Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Maling utendørs. Kledning er fabrikkgrunnet (hvitpigment, hva det ellers er vet jeg ikke. Sikkert noe standard). Stått allerede 1 år, så bør måles i år for å si det slik.

 

Er det behov for forarbeid? Og er det behov for grunning før 1 strøk.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

jeg har kjøpt meg noe billig maling på Bauhaus, Sadolin Helmatt 5 som jeg har brukt på vegger og tak, men nå har jeg en del rester....

 

Jeg har en kjellergang som består av sikkert 30 år gammelt trepanel. Tror dere jeg kan bruke den resterende malingen min her, selv om det er "vegg-maling"? Jeg er ikke ute etter noe perfekt resultat, men en "billig-løsning" som er bedre enn det som er.

post-10617-0-27568200-1345460163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Tror dere jeg kan bruke den resterende malingen min her, selv om det er "vegg-maling"?

 

Ja, det der er da en vegg? Dersom veggen er inne og det er en interiørmaling, så mal i vei. Noen vil sikkert anbefale at du går over alle kvistene med kvistlakk selv om veggen er gammel og tørr, men om du ønsker et billig og ikke perfekt resultat, så tar du ingen stor sjanse med å male rett på.

Lenke til kommentar

jeg har kjøpt meg noe billig maling på Bauhaus, Sadolin Helmatt 5 som jeg har brukt på vegger og tak, men nå har jeg en del rester....

 

Jeg har en kjellergang som består av sikkert 30 år gammelt trepanel. Tror dere jeg kan bruke den resterende malingen min her, selv om det er "vegg-maling"?

 

 

nei, nei og atter nei. 05-maling er lateks-maling og noe av det siste (om ikke det eneste) du ikke bør bruke på en trevegg. trevirke puster og er dermed avhengig av en maling som "følger med" på bevegelsene til treverket. (treverket beveger seg avhengig av hvor fuktig det er). bruk enten vanntynnet oljemaling eller rel alkyd/oljemaling.

 

Det er litt bob bob om du bør bruke kvistlakk på en så gammel vegg. selv og det er en gammel vegg kan den "svette" kvae.

 

 

Ja, det der er da en vegg? Dersom veggen er inne og det er en interiørmaling, så mal i vei.

 

dette er feil. les svar over.

Lenke til kommentar

jeg har kjøpt meg noe billig maling på Bauhaus, Sadolin Helmatt 5 som jeg har brukt på vegger og tak, men nå har jeg en del rester....

 

Jeg har en kjellergang som består av sikkert 30 år gammelt trepanel. Tror dere jeg kan bruke den resterende malingen min her, selv om det er "vegg-maling"?

 

 

nei, nei og atter nei. 05-maling er lateks-maling og noe av det siste (om ikke det eneste) du ikke bør bruke på en trevegg. trevirke puster og er dermed avhengig av en maling som "følger med" på bevegelsene til treverket. (treverket beveger seg avhengig av hvor fuktig det er). bruk enten vanntynnet oljemaling eller rel alkyd/oljemaling.

 

Det er litt bob bob om du bør bruke kvistlakk på en så gammel vegg. selv og det er en gammel vegg kan den "svette" kvae.

 

 

Ja, det der er da en vegg? Dersom veggen er inne og det er en interiørmaling, så mal i vei.

 

dette er feil. les svar over.

 

Kan jeg bruke glans 10 maling da?

Hva er egentlig forskjellen på disse gradene? i kvalitet innhold osv? noen som har en grei guide på hva bruksområder og slikt er?

Lenke til kommentar

10 er ganske vanlig glans å ha på vegg i oppholdsrom så det kan funke. Det er akryrat så det kan brukes på tre selv om det i mine øyne ikke er helt optimalt.

 

glansgraden angir hvor mye av lyset som reflekteres av malingen. 02 er helt matt mens 90 er helblank og ganske "glossy" maling. Det er vanlig å ha helmatt og silkematt (02,03,05, 07) maling i taket, silkematt maling på veggflater i oppholdsrom og halvblank (glans 25) på veggflater i våtrom og halvblank og helblank maling på lister, dør- og vinduskarmer og andre lignende detaljer.

 

Grovt sett har du oversikten nedenunder på hvilke malingstyper som finnes på de forskjellige glansgrandene. Det kan hende det er noen glansgrader jeg har hoppet over men det håper jeg går greit.

