Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når !,00 L tilsettes 1,00 com^3 10,0 mol/L HCl.

Hvordan løser jeg dette?

umulig å løse uten [eddiksyre] og [acetat]

 

En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når 1,00 L tilsettes 1,00 cm^3 10,0 mol/L HCl.

Læreren hadde glemt å skrive konsentrasjonen.

 

[CH3COOH]=[CH3COO-]=0,100 mol/L

 

hvordan løser jeg det nå ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når !,00 L tilsettes 1,00 com^3 10,0 mol/L HCl.

Hvordan løser jeg dette?

umulig å løse uten [eddiksyre] og [acetat]

En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når 1,00 L tilsettes 1,00 cm^3 10,0 mol/L HCl.

Læreren hadde glemt å skrive konsentrasjonen.

[CH3COOH]=[CH3COO-]=0,100 mol/L

hvordan løser jeg det nå ? :)

A^- + H^+ --> HA

 

start:

n(HA)=0,1 mol og n(A^-)=0,1 mol

 

tilsetter n(H^+) = 0,01 mol

 

etterpå:

n(HA)=(0,1+0,01) mol = 0,11 mol og n(A^-)= (0,1-0,01) = 0,09 mol

 

V(tot) = 1,001 liter blir strøket i nevnerne i den brudne brøken i bufferlikninga:

 

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg(\frac{[HA]}{[A^-]})=4,74 - \lg(\frac{0,11}{0,09})=4,62

Lenke til kommentar
En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når !,00 L tilsettes 1,00 com^3 10,0 mol/L HCl.

Hvordan løser jeg dette?

umulig å løse uten [eddiksyre] og [acetat]

En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når 1,00 L tilsettes 1,00 cm^3 10,0 mol/L HCl.

Læreren hadde glemt å skrive konsentrasjonen.

[CH3COOH]=[CH3COO-]=0,100 mol/L

hvordan løser jeg det nå ? :)

A^- + H^+ --> HA

 

start:

n(HA)=0,1 mol og n(A^-)=0,1 mol

 

tilsetter n(H^+) = 0,01 mol

 

etterpå:

n(HA)=(0,1+0,01) mol = 0,11 mol og n(A^-)= (0,1-0,01) = 0,09 mol

 

V(tot) = 1,001 liter blir strøket i nevnerne i den brudne brøken i bufferlikninga:

 

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg(\frac{[HA]}{[A^-]})=4,74 - \lg(\frac{0,11}{0,09})=4,62

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
En eddiksyre/acetat-buffer har pH-verdi lik 4,74. Beregn pH i denne bufferen når !,00 L tilsettes 1,00 com^3 10,0 mol/L HCl.

Hvordan løser jeg dette?

umulig å løse uten [eddiksyre] og [acetat]

Nja... utifra pH'en på bufferen er jo forholdet mellom syre og base gitt. Hvis ikke jeg husker feil var pKa for denne bufferen også 4,74 slik at dette er 1:1 forholdet. Da ville jeg oppgitt at jeg går utifra 1M løsninger av begge to for å gjøre det enkelt for deg. Da har du 1 mol syre og 1 mol base. Regn ut hvor mange mol HCl du egentlig tilsetter, trekk fra den mengden base og legg til den mengden syre. Bruk det nye forholdstallet til å finne den nye pH'en.

 

Slik ville ihvertfall jeg regnet ut dette.

 

Cobos

 

EDIT: Ser jeg ikke fikk med meg side 2. Isåfall bruk janhaa sitt tips. Det er litt mer detaljert enn mitt råd.

Endret av Cobos
Lenke til kommentar

I Orbitaler, så har 4s orbitalet lavere energinivå enn 3d orbitalet. Dette gjør at 4s orbitalet fylles på før 3d orbitalet når du beveger deg bortover i periodesystemet. Men siden den har lavere energinivå hvorfor vil ikke 4s orbitalet legge seg i M-skallet (skall nr.3)?

Endret av Niks
Lenke til kommentar
I Orbitaler, så har 4s orbitalet lavere energinivå enn 3d orbitalet. Dette gjør at 4s orbitalet fylles på før 3d orbitalet når du beveger deg bortover i periodesystemet. Men siden den har lavere energinivå hvorfor vil ikke 4s orbitalet legge seg i M-skallet (skall nr.3)?

Min erfaring er at idet du begynner å snakke om orbitaler så glem alle de bokstavbaserte skallene. Ellers blir du bare forvirret. Dette gjelder spesielt for grunnstoffer med atomnummer over 20. Dermed blir det litt vanskelig og forstå hva du egentlig spør etter.

4s orbitalen er den som fylles i periode 4. Dette betyr riktignok ikke at 4d og 4f fylles i periode 4. De fylles mye senere. Tallet 4 er hovedkvantetallet n og matematisk gir dette fire forskjellige 4-orbitalserier (4s, 4d, 4p og 4f).

