Gå til innhold

zinzino svindel?


Anbefalte innlegg

Fikk besøk av en gammel kjenning her om dagen, som dog hadde ett formål. Med seg hadde han en koffert og det oset selging på gang.

 

Riktig nok, det skulle selges eller verves. Produktet var balanse olje fra zinzino, ett års binding og pris på ca 400kr i mnd. Er litt lett påvirkelig, så jeg sa muligens. Karen var flink å prate for seg og hadde svar på alt. Ble så oppringt for å være med på en zinzino event som også kostet penger. Men jeg var nysgjerrig og ble med.

 

Der var det høy halleluja stemning. En engelsk lege pratet om at dette var svaret på livet. Altså en mirakel kur, og blir man med og selger, er man nesten garantert å bli rik på lite arbeid. Måtte bare gjøre en liten innsats.

 

Er fristende, men muligens også for godt til å være sant. Fikk også en følelse av at noe skurrer. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kjenner ikke til helseåroduktene og oljen (som høres ut som oppskrytt og overpriset tran). De selger kaffe også, den er god! Men kvaliteten på de billigste kaffemaskinene kan være variabel.

 

Problemet er det håpløse pyramidelignende konseptet. Mange ivrige småselgere klarer aldri å tjene penger, fordi systemet ikke er satt opp slik at det skal være mulig. Jeg tror det finnes fornøyde kunder, blant de som bare kjøper varene og ikke har håp om å tjene seg rike.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+6132
  • 8 måneder senere...

Husk at MLM ikke er det samme som Pyramide spill. Fakta på bordet.  Pyramide spillet er i utgangspunktet startet for å dra penger ut av folk og kun toppen tjener på dette.

 

MLM er nettverking, salg av produkter. Lønns systemet er laget slik at alle kan tjene så lenge de jobber.  50 år gammel arbeidsmetode. Mest brukt i USA. 

 

Det er bare i Norge vi sitter med god gammeldags jobber. Og det tjener firma toppene godt på. Man godtar verden som den representeres.... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En kan krangle seg grønn på pyramidespill vs mlm debatten , men effekten er den samme. Matematisk sett er det en dårlig buisness deal.

 

FIY: at et MLM firma har et reelt produkt eller at nye folk har klart på få måneder/år stige raskt nok i gradene til å få lønn vanlige folk bare kan drømme om, frigir dem ikke fra å teknisk sett være et pyramidespill.

Alt kommer ann på hvor mye av salget som kommer fra reelle eksterne kunder og hvor mye som kommer fra salg innad i systemet gjennom obligatoriske kjøpskvoter, hallelujamøter etc. En sleip taktikk der er å rett og slett gjøre om distrubitører som ikke klarer kvota om til kunder (med 12 måneders binding på et kosttilskudd). I beste fall er det uetisk markedsføring/salgsteknikk.

 

12 måneders Bindingstid på et kosttilskud er jo lureri i seg selv. Sikkert mange som kjøper katten i sekken der, men allerede der burde det burde det ringe noen varselbjeller.

 

Jeg skjønner derimot at folk faller for MLM bransjen. Det er lett å få tunellsyn i jakten på et bedre liv, og det de sier kan virke logisk. Det som provoserer meg er at ofte er de nye ofrene folk som allerede er i en vanskelig situasjon. Alenemødre med dårlig økonomi, arbeidsledige etc etc. Jeg har både sett MLM jobbannonser på finn.no og selv blitt kontaktet av 10+ MLM personer da jeg gikk arbeidsledig og postet på facebook om noen bekjente viste om noen ledige jobber .

 

Det som ofte skjer i MLM bransjen er at når folk oppdager at de ikke tjener penger og så slutter de . ( her har derimot zinzino gradert seg litt med sin 12måneders bindingstid på produktene sine) En ender derfor opp i en konstant rekruterings spiral.

Bransjen derimot liker å legge skylden over på den enkelte og ikke systemet i seg selv. «De jobba ikke hardt nok» «De fulgte ikke systemet» «alle oppstarsbransjer krever endel» «det er motgang før du får medgang» etc etc

Kritikere slipper heller ikke unna «de vet ikke hva et pyramidespill er» «alle firmaer har en pyramide struktur» «de er ikke opplyste» «de er drømmeknusere, negative, dårlig energi etc etc»

 

MLM bransjen skyter seg i foten på flere punker.