 

02, 03, 05, 07. Disse glansgradene er matt maling og lateksmaling. Lateksmaling legger seg på mange måter som et plastbelegg på veggen og det egner seg best som grunning og på toppstrøk på vegger (IKKE trevegger) hvor det er lite slitasje (stuer og lignende).

 

10, 25. Dette er akrylat og vannbasert maling. Denne malingstypen er mye sterkere enn overnevnte og kan brukes på stort sett alle veggflater hvor det er stor slitasje. (vegg i gang og lignende hvor det hender folk lener seg mot veggen og lignende). 25 er våtromsmaling og innehodler soppdrepende midler. Når det kommer over 20 i glansgrad er flaten lettere å vaske enn mattere maling.

 

15, 20, 40, 90. Dette er oljebasert maling. Grovt sett er dette den mest slitesterke malingen og er den som er best egnet til treverk. (Det finnes mer slitersker maling som brukes til industrigulv og skip men de ligger litt over nivået i denne tråden). De matteste malingene brukes på veggflater mens de blankeste brukes på listeverk og lignende.

 

Ser du på førsteposten i denne tråden skal den ta for seg mye av de forskjellige bruksområdene. Det går kanskje ikke så klart frem hva som brukes hvor av glansgrader men det kan jeg eventuelt oppdatere førsteposten med.

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg at man kan se ut fra glansgraden om en maling er basert på latex, akrylat eller olje. Men stemmer dette?

 

Se f.eks. disse:

Butinox Green Room vegg, glans 10, PVA-basert. Butinox Green Room tak, glans 02, PVA-basert den også.

Hva er PVA? Polyvinylakrylat? Eller polyvinylacetat som i trelim? Google google: Nei, det er latex.

 

Ser man hos Jotun finnes akrylbasert helt ned i 01 (lady Pure Color) og PVA opp til 20 (Jotaplast 20).

 

Jeg finner ikke noe produktark på trådstarters maling. Den kan være latex, men å konkludere det kun på grunnlag av glans 05 er jeg skeptisk til.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
j Tror dere jeg kan bruke den resterende malingen min her, selv om det er "vegg-maling"?
nei, nei og atter nei. 05-maling er lateks-maling og noe av det siste (om ikke det eneste) du ikke bør bruke på en trevegg. trevirke puster og er dermed avhengig av en maling som "følger med" på bevegelsene til treverket.

 

Hvor kan en "veggmaling" av latex brukes?

 

Som norsk og vokst opp i en treveggtradisjon tok jeg det for gitt at veggmaling kan brukes på panelte vegger, men det er kanskje ikke i samsvar med bransjens praksis? I så fall, takk for opplysningen, her lærte jeg noe nytt.

Jeg har flere ganger malt tre med latex (helt tilbake til Strax på sløyden på 1970-tallet som 12-åring) uten å vite at latex ikke egnet seg til tre, men det har gått bra, bortsett fra at den lett får skjolder der det har kommet til fuktighet. Ikke mal bordplater med latex-maling og sett fuktige kopper/glass/flasker på dem, det blir lett ringer, og ikke bruk det på vegger og tak man ønsker at skal kunne vaskes med våt klut/mopp.

 

"Veggmaling", er det kun for gips (hvor latex egentlig egner seg dårlig da latexen klumper seg i sandpapiret dersom man trenger en ny sparkle-pusse-runde etter første strøk) eller går det bra på trefiberplater og sponplater, som jo også er treverk, men er grundig prosessert på fabrikk?

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg at man kan se ut fra glansgraden om en maling er basert på latex, akrylat eller olje. Men stemmer dette?

Det stemte iallefall de 7 årene jeg jobbet i malingbutikk. Hva de forskjellige akryl(at) og latexmalingene er laget av ligger litt over min kunnskap så en diskusjon rundt det tør jeg ikke begi meg ut på.

 

Jeg finner ikke noe produktark på trådstarters maling. Den kan være latex, men å konkludere det kun på grunnlag av glans 05 er jeg skeptisk til.

ut ifra min erfaring fra malingbransjen er jeg tilnærmet sikker som banken på at jeg har rett i at dette er en latexmalig.

 

 

Hvor kan en "veggmaling" av latex brukes?

