Gå til innhold

PC til videoredigering.


Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til meg når jeg trenger en pc som skal redigere HD film?

 

Tenkte jeg skulle kjøpe meg Pinnacle HD ultimate, og trenger en pc som klarer å håndtere HD filer på en grei måte.

Er redd den pcen jeg har nå kommer til å slite helt grønnjævlig.

 

Har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke mer enn 5-6000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du nå?

Forslag på dustin.no:

 

 

2x 1TB HDD kan settes i RAID0 for god sekvensiell ytelse for videoredigering.

i5-2500 er en god og rask prosessor.

16GB RAM, så går du ikke tom.

Lite og stille kabinett.

 

EDIT:

En idé kan være å legge ved enda en harddisk for å lagre filmene på. Så slipper du datatap om en av diskene feiler. Seagate Barracuda Green 2TB 5900RPM er en grei disk å lagre filmer på, men for videoredigering vil du helst kjøre på raskest mulige disker.

 

Jeg har heller ikke lagt ved OS her, oppsettet kan revurderes litt om det trengs.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Har en gammel ferdigpc fra elkjøp. 2.4ghz, og 4gig ram. Vet ikke så mye mer om den hehe.

 

Så jo bra ut det oppsettet der, det er da alle deler jeg trenger for å sette igang, sett bortifra OS?

 

Begynner å bli 100 år sia jeg bygde pc sist, men det skal vel være grei skuring?

 

Tenkte å ha ett par eksterne disker uansett, til backup av bilder og video.

 

Tusen takk for handlelista, er vanskelig å finne deler selv, når man ikke har så mye peiling :)

Lenke til kommentar

Alt skal fungere ja. Kabler er det vanskelig å bomme på, da de kun passer et sted :).

Du får også en veldig god strømforsyning som tåler mye hard bruk og gode muligheter til dedikert skjermkort senere, den er også stille.

 

Det eneste du vil bli nødt til å gjøre før installasjon er å gå inn i BIOS og skru over diskkontrolleren til RAID. For så å sette diskene i RAID0. Har du litt erfaring med BIOS og PC fra før er dette grei skuring og like vanskelig som å installere Windows ;)

 

Det skal også følge med en del instruksjoner til hovedkort og prosessor og lignende, men i verste fall kan du komme tilbake og spørre om hjelp her på forumet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hold deg unna Pinnacle HD ultimate. Alle meldinger på nettet tilsier at de som bruker Pinnacle redigering software "gråter" mer enn andre. :thumbdown:

 

PC'n du linker til blir nok i snaueste laget for HD redigering selv om du legger litt mer penger i noe ekstra "stæsj".

 

Prøv å finn deg en mer Gamer PC type som utgangspunkt som du kan bygge ut. Regn med å øke budsjettet ditt, med mindre du gidder å sitte å vente hver gang du har gjort en justering i redigerings programmet.

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...