Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Jobb: Regnskapsmedarbeider/bilagsfører i en musikkforretning (instrumenter og den slags, ikke CDer)

Alder: 19 år

Lønn: Har 125 kroner i timen. I tillegg får jeg masse personalrabatt på musikkutstyr

Skatt: 12%

Utdanning: Ferdig med videregående om en ukes tid. Har forøvrig ingen økonomifag, men jobben er ikke så veldig avansert.

Hvordan fikk du jobben når du ikke har noen økonomifag? Kreves det ikke noe av personen for å føre bilag for en bedrift?

 

Tja. Kontakter, enkelt og greit. Har en kamerat som jobber der også. Som sagt; jobben er ikke veldig vanskelig. Man klarer jo å skrive inn fakturanummer og KID, matche summer og sjekke datoer uten å være økonom. Det lille jeg behøver å kunne av debet og kredit-tenking er også enkelt. På typisk salg- og servicelinjer, så lærer de jo å føre alt manuelt i type Excel og lignende. Jeg har jo et dataprogram som ordner det aller meste.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb: Skipselektriker på nybygg, vedlikehold og reparasjon i Norge :w00t: Dåp i morgen på min minste båt hittil av størrelse, største var 182m-tankskip i norge.

Alder: 21 år

Lønn: Har 213,47 kroner i timen. rundt 30 000kr måned uten tillegg. noen tillegg jeg får for tiden er mobilisering, reisetid, utenbystillegg, dagpenger, diett på hotel, lokalt tillegg og fagarbeider tillegg. + mer ved nattarbeid. så må man ikke glemme alt overtida jeg har da. bare multipliser alt med 2 så får du svaret :green: . stiger ca8 kr i lønn etter ny tariff i år.

Skatt: tabellkort. får alltid igjen på skatten. i år ble det 17 00kr.

Utdanning: vanlig elektriker retning med kurs og erfaring. studer relatert info om selve jobben du har, da stiger du i kunnskap og grad. :wee:

 

Nybygg? Hvilket? Er du skipselektriker ansatt i rederie, eller er du installatør ansatt på verft? :p

Lenke til kommentar

Jobb: Skipselektriker på nybygg, vedlikehold og reparasjon i Norge :w00t: Dåp i morgen på min minste båt hittil av størrelse, største var 182m-tankskip i norge.

Alder: 21 år

Lønn: Har 213,47 kroner i timen. rundt 30 000kr måned uten tillegg. noen tillegg jeg får for tiden er mobilisering, reisetid, utenbystillegg, dagpenger, diett på hotel, lokalt tillegg og fagarbeider tillegg. + mer ved nattarbeid. så må man ikke glemme alt overtida jeg har da. bare multipliser alt med 2 så får du svaret :green: . stiger ca8 kr i lønn etter ny tariff i år.

Skatt: tabellkort. får alltid igjen på skatten. i år ble det 17 00kr.

Utdanning: vanlig elektriker retning med kurs og erfaring. studer relatert info om selve jobben du har, da stiger du i kunnskap og grad. :wee:

 

Nybygg? Hvilket? Er du skipselektriker ansatt i rederie, eller er du installatør ansatt på verft? :p

 

jobber mest med nybygg. jeg går mest på verft og litt rigg + service. firmaet er ved flere verft så det blir litt reise til vanlig. når jeg ser på profilen din så er vi nesten naboer med mange mil mellom oss. og når jeg sier jeg har arbeidet på 6 søsterskip på 32mx182m til stolt nielsen tanker så skal du fort linke hvor jeg er fra. rørleggingskipet Deep Energy blir bygd der nå, uten meg :hrm: og nei jeg har ikke bygd ulstein skipet Oceanic Sirius.

Lenke til kommentar

Jobb: Skipselektriker på nybygg, vedlikehold og reparasjon i Norge :w00t: Dåp i morgen på min minste båt hittil av størrelse, største var 182m-tankskip i norge.

Alder: 21 år

Lønn: Har 213,47 kroner i timen. rundt 30 000kr måned uten tillegg. noen tillegg jeg får for tiden er mobilisering, reisetid, utenbystillegg, dagpenger, diett på hotel, lokalt tillegg og fagarbeider tillegg. + mer ved nattarbeid. så må man ikke glemme alt overtida jeg har da. bare multipliser alt med 2 så får du svaret :green: . stiger ca8 kr i lønn etter ny tariff i år.

