingen mulighet for focus stacking der, desverre. De opererer med begrepet stacking i LR., men det betyr bare at flere bilder grupperes og legges under en 'thumbnail' (ser at Språkrådet anbefaler miniatyrbilde eller knøttbilde for thumbnail, er det noen som bruker disse?).

Lenke til kommentar

Jeg har denne 'cloud greia', ingen mulighet for focus stacking der, desverre.

 

Stemmer, LR har ikke focus stacking support. Litt merkelig da LR har HDR og Panorama og det må være ganske nært beslektede algoritmer og det er jo allerede laget for PS. Hadde vært fint å fått focus stacking også med resultatet i RAW-format. Kanskje de sparer det til neste versjon.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sliter med å få til focus bracketing i Lightroom. Bildene er produsert med E-M5 mk2. Noen andre som har prøvd dette? Har prøvd fem serier nå, men alle får uklarheter midt i bildene. Bildene hver for seg ser er jo bra.

Tror ikke det er mulig å gjøre dette i Lightroom, du må i tillegg ha Photoshop eller spesifikke program som Zerene eller Helicon.

 

Du har rett! De ble eksportert til Photoshop. Har fotopakken til Adobe. Men resultatet blir altså ikke så bra.

 

 

Hvilken blender brukte du? Må nok blende ned en del for å få nok dybdeskarphet. Skulle tro kameraet fikset det selv, men ser ikke slik på en omtale av funksjonen jeg leste for noen uker siden.

 

Jeg brukte f 4. Det er der optikken er skarpest på det objektivet. Hvis det stemmer det du sier så skjønner jeg ikke vitsen. Poenget med focus stacking må vel være å få bildet skarpest mulig der optikken er best. Det er mulig å ta inntil 99 bilder, og jeg var ikke i nærheten av det. Fire av seriene er tatt på en strand der jeg starter serien med focus på noe veldig nært.

 

Nesten så man skulle skrive en support-sak til Adobe og klage sin rett. Betaler nå for programvaren.

 

Jeg har ikke prøvd å stacke jpg enda. Tenkte jeg skulle prøve det en gang jeg har tid igjen. Jeg prøvde å stacke raw-filene, og det tok vannvittig mye minne.

Lenke til kommentar

Focus stacking kan være litt bingo, og fungerer best dersom det ikke er altfor stor forskjell mellom fremre og bakre fokus. Det er ikke alltid lett for algoritmen å finne ut om noe er skarpt i fokus eller en skarp kant på en bokehsirkel ute av fokus.

 

Du vil sannsynligvis få et bedre resultat med å blende ned og så skarpe ekstra opp for å kompensere for diffraksjonsuskarpheten. Focus stacking er så vidt jeg vet mer en workaround der du ikke har mulighet til å blende mer ned på grunn av mangel på lys eller annet.

 

Til landskapsbilder med flere eksponeringer har du også en problematikk med at motivet endrer seg - vann, trær, mennesker, dyr, kjøretøy, skyer etc.

Lenke til kommentar

 

Jeg har denne 'cloud greia', ingen mulighet for focus stacking der, desverre.

 

Stemmer, LR har ikke focus stacking support. Litt merkelig da LR har HDR og Panorama og det må være ganske nært beslektede algoritmer og det er jo allerede laget for PS. Hadde vært fint å fått focus stacking også med resultatet i RAW-format. Kanskje de sparer det til neste versjon.

 

HDR og Panorama er helt nytt av LR6, så det er vel egentlig ingen overraskelse at focus stacking ikke er støttet enda. Forøvrig støtter vel ikke CaNikon etter det jeg forstår dette direkte i kameraet enda, så det kan ta en stund før det dukker opp i LR.