1. MLM har et ekstremt dårlig rykte. Folk kutter ut kontakten med venner/famile som driver med det fordi det er så ekstremt . Et lite google søk f.eks kvinneguiden eller diverse blogger så finner en nok av folk som folk som lufter ut frustrasjonen over å ha bli kontaktet av nok en nyfrelst MLMer.

 

De skaper sine egne konkurenter med sin uendeløse eksponetiell vekst av nye distrubitører. Problemet her er st det slltid vil være en stadig økende gruppe av nye distrubitører som enten går i minus eller tjener ekstremt dårlig i forhold til timene de legger inn i det. Samtidig blir ikke salget lettere når hele konseptet baserer seg på å få flere under seg. De skaper sine egne konkurenter. Et stadig økende dårlig rykte hjelper heller ikke.

 

Jeg tror ikke at folk som faller for MLM er verken dårlige eller naive mennesker. Jeg mener bare det er en ræva «business mulighet» som burde vært gjort forbudt og begravet en gang for alle.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Husk at MLM ikke er det samme som Pyramide spill. Fakta på bordet.  Pyramide spillet er i utgangspunktet startet for å dra penger ut av folk og kun toppen tjener på dette.

 

MLM er nettverking, salg av produkter. Lønns systemet er laget slik at alle kan tjene så lenge de jobber.  50 år gammel arbeidsmetode. Mest brukt i USA. 

 

Det er bare i Norge vi sitter med god gammeldags jobber. Og det tjener firma toppene godt på. Man godtar verden som den representeres.... 

"There's a sucker born every minute".

 

Det er så komisk, disse kontoene blir stadig laget av lettlurte folk som prøver å overbevise (seg selv) andre om at det er lønnsom business. Newsflash, det er kun de på toppen som tjener på det, resten vil før eller siden gå i minus og aldri tjene penger.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vel heller ikke for ingen grunn at Kongen av Quens, The Office, Solsidan(svensk inspirasjon for nrk sin Side om Side) , It’s always sunny in Philadelphia etc etc alle har gjort narr av MLM modellen ;)

Lenke til kommentar

Husk at MLM ikke er det samme som Pyramide spill. Fakta på bordet.  Pyramide spillet er i utgangspunktet startet for å dra penger ut av folk og kun toppen tjener på dette.

 

MLM er nettverking, salg av produkter. Lønns systemet er laget slik at alle kan tjene så lenge de jobber.  50 år gammel arbeidsmetode. Mest brukt i USA. 

 

Det er bare i Norge vi sitter med god gammeldags jobber. Og det tjener firma toppene godt på. Man godtar verden som den representeres.... 

Merkelig nok er det ikke første gangen jeg ser at en bruker blir opprettet for å ta MLM i forsvar...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Husk at MLM ikke er det samme som Pyramide spill. Fakta på bordet. Pyramide spillet er i utgangspunktet startet for å dra penger ut av folk og kun toppen tjener på dette.

 

MLM er nettverking, salg av produkter. Lønns systemet er laget slik at alle kan tjene så lenge de jobber. 50 år gammel arbeidsmetode. Mest brukt i USA.

 

Det er bare i Norge vi sitter med god gammeldags jobber. Og det tjener firma toppene godt på. Man godtar verden som den representeres....

"There's a sucker born every minute".

 

Det er så komisk, disse kontoene blir stadig laget av lettlurte folk som prøver å overbevise (seg selv) andre om at det er lønnsom business. Newsflash, det er kun de på toppen som tjener på det, resten vil før eller siden gå i minus og aldri tjene penger.

Mistenkte det samme med en gang jeg og . Jeg sjekket ikke brukeren før nå , og der var det kun et inlegg ja:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kort fortalt:

MLM er bare en avskylig måte å skaffe seg faste kunder på. I realiteten er og forblir de fleste «selvstendige distrubitørene» kun kunder.