Skatt: tabellkort. får alltid igjen på skatten. i år ble det 17 00kr.

Utdanning: vanlig elektriker retning med kurs og erfaring. studer relatert info om selve jobben du har, da stiger du i kunnskap og grad. :wee:

 

Nybygg? Hvilket? Er du skipselektriker ansatt i rederie, eller er du installatør ansatt på verft? :p

 

jobber mest med nybygg. jeg går mest på verft og litt rigg + service. firmaet er ved flere verft så det blir litt reise til vanlig. når jeg ser på profilen din så er vi nesten naboer med mange mil mellom oss. og når jeg sier jeg har arbeidet på 6 søsterskip på 32mx182m til stolt nielsen tanker så skal du fort linke hvor jeg er fra. rørleggingskipet Deep Energy blir bygd der nå, uten meg :hrm: og nei jeg har ikke bygd ulstein skipet Oceanic Sirius.

 

Om du er på Deep Energy må vel det være enten tomrefjorden eller Brattvåg? ;)

Er vel en del STX bygg som ligger der ;)

Lenke til kommentar

Jobb: Skipselektriker på nybygg, vedlikehold og reparasjon i Norge :w00t: Dåp i morgen på min minste båt hittil av størrelse, største var 182m-tankskip i norge.

Alder: 21 år

Lønn: Har 213,47 kroner i timen. rundt 30 000kr måned uten tillegg. noen tillegg jeg får for tiden er mobilisering, reisetid, utenbystillegg, dagpenger, diett på hotel, lokalt tillegg og fagarbeider tillegg. + mer ved nattarbeid. så må man ikke glemme alt overtida jeg har da. bare multipliser alt med 2 så får du svaret :green: . stiger ca8 kr i lønn etter ny tariff i år.

Skatt: tabellkort. får alltid igjen på skatten. i år ble det 17 00kr.

Utdanning: vanlig elektriker retning med kurs og erfaring. studer relatert info om selve jobben du har, da stiger du i kunnskap og grad. :wee:

 

Nybygg? Hvilket? Er du skipselektriker ansatt i rederie, eller er du installatør ansatt på verft? :p

 

jobber mest med nybygg. jeg går mest på verft og litt rigg + service. firmaet er ved flere verft så det blir litt reise til vanlig. når jeg ser på profilen din så er vi nesten naboer med mange mil mellom oss. og når jeg sier jeg har arbeidet på 6 søsterskip på 32mx182m til stolt nielsen tanker så skal du fort linke hvor jeg er fra. rørleggingskipet Deep Energy blir bygd der nå, uten meg :hrm: og nei jeg har ikke bygd ulstein skipet Oceanic Sirius.

 

Om du er på Deep Energy må vel det være enten tomrefjorden eller Brattvåg? ;)

Er vel en del STX bygg som ligger der ;)

 

jeg er ikke på deep energy. det fins flere stx verft enn stx osv i Norge. viste du ikke det? dof er inne som del eiger på deep energy antar jeg. de er jo del eiger i mange skip for å så selge de til utlandet. bra for de norske verftene da. man har stx osv og stx europe i Norge. stx europe Norway har bare ett verft. dermot med den lengste tørrdokka med tak over. deep energy måtte rett i dokk da den kom og det er ikke alle som kan huse et så stort skip. jeg sa heller ikke hvor mange mil jeg er fra ålesund. google deg frem nå. du har mye info nå.

 

husk det finns flere verft enn STX. vi har andre større som ulstein, kleven, bergen group, westcon, stord. litt mindre som fjellstrand, stord, brødrene AA, fitjar mek verksted, eidsvik, havyard, grovfjord, måløy, slette, semek osv. du får også 2 nye skip i eidsvik dette året. et ulstein design og en psv med wartsila design med LNG fremdrift.

Lenke til kommentar

hehe, jeg er klar over at det finnes flere STX verft en i norge ja. De har mange verft over hele verden så. Men nå tenkte jeg i hovedsak på verft som de har i norge

 

det gjorde jeg og. du har stx europe/norway og stx osv. stx osv har vell ca 5 verft. europe har ett. stx europe/norway florø. stx osv-brattvåg, aukra, tomrefjord, langsten, breivik. jeg jobbet i florø for 2,5 år siden.

