Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen stor fan av AVG. Den virker masete på meg, og har en stygg tendens til å få massevis av false positives. Det er dog et år eller to siden jeg sist testet denne grundig så ting kan ha endret seg siden den gang *shrug*

 

Jeg vil annbefale Microsoft Security Essentials (MSE). At MS lager antivirus høres kanskje merkelig ut - men de har virkelig gjort en god jobb her, og jeg vil si at MSE er mer på nivå med de skikkelig betal-programmene enn alle de andre gratis mulighetene. Den kommer også gunstig ut i de fleste tester, som regel blandt de beste.

 

Denne er gratis så lenge du har en gyldig windows lisens.

 

Andre ting jeg liker med den er at den er veldig lite intrusiv. Du blir bare plaget med meldinger om programmet faktisk merker en potensiellt virusinfisert fil - og i motsetning til mange andre gratis antivirus så får den ikke false-positives meldinger hele tiden. Min erfaring er også at det er en av de mindre ressurskrevende antivirusene, og dette hjelper også med på å gjøre programmet lav-profil og lite irriterende. Resultatet er en meget bare set-it-and-forget-it antivirus løsning som attpåtil er gratis, og det holder til de aller flestes behov.

 

Det er vanskelig å påpeke noen store ufordeler med det egentlig, men om jeg skulle si noe om ulempene så måtte det være at det ikke er mye veldig avanserte ekstrafunksjoner for de som er eksperter og ønsker slikt. Denne gjør on-demand scanning + realtime protection og det er det egentlig. Kan være en fordel for noen eller en ulempe for andre.

 

Ellers så om jeg skla nevne et alternativ så liker jeg også Eset (NOD32). Dette er antivirusen jeg ville valg som en betalløsning for ekstra høye krav - da dette programmet har mye mer ekstrafunksjoner enn de aller fleste - i tillegg til å være generellt sett et veldig solid program som alltid scorer høyt på detection-rate og lavt på false-positives (kanskje en av de beste på å IKKE reagere på hacks/cracks/modifiserte filer som faktisk ikke inneholder noen skadelig kode). Dette er også et meget lett-drevet program på tross av ekstra mye funksjonalitet.

 

For de som bruker MSE så er det kjekt å kunne bruke ESET sin online scanner i ny og ne som en sekundær-scanner dersom du skal dobbeltsjekke at du har fått fjernet en infeksjon eller ud har en konkret mistanke som du vil ha en "second opinion" på.

 

Housecall sin online scanner er også bra for slik backup bruk.

 

Til sist nevner jeg gjerne virustotal:

http://www.virustotal.com/

Denne kan du bruke til å sjekke enkelt-filer med som du har noen spesiell mistanke mot. Denne blir da scanner med "alle" de store scannerene (24 forskjellige sist jeg sjekket) og du får resultatene presentert i en pen og pyntelig liste. Kjekt å bruke til å vurdere risikoen av en mistenksom fil som du ikke helt vet om er trygg å kjøre eller ikke.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Til dere som har litt peil her:

Er en brannmur en brannmur, eller er noen bedre enn andre?

 

Per idag bruker jeg (som trådstarter) MSE og har brannmur påslått både i router og i Win7.

 

Er det av noen nytte for meg å kjøpe en sikkerhetspakke med brannmur hvis hovedformålet er å være sikker på at ingen gjør innbrudd på pcen?

 

Når det gjelder sikkerhet rundt nettbank, kan det være noen andre fordeler ved å kjøpe en sikkerhetspakke enn det jeg benytter idag?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

ICRT testen av antivirus, omtalt her, var ikke særlig oppmuntrende for MSE sin del:

 

"I tillegg til å teste 11 betalingsprogrammer, som alle inkluderer brannmur (firewall), tok ICRT også for seg fire gratisprogrammer uten brannmur."

"Microsofts eget antivirusprogram Security Essentials kom dårligst ut blant de testede gratisprogrammene."

 

Brannmur i router og i Win7 beskytter deg muligens godt nok mot innbruddsforsøk utenfra mot din IP adresse, men den største trusselen står jo du selv for, nemmelig din Internett surfing. Du er sikkert påpasselig med hvilke sider du besøker, men det er nok med ett uheldig klikk på en side eller en link, så kan du få sneket inn en liten "snutt" som kan være i stand til å åpne en "bakdør" eller en liten identitetstyv.

 

Slike kan finnes på mange av de nettstedene som man i utgangspunktet tror er trygge sider. F.eks. så er det veldig populært med fargesprakende tekst som lokker med "Skan for feil på din maskin" eller "Gratis øyeblikkelig skann". Slike bør man holde seg langt unna, hvis du da ikke er sikker på at du er inne på sidene til en seriøs sikkerhetspakkeleverandør.

 

Nettbanker har dessverre en stygg tendens til å krev "Java søl", i fbm. BankId, på PC'n, og det er blant verstingene. Noen nettbanker bruker heldigvis ikke BankID.

 

I de aller fleste tilfeller, for de som er litt "uvørne" med surfingen, eller er lettlurte eller ikke skjønner hva popups egentlig forsøker å gjøre, så vil jeg nok anbefale en god sikkerhetspakke. Selv om den kanskje koster 6-7 hundrings i året, så er ikke det mye i fht. at man kan tape langt større beløp hvis man får "besøk" av en identitetstyv.

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...