Kunder som spytter inn tusenvis av kroner på produkter og kurs fordi de tror de i fremtidien vil bli rike på dette her

En blir lurt til å tro at selv om en går i tap i dag så vil det lønne seg å fortsette fordi en i fremtiden vil starte å tjene mye penger .

 

Det burde være selvforklarende, men om en i realiteten må få flere distrubitører under seg for å i det hele tatt gå i pluss(fordi produktene er så vanskelige å selge til folk utenfor systemet eller nær familie), så er det et mattestykke som ikke lover bra for en overveldende majoritet av de som går inn i dette i tro om å tjene penger.

 

Om en i det hele tatt vurderer å starte i MLM så bør en ta en titt på « betting on zero» på netflix.

Denne handler om Herbalife, men de samme prinsippene gjelder for alle de andre i bransjen.

 

https://www.netflix.com/title/80108609?s=i&trkid=13752289

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En kan krangle seg grønn på pyramidespill vs mlm debatten , men effekten er den samme. Matematisk sett er det en dårlig buisness deal.

 

FIY: at et MLM firma har et reelt produkt eller at nye folk har klart på få måneder/år stige raskt nok i gradene til å få lønn vanlige folk bare kan drømme om, frigir dem ikke fra å teknisk sett være et pyramidespill.

Alt kommer ann på hvor mye av salget som kommer fra reelle eksterne kunder og hvor mye som kommer fra salg innad i systemet gjennom obligatoriske kjøpskvoter, hallelujamøter etc. En sleip taktikk der er å rett og slett gjøre om distrubitører som ikke klarer kvota om til kunder (med 12 måneders binding på et kosttilskudd). I beste fall er det uetisk markedsføring/salgsteknikk.

 

12 måneders Bindingstid på et kosttilskud er jo lureri i seg selv. Sikkert mange som kjøper katten i sekken der, men allerede der burde det burde det ringe noen varselbjeller.

 

Jeg skjønner derimot at folk faller for MLM bransjen. Det er lett å få tunellsyn i jakten på et bedre liv, og det de sier kan virke logisk. Det som provoserer meg er at ofte er de nye ofrene folk som allerede er i en vanskelig situasjon. Alenemødre med dårlig økonomi, arbeidsledige etc etc. Jeg har både sett MLM jobbannonser på finn.no og selv blitt kontaktet av 10+ MLM personer da jeg gikk arbeidsledig og postet på facebook om noen bekjente viste om noen ledige jobber .

 

Det som ofte skjer i MLM bransjen er at når folk oppdager at de ikke tjener penger og så slutter de . ( her har derimot zinzino gradert seg litt med sin 12måneders bindingstid på produktene sine) En ender derfor opp i en konstant rekruterings spiral.

Bransjen derimot liker å legge skylden over på den enkelte og ikke systemet i seg selv. «De jobba ikke hardt nok» «De fulgte ikke systemet» «alle oppstarsbransjer krever endel» «det er motgang før du får medgang» etc etc

Kritikere slipper heller ikke unna «de vet ikke hva et pyramidespill er» «alle firmaer har en pyramide struktur» «de er ikke opplyste» «de er drømmeknusere, negative, dårlig energi etc etc»

 

MLM bransjen skyter seg i foten på flere punker.

1. MLM har et ekstremt dårlig rykte. Folk kutter ut kontakten med venner/famile som driver med det fordi det er så ekstremt . Et lite google søk f.eks kvinneguiden eller diverse blogger så finner en nok av folk som folk som lufter ut frustrasjonen over å ha bli kontaktet av nok en nyfrelst MLMer.

 

De skaper sine egne konkurenter med sin uendeløse eksponetiell vekst av nye distrubitører. Problemet her er st det slltid vil være en stadig økende gruppe av nye distrubitører som enten går i minus eller tjener ekstremt dårlig i forhold til timene de legger inn i det. Samtidig blir ikke salget lettere når hele konseptet baserer seg på å få flere under seg. De skaper sine egne konkurenter. Et stadig økende dårlig rykte hjelper heller ikke.

