Gå til innhold

Hvordan behandle litium-ion batterier


Anbefalte innlegg

Om det er nok til å bry seg vet jeg nå ikke helt. VIlle nok hatt bilen koblet i, i tilfelle jeg trengte den. Men å si at den skal stå koblet i konstant for best holdbarhet er nok litt FOR kraftig forenkling. :)

Jeg tror du tar feil. Hvis bilen ikke står tilkoblet så vil heller ikke det aktive varme- og kjølesystemet virke over tid, og da vil temperatur fort bli et større problem enn om cellene har +/- 90%. Jeg antar at ingeniørene hos BMW har rimelig kontroll på hva de gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betviler ikke hva ingeniørene gjør.

 

Det er hva kundene gjør som jeg betviler litt.

Og det er jo ikke unormalt å finne uttalelser fra alle bransjer/staten som baserer seg på en løsning som er godt under optimalt, rett og slett for "å være på den sikre siden" for å slippe problemer fra "idioter".

Samt andre tekniske kompromisser. F.eks at kapasiteten blir dårligere når det er kaldt (som ikke er det samme som at de degraderes raskere), som igjen kan få kunder til å klage.

 

For nå liker jo Li-Ion batterier at det er kaldt når de oppbevares (ikke drift), hvor lavere enn romtemperatur var fordelaktig. Men stod lite om under 0 grader, og det kan godt hende at ekstremt lave temperaturer blir mer skadelig igjen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ingenjørene på BMW jobber i en verden av kompromisser, de har gjort alle kompromisser for at elbilene til BMW skal fremstå så godt som mulig etter BMW's markedsføringskrav.

 

Akkuratt nå er elbiler plaget med et image som tilsier at du offrer mye for å være litt mer miljøvennlig.

For å bøte på dette så anser BMW at det er viktig med et par punkter:
1. Tilgjengelighet. Du skal ha så mye som mulig rekkevidde, tilgjengelig når som helst.

2. Enkelhet: Du skal slippe å tenke på batteriet i bilen, en elbil skal være like enkel å eie som en bensinbil, å koble den inn når du kommer hjem er mer enn nok arbeide.

3. Ytelse: Batteriet skal være fulladet så fort som mulig.

 

Disse er ting BMW ønsker å gi sine kunder - det er hva de tror deres kunder ønsker.

De vil også ha lang levetid på batteriene, men dette er ikke så interesant fra et kundeperspektiv akkuratt nå, det er ingenting kunder i butikken skal tenke på - BMW vil ikke at kundene tenker på slitasje, de vil at kundene tenker på hvor bra det er akkuratt nå; Batteriet er fulladet akkuratt nå.

Så ingenjørene til BMW har inngått kompromisser:
100% på måleren er garantert ikke 100%, kanskje nærmere 90%.

 

Fulladet ut av garasjen er ikke nødvendigvis 100%, kanskje den topper opp ved 95%, eller så mye som 90%.

 

Du kan ikke ta ut batteriet av bilen og inn i kjøleskapet, det er mye bedre for alt annet at batteriet står i bilen hele tiden.

Batteriet har nok et innebygget kjølesystem, som holder batteriet kjølig - men ikke så kjølig at det sluker batteri, selv 5 grader lavere enn utetemp gir store fordeler for levetid.

Alle BMW's guider er laget for at kundene skal være komfortable med sin elbil, og ingenjørene har lagt masse tid på at batteriet skal vare pålitelig ut bilens planlagte levetid (5 år er rimelig vanlig).

 

Dette er ikke egentlig relevant for hva som er godt for batteriene i seg, det er bare hva som er godt for BMW's kunder.

I mindre enheter har vi mindre ingenjørarbeid bak det, og mer muligheter for å forlenge levetiden selv.

Det er her denne (aldrende) guiden kommer inn.

Lenke til kommentar

batteriet skal vare pålitelig ut bilens planlagte levetid (5 år er rimelig vanlig).

 

 

Tror du virkelig at de har planlagt at de skal vare 5 år? Det fleste opererer jo med garantier på langt mer en dette som da sier at de planlegger å dekke ett skifte pr solgte bil? I verste tilfelle må de ut med to om de er uheldig?

 

Kan ikke se for meg at dette er realiteten.

Lenke til kommentar

 

batteriet skal vare pålitelig ut bilens planlagte levetid (5 år er rimelig vanlig).

 

 

Tror du virkelig at de har planlagt at de skal vare 5 år? Det fleste opererer jo med garantier på langt mer en dette som da sier at de planlegger å dekke ett skifte pr solgte bil? I verste tilfelle må de ut med to om de er uheldig?

 

Kan ikke se for meg at dette er realiteten.

 

Det var et eksempel, da er de nok designet til å runde 70% i løpet av det 8.ende året.

 

Poenget var uansett at BMW ikke leter etter kunder som vil spare penger på å la batteriet vare så lenge som mulig, BMW har kunder som betaler litt ekstra for å slippe å bry seg, derav instruksjonene.

