Gå til innhold

Plutselig uskarp tekst


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem:

 

Jeg har en relativt gammel PC med Windows Vista, men den har fungert bra til nå. Plutselig (uten at jeg har gjort noen ting) vises en del tekst på skjermen uklart. Spesielt MicrosoftWord (gammel versjon) og GoogleChrome-nettleser.

 

Det typiske er at bokstavene forsvinner øverst og nederst. At H-en f.eks. mangler streken midt i, at O'er kan være åpen nede eller oppe osv...

 

(Det rare er at det virker å gjelde kun enkelte programmer. Når jeg er på utforsker og navigerer i mapper er alt helt klart...)

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på laptopskjermen problemet oppstår, eller er det på en ekstern skjerm? Hvilken oppløsning står den på hvis du høyreklikker på skrivebordet og velger tilpass og deretter skjerminnstillinger? Prøv å endre oppløsningen til noe annet, ofte vil det høyeste alternativet være best. Hvordan er innstillingene for teskststørrelse (DPI)?

 

Edit: Har du forsøkt å sette zoom til nøyaktig 100% i de programmene det er problematisk? I Chrome kan du gjøre dette ved å trykke ctrl+0

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Er det på laptopskjermen problemet oppstår, eller er det på en ekstern skjerm? Hvilken oppløsning står den på hvis du høyreklikker på skrivebordet og velger tilpass og deretter skjerminnstillinger? Prøv å endre oppløsningen til noe annet, ofte vil det høyeste alternativet være best. Hvordan er innstillingene for teskststørrelse (DPI)?

 

Edit: Har du forsøkt å sette zoom til nøyaktig 100% i de programmene det er problematisk? I Chrome kan du gjøre dette ved å trykke ctrl+0

Det er på laptopskjermen ja.

Oppløsningen er på maks (1600 x 900); har 17.3'' skjerm.

 

DPI (tekststørrelse) høres interessant ut! Hvordan kan man endre på dette?

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke DPI relatert. Da skal teksten bare være mindre eller større og skaleringen er tydelig. Det ville ikke manglet noen deler av symboler som en strek i en H f.eks.

Jeg har vært borti lignende problem.

Gå til
Control Panel\All Control Panel Items\Fonts\Font settings
Og huk av "Hide based on language settings."
DPI skalering finner en som regel via høyre klikk på skrivebordet og gå til skjerm oppløsning/innstillinger og på venstre siden av bildet som popper opp skal du finne dpi innstillinger.
Skulle det være dpi innstillinger kan det være fontene du har har blitt overskrevet eller at du bruker et theme som hvis font oppsett er veldig uheldig.

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke DPI relatert. Da skal teksten bare være mindre eller større og skaleringen er tydelig. Det ville ikke manglet noen deler av symboler som en strek i en H f.eks.

Jeg har vært borti lignende problem.

Gå til

Control Panel\All Control Panel Items\Fonts\Font settings

Og huk av "Hide based on language settings."

DPI skalering finner en som regel via høyre klikk på skrivebordet og gå til skjerm oppløsning/innstillinger og på venstre siden av bildet som popper opp skal du finne dpi innstillinger.

Skulle det være dpi innstillinger kan det være fontene du har har blitt overskrevet eller at du bruker et theme som hvis font oppsett er veldig uheldig.

Prøver å gjøre dette med Font settings. Jeg gir sikkert inntrykk av å være helt datafjern, men jeg finner ikke "Font settings" under Fonts (Skrifter; har på norsk); dvs. når jeg åpner "Skrifter" kommer bare en utforsker opp med alle skriftene, og ingen alternativ for å endre instillinger...

 

Sorry hvis jeg plager, men det hadde vært til stor hjelp dette! :-)

Og sorry for at jeg tydeligvis la det under feil forum...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...