 

Hmm håper dette hjalp og ikke gjorde deg mer forvirret...

 

Cobos

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si at man bør glemme skallene når man snakker om orbitaler, men bare husk at orbitalene egentlig er en løsning av Schrödingerligningen for atomet, og at skallene svarer til ulike parametre i løsningen (K, L, M etc. er ulike verdier av hovedkvantetallet n, mens s, p, d etc. er ulike verdier av orbitalvinkelmomentkvantetallet l). Yes, nå forvirret jeg sikkert enda mer. :wee:

Lenke til kommentar
Vil ikke akkurat si at man bør glemme skallene når man snakker om orbitaler, men bare husk at orbitalene egentlig er en løsning av Schrödingerligningen for atomet, og at skallene svarer til ulike parametre i løsningen (K, L, M etc. er ulike verdier av hovedkvantetallet n, mens s, p, d etc. er ulike verdier av orbitalvinkelmomentkvantetallet l). Yes, nå forvirret jeg sikkert enda mer. :wee:

Jeg er egentlig enig med deg at man kan bruke begge modellene, men problemet er slik denne skall-modellen praktiseres i Kjemi 1 og den eneste læreboka tilgjengelig, nemlig "Kjemien Stemmer". Der oppgis skallfordelingen til Fe som 2, 8, 14, 2 og Cu til 2, 8, 18, 1. Hvordan du da skal bruke det til å forklare noe som helst skjønner ikke jeg. Derfor er det jeg anbefaler å se bort fra skallmodellen med sine opptil 36e- store skall og heller holde seg til orbitalenes greie 2 :)

 

Cobos

Lenke til kommentar
Help, anyone .... ?

Nå har ikke jeg sett på alle oppgavene dine. Men på oppg. 8 og 9 må du bruke ideelle gassloven med konstant temp. (isoterm prosess). mimetex.cgi?p_1V_1=p_2V_2

 

10)

sett opp likevektsreaksjonen: ved EQ er p(O_2)=p(N_2) = x og p(NO) = 12-2x

V(tot) = litr

siden volumet er likt, strykes dette i nevner i den brudne brøken for likevektskonstanten (K)

 

mimetex.cgi?K=\frac{(12-2x)^2}{x^2}=0,05

 

x < 6 gir x = 5,4 (mol).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, sliter litt med å skrive halvreaksjoner, har ikke gjennomgått det på skolen nemlig.

 

"For reaksjonen Ag2O(s) --> Ag(s) + O2(g)

a) halvreaksjonen for oksidasjonen og for reduksjonen

b) balansert redoksreaksjon"

 

Dette er sikkert ganske enkelt, men kan noen løse den og forklare underveis? Ville satt stor pris på det :)

 

EDIT! Fant en nyttig Powerpoint og det var jo egentlig ganske så enkelt. Bare se på oksidasjonstallene for å finne hva som er oksidert og redusert, resten er jo enkelt.

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Har en oppgave her jeg trenger litt hjelp til med å forstå.

"Det finnes en hel rekke med strukturer og kulepakninger som ikke har tetteste kulpakninger. Kan du finne en med to forskjellige atomer og en med tre forskjellige atomer? Skriv ned navn og formel for strukturen."

 

Har kommet frem til at det et mineral, men hvordan kan jeg finne ut om de ikke har tetteste kulepakning?

Lenke til kommentar

For å finne ut om de har tetteste kulepakning så må du enten vite strukturen til materialet eller så må du vite tettheten. Spørsmålet er vel hva slags informasjon du har om materialene? Har materialet FCC/CCP(Cubic closed packed) eller HCP(Hexagonal closed packed) struktur så er det ihvertfall tetteste kulepakning.

 

Hva har du å gå ut ifra?

 

EDIT: Skriveleif

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hjelp! Har prøvd å poste denne en annen plass her på forumet uten hell, så prøver her og:

 

Bruk løselighetsproduktet til å regne ut hvor mange gram kalsiumsulfat, CaSO4, som kan løses i:

 

a) 2,00 L rent vann

b) 2,00 L 1,00 M Na2SO4

Typisk oppgave som det garantert står flere eksempler på i en kjemibok for videregående, men la gå. Oppgave a): reaksjonen er

 

CaSO4(s) = Ca2+ + SO42-.

 

Når du løser x mol/L av det faste stoffet, dannes x mol/L av hvert av de to ionene. Løselighetsproduktet blir seende slik ut:

 

Ksp = [Ca2+][sO42-] = x2.

 

Løseligheten i mol/L blir altså bare kvadratroten av løselighetsproduktet i dette tilfellet (dvs. når det dannes to ioner). Så er det bare å multiplisere med totalvolumet, og deretter med molvekten, for å få svaret i gram.

 

Oppgave b): Samme som a), men nå er [sO42-] = 1,00 + x. Dette fordi du allerede har 1 mol sulfationer per liter av løsningen.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...