Gå til innhold

hvilken bærbare pc skal jeg velge


Anbefalte innlegg

Jeg følger ikke helt logikken din. Du mener Passmark sier lite om reell ytelse fordi det er en samlet syntetisk ytelsestest, men henviser samtidig til en side med syntetiske ytelsestester? Det er kun en indikasjon på opplved ytelse. Som vi sikkert begge er klar over kan testresultater sprike, derfor er det greit å sammenligne flere tester. Når det er svært få tester tilgjengelig foretrekker jeg derfor aggregerte resultater som Passmark gir, da samplingstørrelsen er vesentlig større enn en testside klarer.


Maskinen skal brukes til surfing, nedlasting og å se på film med ekstern skjerm. Da er flertrådsytelse, RAM, lagringsplass og GPU for hardwareakselerasjon de viktigste faktorene. Entrådsytelse blir i dette tilfellet lite relevant, om man ikke skal gjøre masse beregninger i Excel 2003. freddy hadde tenkt å kjøpe maskinen til 4000 kr, men rakk det ikke før tilbudet utløp. Jeg har foreslått en maskin med akkurat de samme spesifikasjonene, med unntak av lavere oppløsning på skjermen (som var mindre viktig), men med større batteri til 4300 kr. Med samme budsjett er dette et like godt kjøp for hans bruk. Ønsker han en litt billigere PC ved å ofre på minne, lagringsplass og grafikk er begge Lenovo M30-70 også gode kjøp. Vi kan diskutere prosentvise forskjeller, men alle maskinene vil uansett klare oppgavene hans uten problem. Min påstand er at Asus Acer-maskinen vil holde seg bedre med årene, og det er derfor min anbefaling. Men han gjør ikke feil ved å gå for noen av de andre heller.

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg følger ikke helt logikken din. Du mener Passmark sier lite om reell ytelse fordi det er en samlet syntetisk ytelsestest, men henviser samtidig til en side med syntetiske ytelsestester? Det er kun en indikasjon på opplved ytelse. Som vi sikkert begge er klar over kan testresultater sprike, derfor er det greit å sammenligne flere tester. Når det er svært få tester tilgjengelig foretrekker jeg derfor aggregerte resultater som Passmark gir, da samplingstørrelsen er vesentlig større enn en testside klarer.

Jeg følger heller ikke din logikk. Notebookcheck viser til en rekke spesifikke tester, slik som winrar og x264 hd benchmark. Cinebench sine CPU tester gir også en god pekepinn på ren prosessorkraft. Resultatene her taler for seg selv. Passmark spesifiserer ikke hvilke områder som testes og hvilken vekting som ligger til grunn for deres samletest, derfor gir ikke Passmark et resultat som sier spesielt mye om opplevd ytelse.

Lenke til kommentar

Hmm... Blir ikke helt klok her, litt usikker på om jeg vil gå ned på størrelsen på skjermen er vell vandt med 15,6.

Blir vell sikkert en vanesak, men på en annen side jo mindre pcen er så blir den jo enda lettere å få med seg på tur.

 

Men siden tilbudene til lefdal ikke eksisterer så er det cdon.com jeg har å velge i og multicom.

 

Men etter å ha pratet litt med brodern så kunne jeg få en pc av han en eldre acer 4 år med 4 gb ram og 500 gb hardisk, denne har hdmi noe min ikke har. Jeg kunne oppgradert denne også med deler dersom det er mulig å få det gjort, jeg skrur jo litt selv og jobber som elektrikker så selve den praktiske boten går greit isåfall, værre om det er programmering som må til som er litt tricky.

Lenke til kommentar

Ta i mot maskinen fra din bror og test den opp mot dine behov. Er du rimelig fornøyd, så bestiller du deg en SSD og setter inn. Dette klarer du fint selv, bare lag en ny post her på forumet når du har bestemt deg for hva du vil gjøre. 4GB minne er plenty til din bruk.

 

Edit:

Hvis maskinen fortsatt har recovery-partisjonen inntakt, så kjører du en full gjennoppretting til fabrikkstandard før du tester. ALT F10 (rett etter power on) er en vanlig tastaturkombinasjon for å starte recovery på Acer. NB! Du mister alle personlige filer og programmer som måtte være innstallert, så forsikre deg om at din bror har tatt kopi av alt han trenger før du prøver dette.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...