Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss ikke kalle det et Windows ME riktig ennå. Problemet med Windows ME var at det var uferdig og inneholdt rekordmange bugs. Problemet med Windows 8 er at i prosessen med å bytte grensesnitt løser man endel mangler, men bytter ut en del velfungerende og velkjent funksjonalitet med noe som ved første øyekast ikke ser ut til å dekke en del vanlige brukstilfeller godt nok.

 

Det første var rett og slett dårlig håndtverk, det siste ser ut til å være dårlig markedsforståelse. For de som er uenig i det siste, kan man alternativt si elendig markedsføring, siden det møter stor motstand blant kundene allerede.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

for W8 sin del så er det ikke markedsføringen som er problemet , men måten det funger på.

Bruker grensesnittet er ikke ferdig . rett og slett.

 

Metro gir deg jo bare en strøelse på vinduene , noe som bryter totalt med det Windows er

Den store bommerten er dog at man ikke slipper unna metro

Den andre virkelig store feile er at mye av det man må gjøre i Windows 8 må man gjøre dobbelt opp

 

det vil jeg sammenligne med at man har 2 Windows versjoner oppe og går samtidig der den en er den dominerende.

og når kjør en en applikasjon som bare virker på den en versjonene så blir mana kastet inn i den andre.

Dette virker som om det er en miks av 2 forskjellige Windows versjoner der noe virker på den en og noe på den andre

 

Tidligere versjoner var tross alt bare en versjon

 

jeg tok kontakt med Microsoft borge for noen dager siden

De bare henviste til et Windows forum

Lenke til kommentar
<snip>

Det var den tvilsomme holdbarheten i forhold til harddisken jeg tenkte på her

Det var en artikkel som tok for seg bruken av SSD-er her på forumet . der tok de opp det problemet

( enten ble de utslitt før tiden eller så ble de fylt opp med data)

Jeg kjenner ikke til noen artikkel som konkluderer med at SSDer er mer utsatt for død fra slitasje enn HDD. Snarere tvert imot.

Her er et eksempel

Brukeren BAT har skrevet kontinuerlig til SSDer 24/7 i mange måneder, og det er også en tråd på xtremesystems der de gjør det samme. Resultatene har støttet konklusjonen jeg har påstått lenge: for vanlige brukere trenger man ikke å bekymre seg for å skrive ihjel en SSD. Selv de fleste entusiaster vil aldri være i nærigheten av å drepe en SSD med skriving.

 

Om SSDer blir fylt opp med data kommer helt an på kapasitet og bruk. Jeg klarte meg som sagt greit med 32GB i en laptop til studentbruk, og GHTPC hos foreldre hadde 32GB i 3 år før jeg nettop byttet den med en 64GB (men den har også noen TB med snurredisker, og er også en filserver).

Om du vet hva du gjør, og gjør det du vet du burde skal det ikke være noe problem med at du går tom for kapasitet på en god stund.

 

Der man må være forsiktig når man kjøper SSD er diverse "budsjett" SSDer som kan være av lav kvalitet, og helt nye utgaver eller firmware som det ikke er kjent om er stabile og gode. Holder du deg unna disse skal SSD være blandt det mer sikre du har i maskinen, men det finnes unntakstilfeller om man har veldig uflaks med enheten eller oppsettet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er jo det som er problemet.

Hva er en god nok SSD ?

 

nå vår det for en stund siden en artikkel om SSD her på forumet

jeg har ikke klart å finne den enda så jeg tar det fra hukommelsen

 

 

Der var det snakk om at det var veldig begrenset hvor mange skrive sykluser hver minne celle tålte .

Det med førte til at deler av disken kunne bli utslitt før tiden

en annen sak var man kunne skrive til mindre celler en man kunne slette

samtidig så var ikke de programmene som skulle holde styr på lesingen og skrivingen ikke hel gode da .

og man kunne opplevde at man måte rydde opp selv

 

jeg forstår egentlig ikke helt hvordan plasseringen av snarveiene til programmer kan påvirke ytelsen på en disk når man bruker Windows

Lenke til kommentar

Det med skrivesykluser er irrelevant for alle som ikke trenger nok kompetanse til å forstå om det er relevant for dem :)

Dette gjelder alle nye SSDer.

 

Hva er en god nok SSD? Sjekk eller spør etter anbefalinger i SSD tråden. Solide SSDer i dag er Samsung 830 (og 470, som var forgie generasjon), Crucial M4 (og C300 som var forgie generasjon), Intel (alle), Plextor M3P(/S), og jeg anser også SandForce baserte SSDer som å være gode. Det er noen ytterst få som fortsatt har rapportert problemer med SandForce, men det er en rate som jeg antar ligger rundt typisk DOA rate for de fleste merker/produsenter. Det kommer an på firmware, men nye Marvel kontroller baserte SSDer ser også ut til å oppføre seg pent.

En smule suspekte merker er Kingston (ikke Hyper-X eller Intel rebadge), OCZ (ikke Vertex/Agility), og andre (/ukjente) produsenter.

 

Mange programmer og snarveier på skrivebordet påvirker hovedsaklig oppstartstiden. Etter det ligger alle ikonene cachet i RAM.

Et fullt/rotete skrivebord er ofte et tegn på en generelt rotete C partisjon, og gjerne rotete programvare oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig uenig i Win8 løsningen. Jeg ser kun rotete Oppgave linjer. Vansker for å holde oversikt over hva som er på PCen til slutt. Og fra mitt synspunkt veldig lite oversiktlig.

