Gå til innhold

Hvor store utskrifter kan man ta sjansen på?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt foto som hobby i 30 år og startet med analoge speilreflekser. Etter den digitale overgangen døde interessen dor utskrifter ut, og jeg har vel knapt skrevet ut et eneste bilde de siste 20 årene :-)

 

Det meste i dagens teknologiske samfunn går jo digitalt og de fleste venner og kjente ønsker å de bildene på skjermen eller på LED-TV'en.

 

Men den siste tiden har på en måte gnisten for utskrift begynt å melde seg, jeg har sett noen flotte utskrifter siste tiden som har gjort at jeg vil prøve meg.

 

Hadde først tenkt å kjøpe skriver også, men vil heller skrive ut hos fotoforretningen til jeg ser om dette er noe jeg vil fortsette med.

 

Men hvor store utskrifter kan man ta sjansen på? Finnes det noen regler for dette?

 

Vet jo at dette har med oppløsning i antall megapixler, men har lest en del der også optikken har mye å si. Jeg har ikke så ekstremt mange megapixler å stille med, men god optikk. For noen år siden hadde dog de profesjonelle digitale fotografene mye ferre pixler enn det som finnes i dag.

 

Noen synspunkter? Om hva man kan tillate seg? Noen skrevne regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Noen skrevne regler?

 

For utskrifter du skal se på kort avstand er det mange som anbefaler rundt 300 punkter pr tomme. Da er det bare å dele antall piksler i bildet på 300 så har du tommer, og ganger du det svaret med 2.5 har du det i centimeter.

 

Når det er sagt er det selvsagt mulig å tøye grensene litt, kanskje 200 punkter pr tomme holder, kanskje 150? Skal bildet kun sees på lang avstand kan du gå ennå lenger ned, og du kan også skalere opp bildet litt og skarpe opp litt ekstra for å øke størrelsen, men overdriver du vil ikke bildet se helt skarpt ut.

 

Enkleste er å holde seg til 300 punkter per tomme, men du vil sannsynligvis finne ut at noe mindre også er greit, bestill et 2-3 utskrifter som du lager med forksjellige oppløsninger så får du se hva du synes selv.

 

Forøvrig har du helt rett i at det ikke holder med mange piksler hvis ikke optikken er god nok, så alt rundt hvor stor utskrift du kan lage avhenger av mange forhold.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 Noen skrevne regler?

 

For utskrifter du skal se på kort avstand er det mange som anbefaler rundt 300 punkter pr tomme. Da er det bare å dele antall piksler i bildet på 300 så har du tommer, og ganger du det svaret med 2.5 har du det i centimeter.

 

Når det er sagt er det selvsagt mulig å tøye grensene litt, kanskje 200 punkter pr tomme holder, kanskje 150? Skal bildet kun sees på lang avstand kan du gå ennå lenger ned, og du kan også skalere opp bildet litt og skarpe opp litt ekstra for å øke størrelsen, men overdriver du vil ikke bildet se helt skarpt ut.

 

Enkleste er å holde seg til 300 punkter per tomme, men du vil sannsynligvis finne ut at noe mindre også er greit, bestill et 2-3 utskrifter som du lager med forksjellige oppløsninger så får du se hva du synes selv.

 

Forøvrig har du helt rett i at det ikke holder med mange piksler hvis ikke optikken er god nok, så alt rundt hvor stor utskrift du kan lage avhenger av mange forhold.

 

Takk for utfyllende svar :-) Jeg kom forresten over denne videoen som er ganske imponerende. Stoore plakater fra en relativ beskjeden oppløsning.

https://www.youtube.com/watch?v=39tFGoO4008

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Men jeg lurer da på hvor store prints man snakker om når noen hevder at 36mp er minimum for store prints....

 

Det er bare forskjellige kvalitetskrav. Skal du lage en poster som du forventer vil bli sett på 10 meters avstand holder nesten ethvert nyere kamera. Ser du posterene laget for å sees fra 10 meter på en meter vil du se ganske tydelig hvis kameraet hadde "for lav" oppløsning.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...