Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekkel klomp i halsen


Esukiru

Anbefalte innlegg

Jeg har en skikkelig ekkel klump i halsen rett under adamseplet. Har hatt den i en del uker nå men den oppstod først etter at jeg hadde vært forkjølet. Når jeg svelger, virker det som at den skal gli ned i magen men er der fortsatt. Når jeg hoster, så virker det som om at den skal komme opp men sitter fortsatt fast. Hva kan det være? Hevelse? Noen som har hatt det samme? Kan hende det er bare meg men det virker som at jeg puster litt tyngre på grunn av klumpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hatt det, når du puster.. løfter du litt med hode? og du føler at du må... strekke magen din litt ut på en måte?..

isåfall, det samme som jeg hadde..

gikk til legen, sjekke det.

han sa det var en klump i halsen, han tok den vekk på en eller annen måte..

 

kanskje ikke det du hadde da men.. :S

 

Good luck..

Lenke til kommentar

Hmm... Prøvd å spise noe som er litt raspete, og kan dra meg seg litt av den?

Prøv å spis potetgull, bare ikke tygg det helt til suppe. La det være litt raspete og svelg en stor klump.. Pass på at du ikke svelger for mye slik at det setter seg fast da! :)

 

Kan hende dette fungerer... Må prøve dette selv etterpå.. :)

Lenke til kommentar

hello, i think that you are suffering from goiter. this is a thyroid gland related disease, in which the thyroid gland is enlarged. due to that it presses on the esophagus, causing those swalloing sensations.

 

Can you feel a lump in your throat? do you have other symptoms?

 

i am borrowing my boyfriend account, and i answering , you in english cause my norwegain is bad.

Lenke til kommentar

Det du beskriver kan være det som kalles en "globolusfølelse". Følelsen av at det sitter en "klump" i halsen som du ikke får svelget ned. Dette ble før ansett for å være et rent psykisk fenomen (angst/nervøsitet), men i senere tid har de også funnet ut at det kan være flere årsaker. Kan ofte forekomme ved forkjølelse og er som regel forbigående. Hvis den derimot blir værende over 2-3 uker, kan det være lurt å oppsøke lege.

 

Her er et lite innlegg:

 

http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2241613.html

 

Hvis du vil søke på Google, så heter det "globus sensation" på engelsk.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det er en litt kinikig greie det der, for det er vanskelig å si hva som kommer først, uroen eller klumpen i halsen. Kan nok være greit å dra en tur til legen, ja, så får du i allefall funnet ut om det fysisk eller psykisk.

 

Kommer klumpen når du begynner å tenke på den og kjenner etter, eller kommer den av seg selv? Er den der hele tiden eller kommer den av og til? Blir den verre når du begynner å kjenne etter og blir stresset?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...