Gå til innhold

PC inn i firma - Verditap


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver i dag et AS med omsetning på rundt en million kroner i året. Jeg kjøpte, før jeg startet firmaet, en bærbar PC som jeg nesten utelukkende bruker til arbeid. Den kostet ny 10883kr i november 2014, fikk ny pga reperasjon våren 2015 og nå ligger prisen, for den rimeligste i følge prisjakt.no, på hele 15000kr. Dog har det kommet en ny versjon og den tilsvarende modellen av min ligger på rundt 12990kr.

Hvilket verditap skal jeg påregne og hvordan skal et slikt 'salg' til firmaet føres regnskapsmessig? Jeg er eier, betaler ingen lønn til meg selv og har ingen andre ansatte.

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke beregne noe verditap med virkning for aksjeselskapets skatt/regnskap, dette er ikke en av aksjeselskapets eiendeler. Skal selskapet kjøpe denne av deg må du beregne (objektiv) markedsverdi på kjøpstidspunktet. En måte å beregne objektiv markedsverdi på er å gjennomføre en teoretisk lineær avskrivning - du kjøpte for 10883 i november 2014 og selger i april 2016. Si anslått levetid er 3 år, dvs. 36 måneder, og restverdi etter dette er null. Gjenstående verdi vil da være 18/36 eller 1/2. Dette er en mulig beregningsmåte.

 

Eventuell differanse mellom din kjøpspris og salgspris (verditap på din hånd) er fradragsberettiget fordi dette er en yrkeseiendel, men fordi du er arbeidstaker i aksjeselskapet (selv om du ikke betaler lønn) inngår fradraget i minstefradraget, slik at du derfor som regel ikke vil få noen fradragseffekt.

 

Siden laptopens anskaffelseskost er mindre enn 15 000 kr får selskapet fullt fradrag for anskaffelsen med en gang. Man bokfører ikke da noe verditap i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...