Gå til innhold

Hjelp til valg av første kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Har sittet å lest tester i flere dager nå og blir mindre og mindre klok på hva jeg skal velge :D

 

Jeg er amatør og skal bli far så trenger bare ett kamera som kan ta bilder av ungen, når vi er på ferie og hverdagsøyeblikk. Jeg tar per nå bare kjappe bilder med mobilen og er ok fornøyd med disse. Jeg bruker ikke mer enn 10 sekund på å få det jeg liker å se på som ett greit bilde. Mao ikke noe perfeksjonist i det hele tatt.

 

Budsjettet kan variere alt fra 2500 til 6-7000 om nødvendig. (Jeg betaler gjerne for kvalitet, men betaler ikke 3000 kroner ekstra om forskjellen er minimal).

 

Det skal være ett lite lett kamera jeg kan ha i lommen, dra opp fort når jeg finner ett motiv før jeg labber videre.

 

Jeg har til nå sett på disse kameraene:

 

Panasonic Lumix TZ100, TZ80 og T70 (Virker som dette er et veldig bra budsjettmessig valg)

 

Canon G7X

 

Sony RX 100 I, RX 100 II og RX 100 III

 

Osv.

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Jeg begynner å bli gal å må handle kamera innen fredag.

 

På forhånd stor takk for hjelp.

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Sony RX100-serien er standardsvaret til dette spørsmålet.

 

Har du penger nok til å kjøpe III-utgaven, så ville jeg gjort det. Brennvidde tilsvarende 24-70mm med f1.8-2.8 og innebygget stabilisering skal være veldig bra til de fleste situasjoner du beskriver. Om du er veldig opptatt av arkitektur/severdigheter på feriene kan 24mm kanskje være for lite vidvinkel, men til alt annet skal det være prima.

Lenke til kommentar

Panasonic-modellene er fine feriekamera, men passer dårlig for innebruk.

Forøvrig har du gjort hjemmeleksen og plukket en liste med kamera som bør gjøre selv erfarne fotografer fornøyde.

 

Kjøper du RX100 bør du kjøpe et gummigrep og lime på, det gjør underverker for ergonomien og reduserer sjansen til å miste det i gulvet: 

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006632420/sony/handgrep-ag-r2-grep-for-rx100-rx100-ii-rx100-iii

Lenke til kommentar

Heisan,

 

Virker på alle sammen her som at det bare er Sony som er aktuelt da?

 

Er det ikke viewfiender på 2eren heller nei? Dette får jeg ikke før 3eren?

 

Lest meg gjennom utallige anmeldelser, tester, brukermeninger osv.

 

Fant denne siden og sett litt her.

 

http://www.cameralabs.com/buyers_guide/compacts/best_compact_digital_camera.shtml

 

Men RX100 III med grep osv er jo fort 8000? :)

Lenke til kommentar

Føler man at kameraet man ønsker blir litt for dyrt så kan man også sjekke bruktmarkedet.

 

Jeg kjøpte mitt RX100 II brukt for kr 3200, da sparte jeg et par tusen.

 

Når jeg sjekker prisene ligger RX100 III under kr 7000 inkludert frakt, grep og et lite minnekort.

Lenke til kommentar

Føler man at kameraet man ønsker blir litt for dyrt så kan man også sjekke bruktmarkedet.

 

Jeg kjøpte mitt RX100 II brukt for kr 3200, da sparte jeg et par tusen.

 

Når jeg sjekker prisene ligger RX100 III under kr 7000 inkludert frakt, grep og et lite minnekort.

 

Er ikke pengene det står på, men for meg som er en tullete "amatør" som har fått kjeft fordi jeg bare tar bildene med mobilen hele tiden og bare skal ha ett annet verktøy for å ta disse med er det verdt å investere i en slik  liten godbit eller er det andre alternativer som er vel så gode for mitt behov.

 

Det var hele tankeprosessen min.

 

Er også kunde av DNB så de har 20% for meg på expert de neste 3 dagene, så det er jo også veldig greit :)

Lenke til kommentar

RX-serien blir anbefalt grunnet det er det beste kompaktkamera for tiden og når du spør på et fotonettsted er man programforpliktet og anbefale det kameraet :)

 

Alle entusiastkompaktkamerater er gode til vanlig bruk, det som er det største problemet er og ta gode bilder i mørkere omgivelser "spesielt hvis det er bevegelser" så anbefaler et kamera som du kan montere ekstern blits på i de tilfellene det er et behov for det.

 

Når ungen begynner og bli aktiv er det viktig og kunne "fryse" bevegelsene så bildene blir skarpe og en ekstern blits har den fordelen at du kan justere vinkelen på lyset så du ikke får et direkte lys på motivet men kan rette lyset opp i taket og på den måten få et mer soft/jamt opplyst motiv.