 

i utgangspunktet på alle andre flater enn tre men på grunn av at det ikke er en slitesterk maling (akryl(at) er veldig mye sterkere) vil jeg anbefale at det kun brukes på flater hvor det ikke er mye slitasje eller på våtrom. (Det finnes som sagt våtromsmaling med soppdrepende midler). På andre flater (gang hvor en for eksempel kan lene seg inntill veggen, dulte borti den, hvis det er krav om å vaske den ofte eller lignende) vil jeg abefale en sterke malingstype.

 

Som norsk og vokst opp i en treveggtradisjon tok jeg det for gitt at veggmaling kan brukes på panelte vegger, men det er kanskje ikke i samsvar med bransjens praksis? I så fall, takk for opplysningen, her lærte jeg noe nytt.

 

nja, jeg er iallefall veldig skeptisk til å bruke vannbasert maling på tre. Akrylat kan brukes mens jeg vil på det sterkeste fraråde bruk av latex på tre. oljebasert eller vanntynnet oljebasert maling som har kommet på markedet de siste årene iz da shit på trevegger.

 

Jeg har flere ganger malt tre med latex (helt tilbake til Strax på sløyden på 1970-tallet som 12-åring) uten å vite at latex ikke egnet seg til tre, men det har gått bra, bortsett fra at den lett får skjolder der det har kommet til fuktighet. Ikke mal bordplater med latex-maling og sett fuktige kopper/glass/flasker på dem, det blir lett ringer, og ikke bruk det på vegger og tak man ønsker at skal kunne vaskes med våt klut/mopp.

 

Latexmaling hidrer at trevegger puster i tilleg til at det hidrer bevegelse i treet. tre er jo et veldig "dynamisk" materiale ifm med at det utvider seg med tanke på hvor fuktige omgivelsene er. I et worst case scenario kan det dermed hende at hele veggen sprekker på grunn av stort spenn i materiale.. dette skjer dog utrolig sjeldent men kan være et faremoment.

 

"Veggmaling", er det kun for gips (hvor latex egentlig egner seg dårlig da latexen klumper seg i sandpapiret dersom man trenger en ny sparkle-pusse-runde etter første strøk) eller går det bra på trefiberplater og sponplater, som jo også er treverk, men er grundig prosessert på fabrikk?

 

begrepet "veggmaling" dekker både vannbasert og oljebasert malig og men som tommelfinger-regel kan det være greit å huske at oljebasert og vanntynnet oljebasert maling skal på tre mens vannbasert maling skal på alle andre materialer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det for sent å beise utvendig nå? Panelen utvendig var ferdig grunnet fra fabrikk. Utvendig sto huset ferdig rett før jul, men vi flyttet ikke inn før juni. Av diverse grunner har vi dessverre ikke hatt mulighet før nå.

 

1. Må vi grunne opp på nytt, eller går det greit likevel?

2. Må vi vaske huset først?

 

Vi har kjøpt drygolin extreme oljedekkbeis. Tenkte å få gjort det nå i helgen, spådd fint vær en stund fremover. Har hørt ymse skrekkhistorier om dugg og dermed dårlig resultat, men tenkte jeg skulle høre her også. Vi har tenkt til å ta ett strøk nå, og ett til våren igjen.

Lenke til kommentar

Er det for sent å beise utvendig nå? Panelen utvendig var ferdig grunnet fra fabrikk. Utvendig sto huset ferdig rett før jul, men vi flyttet ikke inn før juni. Av diverse grunner har vi dessverre ikke hatt mulighet før nå.

 

1. Må vi grunne opp på nytt, eller går det greit likevel?

2. Må vi vaske huset først?

 

Vi har kjøpt drygolin extreme oljedekkbeis. Tenkte å få gjort det nå i helgen, spådd fint vær en stund fremover. Har hørt ymse skrekkhistorier om dugg og dermed dårlig resultat, men tenkte jeg skulle høre her også. Vi har tenkt til å ta ett strøk nå, og ett til våren igjen.

 

Du er i samme situasjon som meg. Er nå i et området der det har regnet konstant, så bare på det kravet er det rimelig umulig for meg. En skal ikke male utvending om det er for kaldt, og treverket må ikke inneha en fuktighet% (~15% ca ish), ergo må en la treverket tørke en stund hvis det har regnet tungt. Akryl tåler ikke frost, og oljebasert er mindre stabil grunnet løsemiddelkrav. (ble jeg fortalt av malerne :) )

 

Oktober er vel siste frist, og april er oppstart. Helst overskyet, lite luftfuktighet og 16-17 grader er vel det perfekte været.

