Gå til innhold

Anbefalinger for kjøp av laptoper


Anbefalte innlegg

Det er mange tråder her hvor det spørres om anbefaling av bærbare/laptoper i forskjellige kategorier. Dette skal liksom bli en post om nettopp dette.


Anbefalinger vil være basert på tester av laptoper, fra f. eks. Notebookcheck, Ultrabookreview og andre web sider. Forslag om anbefailnger fra brukere her i forumet vil bli brukt også.

Listen vil bli forsøkt delt opp i tre kategorier; lav pris kategori, mellom pris kategori og høy pris kategori. Den siste vil ikke ha noen øvre grense.

Dessverre kan jeg ikke liste opp alle laptopene, så det vil bli et begrenset utvalg med Intel i3, i5 og i7 CPU'er. AMD vil bli tatt med hvis det er ønske om dette.


Hvis mulig, vil det bli linket til tester av laptopene.


Lav pris kategori opptil 8 000,- kr:



Laptop med 13" - 15" skjermer.


Lenovo ThinkPad T430 Pris ca 7 500kr.


Dell Latitude E5450 Pris ca 7 300,- kr. Kommer med IPS skjerm og Intel i5. Er nok en "bedrifts" laptop. Test hos Notebookcheck


Laptop med 15" - 15.6" skjermer


Acer TravelMate P255-M pris ca 4600,- kr Test av tilsvarende TravelMate.


Asus VivoBook A551LN Pris ca 6400,- Full HD, Intel i5 CPU, GT 840M. Test av denne.





Mellom pris kategori, 8 000 - 14 000,- kr:



Laptop med 13" - 13.3" skjermer.


Asus Zenbook UX305FA Pris ca 8 990,- kr med QHD+ skjerm, Intel Core M 5Y10 og 256 GB SSD (M.2). Test gjort av Tek.no. De var ikke mye imponert over ytelsen. Men dette er en Ultrabook i ordets rette forstand, kun for lette oppgaver.


Apple MacBook Air 13.3" Pris ca 8 000,- kr. Kanskje liten SSD, ikke Retina skjerm, men ellers bra. Test av Air 13.3"


Asus Zenbook UX303LN Pris ca 11 000,- kr, Full HD skjerm. Test av denne.


Apple MacBook Pro 13" Retina skjerm Pris fra ca 12000,- kr og oppover. Test av Macbook Pro fra 2013


Dell XPS 13 Pris fra 12 860,- kr (tilbudspris). i5-5200U, 13,3" HD UltraSharp QHD+ , 8 GB RAM, 256 GB SSD, Intel HD Graphics 5500. Så ny at det er vanskelig å finne gode tester av den.


Laptop med 15" - 15.6" skjermer


Lenovo IdeaPad Y50-70 Pris ca 9 500 kr. Bakdel med denne er kanskje litt dårlig skjerm, ellers bra.


Multicom Arya MS-16H2 Pris ca 10 000 kr. Barebone laget av MSI. Kan bli varm.


Laptop med 17" skjermer


Asus G771JM Pris ca 12 000 kr. Bakdelen med denne er vel at den har GTX 860M skjermkort, ellers bra laptop. Mulig den er på vei ut også når GTX 960M kommer.




Høy pris kategori fra 14 000,- kr og oppover:



Laptop med 13" - 13.3" skjermer


Apple MacBook Pro 13" Pris ca 17 500,- kr. Med Retina skjerm, i7 3,0 GHz, 8 GB RAM, 256 GB PCIe SSD


Acer Aspire S7-393 Pris ca 14 500,- kr. Core i7-5500U, 8 GB RAM, 256 GB SSD. Får faktisk skryt hos Notebookcheck. Ca 6 timers batteri tid.


Laptop med 15" - 15.6" skjermer


Dell XPS 15-9530 Pris ca 16 500,- kr. Meget bra skjerm.


Apple MacBook Pro 15" Pris ca 19 600,- kr. Med Retina skjerm, 256 GB SSD, Iris Pro skjermkort.


Fujitsu Celsius H730 pris ca 18 990,- kr. Dette er en laptop for arbeid, f. eks. CAD eller DCC da den har et Quadro K2100 skjermkort.


Laptop med 17" - 18.4" skjermer


Multicom Kunshan P375S 17.3" pris ca 20 000,- kr. Kanskje vel mye plastikk og en del viftestøy. Dessuten er det lett å vri/skade skjermen ("lokket") da den er tynn.


Multicom Kunshan P771 pris ca 16 000,- kr. Merk denne kommer med desktop CPU.


Alienware 17 Pris ca 18 500,- kr med GTX 980M og 8 GB RAM.


Alienware 18 Pris ca 22 500,- kr med 2 x R9 M290x. Bakdel, stor og tung, ca 7 kg.


Asus G751JY Pris ca 19 995,- kr. Meget bra kjøling på denne som de fleste ROG laptopene, kommer med GTX 980M, 16 GB RAM, 512 GB SSD, 1 TB HDD.


MSI GT72 17.3" Pris ca 19 800,- kr. GTX980M, i7-4720HQ, 16 GB RAM, 128 GB SSD, 1 TB HDD. Test hos Notebookcheck.




Gaming laptoper er det mange av, men bakdelene med noen av dem er at de er ofte tunge og dyre. En av slike laptoper er Alienware 17. Alienware 18 er enda en gaming laptop, kanskje for stor og tung å dra på da vekt vil nærme seg 7 kg med lader.