 

Jeg tror ikke at folk som faller for MLM er verken dårlige eller naive mennesker. Jeg mener bare det er en ræva «business mulighet» som burde vært gjort forbudt og begravet en gang for alle.

Lenke til kommentar

Er det dårlige produkter du prater om her eller MLM modellen? Det er helt klart en hau av firma som bruker MLM metoden for å selge sin drit. Og det er negativt for ryktet så klart. Og det finnes Mlm som kjører lønn og bonuser etter binære matriser. Men MLM i seg selv syns jeg fin måte å bygge et selskap hurtig på. Se på Spotify, det er mlm, du fikk bare ikke betalt for det. Som mlm selskap ansetter du ikke folk, du gir alle muligheten til å delta, de beste tjener mest, de som er villig til å lære faget og evt produktet. Du får på den måten det beste for firmaet. Kjenner nok selskap som ansetter folk som tjener over en mill i året og ikke lever opp til lønnen. Du må ha motivasjon for å prestere i lange løp og for de aller fleste er det penger. Les bøker av Robert Kyoshaki, Richard Branson.... se hvordan cashflowen fungerer i verden...som de sier... rich people bulding networks, everone else is Looking for a job. jeg er enig med selskap som selger overpriset dårlig produkter. Men det gjør ikke ide’n dårlig. Aller fleste av dere har en jobb. Snakk med en milliardær om business. Og en prest om etikk...dere er velkommen til de visjonæres verden....

Lenke til kommentar

Jeg har har en venn som sier de tjener penger på MLM, men hun har ikk klart å overbevise meg med faktiske bevis som f.eks jevnlige innskudd på konto eller økt økonomisk levestandard. De som faller for det havner i en spiral der de kjøper produkt FRA EGEN LOMME, som de prøver å pushe videre på venner og familie. Hvis du skal tjene penger på MLM må du nok starte din egen greie og lure andre til å kjøpe skrotet ditt med løgnen om at de kan selge det videre og bli rike.

 

MLM er akkurat det samme som pyramidesalg. De har bare skiftet navn.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Er det dårlige produkter du prater om her eller MLM modellen? Det er helt klart en hau av firma som bruker MLM metoden for å selge sin drit. Og det er negativt for ryktet så klart. Og det finnes Mlm som kjører lønn og bonuser etter binære matriser. Men MLM i seg selv syns jeg fin måte å bygge et selskap hurtig på. Se på Spotify, det er mlm, du fikk bare ikke betalt for det. Som mlm selskap ansetter du ikke folk, du gir alle muligheten til å delta, de beste tjener mest, de som er villig til å lære faget og evt produktet. Du får på den måten det beste for firmaet. Kjenner nok selskap som ansetter folk som tjener over en mill i året og ikke lever opp til lønnen. Du må ha motivasjon for å prestere i lange løp og for de aller fleste er det penger. Les bøker av Robert Kyoshaki, Richard Branson.... se hvordan cashflowen fungerer i verden...som de sier... rich people bulding networks, everone else is Looking for a job. jeg er enig med selskap som selger overpriset dårlig produkter. Men det gjør ikke ide’n dårlig. Aller fleste av dere har en jobb. Snakk med en milliardær om business. Og en prest om etikk...dere er velkommen til de visjonæres verden....

Spotify mlm? Loool

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det dårlige produkter du prater om her eller MLM modellen? Det er helt klart en hau av firma som bruker MLM metoden for å selge sin drit. Og det er negativt for ryktet så klart. Og det finnes Mlm som kjører lønn og bonuser etter binære matriser. Men MLM i seg selv syns jeg fin måte å bygge et selskap hurtig på. Se på Spotify, det er mlm, du fikk bare ikke betalt for det. Som mlm selskap ansetter du ikke folk, du gir alle muligheten til å delta, de beste tjener mest, de som er villig til å lære faget og evt produktet. Du får på den måten det beste for firmaet. Kjenner nok selskap som ansetter folk som tjener over en mill i året og ikke lever opp til lønnen. Du må ha motivasjon for å prestere i lange løp og for de aller fleste er det penger. Les bøker av Robert Kyoshaki, Richard Branson.... se hvordan cashflowen fungerer i verden...som de sier... rich people bulding networks, everone else is Looking for a job. jeg er enig med selskap som selger overpriset dårlig produkter. Men det gjør ikke ide’n dårlig. Aller fleste av dere har en jobb. Snakk med en milliardær om business. Og en prest om etikk...dere er velkommen til de visjonæres verden....