 

RX100 mk3 har mulighet til og rette blitsen oppover men om lyset er sterkt nok vet jeg ikke.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om det er det riktige kamera for deg kan bare du svare på. Jeg bruker en Panasonic LX3 fra 2008 til alt mulig rart og det gir mer en gode nok bildefiler til web-bruk, så har ikke sett behov for og oppgradere selv om lysten stadig dukker opp. Alle hi-end kameraene vil gi mer en godt nok bilder til normal bruk. Men som jeg nevnt tidligere så kan mørkere omgivelser være en utfordring med kompaktkameraer.

Lenke til kommentar

Om det er det riktige kamera for deg kan bare du svare på. Jeg bruker en Panasonic LX3 fra 2008 til alt mulig rart og det gir mer en gode nok bildefiler til web-bruk, så har ikke sett behov for og oppgradere selv om lysten stadig dukker opp. Alle hi-end kameraene vil gi mer en godt nok bilder til normal bruk. Men som jeg nevnt tidligere så kan mørkere omgivelser være en utfordring med kompaktkameraer.

 

Tar jo også mye bilder inne og i mørke omgivelser så dette er absolutt et viktig punkt.

 

Og da er det så vidt jeg har forstått det bare Sony RX100 III som løser dette på en god måte av kameraene som er nevnt her? :)

Lenke til kommentar

G7X har like stor sensor som Sony RX100-serien og et flott objektiv med bra vidvinkel, middels zoom og høy lysstyrke, men det mangler dessverre søker.

 

Panasonix TZ80 og 70 har søker og mye zoom, men dårlig lysstyrke og liten bildebrikke.

 

Panasonic TZ100 har like stor sensor som Sony RX100-serien og søker. Det har ganske mye zoom også, men middelmålig lysstyrke på objektivet.

 

Jeg tror jeg holder en knapp på TZ100 om du ønsker et alternativ til RX100 III. Begge veier rundt 300 gram.

 

Hvis større kameraer er aktuelle for deg så ville jeg kikket nærmere på systemkamera fra Sony, Olympus, Panasonic og Samsung i kombinasjon med et kit-objektiv. Du trenger ikke ha flere objektiver eller bruke avanserte innstillinger for å få like bra eller bedre bilder for en lavere pris fra sånne kamera enn fra kompaktkamera. Grønn auto og jpeg gir helt greie familiebilder for 2-4 tusenlapper. Like bra eller bedre enn kompaktkamera til samme pris.

Lenke til kommentar

G7X har like stor sensor som Sony RX100-serien og et flott objektiv med bra vidvinkel, middels zoom og høy lysstyrke, men det mangler dessverre søker.

 

Panasonix TZ80 og 70 har søker og mye zoom, men dårlig lysstyrke og liten bildebrikke.

 

Panasonic TZ100 har like stor sensor som Sony RX100-serien og søker. Det har ganske mye zoom også, men middelmålig lysstyrke på objektivet.

 

Jeg tror jeg holder en knapp på TZ100 om du ønsker et alternativ til RX100 III. Begge veier rundt 300 gram.

 

Hvis større kameraer er aktuelle for deg så ville jeg kikket nærmere på systemkamera fra Sony, Olympus, Panasonic og Samsung i kombinasjon med et kit-objektiv. Du trenger ikke ha flere objektiver eller bruke avanserte innstillinger for å få like bra eller bedre bilder for en lavere pris fra sånne kamera enn fra kompaktkamera. Grønn auto og jpeg gir helt greie familiebilder for 2-4 tusenlapper. Like bra eller bedre enn kompaktkamera til samme pris.

 

Når du sier større, hvor mye større er dette?

 

Jeg vil egentlig ha det enklest og simplest mulig :)

Lenke til kommentar

Budsjettet kan variere alt fra 2500 til 6-7000 om nødvendig. (Jeg betaler gjerne for kvalitet, men betaler ikke 3000 kroner ekstra om forskjellen er minimal).

 

Det skal være ett lite lett kamera jeg kan ha i lommen, dra opp fort når jeg finner ett motiv før jeg labber videre.

 

 

Da er faktisk Ricoh GR innenfor budsjettet.

 

Veier ca 50 gram mindre enn Sony.

Har en APS-C sensor som er ca 3 ganger større.

 

Minus er vel at JPEG rett ut av kameraet ikke er helt topp.  Du bør skyte RAW.

Er heller ikke noe særlig på video.

 

 

Tester :

Dpreview

Stevehuffphoto

Ephotozine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...