Gå til innhold

TEST: Panasonic Lumix CM1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyr?

Den er da vittelig ikke dyrere enn hverke iphone6 eller galaxy 6 edge.

 

Det har du rett i. Men både iPhone 6 og Galaxy S6 Edge tåler fint å ligge i lommen uten at lakken skaller av, og begge er betydelig mer brukervennlige enn denne. Under gode forhold er det også enklere å få gode bilder fra dem uten å måtte begi seg inn i dype innstillingsmenyer. Alt handler om hvordan man veier telefonens egenskaper. Med optikk som er så ripeutsatt skal du for eksempel behandle CM1 ganske pent hvis den skal fortsette å ta bedre bilder enn en iPhone som har safirglass over linsen. Vi har heller ikke erfart å få riper i kameraglasset på Galaxy S6. Ser vi til iPhone 6 Plus også har både Apples og Samsungs toppmodeller optisk stabilisering, som CM1 ikke har.

 

KristofferHelle: Den kan nok det, men for mange risikerer den å levere dårligere bilder, ettersom 808 tok ganske gode bilder uten at du behøvde å gjøre så mye for det selv. Nå vet jeg ikke om Symbian S60 er noe jeg ville gått tilbake til i dag - men sier vi Lumia 1020 er det rått parti til gamle Nokia på brukervennlighet, byggekvalitet, og formfaktor. Brikkestørrelsen ville kanskje fortsatt gitt denne et overtak i noen få situasjoner, men så koster den tre ganger så mye som Lumia 1020 kostet på vei av markedet. Det er synd den fortsatt ikke har en ordentlig arvtager.

Lenke til kommentar

Så denne tar bedre bilder enn nokia 808?

Jeg har ikke sett direkte sammenligninger, men med nesten 50% større sensor, BSI i stedet for FSI piksler og 2,4 mikron piksler i stedet for 1,4 mikron har den i hvert fall teorien solid på sin side. Nokiaens større blender f/2,4 er ikke nok til å ta igjen Panasonicens forsprang på sensorstørrelse og BSI, men f/2,8 gir antagelig ørlite (umerkbart) skarpere bilder.

 

Dyr? Den er da vittelig ikke dyrere enn hverke iphone6 eller galaxy 6 edge.

.. og derfor er ikke denne dyr? :lol: 7500 kr er 7500 kr uansett hvordan du snur og vender på det.

 

"Pøh, du får jo over 70 stk slike for prisen av en Tesla, ergo er den billig" :lol:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dyr? Den er da vittelig ikke dyrere enn hverke iphone6 eller galaxy 6 edge.

.. og derfor er ikke denne dyr? :lol: 7500 kr er 7500 kr uansett hvordan du snur og vender på det.

 

"Pøh, du får jo over 70 stk slike for prisen av en Tesla, ergo er den billig" :lol:

 

Det er ikke så mye at denne er dyr som at alle andre er billige.

Da jeg kjøpte min første telefon i 1994 kostet den 14 500,-, da kunne jeg ringe og sende tekstmeldinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å si det mer rett frem:

 

- At du kjøpte en telefon til 14500 kr i 1994 gjør ikke CM1 til en billig telefon.

- At xClaymanx sier iphone6 og galaxy 6 edge er dyr, gjør heller ikke CM1 billig.

 

Panasonic CM1 er dyr, det kan ikke bortforklares med hverken latterliggjøring eller sammenligninger med andre dyre ting.

Lenke til kommentar

Men over til noe annet og i mine øyne viktigere. Panasonic CM1 skuffet meg. Til prisen av et middels systemkamera med kitobjektiv er ikke CM1 i nærheten hverken på bildekvalitet, ergonomi eller brukervennlighet. Den er alt for mye telefon og alt for lite kamera.

 

For å utdype: Sensoren er bra nok, optikken er bra nok, men den mangler linsedeksel, burde hatt bedre blits, gjerne med pop-up, et dedikert kontrollhjul for modus, ett for innstilling i den valgte modusen. Den burde også hatt bedre AF og knapper så man kan ha fokusering koblet fra utløseren og noen flere dedikerte knapper. Menyene burde fungert bedre og 4K muligheten burde blitt døpt om til timelaps (og spilt av i 2-4x hastighet). Pluss en hel del annet.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi hadde kommet veldig mye lengre om "vanlige" kameratelefoner kunne lagre raw i stedet for bare jpeg. Men raw er jo egentlig ikke for massene. Folk flest kommer ikke til å gidde å forholde seg til å måtte redigere raw-filer på PC. Kan jo hende det blir mer populært om man kunne redigere på telefon/pad.

Lenke til kommentar

Panasonic CM1 skuffet meg....

