Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bøker (bokmål/nynorsk)


Anbefalte innlegg

Hei, om snaut ett år skal jeg avlegge den obligatoriske hovedmål-eksamenen i norskfaget. I tillegg til det kan jeg også bli trukket opp til eksamen i nynorsk. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen gode bøker å anbefale? Spesielt rettet mot nynorsk ettersom det er der behovet er størst, og jeg føler at jeg skriver krøkkete og kronglete (mangler naturlig flyt).

 

Noen tips? 

 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vant med at det er stille på leksehjelp om sommeren.

Olav Midttun, Arne Garborg, Anders Hovden, Jon Fosse, Kjartan Fløgstad, Tarjei Vesaas, Edvard Hoem, Aslaug Høydal, Ragnar Hovland, Tarjei Vesaas.

 

Bøkene til Odd-Geir Bruaset (fagltteratur om folk i fjordene på Vestlandet).

Lenke til kommentar

Er vant med at det er stille på leksehjelp om sommeren.

Olav Midttun, Arne Garborg, Anders Hovden, Jon Fosse, Kjartan Fløgstad, Tarjei Vesaas, Edvard Hoem, Aslaug Høydal, Ragnar Hovland, Tarjei Vesaas.

 

Bøkene til Odd-Geir Bruaset (fagltteratur om folk i fjordene på Vestlandet).

 

Takker for tips, men mulig å være litt mer konkret? Jeg skal skjekke opp Terjei Versaas da du omtaler han to ganger. Er romanen "fuglane" bra? f.eks.? Har også hørt mye om Frode Grytten sin bok "Bikubesong"

Lenke til kommentar

Vesaas er en veldig bra forfatter. Men kommer litt an på hvilken type person du er... Hvis du kan sette pris på å lese en bok med litt substans i og som det er kvalitet i, er Vesaas en bra forfatter.

En litt mer "enkel" skoleelev vil kanskje lete etter en så tynn bok som mulig, og ikke sette pris på de gamle, store, nynorske forfatterne. 

Men har jo registrert at du foreløpig ikke har bedt om en tynn og halvvissen bok, noe som jeg ser på som et godt tegn.

Kona Halldis Moren Vesaas er/var også veldig dyktig på sitt område, som var dikt. Men du ønsket vel ikke tips om dikt.

 

Disse hverdagsskildringene er også definitivt verd å lese:

 

I bøkene "I Midtbøs bakkar" (1974) og "Båten om dagen" (1976), som her er samla i eitt band, fortel Halldis Moren Vesaas om samlivet med Tarjei Vesaas og livet i bygdemiljøet i Vinje. Opent og enkelt og med sin logne humor tek ho oss med inn i familien, i samveret med grannar og kunstnarvenner og i sitt eige mangfelte arbeid. Men først og fremst møter vi mennesket Tarjei Vesaas på nært hald, og vi får eit levande bilete av den rike forfattarskapen hans. https://www.aschehoug.no/nettbutikk/i-midtbos-bakkar-aco.html

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest dem selv, men Elena Ferrante sine bøker har visstnok fått en veldig god, nynorsk oversettelse. Der er også målføringen noe mer moderne enn hos f.eks. Vesaas.

Ringenes Herre på nynorsk ("Ringdrotten") er også ganske morsom, spesielt siden de ulike folkeslagene bruker hver sin normering. 

Lenke til kommentar

Utover bøker kan det også være greit å lese aviser på nynorsk, da det kan hjelpe deg med den språklige flyten. Kan anbefale framtida.no, det er selvfølgelig hvis du primært leser for å forbedre språket, og ikke forbedre kunnskapene når det gjelder faglig innhold i norskfaget. Ellers anbefaler jeg deg å se på denne: http://www.bfk.no/Documents/BFK/Utdanning/Eksamen/Norsk%20Vg3%20-%20Leseliste.pdf

Lenke til kommentar

Lær deg de mest elementære grammatiske reglene for nynorsk, samt typiske ord som er ulik fra bokmål.

 

På eksamen skriver du nynorsk-bokmål, men sørg for at du blir ferdig god tid før eksamen slutter. Den gjenværende tiden bruker du på å gå gjennom teksten og korrigere for feil.

 

På denne måten sørger du for at flyten bevares.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Utover bøker kan det også være greit å lese aviser på nynorsk, da det kan hjelpe deg med den språklige flyten. Kan anbefale framtida.no, det er selvfølgelig hvis du primært leser for å forbedre språket, og ikke forbedre kunnskapene når det gjelder faglig innhold i norskfaget. Ellers anbefaler jeg deg å se på denne: http://www.bfk.no/Documents/BFK/Utdanning/Eksamen/Norsk%20Vg3%20-%20Leseliste.pdf

 

Notert! Skal gjøre det til en vane å sjekke framtida.no hver dag. 

 

Lær deg de mest elementære grammatiske reglene for nynorsk, samt typiske ord som er ulik fra bokmål.

 

På eksamen skriver du nynorsk-bokmål, men sørg for at du blir ferdig god tid før eksamen slutter. Den gjenværende tiden bruker du på å gå gjennom teksten og korrigere for feil.

 

På denne måten sørger du for at flyten bevares.

 

Lykke til! :)

 

 

Takk for tipset! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...