Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Få studiekompetanse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg mangler Norsk, Matematikk 1P, 2P samt Naturfag for å få studiekompetanse.

Jeg planlegger å ta dette via nettstudie (enten Sonans, NKI eller annet). Planen er å gå opp til eksamen som privatist til våren 2017.

 

Jeg er familefar og i full jobb. Er det for tøft løp å klare disse 3 fagene via nettstudie til neste vår? Jeg ser at norsk er jo ett stor fag.  Er det realistisk å klare dette, eller bør jeg fordele dette over 2 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok regne med endel arbeid litt etter hva du sikter etter og til hvilken karakter, men det lar seg jo gjøre. Litt avhengig av om du er rutinert nok til det så vil jeg anbefale å spare pengene og heller lese deg opp selv til våren.

 

Norsk er egentlig lett å bare bestå dersom du ikke sikter høyere; som oftest får du valg mellom å tolke noe, gjenfortelle norsk historie, eller skrive kåseri, novelle, artikkel, eller essay. Norskboka inneholder MYE dilldall men mye er og interessant.

Skaff deg oversikt over hvordan man step-by-step tolker/skriver i de kategoriene nevnt og ØV MASSE på dette. Husk å ta med disse fremgangsmåtene på eksamen. Dette finner du i boka og masse av på nettet.

 

Realfagene er vel kanskje enklere å følge opp selv dersom man slavisk gjør oppgavene i boka. EDIT: Naturfag blir kanskje vanskeligere dersom du ikke får testet hjemme eller på en skole i og med at den er praktisk-muntlig, men du finner ofte oppskrifter og rapporter på nett også.

4 GENS fag er mulig å ta på et år, men vil anbefale deg å heller ta det på 2 år om du har mulighet. Evt gratis voksenopplæring på kveldstid om det er i ditt nærmiljø. Dagtid finnes "overalt" men det blir jo litt vanskelig når du er i full arbeid selvsagt...

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg mangler Norsk, Matematikk 1P, 2P samt Naturfag for å få studiekompetanse.

Jeg planlegger å ta dette via nettstudie (enten Sonans, NKI eller annet). Planen er å gå opp til eksamen som privatist til våren 2017.

 

Jeg er familefar og i full jobb. Er det for tøft løp å klare disse 3 fagene via nettstudie til neste vår? Jeg ser at norsk er jo ett stor fag.  Er det realistisk å klare dette, eller bør jeg fordele dette over 2 år?

Burde bli veldig enkelt med matematikken og naturfag, hvis du ikke har noen du kan spørre om hjelp når du står fast så finner du svar på alt på youtube.

 

 

Norsken er det verre med, den muntlige eksamen er grei (kunne forklare litt om bokmål, nynorsk, språkrevisjoner, samnorsk og kjente forfattere) men de skriftlige er det svært vanskelig å få karakter 5 eller 6 på.

 

Jeg angrer på at jeg åpnet en eneste norsk-bok, det var bare bortkastet tid. Du havner sannsynligvis på karakteren 3 uavhengig av prestasjon på eksamen, les sensorveiledning om du ikke tror meg, der står det sort på hvitt.

 

Hvis jeg skulle gjort det omigjen ville jeg fokusert tiden på fag med konkrete riktige eller gale svar som matematikk og naturfag, norsken ville jeg bare stilt opp på og gamblet på å få en oppgave jeg kunne skrive noe fornuftig om.

Lenke til kommentar

Jeg glemte en ting ang norskeksamenen skriftelig; Du får som oftest 4-6 valgmuligheter slik at du kan velge etter hva du føler du er god på; historie, språk, skrive eller tolke/analyse. Gjør man seg litt bekjent med oppbyggingen av egen besvarelse så blir det ikke fult så mye stress og uro.

 

Det er "umulig" å få 6 i norsk skriftelig noe 2 norsklærer har nevnt direkte. Perverst hvor innviklet tolkning og retorisk analyse har blitt i norsken i dag. Analyze this and that. Sensorveiledning er som bibelen og sensurene foregår nok ofte på autopilot :-).

 

Det finnes egne bøker som gir en en straightforward manual om hva man bør lese på og hvordan man skal skrive eller tolke. Jeg satset alt på å analysere en tekst og hadde med meg en perm med slike oppskrifter fra nettet, og fikk 4. Er egentlig fornøyd, men jeg angret litt på at jeg ikke kjøpte en bok eller to utenom. Er enig at selve norskboka er litt bortkasta hvis man ikke er noe særlig interessert. Ser dog at mange anbefaler "Norsk på 30 dager" (leif harboe) men har personlig ikke lest den.

 

1P og 2P videoer (gratis): https://campus.inkrement.no/Home/Catalog.
 

På bl.a. ndla, lokus.no og på matematikk.net er det flere eksamensoppgaver som man kan øve seg på.

http://www.lokus.no/open/matematikk_1p

http://www.lokus.no/open/matematikk_2p

http://www.lokus.no/11-13/Eksamenstrening-i-2P-2014H2
 

Naturfag: http://www.lokus.no/open/naturfag5

Lykke til!

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...