Gå til innhold

Bruker sniktitt: Ultimate General: Civil War


Anbefalte innlegg

Jeg ameldte det første spillet i det som nå ser ut til å bli en serie.

Derekan lese Anmeldelsen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1669618

 

Spillet som det første er laget av blandt annet mannen kjent som Darth fra Total war modding senen.

 

Selve slagene fungerer mer eller mindre som i første spillet, så dere vil kunne lese om gameplay i den første anmeldelsen.

 

UMGC9_zpsvpqen6eb.jpg

Slaget rundt Henry  Hill

 

 

Dette spillet er som sagt i Early Access, og jeg vet ikke hvor mye som blir forandret gameplay messig. En av de større forandringene fra første spillet i selve slagene er hvordan artilleri funker.

Nå er batterier mer eller mindre på auto pilot. Du velger hvor kanonene skal gå og resten gjør de av seg selv. Du velger ikke lengre ammo type. Det gjør de automatisk. Noe som er behaglig.

Man kan nå også slippe skrimishes fra brigader.

 

UMGC4_zpsl4ucjcko.jpg

Som i første spillet er det lekende lett å flytte tropper og lage ganske komplekse formasjoner med mange enheter

 

Enhetene i spillet er brigader. De kan være fra 500-2500 man store. (500 ville i virkligheten være et enkelt regiment) de kaller også små enheter som skirmishes, kavaleri og batterier som «brigader» Selve kontrollen er like lett som forige spill, de har også nå gjort det lettere å flytte hele divisjoner og ja til og med corps.

 

 

Så hva er det nye i spillet?

 

Det nye skjer hovedsaklig utenfor slagene. Du skal nå spille hele den amerikanske borgerkrigen.

Det hele starter med litt lett RPG elementer, du velger historien til generalen din, Disse gir deg poeng som påvikrer hva du kan og ikke kan gjøre.

 

UMGC_zpssyys7pbp.jpg

Første valget man har

 

 

 

Du spillet så gjennom et intro slag med noen tusen mann, slaget er delt i to. Først må du ta en by, etterpå må du holde byen mot et angrep.

 

Når du vinner det slaget, vil du komme tilbake til «camp» Der har du nå fått poeng, og reputation, samt soldater osv.

UMGC2_zpsa3dhroca.jpg

Det jeg fikk etter første slag.

 

UMGC6_zpsgu4y8gx9.jpg

Her har jeg gjort  alle "side missions" og  har derfor bare et slag jeg kan  velge.

 

Du må nå bygge opp hæren din, Du begynner med et korps, du har nå 2-3 brigader som har fått skade fra slaget. Du må få de tilbake til bedre styrke, dette koster, penger og rekrutter, fyller du brigaden din med nye rekrutter er de mye billigere, men gjør enheten din svakere. Fyller du den med veteraner, blir den bedre men koster mye mer. Du bør fylle divisjonen din så full som mulig, brigader på 1500-2000 mann, hver divisjon bør ha artilleri og kanskje noe kavaleri. Men først og fremst vanlige infanteri brigader. Du bør ha to sterke divisjoner så fort som mulig.

 

Ved siden av dette kan du forsette å lege poeng i dine skills, feks army organistation er den viktigste, den bestemmer hvor mange soldater du kan ha, både selve hæren, men også hvor mange brigader hver divisjon har og til og med hvor store en brigade kan være. Du kan også bruke «Reputation» til å kjøpe ting politisk, dette kan være høyere offiserer til å lede brigader, divisjoner og corps. Men også kanoner og muskter/riflede-musketter/rifler.

 

Vinner du slag får du ofte våpen og kanoner fra fiender, disse kan selges eller gies til soldatene dine. Du kan også kjøpe våpen, i starten har du ganske dårlige våpen, men når du får mer penger og kommer senere i kampanjen vil du ha tilgang til riflende musketter og ja til og med rifler med magasiner. 

Dette har mye å si,  de tidlgie våpene har kortere rekkevidde men gjør ofte mer mele sakde. Lager du dedikerte skirmish units, bør du gi de noe litt fancy, Du kan  få for våpen  som går fort å  lade eller noen  som   har god rekkevidde, du  kan til og med få våpen med skikkertsikte.

