Gå til innhold

Hvilken hjemmel Har posten for "pris for fortolling"


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lett litt rundt, men finner ikke noen hjemmel posten kan kreve gebyr for å fortolle varer for meg. Noen som vet hvordan dette er? Endte opp med å betale det dobbelte enn verdien på en pakke, fordi posten tar 138,- for å fortolle for deg. (atpåtil på en vare under 200,- men det er en annen sak)

 

Dette er svaret jeg fikk fra Tollregion Oslo:

 

Posten har vært transportør / speditør og har tollklarert denne sendingen på dine vegne. De har lagt ut for importmomsen (60 kroner), og det resterende beløpet (135 kroner) er deres gebyr for spedisjonstjenesten, angitt på kvitteringen som "pris fortolling". Du kan lese mer om dette gebyret på Postens hjemmesider.

 

Det er helt riktig at en slik sending skulle ha kommet inn uten avgifter så lenge vareverdien er under 200 kroner. Fraktkostnadene skal ikke spille noen rolle i slike tilfeller. Imidlertid er det avgjørende at spesifisert informasjon om vareverdi og frakt er tilgjengelig for transportøren/speditøren på innførselstidspunktet, slik at sendingen kan bli deklarert korrekt uten avgiftsberegning.

 

Dersom du finner feil i tollklareringen som transportøren har gjort på dine vegne, er dette et forhold som først og fremst må ordnes dere i mellom. Feil i Postens forenklede fortollinger kan vanligvis rettes opp før uttak fra lokalt postkontor; ta i så fall kontakt med Postens Kundeservice: [email protected] eller på telefon: 0 40 04.

 

For sendinger der oppgjøret med transportøren allerede er avsluttet, kan Tollvesenet, etter søknad, normalt refundere avgifter til privatpersoner når varesendinger er fortollet på feil grunnlag, men dessverre ikke når avgiftsbeløpet er under NOK 100,-.

 

Du bør rette en klage til den transportøren som har tollklarert sendingen – Posten Norge AS – da det tyder på at de har gjort en feil i dette tilfellet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal visst nok være mulig å fortolle selv utenom posten, men jeg har aldri satt meg inn i den prosessen. Jeg vil uansett tro at det som privatperson er mer energikrevende enn å bare betale ekspedisjonsgebyret. Men ja det er kjipt at en vare som koster 201kr plutselig skal bli dobbelt så dyr pga mva og ekspedisjonsgebyret.

Lenke til kommentar

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

 

 

  • Kr 135,- Forenklet fortolling (for sendinger med verdi fra NOK 200,- inntil NOK 1.000,-)
  • Kr 270,- Ordinær fortolling (Sendinger med vareverdi fra og med NOK 1000,- med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles og rapporteres til Tollvesenet)
  • Kr 135,- Ekspedisjon (tollagerhåndtering ved egenfortolling)*
  • Kr 164,- Innhenting av fortollingsdokumentasjon (ved utilstrekkelig dokumentasjon iht. gjeldende tollregler)
  • Kr 500,- Tollrefusjon (kostnadsfritt ved egen søknad direkte til Tollvesenet)
Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde i går å måtte betale 138kr i gebyr for å betale 55kr i mva for en pakke priset til 220kr. Jeg ser ikke noen annen vei utenom denne galskapen enn å jukse ned prisen på forhånd. Jeg er ikke fan av å oppfordre til lovbrudd, men dette er bare rett og slett for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...