Gå til innhold

Ekstern mikrofon - Hähnel MK200 (viktig å vite for førstegangskjøper)


Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt en ekstern microfon til mitt Panasonic HC-X920 videokamera. Mikrofonen ble kjøpt på Elkjøp.

Innlegget er ment for informasjon for dere som tenker å kjøpe ekstern mikrofon for første gang.

 

Mikrofonen passer nemlig ikke i kameraets blitsfeste. Festet på mikrofonen har en utforming som gjør at man automatisk tror at den vil passe i blitsfester, noe som ikke er tilfellet.

 

Den store utfordringen ble å finne en overgang for å muliggjøre festing av mikrofon til kamera. Fant til slutt - etter mye søking på nettet - en billig adapter på ebay som forhåpentligvis fungerer. Hverken hjemmesiden til Elkjøp eller hjemmesiden til Hähnel informerer om at mikrofoen ikke kan monteres på enkelte typer kameraer.

 

Nå er det vel gjerne sånn at for de som er proffe så er dette med ulike fester åpenbart, men for en førstegangskjøper av en ekstern mikrofon så fortoner dette seg som et mareritt.

 

Oppsummerer problemstillingene / irritasjonsmomentene så langt i prosessen.

  • Det opplyses ikke om at mikrofonen ikke passer på mange typer fotoapparat og videokameraer.
  • Eventuell overgang utilgjengelig i norske nettbutikker.
  • De fleste adaptere du finner på nettet (også på ebay) er feil vei.
  • Følgelig konsekvens: Ved kjøp fra ebay må det påregnes en måneds leveringstid på overgang.
  • Produktomtale er lagt inn på Elkjøp sin side for produktet for en snau uke siden, men Elkjøp slipper vel ikke gjennom produktomtaler som ikke har 4 eller flere stjerner.

 

Mikrofonen er selfølgelig ikke blitt testet ordentlig ut ettersom jeg ikke har fått festa den på kameraet.

 

Aktuelle lenker:

Elkjøp (uten min produktomtale).

Produsentens hjemmeside for produktet.

Aktuell overgang på Ebay (vet ikke hvor lenge lenker til ebay varer før de blir ubrukelige)

 

Navnet på overgangen er forresten "Hot-shoe Adapter". Etter bildene fra google-søk så virker det som at de fleste overgangene er motsatt vei.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg kjøpt en ekstern microfon til mitt Panasonic HC-X920 videokamera...

Mikrofonen passer nemlig ikke i kameraets blitsfeste.

Poster du et bilde av kameraets blitsfeste....så blir det kanskje lettere å forstå problemstillingen ;)

 

Er det ikke en slik som dette du mener?

 

sku_168124_1.jpg

 

 

post-226353-0-39221500-1429594552.jpg

post-226353-0-39221500-1429594552_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt en ekstern microfon til mitt Panasonic HC-X920 videokamera. Mikrofonen ble kjøpt på Elkjøp.

Innlegget er ment for informasjon for dere som tenker å kjøpe ekstern mikrofon for første gang.

 

Mikrofonen passer nemlig ikke i kameraets blitsfeste. Festet på mikrofonen har en utforming som gjør at man automatisk tror at den vil passe i blitsfester, noe som ikke er tilfellet.

 

Tror du snur problemstillingen på hodet her: Mikrofonen passer perfekt i et standard blitsfeste (=hotshoe). Problemet er at kameraet ditt ikke har et slikt blitsfeste, ikke at mikrofonen ikke passer i ett. 

Lenke til kommentar

 

Da har jeg kjøpt en ekstern microfon til mitt Panasonic HC-X920 videokamera...

Mikrofonen passer nemlig ikke i kameraets blitsfeste.

Poster du et bilde av kameraets blitsfeste....så blir det kanskje lettere å forstå problemstillingen ;)

 

Er det ikke en slik som dette du mener?

<-- snipp -->

 

Nei. Mulig jeg bare er bå bærtur når det kommer til navn på festene. Det jeg mete var et slikt feste, altså i selve kameraet:

link til aktuelt bilde

Lenke til kommentar

 

 

Da har jeg kjøpt en ekstern microfon til mitt Panasonic HC-X920 videokamera...

Mikrofonen passer nemlig ikke i kameraets blitsfeste.

Poster du et bilde av kameraets blitsfeste....så blir det kanskje lettere å forstå problemstillingen ;)

 

Er det ikke en slik som dette du mener?

<-- snipp -->

 

Nei. Mulig jeg bare er bå bærtur når det kommer til navn på festene. Det jeg mete var et slikt feste, altså i selve kameraet:

link til aktuelt bilde

 

 

Det ser ikke ut som kameraet ditt har standard-feste....samme "problemet" med Sony videokamera - må ha "spesialfeste".... ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt adapteren som nevnt i første post.

 

Desverre er adapteren for tykk nederst (mot kameraet) slik at den ikke er mulig å dytte inn i blits-festet på Panasonic-kameraet.

 

Heldigvis har jeg en minidrill med freser og er i full gang med å frese bort så det passer. På grunn av at det er en relativ liten del så må jeg frese meget varsomt. Arbeidstid for moddinga tar i overkant av to timer.

Ulempen er at det blir mindre plastikk som bidrar til å holde vekta av mikrofonen, dvs svakere mekanisk feste.

 

Stoler derfor ikke på plastikk-overgangen og kjøper derfor en forhåpentligvis mer egnet overgang:

http://www.ebay.com/itm/271519421580

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...