Jo fanciere våpenet er jo dyrer blir de, og jo færre har du fote av de.

Feks standard kavaleriet du kan   rekrutere har bare  pistoler og sverd,  de er ikke så brukbare  til  noe annet enn å flanke fineden, angreipe flyktende fiender. De kommer også til gode fordi du   kan bruke  de til å "fange"  supply.  For du  har supply i  spillet, all skyting  bruker supply, du  har en  egen "ammo vong" som har en rekkevidde når den har enheter innenfor rekkevidden gir den  supply til den  er tom, og supply må enten kjøpes eller fanges fra fienden. 

 

Alle enhetene dine har en offiser, både de og brigadene kan level opp og bli bedre, En  kaptain   kan bare  ha 6  kanoner uten  at effektiviteten  svekkes, mens en  major kan ha  12 osv. En oberst  er egentlig for lav rang til å styre en brigade, men ofte har du ikke noe valg. Frem til de blir forfremet. 

 

Dette er ikke spesielt kompliserte saker, men det er gøy.

 

UMGC11_zpszytikbhz.jpg

UMGC12_zps9zkfthjm.jpg

Sånn ser hæren min ut etter jeg vant 1st Bull Run/1st Manassas, 3 divisjoner i første corps og  1 i andre corps. 

 

Så langt jeg har kommet nå  har jeg 3 større divisjoner i første corps og en liten brigade, og i  andre corps har jeg 2 små divisjoner.

 

Mellom hvert «major battle» har du mindre slag du kan gjøre, for å få utstyr og penger osv.

 

Spillet er morsomt, men det er noen mangler/feil, siden dette early accsess er det vanskelig å si om dette blir fikset på.

 

Vi vet at mange slag mangler, spillet slutter nå etter Antietam slaget, som var i 1862, hele spillet skal ha alle slag frem til 1865.

 

Det som derimot er problemer er ting vi ikke vet om utviklerne vil forandre på.

 

Sånn som det er nå, er det veldig Min/Max du MÅ ha masse poeng i Army Organization, du bare må ellers får du ikke nok soldater, du trenger også poeng i reconesens så du vet ca. Hvor mange fiender du slåss mot, alle de andre skillsene virker ikke speielt viktige i forhold, og siden så mye poeng går i army organistation, legger man nesten ingen poeng i andre ting. Dette gjør at du kommer til å lage samme karater hver gang du starter spillet. Og da vil hele poenget med RPG elementene forsvinne.

 

Det andre er at slagene er veldig skriptet, feks ved shiloh, uansett hvor bra du gjør det som Union, vil du magisk bli teleportet langt bakvoer slagmarken når du kommer til siste del, Selv om du har drept 20 000 sørstars soldater og holder slagmarken der du startet slaget, så vips er du på et helt annet sted når du er ferdig med første del av slaget. For å gjøre dette verre, er det ikke noe dynamikk i kampanjen i det hele tatt. Om du har drepet 70% av fienden det ene slaget, vil AI ha 100% med soldater ved neste slag. Altså du mister soldater du må fylle på , men Ai blir aldri påvirket fra et slag til et annet.

 

Dette er de store tingene nesten alle som spiller er enige i er teite. Men vi vet ikke om disse skal bli fikset eller om dette er en del av «vision» til utviklerne.

 

Noen syns også Medium vanskelighets grad er for vanskelig(selv om de har nettopp senket AI på medium ved forige patch.) Mens Easy er for lett.

Andre ting kan også sies og mangle, det er bare to uniformer, blå /lyse blå for nord og grå for sør. Dette er litt kjedelig så klart.

 

 

Det virker lovende, men uten å fiske Min/max problemet og alle viktigst få lagd en dynamisk kampanje tror jeg man blir ganske fort lei spillet. Vi får se hva utvilkerne gjør.

 

Men jeg vil fremdeles anbefale spillet, jeg har passert 5 timer og vil sikkert spille 5 timer til selv om de ikke gjør det vi håper de gjør, og 10 timer med gameplay for 200kr er ikke ille.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...