Gå til innhold

Fotballtrening for 6-åringer - > Tips til øvelser?


DeTomaso

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har som helt uerfaren når det kommer til treningsgjerningen, fått ansvar for å trene et gjeng 1. klassinger i fotball.

Trening foregår en gang i uken innendørs i fotballhall (kunst/krøll-gress).

 

Har fått vite at det for det meste skal være lek og at man skal mest mulig prøve å få alle involvert i alle øvelser.

 

Er det noen som har erfaring med 6 - 7 åringer og fotballtrening?

Har du tips til øvelser som passer for disse?

 

Treningen foregår 1 dag i uken og varer 1 time... Hvordan burde man legge opp en slik treningstime?

Har til nå varmet opp i 5-10 minutter med forskjellige øvelser/lek uten ball (f.eks en lek som heter stiv heks)

Etter dette har jeg delt inn i tre til fire lag med tre til fire spillere (alt etter hvor mange som stiller).

Har lært dem å sentre til hverandre, mottak og skudd på mål, heading samt vanlig spill mellom to mål. De forskjellige lagene rullerer mellom øvelsene og vi avslutter med litt lek med ball hvor alle får hver sin ball som de kan holde på med...

 

Det er tilnærmet ingen som benytter seg av de andre medspillerne når de vinner ballen under kamptrening. Det er full fart fremover både med ball og spiller og skyting på mål som gjelder. Hvordan få dem til å prøve å sentre til hverandre under kamp?

 

Som sagt: Har du noen tips eller erfaringer du vil dele så hadde det vært glimrende om du luftet disse her :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har ett bra opplegg. Du kan jo ta med øvelser som å føre ball gjennom kjegler for så å avslutte på mål etc. Finn ut øvelser som er morsome samtidig som de lærer seg å kontrollere ballen.

 

Husker godt da jeg gikk i første klasse. Vi sprang også i en klynge etter ballen. Etter hvert som ungene blir eldre, får de mer forståelse for fotballen, og da kan du begynne med å få de til å sentre til hverandre. Du må se det an mener jeg. Men noen konkret måte å få dem til å sentre ballen til hverandre vet jeg ikke om.

Lenke til kommentar

Du bør serriøst tatt aktivitetslederkurset, der lærer du sånt. Pluss at du får en ganske praktisk bok der det står flere øvelser.

 

Jeg mener at du bør lære dem lagspill så fort som mulig ettersom det er det fotball handler om. Får du på plass sentringer, og godt lagspill. Blir det mye morsomere for laget ditt å spille kamper etterhvert ;)

 

Lykke til.

Endret av Sameboe
Lenke til kommentar

Jeg har akuratt sluttet å trene 4 og 5 åringer etter to år og har fått litt rutine på akurat dette.

 

Husk å få alle med på spillet, når de spiller kamp (altså på treningen, kanskje på slutten) så ha heller mange små lag som spiller mot hverandre enn å ha alle på en bane. Start hver trening med litt ballkontroll og ikke bare la dem bruke bena, la dem også kaste ballen opp og ta imot, sprette den i bakken osv.

 

Så er det også viktig at de lærer å gå rundt kjegler og når de har gjort dette en stund så la dem gå rundt kjegler hvor de bruker samme fot hele tiden men bytter på å bruke innsiden av foten og utsiden. Så kan du prøve noen ganger iblandt å la dem bruke deres svakere fot.

 

Viktig å la dem også sentre til hverandre, la dem stå sammen to og to. Så kan du midt i spillet når de ikke spiller ballen i mellom seg stoppe hele spillet og vise dem at de står i en klynge og prøv å la dem benytte hele banen og la dem spille ballen i mellom seg. Så kan du også før spillet begynner si at i dag vil du se at lagene spiller ballen i mellom seg. Det er ikke noe trylletriks men resultatene vil komme. Hos oss så så vi resultater etter et par/tre måneder at de begynte å benytte medspillerne mere.

 

Ikke la noen bli fast keeper enda, selv om de ber om det siden senere vil de ikke være godt for en keeper å ikke ha spilt ute.

 

Kommer kanskje med mer senere, men nå er det mat.

Lykke til og vær tålmodig. Og husk at 6 åringer nettopp ikke er tålmodige;)

Endret av Jeg_ruler
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...