Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tror kanskje vi burde trengt en ordentlig oppklaring på reglene rundt båtførerbevis, og hvilke båter man lovlig kan kjøpe i gitte aldre og lignende. Jeg oppdaterer førsteposten når argumenter kommer sammen med eventuelle kilder.

 

Kan starte med noen spørsmål for å få tråden i gang:

Fra 01.01.08

1. Hvilke båter kan man kjøre, og hvor fort kan man kjøre, når man er under 16 år?

Du kan før fylte 16 år føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop.

2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

4. Hvilke båter kan man ikke kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Båter man ikke kan føre når man er over 16 år, uavhengig av båtførerprøven, er båter over 15 meter (50 fot). For å føre disse trenger man kystskippersertifikatet.

 

Hvordan blir det samme i år 2009?

Siden det pr. idag - og ei heller i det kommende året - er krav til båtførerprøven er det ikke noen forskjell på hvordan båter man kan føre med eller uten denne.

Det er mulig dette kommer i 2009, men det er det vel ingen som vet.

 

OPPDATERING - SKREVET AV GRIZZLYX:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12342534

 

På tide å oppdatere tråden litt nå, jeg foreslår en oppdatering av førstepost i denne tråden også.

Det er kommet et vedtak om hvem som trenger båtførerbevis, og dette gjelder fra 1. mai 2010.

 

Dette gjelder for:

- De som skal kjøre båt over 8 meter (=26,3 fot).

- De som skal kjøre båt med motor større enn 25 hk.

 

Dette gjelder for alle som oppfyller ett eller begge kravene over, med mindre de er født før 1. januar 1980. De som er født før dette slipper å ta båtførerprøven, selv om 18 av 24 drepte på sjøren i fjor (2007) var menn over 40 år. Dette er politiker-logikk på sitt beste. :thumbdown:

 

For å kjøre båter på 50 fot eller større trenger du fremdeles fritidsbåtskippersertifikat (forferdelig ord).

 

 

Kilder:

Ny statsråd - nye regler - Stavanger Aftenblad

Innfører obligatorisk båtførerbevis - VG

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kjempefint tiltak dette her, har vært mange spørsmål og tråder angående dette i det siste, moderatorene burde vurdere denne som sticky hvis innholdet blir bra (noe jeg regner med det blir!)

 

Jeg kan jo begynne med og besvare dine spørsmål

 

nr.1: Du kan før fylte 16 år, føre båter inntil 8 meter, med motor inntil 10hestekrefter, som IKKE KAN gå over 10knop.

 

nr.2/3: Når man er over 16 år, kan man uavhengig av båtførerprøven, føre båter inntil 15 meter, med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

 

nr.4: Båter man IKKE kan føre når man er over 16 år, uavhengig av båtførerprøven, er båter over 15 meter (ca 50fot), for og føre disse trenger man kystskippersertifikatet.

 

Siden det pr. idag, eller ikke i det kommende året (minst) er krav til båtførerprøven er det ikke noen forskjell på hvordan båter man kan føre med eller uten denne.

Det er mulig dette kommer i 2009, men det er det vel ingen som vet.

 

Så neste spørsmål kunne vel blitt:

 

-Hvilke klasser/skiller vil vi få innenfor hva man må ha båtførerprøven for og føre?

-Når blir (kanskje) båtførerprøven innført og for hvilke båter/båttyper?

Lenke til kommentar
Ja, foreløpig er det dessverre sånn, men det er ikke noen begrunnelse for at ikke man burde ta den ;)

Neida, selvfølgelig ikke, men i disse tider er det utrolig mye snakk om kurset, og det virker som veldig mange velger å ta det. Men for all del, det er jo nyttig.

 

Har du noen kilder, forresten? På at reglene om at båtførerbevis ikke er påbudt enda?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Etter kva eg har høyrd vert det frå august i år påbode med båtførarprøven for alle.

 

Når det kjem til dette med kystskipparsertifikatet meinar du sikkert fritidsbåtskipparsertifikatet(D5L). Då er begrensningane 50 brt. , det er inga begrensning på verken motorstorleik eller lengde.