 

Jeg bruker start knappen ganske mye og jeg liker dårlig at de pusher på oss disse endringene for å få samme bilde på Tough produktene og PC produktene. For helt ærlig det er faktisk kanskje snakk om 2 TB mere programmer på en PC.

 

Kom gjerne med innspill og meninger

Lenke til kommentar

Jeg er veldig uenig i Win8 løsningen. Jeg ser kun rotete Oppgave linjer. Vansker for å holde oversikt over hva som er på PCen til slutt. Og fra mitt synspunkt veldig lite oversiktlig. Jeg bruker start knappen ganske mye og jeg liker dårlig at de pusher på oss disse endringene for å få samme bilde på Tough produktene og PC produktene. For helt ærlig det er faktisk kanskje snakk om 2 TB mere programmer på en PC.Kom gjerne med innspill og meninger

 

Jeg vil også ta med at Søke funksjonen i WinXP burde komme tilbake. (ect: søke etter alle bilder, alle videoer. Finner ikke det i Vista/Win7)

Lenke til kommentar

(ect: søke etter alle bilder, alle videoer. Finner ikke det i Vista/Win7)

 

1) Åpne et søkevindu.

Du kan f.eks. gjøre dette med ctrl+f (hotkey for "Find") fra et explorer-vindu, eller ved å klikke på "Search Everywhere" som kommer opp når du begynner å skrive i det lille søkefeltet på startmenyen.

 

2) Klikk "Show only: Picture".

 

3) Klikk "Advanced Search"

 

4) Velg Location - Everywhere. Ja, dette er nødvendig selv om du kom hit via "Search Everywhere". Den første everywhere var ikke så everywhere som denne neste everywhere.

 

5) Trykk søk.

 

6) Vent. Søk på ikke-indekserte plasser er treigt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg kommer ikke til og kjøpe windows 8 på trass. det er uakseptabelt og fjerne en så viktig og tradisjonell ting fra noe som fungerer veldig bra.

dette er en av grunnene til at jeg har gått over til ubuntu.

Bruker du virkelig Dash-knappen øverst på sidebaren? Jeg bruker utelukkende Super-tasten på tastaturet ("Win-knappen") siden jeg uansett skriver tekst for å finne ting i Dash-en. Det kunne faktisk aldri falt meg inn å trykke på knappen med musen før jeg skal begynne å skrive noe med tastaturet.

 

Gjør nok det gitt. :) en gang jeg reinstallerte windows fungerte ikke usb musa uten driver så da brukte jeg bare tastaturet, ogda følte jeg meg som en handikappet sel som prøver og holde i en kopp...

Lenke til kommentar

Har rivd av Windows tasten (pga når jeg spiller så kommer jeg ut av spillet når jeg kommer næraten den) så fjerningen av start-knappen kommer dårlig med :D

 

Dessverre så er de mange som forsatt ikke ser problemet .

jeg fik nesten lyst til å gi deg honnør for du har gjort noe aktivt for fremme behovet for denne virtuelle knappen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har rivd av Windows tasten (pga når jeg spiller så kommer jeg ut av spillet når jeg kommer næraten den) så fjerningen av start-knappen kommer dårlig med :D

Har rivd av Windows tasten (pga når jeg spiller så kommer jeg ut av spillet når jeg kommer næraten den) så fjerningen av start-knappen kommer dårlig med :D

 

Dessverre så er de mange som forsatt ikke ser problemet .

jeg fik nesten lyst til å gi deg honnør for du har gjort noe aktivt for fremme behovet for denne virtuelle knappen

"Start-knappen" lever i beste velgående. Spol frem til 1:23 i denne videoen og se selv:

http://www.youtube.com/watch?v=LdkRN2GWBm8&t=1m24s

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
ikke startknappen , men startmenyen
Det var ikke det du skrev, og det var ikke det Rainbow Dash mente heller.

 

Du har nok misforstått poenget .

jeg kan gjenta det .

 

reinbow har tatt av Windows tasten på tastaturet fordi den er i veien når han spiller.

Her synes jeg det er bra at det blir poengtert hvilket behov det er for den virtuelle knappen ( på skjermen)

 

 

Du påstår at man ikke har tatt bort den virtuelle knappen ( noe annet kommer ikke frem i videoen)

Man har tatt bort den virtuelle knappen , det var også den jeg snakket om

Lenke til kommentar

Den virtuelle knappen er der fremdeles. Når jeg fører musen ned i hjørnet der den virtuelle knappen skulle vært, så dukker det opp en virtuell knapp som det står "Start" på. Det gjøres ca. 10 ganger i den videoen.

At de har valgt å skjule knappen når man ikke er i nærheten av den burde være OK for alle, siden du da får plass til flere programmer på start-linjen. På samme måte som at det er helt vanlig å auto-skjule start-linjen når man ikke er i nærheten av den.

Lenke til kommentar

Det er godt skult i videoen men mindre man går inn for å se det

startknappen utgjør bare plassen til et enkelt ikon ,så det er ikke nye å hente på å skjule den

 

nå er det sagt at det i virkelig heten er en direkte vei til startmenyen

 

Windows 7 så føre man musen ned på oppgavelinjen og det dukker opp et ikon man kan klikke på for å få frem en startmeny

 

i Windows 8 må man først føre markøren ned på oppgavelinjen og så til et bestemt område på den for å få frem denne menyen.

Etter dit utsagn skal det først dukke opp et valg som man klikker på for å få frem denne menyen.

Det er ikke det man har sagt tidligere

 

her vil problemet være at man risikerer å få får frem startmenyen når man egentlig leter etter et ikon (snarvei ) til et program. her vil man da få frem en meny som okkuperer hele skjermen i stedet for å starte et program

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...