Gå til innhold

gebur ved første varsel / purring


Anbefalte innlegg

Har man lov til å kreve både gebyr og forsinkelses-renter ved første purring ?

 

I dette tilfelle har jeg oversett en regning i nettbanken

omstendigheten er lit snodige for jeg pleier da å gå inn i nettbanken flere ganger i måneden

 

Nå fikk jeg altså en purring/inkassovarsel ( det står faktisk begge deler i overskriften på arket ) minst en måned etter betalingsfristen.

Brevet kom i posten dagen etter at jeg hadde oppdaget og betalt regningen

 

jeg hadde forvente 14 dager

 

I tillegg har de beregnet seg både gebyr og renter .

siden jeg betalte e-fakturaen så snar jeg oppdaget glippen ble naturligvis ikke gebyret betalt og bare degger etter kom det en ekstra regning i posten pålydende 72 kr , da inkludert både gebyr og renter

 

Har man egentlig lov å ta gebyr , renter eller begge deler ved første varsel ?

Og er det slik at man kan vente en stud før det sendes ut varsel for å få lov til å ta disse gebyrene ?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det meste om formelle krav til purring, inkasso og forsinkelsesrenter: Altinn

Jeg ble ikke så mye klokere av det

 

jeg tolket det som at man først skal få et varsel og så purring

altså at man først får purregebyr ved 2 gangs varsel , noe som ikke har skjedd denne gangen

 

spørmålet er om de har lov til kreve gebyr og renter ved førstegangs varsel ?

det kom ikke særlig god frem hos Altinn .

skal jeg eller skal jeg ikke betale de 73 krone det dreier seg om

fristen er om 4 dager.

Lenke til kommentar

Har man egentlig lov å ta gebyr , renter eller begge deler ved første varsel?

Det er normalt at det påløper renter etter forfall. Dette står vanligvis på den opprinnelige regningen. Det er lov å beregne kr 64 i purregebyr ved første varsel.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

spørmålet er om de har lov til kreve gebyr og renter ved førstegangs varsel ?

det kom ikke særlig god frem hos Altinn .

 

Man kan velge om man vil sende en purring først og så et inkassovarsel, eller om man vil sende inkassovarsel (altså kombinert purring/inkassovarsel, min anm.) direkte 14 dager etter at fakturaen har forfalt til betaling.

Inkassovarselet må være godt merket med at det er et inkassovarsel og skal ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Det må også opplyses om hva kravet gjelder og beløpets størrelse.

 

Maks sats for purregebyr på inkassovarsel er pr. 01.01.2014 kr 64,-.

Om jeg fikk en slik purring like etter hovedkravet var betalt ville jeg latt den være; kanskje får du et nytt krav på bare gebyr og renter, og ikke hovedbeløpet -men mest sannsynlig gjør du det ikke. Det er mer sannsynlig at du får et nytt krav på forsinkelsesrentene (i alle fall om det dreier seg om et beløp av en viss størrelse, altså en stor faktura betalt mange dager for sent) enn på purregebyret.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg sjekket litt på altin.

"Forskriften gir kreditor rett til å kreve purregebyr tidligst 14 dager etter opprinnelig forfall": yepp, dette er rett.

 

"Man kan velge om man vil sende en purring først og så et inkassovarsel, eller om man vil sende inkassovarsel direkte 14 dager etter at fakturaen har forfalt til betaling. " Yepp, så det er ikke noe krav om purring før forfall, her ble purring og inkassovarsel sendt samtidig.

 

 

 

forsinkelsesrente har jeg ingen kommentar til, men jeg ville bare betalt, det er normalt snakk om ekstremt lite penger.

Lenke til kommentar

for å gjøre meg ferdig med saken så har jeg betale alt

for å oppsummere så ble den første regningen betal da jeg oppdaget fadesen .men da hadde de allerede send ut et nyt krav som jeg fikk i posten dagen etter.

kort tid etter kom det krav på renter og gebyr

 

Det jeg lurte på er om de ikke har en plikt til vasle meg om at jeg har glemt en regning før de kan kreve gebyr

man vil jo tro at de venter med det for nettop å kunne tjene noen penger ekstra på de som glemmer av en regning

 

når man får dette på e-faktura og en situasjon skulle oppstå slik at man ikke hare muligheter til betale regningen sine i tide ( nettbanken) hvem er det da som har det overkornede ansvaret ?

 

Jeg vil jo tro at hvis jeg ikke kommer meg inn i nettbanken ( enten for skrive ut fakturaen eller betale) så er det banken som er ansvarlig for ekstra kostnadene

Har man e-faktura så får man regningene direkte i nettbanken og må dit for betale dem

Lenke til kommentar

Jeg vil jo tro at hvis jeg ikke kommer meg inn i nettbanken ( enten for skrive ut fakturaen eller betale) så er det banken som er ansvarlig for ekstra kostnadene

Har man e-faktura så får man regningene direkte i nettbanken og må dit for betale dem

Hva er grunnen til at du ikke har kommet inn?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil jo tro at hvis jeg ikke kommer meg inn i nettbanken ( enten for skrive ut fakturaen eller betale) så er det banken som er ansvarlig for ekstra kostnadene

Har man e-faktura så får man regningene direkte i nettbanken og må dit for betale dem

Hva er grunnen til at du ikke har kommet inn?

 

Hvilke grunnen det kan være mener du ?. for jeg har betalt regningen

 

Hvilke grunn som skulle være årsak kan være så mage

alt fra strømbrudd til generell datatrøbbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...