Gå til innhold

Lønn som lastebilsjåfør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri kjørt lastebil, og har vel strengt tatt ingen planer om det heller i nærmeste framtid.

 

Men det er selfølgelig forskjell i lønnen som er. Min oppfatning av arbeidsmarkedet, er at lastebilsjåfører er mangelvare for øyeblikket, og at du dermed stiller i en sterk posisjon når det gjelder forhandling av lønn.

 

Hva med å få en kamerat eller noe (deg selv kanskje?) til å ringe rundt til forskjellige selskaper å høre hva dem tilbyr?

 

Har en kompis av meg som akkurat tok lappen, og han tok en telefon, og vips hadde han jobb. Så jeg tipper det ikke blir noen store problemer med å skaffe deg jobb nå.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg forvente å få i lønn? Er det forskjell i lønn på langtransport kontra anleggskjøring f.eks?

 

takknemlig for alle svar  ;)

9089700[/snapback]

 

Har sett firmaer i anleggsbransjen byr opp i mot 40000 i mnd for sjåfører, da var det jobb i tunnel og ligge på brakke, regner med det var to uker på og ei uke fri e.l.

Lenke til kommentar
Hei folkens!

 

Vurderer å ta CE sertifikat, og begynne å kjøre lastebil.

Jeg er 25 år, og har 2 års erfaring som budbilsjåfør.

Hva kan jeg forvente å få i lønn? Er det forskjell i lønn på langtransport kontra anleggskjøring f.eks?

 

takknemlig for alle svar  ;)

9089700[/snapback]

 

 

Jeg kjører en søppelbil og der har jeg lønn alt fra 30k til 35k i mnd, det beste jeg har hatt hittil er over 36k på en mnd. Men det er ikke snakk om noen 9 til 3 jobb.

 

Kommer du på riktig sted kan du klare å tjene 40 til 50k på en mnd.

Endret av Abits
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ut fra hva jeg har hørt er det mulig å tjene greit med penger, men man må jobbe mye. Og timelønnen er nok ikke noe å skryte av om man tar med hviletiden. Man kan bare kjøre et visst antall timer i strekk, et visst antall hver dag, hver uke osv. Ikke sikker på hva reglene er, men uansett krever det at du f.eks. må hvile i 6 timer, og de timene går ikke inn i noe timelønn. Så selv om du ikke kjører bilen, er det jo ikke fritid. Merk; dette er vare briefly hva jeg har hørt, så må nok sjekke med transportselskapene.

 

Det som derimot er fakta er at man er garantert jobb, siden sjåfører er mangelvare i hele Europa. Spesielt på langtransport. Kjører man bare innad i bygrensene er det som en hver 8-16-jobb (som de fleste vil ha). Så har man ikke et problem med å jobbe mye og være mye hjemmefra kan man nok legge opp en del penger. Har man familie og samboer og slikt må man nok være litt påpasselig med at kjøretidene ikke er altfor ubehagelige.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei folkenks!

Mannen min leter etter jobb som lastebilsjåfør, men det er så vanskelig fordi han kommer fra utlandet.

Har send ca 50 søknader og har vært bare på et intervju!

Hva man kan gjøre for å få jobb her i Norge?

Er det så mye diskriminering rett og slett!!!!!!!!!!!!!!

 

Skriv bedre søknader, herregud.

Det hjelper ikke!!!!

Lenke til kommentar

Hvor mye en tjener som lastebilsjåfør er veldig vanskelig å svare på. Dette er fordi det som mange har nevnt finnes veldig mange forskjellige jobber og man kan ofte få bra betalt mot å jobbe enten skift, mye overtid eller på kjipe tidspunkt. Det finnes selvsagt også mange useriøse firmaer med generell dårlig standard på lønn/vilkår/bilpark.

 

Selv har jeg en jobb med normal arbeidsdag og kjører uten henger. Tjener mellom 300k og 400k i året alt etter hvor mye overtid det blir og hvilke tillegg jeg får. Tillegg avhenger av oppdragstype og overtid avhenger av vær/medarbeidere og uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Svogeren min kjørte for et mellomstort firma i Drammen fram til 2008. der tjente han mellom 600 og 700k i året i flere år.

Han hadde ikke fast lønn(kanskje noe veldig lite) men fikk lønn utifra antall km X tonn han kjørte inn hver måned.

Han kjørte rundt i norge og sverige. Men så skal det sies at han gjerne reiste på jobb kl 04 om morgenen og var hjemme igjen 17 og 20 på kvelden.

Dvs. slaving omtrent.( men det passet han, slapp unna kona og ungene hehe).

 

Men så begynte dårligere tidene, turene betalte dårligere og han fikk ikke kjøre like mye.

Lønna kom ned på ca 400k i året.

 

DA bestemte han seg for å begynne å kjøre for seg selv,(etter 10 år som lastebil sjåfør) og det går ok men all ansvar er ikke verdt det pluss at han ikke kan sykemelde seg engang. Han taper masse penger ved at lastebilene står stille selv om han får sykepenger.. Han hadde 2 lastebiler og forsøkte å ansette folk for å kjøre den ene lastebilen men det ble mer tull og skade enn verdt det. Veldig mange useriøse sjåfører der ute.

Dermed solgte han den andre lastebilen og kjører selv.

Til tider så tjener han meget godt, mens andre kan det hende at han får kun små turer i uken.

Veldig opp og ned.

Selv om lønna gikk ned så mener jeg bestemt at han burde holde seg til å kjøre for andre.

Han slaver mer nå, tar mer risiko med økonomien, har mange utgifter .

 

Når han kjørte for andre var det kun kjøringen som var viktig.

Alt annet som forsikringer, reparasjoner, dekk..utstyr osv...det slapp han å tenke.

 

I grunn det jeg skulle frem til.

 

En kunne tjene meget godt tidligere ihvertfall men da var det ikke 8-16 jobb.

Og han sier at det er stort konkurranse fra utenlandske firmaer siste årene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...