Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Da har jeg testet både Estonian Air og Tallinns flyplass (og det er bare en såvidt jeg vet, som tar både innelands- og utenlandsflyvninger).

 

Jeg vet ikke hvilke flytyper Estonian Air har, men de jeg kjørte begge veier var små. Kun to seter på hver side av midtangen. Setenummereringen gir ingen mening, da en side har f.eks. setene 1A og 1C, mens motsatt side har 1D og 1F. Man har droppet en bokstav og vi var flere som stusset over det.

 

Flyplassen i Tallinn er liten. Spesielt merkelig er at de kun har en - en - sluse inn til sikkerhetskontrollen. Det fører til lang kø selv om det er lite folk. Noe sier meg at denne flyplassen ble bygget for en tid med langt mindre flytrafikk og at Tallinn snart vil trenge en større flyplass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det når man flyr med SAS igjennom ett reisebyrå. (Om setningen ga mening). Hvis man legger til EuroBonus nummer når man skal ha boardingkort, vil man i heletatt få noe poeng ut av det?

 

Om du reiser på normal SAS billett vil du få det ja, registrer gjerne nummeret ditt hos reisebyrå'et om du bruker de ofte så ordner de det for deg. Men spar på boardingkortet om de ikke kommer med.

 

Er det charter så vil du ikke få bonuspoeng.

Lenke til kommentar

Veldig standard måte å ha setenummer på det. På fly med én midtgang er alltid A og F-setene vindusseter, C og D er alltid midtgangseter og B og E er da alltid midtseter, dersom de finnes.

 

Det er sånn på alle fly, f.eks. Widerøe sine små Dash8, SAS sine CRJ900 osv. Ikke noe spesifikt for Estonian Air.

 

Ok, så det har å gjøre med størrelsen på flyet. Det er lenge siden jeg har flydd med et så lite fly som det jeg brukte til Estland.

Lenke til kommentar

Er det noen selskaper en bør unngå når en flyr Oslo - New York? Ser at selskapene som kommer billigst ut er Iceland Air, Air France, Lufthansa/Delta og Norwegian. Vet at en for eksempel må betale 400kr ekstra for bagasje og mat med Norwegian.

United bruker være billigst. Har vært godt under 3-tallet i lange perioder i år. De er ikke med på mange norske metasøk, men sjekk dem direkte fra united.com for eksempel når Lufthansa har tilbud for da legger de seg under i pris, og de flyr direkte. SAS har også greie priser akkurat nå.

 

Norwegian er et selskap jeg unngår. Både fordi det er stor risiko for lange forsinkeler over Atlanteren og fordi jeg kjenner til eksempler med trippelfakturering de har nektet å ordne opp i.

Lenke til kommentar

Rent strekningsmessig er Icelandair ideelt for å fly til Amerika, siden man flyr i en tilnærmet rett linje over atlanteren via Reykjavik, i stedet for å bruke flere timer ekstra på en mellomlanding som går i "feil retning" ned på kontinentet før man kommer avgårde.

 

Edit: Dette gjelder selvfølgelig også amerikanske selskaper, som nevnt over.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Rent strekningsmessig er Icelandair ideelt for å fly til Amerika, siden man flyr i en tilnærmet rett linje over atlanteren via Reykjavik, i stedet for å bruke flere timer ekstra på en mellomlanding som går i "feil retning" ned på kontinentet før man kommer avgårde.

 

Edit: Dette gjelder selvfølgelig også amerikanske selskaper, som nevnt over.

Om New York er destinasjonen er det som det allerede er kommentert best å fly strekningen uten mellomlanding, selv foretrekker jeg SAS eller United på strekningen.

 

Med SAS og United er alt man normalt trenger, mens hos Norwegian må man betale for bagasje, setereservasjon, ulteppe, mat, drikke, uderholdningssystem, etc... Icelandair husker jeg det var endel jeg måtte betale for ombord, men sjekk hva de inkluderer nå.

 

United har litt surere og kjipere service ombord enn SAS og kommer også halvannen time senere tilbake til Oslo.

Lenke til kommentar

Var over nå i august, fløy 747 med United over (til SFO) og 380 tilbake med Lufthansa. United og 747 var mye bedre enn LH og 380. Både plass, mat og service var bra på United, men underholdningstilbudet var dårlig. På LH og 380 var servicen dårlig, maten elendig og plassen ekstremt dårlig (økonomiklasse begge veier). Underholdningstilbudet var bedre på 380 enn 747, men skjermen var liten og matt, og systemet ekstremt tregt (hele systemet måtte restartes underveis), i tillegg ble skjermen uleselig når den i setet foran la ned ryggen (for liten bevegelighet i tiltfunksjonen), så det er mye bedre å ha med det man skal se på et nettbrett.

 

Har fløyet med LH over flere ganger før, men alltid med 747, og da har både plass og mat vært bra. Har også fløyet med Air France (340) og KLM (747) noen ganger, og hatt grei plass (best på KLM 747), god service og OK mat med begge.

Lenke til kommentar

Var over nå i august, fløy 747 med United over (til SFO) og 380 tilbake med Lufthansa. United og 747 var mye bedre enn LH og 380. Både plass, mat og service var bra på United, men underholdningstilbudet var dårlig. På LH og 380 var servicen dårlig, maten elendig og plassen ekstremt dårlig (økonomiklasse begge veier). Underholdningstilbudet var bedre på 380 enn 747, men skjermen var liten og matt, og systemet ekstremt tregt (hele systemet måtte restartes underveis), i tillegg ble skjermen uleselig når den i setet foran la ned ryggen (for liten bevegelighet i tiltfunksjonen), så det er mye bedre å ha med det man skal se på et nettbrett.

 

Har fløyet med LH over flere ganger før, men alltid med 747, og da har både plass og mat vært bra. Har også fløyet med Air France (340) og KLM (747) noen ganger, og hatt grei plass (best på KLM 747), god service og OK mat med begge.

Godt å høre! Jeg skal fly SVG-FRA-SFO t/r om to uker, og booket også UA med 747 fremfor LH. Prismessig var de like, så hovedgrunnen var at jeg ville ha lengre connection i FRA på veien hjem for å kjøpe en koffert, og LH er så gniene med bonusopptjening, mens UA gir 100% hos Eurobonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...