Et poeng som er understreket flere ganger.

Lenke til kommentar

Samme grunn som at BMW-ene ikke har peilepinne til motorolja. Kundene skal ikke tenke på dette. Blir oljenivået lavt sier bilen selv i fra med en svær melding i dashbordet. Der står det til og med hvor mye olje man skal fylle på. Bilen holder styr på "alt". Bremseslitasje, serviceintervaller, pluggbytte etc. Til og med EU-kontrollen kommer opp som advarsel. BMW vil ikke at man skal tenke på noe. Bare kjøre og gjøre det som evt. kommer opp i dashbordet.

 

Så kan man heller diskutere om det er bra eller dårlig. :p

Lenke til kommentar

Samme grunn som at BMW-ene ikke har peilepinne til motorolja. Kundene skal ikke tenke på dette. Blir oljenivået lavt sier bilen selv i fra med en svær melding i dashbordet. Der står det til og med hvor mye olje man skal fylle på. Bilen holder styr på "alt". Bremseslitasje, serviceintervaller, pluggbytte etc. Til og med EU-kontrollen kommer opp som advarsel. BMW vil ikke at man skal tenke på noe. Bare kjøre og gjøre det som evt. kommer opp i dashbordet.

 

Så kan man heller diskutere om det er bra eller dårlig. :p

Ikke bra hvis bilen sier at den må straks på service når en er langt fra folk

hvis en skal på ferie , eller lang tur så må det gå an å gjøre det før tiden også

 

-

 

Mener dere her at det ikke bra at batteriet er helt oppladet ?

Lenke til kommentar

 

Samme grunn som at BMW-ene ikke har peilepinne til motorolja. Kundene skal ikke tenke på dette. Blir oljenivået lavt sier bilen selv i fra med en svær melding i dashbordet. Der står det til og med hvor mye olje man skal fylle på. Bilen holder styr på "alt". Bremseslitasje, serviceintervaller, pluggbytte etc. Til og med EU-kontrollen kommer opp som advarsel. BMW vil ikke at man skal tenke på noe. Bare kjøre og gjøre det som evt. kommer opp i dashbordet.

 

Så kan man heller diskutere om det er bra eller dårlig. :p

Ikke bra hvis bilen sier at den må straks på service når en er langt fra folk

hvis en skal på ferie , eller lang tur så må det gå an å gjøre det før tiden også

Man får beskjed i god tid før servicene. Når serviceintervallet er overskredet så får man en annen, mer masete advarsel. Unntaket er hvis det skjer noe galt. Men det problemet har man med alle biler. :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Det var et eksempel, da er de nok designet til å runde 70% i løpet av det 8.ende året.

 

Poenget var uansett at BMW ikke leter etter kunder som vil spare penger på å la batteriet vare så lenge som mulig, BMW har kunder som betaler litt ekstra for å slippe å bry seg, derav instruksjonene.

Et poeng som er understreket flere ganger.

 

 

Dette kan jeg være helt enig i :)

Lenke til kommentar

Hvis man en gang er så uheldig å får for lav spenning på et Li-Ion batteri, så vil de kunne stoppe å lade. Men da kan det nevnes at det finnes en nødløsning, for de litt elektrisk kyndige. Hvor man øker ladespenningen til mer enn det er ment å tåle.

 

Dette skal selvsagt bare være slik i maks noen minutter, og man bør passe på at det ikke blir varmt eller noe slikt. Samt det faktum at det er en viss eksplosjonsfare om man går "crazy" på spenningen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja, står forøvrig også nevnt i første post.

 

Dog vil det også være litt opp til hva produsenten av batteriet/enheten allerede har tatt hensyn til fra før av. Kanskje litt overrasket over at det var såpass stor forskjell, men ikke sjokkert.

 

Jo nærmere du holder batteriet på ca. 50 % ladning, jo lengre øker levetiden /antall ladesykluser. Men det vil på samme tid også tilsi at du også får lite bruk av batteriet.

Lenke til kommentar

Men hvordan skal man få til dette i praksis? Skal man virkelig gå rundt å lade mobilen sin 10% om gangen hele døgnet? Det eneste jeg ser for meg er at trådløse ladere er geniale til denne bruken. Ser for meg at man kan ha flere spredt rundt i huset, som hele familien kan bruke eventuelt. Men selv i slike tilfeller vil det være vanskelig å bare lade 10% om gangen.

 

En ting er vitenskapen bak. Men jeg skulle likt å se en artikkel om hvordan en normal, arbeidende person kan anvende denne kunnskapen i hverdagen. Det må være et visst kompromiss mellom optimal batterianvendelse og praktiske hensyn, men hvordan lar dette seg gjøre best mulig? Hmm. Min filsofi har vært å aldri la batteriet dyppe for lavt hvis mulig, men å hindre at den lades til 100% er ikke noe jeg har prøvd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...