Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

fortell meg hva jeg gjør feil på B

 

oppgave tekst: 

 

En mann tjener 23.000 kr i måneden. Han må betale 7.000 kr i skatt.

A) Hvor mange prosent av lønna gå til å betale skatt?

B) Mannen får 6,7 % i lønnsøkning pga. godt arbeid. Hvor mye må han betale i skatt nå, med samme skatteprosent som i oppgave A?

 

A:

(Andel av grunnverdi/ grunnverdi) x 100% = 30,43% 

 

B:

Finner ny lønn:  23000+(6,7/100 x 23000)=24 541kr

 

Finner "andel av grunnverdi", det som har betaler i skatt fra den nye grunnverdien= 7467kr

 

Fasit: 7362kr

 

 

Du gjør ikke noe feil, men fasit har rundet av svaret i A til at han betaler 30% skatt, og ikke 30,4347...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

fortell meg hva jeg gjør feil på B

 

oppgave tekst: 

 

En mann tjener 23.000 kr i måneden. Han må betale 7.000 kr i skatt.

A) Hvor mange prosent av lønna gå til å betale skatt?

B) Mannen får 6,7 % i lønnsøkning pga. godt arbeid. Hvor mye må han betale i skatt nå, med samme skatteprosent som i oppgave A?

 

A:

(Andel av grunnverdi/ grunnverdi) x 100% = 30,43% 

 

B:

Finner ny lønn:  23000+(6,7/100 x 23000)=24 541kr

 

Finner "andel av grunnverdi", det som har betaler i skatt fra den nye grunnverdien= 7467kr

 

Fasit: 7362kr

 

 

Du gjør ikke noe feil, men fasit har rundet av svaret i A til at han betaler 30% skatt, og ikke 30,4347...

 

 

 

photo.jpg takk  :blush: men kommer nok flere slike. Regner med det er lov å drite seg ut i denne tråden(no pun intended) 

Lenke til kommentar

Rasjonale uttrykk:

 

Kan x/2+1/x (på samme brøkstrek) skrives som 1/2? Altså x'ene strykes mot hverandre siden de er av samme variabel?

Mener du (x/2)+(1/x) ?

 

Når du lurer på slikt kan du bytte ut x med et annet tall.

 

(1/2)+(1/1) = 3/2

 

Det ble ikke lik 1/2, så svaret på spørsmålet ditt blir da nei.

 

De kan ikke strykes mot hverandre siden de befinner seg i ulike ledd.

 

Hadde det stått (x/2)*(1/x) da kan du stryke x'ene med hverandre.

Lenke til kommentar

 

Rasjonale uttrykk:

 

Kan x/2+1/x (på samme brøkstrek) skrives som 1/2? Altså x'ene strykes mot hverandre siden de er av samme variabel?

Mener du (x/2)+(1/x) ?

 

Når du lurer på slikt kan du bytte ut x med et annet tall.

 

(1/2)+(1/1) = 3/2

 

Det ble ikke lik 1/2, så svaret på spørsmålet ditt blir da nei.

 

De kan ikke strykes mot hverandre siden de befinner seg i ulike ledd.

 

Hadde det stått (x/2)*(1/x) da kan du stryke x'ene med hverandre.

Da er jeg helt på bærtur. Kan du regne ut 2.44 b og vise fremgangsmåten? Svaret skal bli 1/2, jeg fikk det som står i første innlegget.

post-162857-0-04419900-1471600627_thumb.jpg

Endret av piccolo
Lenke til kommentar

HJELP TIL VEKTORREGNING (enkelt forklart, takk)

 

Har om vektorregning og skjønner egentlig ikke så mye. Veldig lite hjelp i læreren også. Det jeg har forstått er at man har et punkt f eks (3,4) og forlenger den til en "pil", og man finner ut f eks at vektoren er [8,6]. Spørsmålet mitt er da: Hva skal det brukes til og hva er greia med å forskyve det - og hvordan forskyver man? Mener jeg hørte læreren nevnte noe om enhetssirkelen også.

 

Takker for god og enkel forklaring

Lenke til kommentar

Kan relativt lite om vektorer da jeg ikke har noen matematiske fag som har vektorer som pensum. Men:

 

Vektorer har både lengde og retning, imotsetning til linjestykker som bare har en lengde. Man kan derfor bruke det til mye mer, og brukes mye i FY2, der man dekomponerer krefter, som man kan gjøre pga. vektorer. En AB-vektor er forskjellig fra en BA-vektor, men har samme størrelse. Om du skal addere to vektorer AB og BC, legger du enden av BC på pilenden til AB. Da får du AC-vektoren mellom A og C. Skal du trekke de fra hverandre Så har du at AB - BC = AB + BC.

 

Kan læreren din ha snakket om enhetsvektorer? Det er vektorer med lengde 1. 

Lenke til kommentar

Hint: Arealet av trekanten er det samme uavhengig av hvilken linje du velger som grunnlinje. Bruk formelen for arealet av en trekant på to forskjellige måter.

Skal jeg bytte ut sinA i formelen med sinC ettersom vinkel c er 75 grader. For så å få sin75 alene på den ene siden? Men hva skal jeg ha på den andre siden da?

 

post-387276-0-27842000-1472024603_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Hint: Arealet av trekanten er det samme uavhengig av hvilken linje du velger som grunnlinje. Bruk formelen for arealet av en trekant på to forskjellige måter.

Skal jeg bytte ut sinA i formelen med sinC ettersom vinkel c er 75 grader. For så å få sin75

Start med å bruke det du har fått i oppgave d. Eller bruk det du har satt opp, men se over det en gang til. Sånn det står nå er det feil, men setter du det opp riktig, sitter du igjen med bare kjente størrelser i tillegg til sin 75.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1,72

Skal finne tan3x uttrykt ved tanx. Har prøvd å ta sin3x/cos3x men sitter fast nå...

 

Bruk at tan(A + B) = (tanA + tanB)/(1 - tanAtanB) 

tan3x = tan(2x + x) = (tan2x + tanx)/(1 - tan2xtanx) 

 

tan2x = (tanx + tanx)/(1 - tanxtanx) = 2tanx/(1 - tan²x) 

 

[2tanx/(1 - tan²x) + tanx]/(1 - 2tan²x/(1 - tan²x)) 

 

Ganger over og under med (1 - tan²x)

 

[2tanx + tanx(1 - tan²x)]/((1 - tan²x) - 2tan²x) 

 

(3tanx - tan³x)/(1 - 3tan²x) = tan3x 

 

Litt latskap i notasjon, men...

Endret av Aleks855
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...