Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - Hvordan, hvorfor


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har planer om å starte et enkeltmannsforetak med bakgrunn i at jeg er DJ på fritiden. Har også planer om å starte med utleie av PA. Er ikke så veldig inne på dette så hadde håpet at noen med litt peiling kunne summert meg litt? Gjerne litt detaljert på fremgangsmåte og fordeler samt ulemper(?). På forhånd takk!

 

Mvh

Chrisfox

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har planer om å starte et enkeltmannsforetak med bakgrunn i at jeg er DJ på fritiden. Har også planer om å starte med utleie av PA. Er ikke så veldig inne på dette så hadde håpet at noen med litt peiling kunne summert meg litt? Gjerne litt detaljert på fremgangsmåte og fordeler samt ulemper(?). På forhånd takk!

 

Mvh

Chrisfox

Du registrerer det på Altinn med din BankID. Ganske rett fram.

 

Om du skal drive som DJ og utleie er nok ENK å foretrekke fremfor AS da det er mindre papirarbeid, og en generelt enklere måte å drive på. Om du derimot skal ansette noen på sikt, bør en over på AS.

Lenke til kommentar

Pass på fellen okey :)

http://www.industrienergi.no/2015/08/forskuddsskatt-selvstendig-naeringsdrivende-ma/

 

Jeg kan også nevne at du ikke får arbeidsledighetstrygd [dagpenger] med enkeltmannsforetak.

Loven er urettferdig og Norge lager ikke rettferdige lover. Du betaler skatt, men får ikke krav på trygde goder. 

Norge lager de mest idiotiske lovene. http://www.aftenposten.no/jobb/Egen-bedrift-gir-null-i-dagpenger-5561782.html

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Alt står på Altinn sine sider, så anbefaler deg å bruke en halvtime+ der inne for å lese deg opp. 

 

Fakturerer du for over 10k(ca?) i året er det ikke lenger hobbyvirksomhet, så det burde du gjøre.

 

Vær obs på at du blir pliktig på å kreve inn moms når du bikker 50.000 i omsetning. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordelen er hovedsaklig at det er det alternativet som medfører minst papirarbeid - men altså minst, ikke null.

 

Noen ulemper er bla at man som selvstendig næringsdrivende ikke får sykepenger før fra tredje uke, og at man har fullt personlig ansvar for alt man gjør som næringsdrivende.

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor et aksjeselskap skulle være så mye vanskeligere at det blir et argument. (Da tar jeg forbehold om at vedkommende ikke er dyslektiker - dyslektikere vil selvfølgelig ha problemer med alt papirarbeid (men bør egentlig likevel velge aksjeselskap, pga ansvarsbegrensningen).)

 

NB: Det er også mulig at man som (registrert) selvstendig næringsdrivende kan få problemer med arbeidsledighetstrygd - men detaljene der har jeg INGEN oversikt over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...