Lenke til kommentar

hehe, jeg er klar over at det finnes flere STX verft en i norge ja. De har mange verft over hele verden så. Men nå tenkte jeg i hovedsak på verft som de har i norge

 

det gjorde jeg og. du har stx europe/norway og stx osv. stx osv har vell ca 5 verft. europe har ett. stx europe/norway florø. stx osv-brattvåg, aukra, tomrefjord, langsten, breivik. jeg jobbet i florø for 2,5 år siden.

 

Ahh ;) jeg har en kompis som sitter å regner/tegner for STX i Ålesund.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Skipselektriker

Hvor gammel du er: 21

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 55 000 mnd

Hvor mye betaler du i skatt? -----

Utdanning: VG1 elektro, Vg2 Elenergi, VG3 Skipselektriker (maritim fordypning), to år lærling, fagprøve, ready steady go go!

 

Hei!

Jeg holder på å utdanne meg til skipselektriker og er snart ferdig med den maritime fordypningen (siste eksamen på torsdag :thumbs:).

 

Ettersom du er såpass ung regner jeg med du akkurat er ferdig med din lærlingtid og da kan svare meg på hvordan lønn jeg ca. kan forvente iløpet av lærlingtiden, til opplysning har jeg fått lærlingplass i Solstad.

 

Mvh Stiff :)

Lenke til kommentar

Mange som tjener bra her! Hvis dette er representativt, burde jeg kanskje angre på karrierevalget? 6 års universitetsutdanelse + 1 1/2 års obligatorisk turnustjeneste + 9 år spesialisering = samme lønn som mange andre får rett fra videregående?...

 

Mvh Jultomten :)

Håper da for guds skyld at du har skaffet deg en del bedre arbeidsfordeler. Penger er jo ikke alt.

 

F. eks tipper jeg mange som går rett fra VGS ofte har jobber som sliter på mang en kroppsdel, samt mange arbeidstimer som sikkert funker fint når man er ung og sprek, men som ikke er noe særlig i lengden. Det er ikke noe vanskelig å tjene mye om du jobber deg i hjel. :)

 

Hva jobber du som da, og hva er nå denne spesialiseringen /utdanningen du snakker om?

Jeg håper da virkelig at den ekstra utdannelsen i Norge vil lønne seg i lengden. Jeg blir mildt sagt skuffet om jeg ikke sitter med høyere lønn enn 450 000 om 10 år... (prisen er da sett i forhold til dagens lønnsnivå)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mange som tjener bra her! Hvis dette er representativt, burde jeg kanskje angre på karrierevalget? 6 års universitetsutdanelse + 1 1/2 års obligatorisk turnustjeneste + 9 år spesialisering = samme lønn som mange andre får rett fra videregående?...

 

Mvh Jultomten :)

 

Velkommen til Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jobber du som da, og hva er nå denne spesialiseringen /utdanningen du snakker om?

Jeg håper da virkelig at den ekstra utdannelsen i Norge vil lønne seg i lengden. Jeg blir mildt sagt skuffet om jeg ikke sitter med høyere lønn enn 450 000 om 10 år... (prisen er da sett i forhold til dagens lønnsnivå)

Jeg er lege, var ferdig utdannet for 12 år siden, og har etterhvert blitt spesialist i indremedisin og blodsykdommer. Min grunnlønn er i dag 614.000. Jeg er så "heldig" at jeg får jobbe ca 10 timer overtid hver uke, og totallønnen blir dermed en del høyere. Særlig imponerende sammenliknet med andre i denne tråden blir det likevel ikke....

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Skipselektriker

Hvor gammel du er: 21

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 55 000 mnd

Hvor mye betaler du i skatt? -----

Utdanning: VG1 elektro, Vg2 Elenergi, VG3 Skipselektriker (maritim fordypning), to år lærling, fagprøve, ready steady go go!

 

Hei!

Jeg holder på å utdanne meg til skipselektriker og er snart ferdig med den maritime fordypningen (siste eksamen på torsdag :thumbs:).

