Gå til innhold

Opprette AS, om Egenkapital, kostnad, lønn etc.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, 

 

Ved opprettelse av et AS, hva vil være forskjellen på:

- Egenkapital på 30.000 og etterpå låne selskapet 70.000 

- Egenkapital 100.000 

Kan jeg ta ut de første 100.000 i selskapet skattefritt uansett? 

 

Hva er summen av de totale kostnadene med ved opprettelse av AS? (omtrentlig) 

 

Jeg vil forøvrig være eneste ansatte i selskapet, og omsetningen vil være relativt høy (x-antall mill/år.), overskuddet er dog noe lavt. 

Hvor ofte må jeg sende inn regnskap for bedriften? Trenger jeg revisor til dette? 

 

Vil jeg kunne ta ut lønn på 75.000kr i året skattefritt (50.000 frikort og 25.000BSU) og bare betale arbeidsgiver-avgift på dette? 

Er det ok om jeg tar ut all lønnen i f.eks. Desember, eller må det være en jevn sum? 

 

Vil det at jeg står som eier av bedriften påvirke fremtidig studielån/stipend på noen måte? (er student) 

 

Regner med at all kjøp av kontorutstyr vil kunne trekkes fra overskuddet? (mac, mobil, printer, etc) 

 

Takker på forhånd for svar :)

 

 

AK på 30 000 kr + å låne selskapet 70 000 kr betyr at du kan ta ut 70 000 kr senere uten skatt. Du kan også beregne en rente fra selskapet.

​AK på 100 000 kr... du kan ikke ta ut noe skattefritt uten å endre aksjekapitalen negativt.

 

Skulle du gå konkurs får du skattefradrag på AK men ikke til lån til selskapet.

Lenke til kommentar

Det er også en annen grunn til f.eks å låne pengene. Om du skyter alt inn som aksjekapital, og så går du med f.eks 55 000 i underskudd første året. Da er egenkapitalen din redusert med 55 000 kr, dvs den er på 45 000 som er under 50 %. Da inntrer noe som heter handlingplikt etter aksjeloven. Lånet vil ikke være egenkapital så vidt jeg husker - så du får ikke handlingsplikt.

 

En annen løsning som mange bruker er å tegne kapitalen til overkurs. Si at du tegner 10 aksjer for 3 000 kr hver, og så skriver man i stiftelsesdokumentet at man skal betale 10 000 for hver aksje hvorav 7 000 er overkurs. Overkurs er også egenkapital. men den er litt mer fleksibel å håndtere.

 

Registrering av selskapet i Brønnøysund koster 5 570 kr når det gjøres elektronisk. Når det gjelder bekreftelse på at stiftelseskapitalen er innbetalt kan du få banken til å bekrefte. Føring av regnskap kan du gjøre selv - men uten erfaringer anbefales det sterkt at man bruker regnskapsfører. Kostnad her vil variere betydelig avhengig av virksomhetens omfang. Her må man bare høre med aktuelle regnskapsførere.

Lenke til kommentar

Det er også en annen grunn til f.eks å låne pengene. Om du skyter alt inn som aksjekapital, og så går du med f.eks 55 000 i underskudd første året. Da er egenkapitalen din redusert med 55 000 kr, dvs den er på 45 000 som er under 50 %. Da inntrer noe som heter handlingplikt etter aksjeloven. Lånet vil ikke være egenkapital så vidt jeg husker - så du får ikke handlingsplikt.

Om du går med 55 000 i underskudd om du gir lån så har du jo 25 000 i negativ egenkapital og handleplikten har følgelig inntrådt for lengst. Så dette resonnementet følger jeg ikke helt.

 

For øvrig: Hvordan er overkurs enklere å håndtere? Jeg hadde inntrykk av at overkurs primært var et instrument for å gjøre emisjoner med forskjellig verdi fra eksisterende aksjonærer.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet jo ikke helt hva du skal gjøre men er sjansen stor for at du blir sjekket opp av kunder, forretningsforbindelser, etc så ser det mye bedre ut at AK er 100 000 kr og ikke 30 000 kr.

 

Noen bryr seg ikke om dette for andre kan det gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

 

Det er også en annen grunn til f.eks å låne pengene. Om du skyter alt inn som aksjekapital, og så går du med f.eks 55 000 i underskudd første året. Da er egenkapitalen din redusert med 55 000 kr, dvs den er på 45 000 som er under 50 %. Da inntrer noe som heter handlingplikt etter aksjeloven. Lånet vil ikke være egenkapital så vidt jeg husker - så du får ikke handlingsplikt.

Om du går med 55 000 i underskudd om du gir lån så har du jo 25 000 i negativ egenkapital og handleplikten har følgelig inntrådt for lengst. Så dette resonnementet følger jeg ikke helt.

 

For øvrig: Hvordan er overkurs enklere å håndtere? Jeg hadde inntrykk av at overkurs primært var et instrument for å gjøre emisjoner med forskjellig verdi fra eksisterende aksjonærer.

 

 

Jeg bommet på den - utrolig nok. Det utløser handlingsplikt, men handlingsplikten løses enkelt med konvertering nedskriving av eksisterende kapital og og konvertering av lån. Jeg har nemlig gjennomført et slikt case, dog for noen år siden - og det var det som falt meg i minne (men da feil)

 

Jeg har ikke vært med på å stifte et eneste selskap de 10 siste årene uten at vi har brukt overkurs. Dog snakker vi om tegninger på fra 2 mill og oppover. Etter endringene i aksjeloven i 2013 ble overkurs definert om til fri egenkapital (overkursfond forsvant). Det betyr at når man bruker overkurs så starter faktisk selskapet med noe fri egenkapital, og underskudd kan dekkes med fri egenkapital. Mulig at grunnen til at vi har bruk overkurs i alle stiftelsene er; 1) Holdingsselskaper hvor eier vil ha stabil utbyttepolitikk selv om inntektene kan variere, 2) Selskaper hvor vi faktisk har budsjettert med betydelig underskudd første år, og da passer det godt med fri egenkapital. Vi har faktisk forutsatt at den skal nyttes til dekking av underskudd.

 

Før endringen i aksjeloven som gav mulighet til å dekke stiftelseskostnadene av aksjekapitalen, tegnet man ofte med overkurs - fordi disse midlene kunne nyttes til å betale stiftelsekostnadene.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp startet AS og aksjekapital på 30000kr vil jeg ikke anbefale. Etter kostnadene er trukket fra er selskapets kapital nede i 24000kr og det er lite når handlingsplikt utløses ved 15000kr. Da har man kun 9000kr for å skape en utestående fordring eller annen bokført verdi slik at selskapets kapital er i behold.

9000kr er kun noen tanker drivstoff, en mobil telefon eller en pc.

 

Med andre ord ikke en eneste krone til lønn, uforutsette utgifter eller andre ting.

 

Nystartede AS er ikke særlig kredittverdige så lån er vanskelig å få. Etter noen måneder med omsetning er det mulig å få konto kreditt men det bør skytes inn egne penger eller gi selskapet lån av egne penger.

 

Kapital behoved ved oppstart er stort sett alltid undervurdert og er en viktig årsak til dårlig likviditet i selskapets første leveår.

 

Hvis ikke du vil satse mer enn 30000kr på foretaket ditt hvorfor skal banken gjøre det?

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...