Toshiba Qosmio, den er ikke dårlig den heller, når det gjelder lyd kan man lete lenge etter en laptop som bedre lyd enn en Qosmio.


Men skal man ha en skikkelig gaming laptop, kommer man ikke utenom Clevo P375SM-A, eller Multicom Kunshan P375S som den heter i Norge. Andre merke navn på denne er Mountain Magma 20, Sager NP9570, Eurocom X7, men alle disse er en Clevo slik som Kunshan. Råere laptop er det vel ikke mulig å få ta i pr. i dag.


Bakdelen med disse kan nok bli viftestøy. Det er sjelden de blir 100 % stille selv ved moderate oppgaver silk som web surfing etc.


Vil prøve å holde denne posten oppdatert når jeg finner flere og nyere laptoper. En del linker oppdatert.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bli en flaskehals, men normalt er jo det GPU som er viktig. Dog er det jo spill som krver mye av CPU også, WOW er vel en av dem. For min del skal jeg ha i7-4810MQ og 880M SLI.

 

Og den laptopen jeg har nå, en Alienware M17x, har 2 x HD 5870 i CF, har ikke merket at CPU er flaskehals på den. Husker ikke hvilken CPU den har i farten, men laptopen er 4 år gammel nå.

Lenke til kommentar

Jeg skal nok ha den, er ikke snakk om hvis her. Regner at jeg bestiller den om et par uker, så ligger den og venter på meg når jeg kommer hjem i juli en gang. Blir nok å poste en liten test ja.

 

Min laptop blir med i7-4810MQ, 2 x GTX 880M, 16 GB RAM 1600 MHz, 2 x Toshiba SSD mSATA, 2 x WD Black 750 GB og Blu-ray brenner.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det vet jeg ikke, er ikke kommet hjem enda, det ser du hvis du leser "Da var den nye laptopen i hus, men det er fortsatt ikke han som skal bruke den." Bildene ble tatt av madamen og sendt til meg.

Men det blir å fyre den opp neste uke, kommer hjem på onsdag. Men først må OS installeres da den kommer uten OS. Så vi får se, men på torsdag skal saker og ting testes.

Lenke til kommentar

Heisann. Har planlagt en stund å kjøpe ny laptop. Har egentlig ikke dårlig tid med å gå til anskaffelse av en. Jeg ser helst at PCen har 13" skjerm, nyeste generasjon CPU, med litt over middels minne. SSD med minimum 128gb. http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/lenovo-ideapadu330p/202755.5055/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=202755%2B-%20Lenovo%20U330p&utm_campaign=Productfeed

 

Det virker som at denne maskinen gir det jeg trenger til lavest pris. Det som holder meg litt tilbake er at den har ligget på samme prisnivå siden nyåret. Da det ikke haster med nyanskaffelsen hadde jeg håpet å kunne time kjøpet litt bedre mhp pris. Videre ser jeg at det er litt lav oppløsning på skjermen, men det gjør meg ingen verdens ting så lenge skjermen er av ok kvalitet (farge, kontrast, lys osv osv). Sitte med full hd på en 13" skjerm blir for meg litt meningsløst spessielt uten et dedikert skjermkort, noe jeg forøvrig ser på som en fordel da jeg slipper å bruke batteri på å drive et eget skjermkort. HD4400 med 8gb ram, tror jeg vil være nok for å løse oppgaver (kommer ikke til å spille krevende spill kun heroes 3 og kanskje PS1 emulator. nostalgiker? ja!)

Mitt spørsmål blir: Er det noen ankepunkter på denne PCen jeg ikke har fått med meg? Erfaringer? Evt er det andre produkter jeg bør ta en titt på med kravene nevnt over til rudnt 4-8 tusen?

PS kommer sikkert til å streame en del fotball. Noen formening om hvordan skjermen vil yte med kameraer som beveger seg raskt, og folk som løper hit og dit? Hva skal man se etter her i en skjerm som skal takle bevegelse sånn nogelunde ok?

Lenke til kommentar

Tja, jeg tok meg den frihet å sjekke en test av den, og for å si det som det er, den ble ikke anbefalt. Skjermen er visst dårlig, men jeg vet ikke om det gjelder alle som e rprodusert av den modellen. I tillegg var den visst ikke noe å spille med da CPU/GPU belastningen (Intel HD 4400) ble for høy slik at den trottlet seg ned til 1,1 GHz. Hvordan streaming vil bli på den vet jeg ikke, men det ble nevnt at pga dårlig lysstyrke på skjemen kunne den ikke brukes ute i friluft. Den hadde faktisk dårligst lysstyrke av de andre laptopene den ble sammenlignet med.

 

I den prisklassen ville jeg heller satset på Asus Zenbook, de har to modeller, ene med 1366x788 IPS skjerm og den andre med full HD, også med IPS skjerm. Prismessig ligger den siste litt over det du tenker på, pris ca 8900 kr, men det er pga et Nvidia GTX 840M skjermkort. Av tilkoblinger har begge USB 3.0 porter, HDMI, Displayport (mini v1.1, følger med adapter), Bang & Olufsen høytalere og 128 GB SSD. Begge kommer med 8 GB RAM som kan økes til 12 GB. Og du kan skifte til større SSD hvis du vil det uten å bryte garantien.

 

I følge en bruker av den billigste Zenbook med i5 4200U greide han å oppnå en batteritid på 12 timer med størmsparinger på. Han klaget over at finger avtrykk på lokket som han ikke kunne få vekk. Jeg har ikke sett dette skje med den Zenbook (en tidligere modell) madamen har, og hun er stor fornøyd med den.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...