Lenke til kommentar

Mitt problem er vel at jeg ikke har noen god kamerasekk, og jeg er usikker på om jeg vil ha det. Foto kommer i andre rekke på tur. Jeg har prøvd å ta med fotobag i stortursekk, men det blir så klønete. Til små turer har jeg kamera i det originale lærettuiet, og tilleggslinser i hver sin pose i sekken. Det fungerer helt greit, men er litt skeptisk til om de har god nok beskyttelse, pluss at de kanskje kan ta skade hvis jeg sklir og faller.

 

Det nærmeste jeg har kommet en grei fotosekk er denne: http://store.lowepro.com/photo-sport-bp-300-aw-ii

Men ser ut som fotoområdet er litt i største laget for mitt kamera, samt at det er litt lite plass til turting.

Lenke til kommentar

Kjøp deg fotovest :p

 

Personlig foretrekker jeg en egen fotosekk for å ha alt samlet både hjemme, i bilen og på dedikerte fotoutflukter til fots. Når foto ikke er hele turen bruker jeg snutebag, eventuelt med polstret pose for et objektiv eller to til, plukket ut etter behov. Dette kunne jeg potensielt byttet ut med en belte-variant, men jeg har ikke kommet over en som frister ennå. Fordelen med disse er at kameraet og objektiver er mer tilgjengelig enn i en sekk og at det lar seg kombinere med en tursekk ment for klær, mat og turutstyr. De fotosekkene som liksom skal være alt i ett-sekker er gjerne under middelmålig sammenlignet med skikkelige tursekker. Fotoveske er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

DataFMT: Jeg har en Lowepro pro runner 200 aw. Den er i trangeste laget nå. Skulle jeg valgt om igjen så måtte det blitt en litt større variant.

 

Snutebagen er en Lowepro TLZ 2 grønn (sånn ser en av etterfølgerne ut). De polstrede objektiv-bagene er sånne som har kommet med Sigma EX objektiver. Noe slikt.

 

AtW: Sekk er tungvint ved skifte av objektiver, men greit for lagring hjemme, i bil og på de fotturene man vil ha med alt. Sekk synes jeg er ergonomisk mye bedre enn veske. Tidligere hadde jeg ofte nok plass til matpakke, vannflaske og en tynn vindjakke oppi fotosekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg en egen fotosekk for å ha alt samlet både hjemme, i bilen og på dedikerte fotoutflukter til fots. Når foto ikke er hele turen bruker jeg snutebag, eventuelt med polstret pose for et objektiv eller to til, plukket ut etter behov. Dette kunne jeg potensielt byttet ut med en belte-variant, men jeg har ikke kommet over en som frister ennå. Fordelen med disse er at kameraet og objektiver er mer tilgjengelig enn i en sekk og at det lar seg kombinere med en tursekk ment for klær, mat og turutstyr. De fotosekkene som liksom skal være alt i ett-sekker er gjerne under middelmålig sammenlignet med skikkelige tursekker. Fotoveske er ikke noe for meg.

Jeg gjør omtrent det samme (minus snutebag), fotosekken har et et eget rom på toppen som rommer det jeg trenger ved reiser og dagsturer (litt klær, lesestoff, niste osv, og laptop når jeg reiser).

 

Jeg synes  posen som fulgte Zuiko 12-40 f/2,8 var litt stor og klumpete, så jeg har sydd poser til dette og alle de andre objektivene av noe semsket skinn jeg hadde liggende, de er finne når jeg tar med meg bare kamera og et par objektiver i en mindre sekk/bæreveske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen gjort erfaringer med GX8? Har nettopp anskaffet den (skulle egentlig ha Oly PEN F, men droppet den). Brukbart tilbud på JP med 1400 cashback og "gratis" 25mm/1.7 når du kjøper bare kamerahuset. Lå faktisk et ekstra batteri med også. Ikke rukket å ta særlig med bilder ennå. Er bare på utforskningstadiet på menyoppsett og de mange funksjonene. Noen andre som har brukt det en stund og kan si noe om hva de er fornøyd/misfornøyd med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...