Gå til innhold

Hjelp til valg av første kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Har sittet å lest tester i flere dager nå og blir mindre og mindre klok på hva jeg skal velge :D

 

Jeg er amatør og skal bli far så trenger bare ett kamera som kan ta bilder av ungen, når vi er på ferie og hverdagsøyeblikk. Jeg tar per nå bare kjappe bilder med mobilen og er ok fornøyd med disse. Jeg bruker ikke mer enn 10 sekund på å få det jeg liker å se på som ett greit bilde. Mao ikke noe perfeksjonist i det hele tatt.

 

Budsjettet kan variere alt fra 2500 til 6-7000 om nødvendig. (Jeg betaler gjerne for kvalitet, men betaler ikke 3000 kroner ekstra om forskjellen er minimal).

 

Det skal være ett lite lett kamera jeg kan ha i lommen, dra opp fort når jeg finner ett motiv før jeg labber videre.

 

Jeg har til nå sett på disse kameraene:

 

Panasonic Lumix TZ100, TZ80 og T70 (Virker som dette er et veldig bra budsjettmessig valg)

 

Canon G7X

 

Sony RX 100 I, RX 100 II og RX 100 III

 

Osv.

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Jeg begynner å bli gal å må handle kamera innen fredag.

 

På forhånd stor takk for hjelp.

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Sony RX100-serien er standardsvaret til dette spørsmålet.

 

Har du penger nok til å kjøpe III-utgaven, så ville jeg gjort det. Brennvidde tilsvarende 24-70mm med f1.8-2.8 og innebygget stabilisering skal være veldig bra til de fleste situasjoner du beskriver. Om du er veldig opptatt av arkitektur/severdigheter på feriene kan 24mm kanskje være for lite vidvinkel, men til alt annet skal det være prima.

Lenke til kommentar

Panasonic-modellene er fine feriekamera, men passer dårlig for innebruk.

Forøvrig har du gjort hjemmeleksen og plukket en liste med kamera som bør gjøre selv erfarne fotografer fornøyde.

 

Kjøper du RX100 bør du kjøpe et gummigrep og lime på, det gjør underverker for ergonomien og reduserer sjansen til å miste det i gulvet: