Gå til innhold

best mulig bilder i kirka? trenger hjelp


Anbefalte innlegg

hei! :)

har fått i oppdrag å ta bilder i kirka til et bryllup (skal bare være som en flue på veggen og ta så mange bilder som mulig) , hvor det uheldigvis er veldig dårlig lys. så jeg trenger litt hjelp med hvilke instillinger jeg skal bruke for å få best mulig bilder. jeg er trenger all hjelp jeg kan få og setter stor pris på hjelp. jeg har canon eos m og 18-55mm og 55-20mm objektiver.

 

litt om objektivene jeg har, er desverre på engelsk, men men...

 

http://www.imaging-resource.com/news/2014/06/17/canons-eos-m-system-gets-a-new-55-200mm-tele-zoom

 

http://www.photographyblog.com/reviews/canon_efm_18_55mm_f_35_56_is_stm_review/

 

skal ikke bruke stativ btw! og jeg skal mest sansynelig legge på svart&hvitt filter når jeg redigerer dem på pc senere (hvis det har noe å si) :)

Endret av DonkeyTerror
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best mulig bilder i ditt tilfelle er lite knyttet opp til utstyret du bruker, men teleobjektivet vil jeg si du godt kan legge igjen hjemme. Still lysfølsomheten på 800 ISO, eller muligens høyere.

Best mulig bilder i ditt tilfelle vil i første rekke være avhengig av komposisjon og hvordan du plasserer deg i forhold til motivet (bildevinkel).

Som ofte ellers i forbindelse med fotografering er det alfa og omega. Hva slags fotoutstyr du bruker har mindre betydning bare du kjenner utstyret ut og inn.

Lenke til kommentar

så jeg trenger litt hjelp med hvilke instillinger jeg skal bruke for å få best mulig bilder.

 

Ta definitvt med begge objektiver. Er du så langt unna at du må bruke 55mm er det bedre å bruke 55m på telezoomen enn på 18-55 pga bedre lysstyrke. Best lysstyrke får du med standardzoomen på 18mm.

 

I mørk kirke vil du alltid ha probelmer, selv med dyrere utstyr. Uten blits må du skru opp ISO, hvor mye avhenger av forholdene. Stabilisatorene hjelper deg å holde kameraet rolig, men ikke for at folk beveger seg. Går du under 1/30 sekund vil nesten enhver bevegesle (i motivet) gjøre det uskarpt selv om du kan holde kameraet rolig til 1/8 eller kanskje 1/4 sekund (avhengig av deg, brennvidden og stabilisatoren). 1/60 sekund øker sjansen for skarpe bilder ytterligere, og ennå raskere lukkertider vil gi ennå bedre resultat).

 

Så du må gjøre en evaluering, hvor langt opp kan du skru opp ISO vs hvor lange lukkertider du vil bruke. Ikke noe fasitsvar her, og anbefaler deg å eksperimentere litt på forhånd for å se hvilke lukkertider du må ha for å få bra prosent skarpe bilder.

 

Hvis du kan lene deg mot noe, sitte, eller plassere kameraet på noe vil det også hjelpe på stabilitet. Må du stå pass på å stå sø stødig som mulig å finn en god måte å holde kameraet, spesielt viktig på Eos M som ikke har søker. Seriebildemodus kan også være en fordel hvis kameraet ikke bråker for mye, du øker sjansene for ett vellykket bilde hvis du at 2-3.

 

Generelt er det bedre med mer støy og skarpt bilde enn uskarpt og støyfritt så ikke vær for redd for å skru opp ISO. Hvis du ender med svarthvitt tåler nok bildene litt mer støy/støyfjerning enn i farger, men synd å ikke kunne lage noe i farger hvis noen skulle ønske det. Bruker du RAW har du bedre mulighet for å justere i etterkant.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

så jeg trenger litt hjelp med hvilke instillinger jeg skal bruke for å få best mulig bilder.

 

Ta definitvt med begge objektiver. Er du så langt unna at du må bruke 55mm er det bedre å bruke 55m på telezoomen enn på 18-55 pga bedre lysstyrke. Best lysstyrke får du med standardzoomen på 18mm.

 

I mørk kirke vil du alltid ha probelmer, selv med dyrere utstyr. Uten blits må du skru opp ISO, hvor mye avhenger av forholdene. Stabilisatorene hjelper deg å holde kameraet rolig, men ikke for at folk beveger seg. Går du under 1/30 sekund vil nesten enhver bevegesle (i motivet) gjøre det uskarpt selv om du kan holde kameraet rolig til 1/8 eller kanskje 1/4 sekund (avhengig av deg, brennvidden og stabilisatoren). 1/60 sekund øker sjansen for skarpe bilder ytterligere, og ennå raskere lukkertider vil gi ennå bedre resultat).

 

Så du må gjøre en evaluering, hvor langt opp kan du skru opp ISO vs hvor lange lukkertider du vil bruke. Ikke noe fasitsvar her, og anbefaler deg å eksperimentere litt på forhånd for å se hvilke lukkertider du må ha for å få bra prosent skarpe bilder.

 

Hvis du kan lene deg mot noe, sitte, eller plassere kameraet på noe vil det også hjelpe på stabilitet. Må du stå pass på å stå sø stødig som mulig å finn en god måte å holde kameraet, spesielt viktig på Eos M som ikke har søker. Seriebildemodus kan også være en fordel hvis kameraet ikke bråker for mye, du øker sjansene for ett vellykket bilde hvis du at 2-3.

 

Generelt er det bedre med mer støy og skarpt bilde enn uskarpt og støyfritt så ikke vær for redd for å skru opp ISO. Hvis du ender med svarthvitt tåler nok bildene litt mer støy/støyfjerning enn i farger, men synd å ikke kunne lage noe i farger hvis noen skulle ønske det. Bruker du RAW har du bedre mulighet for å justere i etterkant.

 

tusen takk for et ordentlig bra svar! setter virkelig stor pris på det, hjalp meg veldig :) ja jeg tenkte også at det var bedre å ha med begge to, i tilfelle jeg skal ta bilder fra avstand. jeg får komme litt tidligere så jeg kan få eksprimintert litt med lyset, ISO og lukkertiden. stativ blir det vell ikke noe greie på, i og med at jeg skal bevege meg mye rundt...eller hva tenker du?

Lenke til kommentar

De beste kirkebildene har jeg faktisk tatt med en 50mm f/1.4.

 

Det er et fastobjektiv som er meget lyssterk så du behøver ikke mye lys for og ta akseptable bilder, men det koster endel så du kommer langt på vei med lillebroren 50mm f/1.8 som er litte-granne lyssvakere.

 

Sett kameraet i AV, største blender du har "lite f/tall" og bruk såpass mye iso du må ha for og få bildene riktig eksponert juster fokuspunktene så du kun bruker det midterst punktet og rekomponer bildet så du får fokuset korrekt.

 

Jeg vet ikke hvor mye du kan ikke fotografering men anbefaler og lese guiden "lukker,blender,iso og sånt" siden den gir en enkel innføring i dette.

Lenke til kommentar

stativ blir det vell ikke noe greie på, i og med at jeg skal bevege meg mye rundt...

 

 

I utgangspunktet tviler jeg på at det er noe poeng med stativ. Det er fint for å ta bilder av selve kirkerommet, men tror ikke du har noen glede av det for ditt bruk. Eksperimentering med høy ISO kan du til en viss grad gjøre hjemme på forhånd mht hva som er akseptabelt og hva du lett kan håndholde av lukkertider. De endelige valgene må du selvsagt gjøre i kirken.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man ALLTID er for langt unna!

Ett bilde kan selvsagt gjerne vise omgivelsene i kirken, men på de aller fleste bildene er man jo interessert i å se brudeparet og evt. presten fylle bildet!

Da snakker vi 100-200mm alt etter hvor nær du klarer å komme deg. Og selvsagt et objektiv som er så lyssterkt som mulig!

 

Jeg hadde med en 85mm f/1.4 i kirken. Bildene ble meget bra, men måtte croppe litt, så en 150mm f/1.4 hadde funket bedre, men det finnes dessverre ikke :hrm:

Jeg stilte 'auto-iso' til minimum 1/125s, og satte fast f/1.4,og fikk bilder med ISO mellom 200 og 400. Det er bra!

 

Dessvere egner ikke noen av dine objektiv seg til formålet. Sørg bare for holde lukkertiden på minimum 1/125s ved å kjøre opp ISO, ellers får du bevegelses-uskarphet, noe som er enda verre enn ISO-støy...

Lenke til kommentar

Dessvere egner ikke noen av dine objektiv seg til formålet.

 

Hel tenig, men TS må jo bare gjøre det beste ut av det han har (og mener ikke at det du (ozone) skriver er dårlige råd). Hadde TS vært ansvarlig for bryllipsbildene ville jeg kommet med en advarsel om at utstyret var "uegnet", men det er fullt mulig å få brukbare bilder bare man ikke har helt urealistiske forventninger. IMO er det å ta slike bilder under vanskelig forhold veldig lærerikt, man ser hva som mangler og forhåpentligvis hva som fungerer med det man har.

 

Jeg har bare tatt bilder i et kirkebryllup en gang (og da som vanlig gjest). Utstyret var en 28-105mm 3.5-5.6 og ISO 200 print film. Ble et par OK bilder da også, men en Eos M med 18-55, stabilisator og ISO som gir brukbare bilder på både 1600 og 3200 ville jo vært en drøm i forhold.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...