 

Fabrikkgrunning skal holde to år. Så det er neste år, du MÅ male. Ellers fortalte malerne at de ville ha grunnet først, men at det ikke var absolutt nødvendig, samt vask må du se ann, om det er mye skitt. Kan holde med bare å børste.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Det var nytt for meg at man kan se ut fra glansgraden om en maling er basert på latex, akrylat eller olje. Men stemmer dette?

 

Jeg finner ikke noe produktark på trådstarters maling. Den kan være latex, men å konkludere det kun på grunnlag av glans 05 er jeg skeptisk til.

 

 

Selv brukt Dekso5 (dog på gips), Flugger sin, den er skrubbar (så slitasjekravet er høyst da kun til noen fabrikanter og typer). Produktbladet nevner det du skriver om treverk.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Kraftvask er lutbasert og brukes KUN når man skal male huset. For årlige rengjøring brukes Husvask.

ikke bruk Kraftvask for å ta sopp. Det er feil. :) Bruk kraftvask først, slik at du får fjerna skitten, og mattert og gjort det rent. Deretter bruker du Soppvask for å sterilisering/desinfisering av sopp og sporer. har du ikke noe mulighet til å kjøpe dette, KAN Klor brukes, men det lukter fælt og du MÅ bruke riktig verneutstyr.

 

Mitt tips: Det er SÅ enkelt å spørre der du kjøper malingen, sånn at du ikke gjør slike feil, og deretter gir skylden på malingen eller der du kjøpte den. Spør der du kjøper den og få det riktig gjort, ring de gjerne opp underveis og spør.

btw: Jeg hadde aldri bruke høytrykksspyler på mitt hus, skumsprøyte med kraftvask, kost og vannslange holder lenge!

En lite advarsel, hvis du skal bruke Kraftvask (beregnet for sopp, ikke for vanlig husvask) Vindusglasset må ikke tørke (med såpe fra Kraftvask), før du spyler av. Elles blir det skjolder i glasset, som aldri går vekk. Så IKKE bruk Kraftvask, hvis ikke det er nødvendig!

Lenke til kommentar

Det finens bestandeler i maling som, under kalde forhold (mange minus) som kan fryse og gjøre at malingen ikke lenger er homogen. Typiske tegn på dette er kornete maling.

 

Ta med malingen der du kjøpte den, og spør dersom du er usikker :)

 

Det er i hvert fall ikke sant! Det skal selvfølgelig lavere temperatur til, men så klart oljemaling kan bli ødelagt av kulde!

 

det må være veldig, veldig kaldt før det skjer iallefall. i mine 7 år i jernvarebransjen hørte jeg aldri om oljemaling som ble ødelagt på grunn av kulde.

 

Det er rett å slett pga at bransjen i Norge har lagt seg på disse glansgradene. En maling kan gjerne være 07 eller 02 og være oljebasert, men som regel er det vannbasert... i Norge :)

 

Det var nytt for meg at man kan se ut fra glansgraden om en maling er basert på latex, akrylat eller olje. Men stemmer dette?

 

Se f.eks. disse:

Butinox Green Room vegg, glans 10, PVA-basert. Butinox Green Room tak, glans 02, PVA-basert den også.

Hva er PVA? Polyvinylakrylat? Eller polyvinylacetat som i trelim? Google google: Nei, det er latex.

 

Ser man hos Jotun finnes akrylbasert helt ned i 01 (lady Pure Color) og PVA opp til 20 (Jotaplast 20).

 

Jeg finner ikke noe produktark på trådstarters maling. Den kan være latex, men å konkludere det kun på grunnlag av glans 05 er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar

Det er rett å slett pga at bransjen i Norge har lagt seg på disse glansgradene. En maling kan gjerne være 07 eller 02 og være oljebasert, men som regel er det vannbasert... i Norge

 

så lenge tråden er i utgangspunkt i norsk miljø så baserer jeg meg på hva norske malingsprodusenter legger ut for salg her i landet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har et bad fra 80-tallet med gulvbelegg som har sett bedre dager. Planlegger en totalrenovering av bad om ca 5 år og leker nå med tanken om å male gulvet som en midlertidig løsning.

Dusjen er med kar så det er lite vannsøl på gulvet.

 

Noen som har meninger om denne løsningen....horribel ide eller muligheter for et godt resultat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...