Gå til innhold

Altibox/Lyse - fibernett-tråden.


Anbefalte innlegg

Ser ikke noe emne på akkurat dette, så tenkte å lage en tråd rett og slett for hele altibox-emnet.

 

Da tenker jeg egentlig på absolutt alt. Alt fra spørsmål om fiberen generelt, utstyr og til spørsmål om mer softwarebaserte ting, eller rett og slett brukerspørsmål.

 

Det er fler og fler som får dette nå, og håper det kan bli litt liv i en tråd som dette.

 

Jeg kan spørres om en del ting da jeg jobber for en altibox-leverandør her jeg bor, men svarer kun på det jeg har lov til å svare på, eller utifra hva jeg kan.

 

Oppretter denne tråden også for å kanskje lære mer selv da dette er interessant!

 

Er forresten selv oppdatert hjemme med Telsey CPL7 og ADB 5812 PVR. Har kabel fra sentralen til en dlink router som sender trådløst et annet sted i huset, og en kabel til naboen som har server med overvåkning og gud veit hva det ikke er. Så, ja.. Blir mye greier når det er IT-folk nærme hverandre. Funker knirkefritt!

 

 

FIBER :w00t:

 

 

Link til altibox sin egen linjetest: http://speedometer.altibox.no/

 

Husk å laste ned Altibox sin app til Android og Apple. Helt ok app med mulighet for å ta opp fra telefonen, skifte kanal og rett og slett bruke den som tv-guide. Man har også brukerveiledninger.

 

Sentralene:

 

CPL 3

 

CPL 4

 

CPL 5(Telsey kaller den CPL6 :hmm: )

 

CPL 7

Endret av spax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan spørres om en del ting da jeg jobber for en altibox-leverandør her jeg bor, men svarer kun på det jeg har lov til å svare på.

 

Er forresten selv oppdatert hjemme med Telsey CPL7 og ADB 5812 PVR. Har kabel fra sentralen til en dlink router som sender trådløst et annet sted i huset, og en kabel til naboen som har server med overvåkning og gud veit hva det ikke er. Så, ja.. Blir mye greier når det er IT-folk nærme hverandre. Funker knirkefritt!

FIBER :w00t:

EDIT: en ting jeg lurer litt på.. noen som har prøvd å få trådløst signal til tv, eller vet hvordan eller om det kan gjøres? Altibox vil ikke gå inn på det når jeg prater med de

 

Du kan forsøke å sette opp to trådløse accesspunkt, et kobler du i tv-utgangen på cpl og det andre kobler du til adb dekoderen.

 

*pirke pirke* Du jobber hos altibox leverandør men følger ikke egne retningslinjer? :p Sist jeg sjekket var det ikke lov å dele nett med nabo/leieboer osv. De må ha eget abbonement.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan spørres om en del ting da jeg jobber for en altibox-leverandør her jeg bor, men svarer kun på det jeg har lov til å svare på.

 

Er forresten selv oppdatert hjemme med Telsey CPL7 og ADB 5812 PVR. Har kabel fra sentralen til en dlink router som sender trådløst et annet sted i huset, og en kabel til naboen som har server med overvåkning og gud veit hva det ikke er. Så, ja.. Blir mye greier når det er IT-folk nærme hverandre. Funker knirkefritt!

FIBER :w00t:

EDIT: en ting jeg lurer litt på.. noen som har prøvd å få trådløst signal til tv, eller vet hvordan eller om det kan gjøres? Altibox vil ikke gå inn på det når jeg prater med de

 

Du kan forsøke å sette opp to trådløse accesspunkt, et kobler du i tv-utgangen på cpl og det andre kobler du til adb dekoderen.

 

*pirke pirke* Du jobber hos altibox leverandør men følger ikke egne retningslinjer? :p Sist jeg sjekket var det ikke lov å dele nett med nabo/leieboer osv. De må ha eget abbonement.

 

Ja, det kan jo gå. Lurer på om det er noen som har prøvd.

 

Jeg vet ikke hvordan han har fått det hos seg jeg :whistle:

Lenke til kommentar

skal få altibox til høsten lurer på om de har fibernettverk over hele verden? så jeg vil få en pin på under 50 nesten uansett :p

 

Nei altibox har ikke selv fiber over hele verden. Altibox med partnere har fiber over Norge, så har de peering avtale med en transit leverandør som har fiber over hele verden.

Lenke til kommentar

skal få altibox til høsten lurer på om de har fibernettverk over hele verden? så jeg vil få en pin på under 50 nesten uansett :p

 

nei du vil ikke få en 50ms ping over alt i verden

jeg sitter selv på denne linja fra altibox1380883090.png

når jeg pinger i usa vil jeg få fra 150ms til ca400ms jeg har aldrig greid å få mindre ende 100ms fra usa

 

her er en test fra usa på sammelinje som vist over

1380910735.png

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Jeg får vel hive meg på denne tråden siden jeg endelig får Altibox fiber internett nå på fredag :new_woot:

 

Har bestilt 100/100, og skal selvfølgelig bridge modemet og bruke min trofaste boks med ClearOS som router. Det står et modem i det nye huset allerede, vet ikke hvilken type det er før jeg overtar på fredag...det eneste jeg så i farten var at det var hvitt. Så spørsmålet mitt blir egentlig om det er uvesentlig hvilket modem man bruker så lenge det er bridget? Vil det klare 100/100 uansett?

 

MVH

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Takk takk, det blir helt konge. Men jeg synes jeg leste et sted at bare den nyeste boksen taklet mer enn 60/60...men det er godt mulig jeg surrer. Uansett finner jeg jo ut det snart...

 

 

Ja, hvis den er hvit så er sjansene store for at det er CPL7. Er det CPL5, så er du litt uheldig :tease:

 

CPL5 er jeg ikke heeeelt sikker på hva klarer, men kan merke at den har vært litt ustabil hos kunder når de har fått 60 linje. Så som sagt, du får håpe det er CPL7

Lenke til kommentar

Modemet må jo forsåvidt takle den hastigheten, men ellers skal det gå fint.

 

Om du bestiller 100/100 via Altibox får du vel strengt tatt ny sentral med mindre den man har fra før er av den nye typen.

 

 

Her i vestfold får alle som skal ha fra 60 og oppover ny sentral. Fikk inntrykk av at noen måtte betale for ny sentral når de skulle ha raskere linje. Noe fakta på det hos andre ISP'er har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Betale for ny sentral? Høres "suspekt" ut, det er jo ikke din sentral.

 

Får se, flytter inn i ny leilighet på fredag hvor det er en CPL3/4 sentral, pr dags dato har jeg en CPL5 sentral på min 60/60 linje.

 

Henholdsvis Larvik og Sandefjord.

 

Vel.. som sagt: Jeg har lest et annet sted at en fikk beskjed om å betale 2495,- for å få cpl7. Skagerak fiber praktiserer ikke dette, og du slipper å betale. Høres merkelig ut spør du meg ja.

Men, kan godt hende at han bare har ringt inn og sagt han vil ha det, og så har de sagt at det blir timepris for montøren, og han må selv dekke sentralen. men det er som du sier ikke vi som eier utstyret, så det virker rart.

 

Skagerak fiber og sandefjord bredbånd skal gjøre dette gratis. Skagerak vet jeg helt sikkert, for de bytter jeg nå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...