Ja det er MLM modellen i seg selv jeg snakker om. Dersom det skulle være tvil om det?

Alt fra den matematiske motsigelse i oppbygningen til praksisen om å ikke nevne firmaet i innvitasjonen til kaffe eller unike muligheten». Det skal pakkes såpass godt inn for gud forby om personen skulle ha googlet firmaet eller MLM før møtet.

«Det er alltid de andre MLM firmaene som skaper dårlig rykte for «oss i de seriøse»»

 

Mange MLM har moderert seg til å si at mange joiner bare gjør det for å få rabatter eller tjene noen få ekstra tusenlapper i måneden. Men det blir som et lokketilbud på Lefdal. Et Bait and switch. En kommer for å titte(ta en kaffe med en gammel bekjent) eller kjøpe en TV på kampanje(bli kunde eller tjene Litt ekstra) men selgeren dingler en 4K, 70tommeren med høyere hrtz og dypere svartnivå(rikdom , residual income, stort hus, ferier og dyre biler) forran øynene på offeret .

Ja all oppstart krever mye arbeid , men det er få som er så til de grader matematisk dårlig stilt for flertallet som i MLM bransjen.

 

 

Det blir også som en kult. Kritikere er uopplyste, ikke visjonærer, drømmeknusere etc etc eller hva annet en lærer på disse halleluja møtene. Er en i MLM så henger

en derimot med eliten/visjonærer/milliadærer etc

(Minner litt om scientologi faktisk). Enten det er John Travolta som blir dratt med som motivator eller Trump som blir nevnt som en som anbefaler MLM

Når det gjelder Robert K. (Som alltid blir nevnt i sammenheng med MLM) så er ikke han så mye bedre han heller. Men den 3 stegs bait and switch fremgansmåten, på lik linje med Trump university eller JT Foxx, kan en ta en annen gang.

 

«De som ikke klarte det i MLM jobba ikke hardt nok, brydde seg ikke, var kun ute etter rabatten eller fulgte ikke oppskriften. Det er ikke systemet det er noe galt med det er individet. «

 

Problemet er derimot at det faktisk er systemet som det er noe alvorlig galt med. Kommer det til å være de som tjener seg rike på å bli med i et MLM? Ja , godt mulig, men på hvilken bekostning og hvor lenge? Hvor lenge holder en ut med å kontinuerlig fylle inn det store frafallet? Hvor mange under deg vil sløse penger og tid på det her?

MLM modellen bryr seg ikke om en feiler som distrubitør så lenge en er med lenge nok til at en kjøper nok produkter og tjenesten til neste offer kommer inn. Det er ikke for ingen grunn at forfallet de første 6-12 månedene er så ekstremt høyt som det er. Det er ikke for ingen grunn at MLM har et dårlig rykte i oppstartsbransjen eller sammfunnet generelt. Et lite google søk er nok til å finne ut det. Frustrasjonenene er mange over å nok engang ha blitt invitert på en kaffe/en unik mulighet av en MLMer

 

Når det kommer til spotify , ja i starten hadde de «by invite only» medlemskap. Hvor dersom du ble invitert så kunne en selv invitere 5-10 nye eller no. Men igjen Spotify insinuerte ikke om muligheten for gull og grønne skoger om du delte det videre.

 

I en tid hvor grundervirksomhet er blitt utrolig populært, så synes jeg det er utrolig trist at så mange faller for MLM bransjen.

Jeg tviler ikke på at mange handler i god tro, både når de joiner og når de rekruterer andre.

Men igjen her er det systemet og ikke individet det er noe galt med.

 

Det heller ingenting galt i å bytte timer mot penger. Et samfunn er bygget opp under nettopp det. Skal en derimot gå en annen vei så bør en styre langt unna MLM og heller satse på andre investeringer eller starte/ joine i et reelt oppstartfirma

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...