Lenke til kommentar

Er det fristen for båtførarprøven eller dette med fritidsbåtskipparsertifikatet du tenkjer på?

 

Når eg gjeld båtførarprøven er det noko eg har høyrd, om det er sant eller ikkje veit eg ikkje.

 

Når det gjeld fritidsbåtskipparsertifikatet er dette noko eg lærer på skulen. Viss du er i tvil om reglane der kan du ganske enkelt lesa på www.sjofartsdir.no

Lenke til kommentar
Etter kva eg har høyrd vert det frå august i år påbode med båtførarprøven for alle.

 

Når det kjem til dette med kystskipparsertifikatet meinar du sikkert fritidsbåtskipparsertifikatet(D5L). Då er begrensningane 50 brt. , det er inga begrensning på verken motorstorleik eller lengde.

 

Viss man har D5L, eller høyere, trenger man båtførerbeviset da også, eller?

Lenke til kommentar
Det har jeg også blitt lært opp til, men har ikke noen linker hvor dette står at det virkelig er lovlig.

Altså, når man har med seg en over 16 år i båten, er det 16åringen sitt ansvar, og reglene gjelder som for en 16åring, selvom ikke den personen fører båten.

 

Tusen takk, broren min er under 16 år og det er litt kjedlig å sitte igjen med en bot.

Lenke til kommentar
Etter kva eg har høyrd vert det frå august i år påbode med båtførarprøven for alle.

 

Når det kjem til dette med kystskipparsertifikatet meinar du sikkert fritidsbåtskipparsertifikatet(D5L). Då er begrensningane 50 brt. , det er inga begrensning på verken motorstorleik eller lengde.

 

Viss man har D5L, eller høyere, trenger man båtførerbeviset da også, eller?

Nei, når du har D5L treng du ikkje båtførarbeviset

Lenke til kommentar
Etter kva eg har høyrd vert det frå august i år påbode med båtførarprøven for alle.

 

Når det kjem til dette med kystskipparsertifikatet meinar du sikkert fritidsbåtskipparsertifikatet(D5L). Då er begrensningane 50 brt. , det er inga begrensning på verken motorstorleik eller lengde.

 

Viss man har D5L, eller høyere, trenger man båtførerbeviset da også, eller?

Nei, når du har D5L treng du ikkje båtførarbeviset

 

Det var godt å høre, men jeg vet at noen av mine kolleger har støtt på problemer når de skal leie båt. Utleieren forlanger et eller annet bevis på at man har peiling på det i å ferdes i båt. Da hjelper det lite å komme med et D1-sertifikat, som betyr at man kan være skipper på alt fra Askeladden til supertanker. En annen sak er jo dette med forsikring, jeg vil anta at man får redusert premie når man kan slenger et eller annet bevis eller sertifikat på bordet. På en annen side bør jeg vel greie båtførerbeviset på stående fot, ellers bør jeg vurdere min stilling :!:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Etter kva eg har høyrd vert det frå august i år påbode med båtførarprøven for alle.

 

Når det kjem til dette med kystskipparsertifikatet meinar du sikkert fritidsbåtskipparsertifikatet(D5L). Då er begrensningane 50 brt. , det er inga begrensning på verken motorstorleik eller lengde.

 

Viss man har D5L, eller høyere, trenger man båtførerbeviset da også, eller?

Nei, når du har D5L treng du ikkje båtførarbeviset

 

Det var godt å høre, men jeg vet at noen av mine kolleger har støtt på problemer når de skal leie båt. Utleieren forlanger et eller annet bevis på at man har peiling på det i å ferdes i båt. Da hjelper det lite å komme med et D1-sertifikat, som betyr at man kan være skipper på alt fra Askeladden til supertanker. En annen sak er jo dette med forsikring, jeg vil anta at man får redusert premie når man kan slenger et eller annet bevis eller sertifikat på bordet. På en annen side bør jeg vel greie båtførerbeviset på stående fot, ellers bør jeg vurdere min stilling :!:

jo, sant som du seier, men viss du har mob-båtkursbevis får du i alle fall leiga :p Er nok strengt tatt ikkje noko stort problem å ta båtførarprøven, men det er det at ein lyt gjera det som vert problemet :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...