 

Ettersom du er såpass ung regner jeg med du akkurat er ferdig med din lærlingtid og da kan svare meg på hvordan lønn jeg ca. kan forvente iløpet av lærlingtiden, til opplysning har jeg fått lærlingplass i Solstad.

 

Mvh Stiff :)

 

Hei hei. Dette skal det være faste satser.

Jeg har veldig mange kompiser fra VG3 skipselektriker klassen min, som jobber i forskjellige rederier (og som lærling) å det virker på oss som at dette er noe forskjellig fra rederi til rederi. Noen tjener dårligere i begynnelsen enn i andre rederier, men ender opp litt høyere tilslutt.

 

Men jeg tror at en forventet (sansynlig) lærlingelønn vil ligge på rundt 13 000NOK, mnd i starten, til rundt 25 - 28 000 NOK i slutten av lærlingetiden...

 

Lykke til på sjøen! :)

Lenke til kommentar

Hva jobber du som da, og hva er nå denne spesialiseringen /utdanningen du snakker om?

Jeg håper da virkelig at den ekstra utdannelsen i Norge vil lønne seg i lengden. Jeg blir mildt sagt skuffet om jeg ikke sitter med høyere lønn enn 450 000 om 10 år... (prisen er da sett i forhold til dagens lønnsnivå)

Jeg er lege, var ferdig utdannet for 12 år siden, og har etterhvert blitt spesialist i indremedisin og blodsykdommer. Min grunnlønn er i dag 614.000. Jeg er så "heldig" at jeg får jobbe ca 10 timer overtid hver uke, og totallønnen blir dermed en del høyere. Særlig imponerende sammenliknet med andre i denne tråden blir det likevel ikke....

 

Mvh Jultomten :)

 

Jeg vil nok uansett tro at å være lege er et mer behagelig yrke enn det å være industrihåndverker.

Lenke til kommentar

Hva jobber du som da, og hva er nå denne spesialiseringen /utdanningen du snakker om?

Jeg håper da virkelig at den ekstra utdannelsen i Norge vil lønne seg i lengden. Jeg blir mildt sagt skuffet om jeg ikke sitter med høyere lønn enn 450 000 om 10 år... (prisen er da sett i forhold til dagens lønnsnivå)

Jeg er lege, var ferdig utdannet for 12 år siden, og har etterhvert blitt spesialist i indremedisin og blodsykdommer. Min grunnlønn er i dag 614.000. Jeg er så "heldig" at jeg får jobbe ca 10 timer overtid hver uke, og totallønnen blir dermed en del høyere. Særlig imponerende sammenliknet med andre i denne tråden blir det likevel ikke....

 

Mvh Jultomten :)

 

Jeg vil nok uansett tro at å være lege er et mer behagelig yrke enn det å være industrihåndverker.

 

En industrihåndverker med fagbrev på øverste trinn i lønnsstigen og moderat med overtid sliter med passere 400k i året i fastlandsbasert industri. Denne tråden er jo overrepresentert av offshoreansatte med turnuser, eller service/field engineer som er borte fra hus og hjem 6mnd i året, og det skaper et bilde av et lønnsnivå som ikke er representativt for ikke olje- og gassrelatert industri...

Lenke til kommentar

Merkelig hva mange skriver her inne. Fatter'n har jobbet off-shore i 16 år, og tjener rundt 500K i året. Nå er han rundt 50 år, og jobber ikke like mye som han kunne gjort. (bas på plattform som maler/sandblåser/sveiser). Jeg har selv skrevet hva jeg tjener, skriver ikke det på nytt. Det jeg sier, er at mange må skryte på seg mellom 30-100K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hva mange skriver her inne. Fatter'n har jobbet off-shore i 16 år, og tjener rundt 500K i året. Nå er han rundt 50 år, og jobber ikke like mye som han kunne gjort. (bas på plattform som maler/sandblåser/sveiser). Jeg har selv skrevet hva jeg tjener, skriver ikke det på nytt. Det jeg sier, er at mange må skryte på seg mellom 30-100K.

 

Der er ikke uvanlig i det hele tatt med inntekter på 600-800k når man jobber offshore. Jeg kjenner opptil flere.

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...