Det er en mobil med bedre bildekvalitet, ikke kamera med mobil integrert. Det tror jeg ikke de tør å satse på.

Det er nettopp det jeg synes er problemet. Pengene hadde sittet mye løsere dersom dette var et kamera med telefonfunksjonalitet i stedet for vice versa.

 

Enig med DataFMT. Det hadde ikke trengt å være vanskeligere enn at råfilen vises som jpeg på skjermen og kan justeres i ettertid. Spesielt hvitbalanse synes jeg er viktig å kunne velge i ettertid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En annen viktig faktor her er ISPen på SoCen. En av grunnene til at Samsung sin Galaxy S6 tar best bilder med alt på auto er jo nettopp fordi de har sin egen ISP, der de sannsynligvis har fått hjelp av kameraavdelingen av selskapet. Hvis Panasonic vil lage en god mobil, så må de nesten også designe sin egen ISP. Samsung er jo på ingen måte kjent for å ha de beste kameraene på noen måte, men de klarer altså å gjøre langt mer med de enn det Panasonic gjør. Så du kan si, den trenger ikke mer ytelse enn en SD801 gir. Problemet er jo at den og har dårligere ISP, som gir dårligere bilder. Hvis du ser på Nexus 6 og den nye Moto G så bruker de samme kamerasensor fra Sony. Likevel vinner Nexus 6 lett i kvalitet pga mye bedre ISP.

 

Samsung bruker jo og stort sett kamera fra Sony, og deres egne ligger omtrent på samme nivå som Sony sine. I teorien burde det altså være lett å få like gode bildekvalitet som S6 på auto, men i praksis så vil det være svært vanskelig å konkurrere mot Samsung sin ISP, som utvilsomt er tunet etter de to kameramodellene de bruker i S6. I motsetning til Snapdragon der de må tilpasse ISP generelt og ikke har like mye erfaring med kamera.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At ISP (prosessoren) spiller inn er noe ironisk siden bildefolket helst vil ha raw ("ubehandlede" ccd filer), mens telefonfolket nok vil ha det mer lettvindt (f.eks. jpg's). Så kvaliteten taper i jaget etter enkelthet, hvilket vel kanskje er normalen.

 

Uansett så bryr jeg meg ikke så mye siden optikken sjelden er allverden i kvalitet og utskiftbar er den så godt som aldri. Den eneste fordelen mobilkamera har er logistikken, det jo ofte tilgjengelig. Uheldigvis vil vel mange mene, i disse "selfie" tider.

Lenke til kommentar

At ISP (prosessoren) spiller inn er noe ironisk siden bildefolket helst vil ha raw ("ubehandlede" ccd filer), mens telefonfolket nok vil ha det mer lettvindt (f.eks. jpg's). Så kvaliteten taper i jaget etter enkelthet, hvilket vel kanskje er normalen.

 

Uansett så bryr jeg meg ikke så mye siden optikken sjelden er allverden i kvalitet og utskiftbar er den så godt som aldri. Den eneste fordelen mobilkamera har er logistikken, det jo ofte tilgjengelig. Uheldigvis vil vel mange mene, i disse "selfie" tider.

Forstår at bildefolket vil ha raw-filer. Likevel er jo dette en mobil, hvis du vil ha noe til å ta gode bilder og redigere dem etterpå, så bruker du jo ikke mobilen uansett. Hvis du lager en kameramobil bør den absolutt være i stand  til å ta veldig gode bilder uten redigering.

 

LG sin G4 som vist over her er jo et mye bedre valg for bildefolket. Den gir deg en del valg, samtidig som den er enkel og rask å bruke. Du får brukt kamerakunnskapene dine og kan få bedre bilder enn en S6 i mange situasjoner. Samtidig tar den veldig gode bilder hvis du raskt vil ta et bilde. Den fungerer og utmerket som telefon ellers.  Hvis du skal ha mobil og kamera i ett ville jeg heller gått for noe slikt:

hqdefault.jpg

Dette ble jo aldri noen suksess, så jeg strever med å forstå hvordan Panasonic forestiller seg at dette skal selge.

Lenke til kommentar

For å si det mer rett frem:

 

- At du kjøpte en telefon til 14500 kr i 1994 gjør ikke CM1 til en billig telefon.

- At xClaymanx sier iphone6 og galaxy 6 edge er dyr, gjør heller ikke CM1 billig.

 

Panasonic CM1 er dyr, det kan ikke bortforklares med hverken latterliggjøring eller sammenligninger med andre dyre ting.

 

Var ikke at jeg poengterte at CM1 var noe billigere enn hverken iphone6 eller galaxy s6, men at det var så voldsomt poengtert i tittelen på innlegget.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...