Gå til innhold

Jente på 17 ønsker å lære hvordan man kjører bil


brianna_hot

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg er en jente på 17 år som snart skal til å begynne på lappen.Har 2 foreldre som er travelt opptatt med jobb,og som derfor ikke har tid til å lære meg hvordan man starter,kjører,stopper en bil etc. etc(rekkefølge)(har ikke så mye peiling på bil).Er det noen her som er flinke til å forklare meg slikt,hadde jeg blitt veldig glad,slik at jeg får litt peiling(vil gjerne være litt forberedt når jeg skal ha min første kjøretime :) på forhånd takk! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :) jeg er en jente på 17 år som snart skal til å begynne på lappen.Har 2 foreldre som er travelt opptatt med jobb,og som derfor ikke har tid til å lære meg hvordan man starter,kjører,stopper en bil etc. etc(rekkefølge)(har ikke så mye peiling på bil).Er det noen her som er flinke til å forklare meg slikt,hadde jeg blitt veldig glad,slik at jeg får litt peiling(vil gjerne være litt forberedt når jeg skal ha min første kjøretime :) på forhånd takk! :innocent:

 

 

D går ikke an å lære seg å kjøre på denne måten, du må nesten ha litt praktist øvelse. Men viss ikke foreldrene dine har tid kan du jo spørre søsken eller andre familiemedlemmer, naboen eller en kompis.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har du mopedlappen, eller tatt trafikalt grunnkurs? En av disse delene må du ha for å kunne øvelseskjøre. :)

 

Jeg ville ikke gått i kontakt med en kjørelærer med det første. Kjøretimene er veldig dyre, 450,- per kjøretime (45 min.), og kjørelæreren slipper deg ikke videre i opplæringen før du behersker basisen i bilkjøringen godt nok. Dette er start av bilen, girskifting, pedalbruk (gass, brems, clutch), fartsøkning og stopping, rattstyring (klatremetoden), bakkestart og krypkjøring. Tror dette er det meste.

 

Hvis ikke dine foreldre har så mye tid til å lære deg opp, så kan du ta kontakt med andre personer du kjenner. Gjerne naboen, bestefar/bestemor, onkel/tante osv. Men personen du skal øvelseskjøre med, være minst 25 år og hatt førerkort i minst 5 år.

 

Når du da klarer å beherske bilen bra og godt nok, tar du steget videre til en kjørelærer. Møter du opp hos kjørelærer og er helt grønn på bilkjøring, vil det bare koste deg mye tid med kjørelærer og penger. Dette er ikke å anbefale.

 

Les litt også om vikeplikt, fartsgrenser og vegtyper i Norge. Det er fint å kunne hva en forskjørsveg er og hvordan du skal oppføre deg i en tettbygd strøk på forhånd.

 

Om du ikke har trafikalt grunnkurs, så koster dette ca. 2400,-. Her får du vite det du trenger å vite før du begynner å kjøre. :)

 

Du kan jo stille deg et spørsmål: Hva kan jeg fra før av, hva kan jeg om trafikk og bilkjrøing? :)

 

Lykke til!

Endret av Onyx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lære meg hvordan man starter,kjører,stopper en bil etc. etc(rekkefølge)(har ikke så mye peiling på bil).

 

Clutch - Bremse - Gass

 

pedaler.jpg

 

 

Starte en bil: Trykk helt inn clutchen og vri nøkkelen til den stopper(nøkkelen), hold den der i 1-2 sekunder(varierer)

 

Gire: Hold inne clutchen, sett girspaken i 1. giret.

 

Få bilen til å bevege seg: Dette må du bare øve deg på. Hold inne clutchen, sett girspaken i 1. giret, gi litt gass, så slakker du litt på clutchen. Slik fortsetter du helt til clutchen er ute.

 

Bremse: Trykk på bremsen.

 

Bremse slik at bilen nesten står stille: Hold inne clutchen mens du bremser.

 

Greit å vite slikt, men dette må du uansett lære deg hos enten kjørelæreren eller foreldrene dine når dere skal øvekjøre på en tom parkeringsplass på en søndag...

 

Edit: Ja, husk å ta ned håndbrekken før du starter å kjøre :wee:.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Kjenner du noen med lappen?

Besteforeldre? Venner? Annen familie?

 

Har du ikke trafikalt grunnkurs, ta det. Imens, kan du hvis du har muligheten for det, finne et rolig sted, en stor parkeringsplass eller noe, og lær deg hvordan du behersker bilen.

Bare husk at det er ikke enkelt å kjøre bil i starten.

Lenke til kommentar

Hei. Mitt tips er at du tar en time eller to med kjørelærer før du eventuelt øvelseskjører privat. Da får du gode tips til hva du bør arbeide videre med for å lære deg å behandle bilen rent teknisk. Dersom du vet om noen du kan øvelseskjøre med er det en god idé at vedkommende blir med deg på den første kjøretimen. Slik kan dere begge få noen tips til hva dere bør fokusere på i din videre opplæring.

 

Det er vanskelig å forklare noen hvordan de kjører bil uten å kunne benytte en bil i læringsprosessen, så mitt tips til deg er bare å hoppe i det og ta en kjøretime. Trafikklæreren er godt vant til elever som aldri før har kjørt bil og har god kompetanse i å lære deg hvordan du skal kjøre på en korrekt måte. Det er med andre ord ingenting å være redd for. I begynnelsen av opplæringen vil det først og fremst bli fokusert på hvordan du skal behandle bilen rent teknisk. Kjørelæreren vil passe på annen trafikk og guide deg gjennom situasjoner som måtte oppstå.

Når du har lært deg å behandle godt teknisk (igangsetting, stans, bruk av gir, svinging i vegkryss osv.) vil kjørelæreren sette fokus på kjøring i trafikk, trafikkregler osv. Da er det en god idé å kjøpe seg en teoribok og lese litt i den mellom timene.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei. Mitt tips er at du tar en time eller to med kjørelærer før du eventuelt øvelseskjører privat. Da får du gode tips til hva du bør arbeide videre med for å lære deg å behandle bilen rent teknisk. Dersom du vet om noen du kan øvelseskjøre med er det en god idé at vedkommende blir med deg på den første kjøretimen. Slik kan dere begge få noen tips til hva dere bør fokusere på i din videre opplæring.

 

Det er vanskelig å forklare noen hvordan de kjører bil uten å kunne benytte en bil i læringsprosessen, så mitt tips til deg er bare å hoppe i det og ta en kjøretime. Trafikklæreren er godt vant til elever som aldri før har kjørt bil og har god kompetanse i å lære deg hvordan du skal kjøre på en korrekt måte. Det er med andre ord ingenting å være redd for. I begynnelsen av opplæringen vil det først og fremst bli fokusert på hvordan du skal behandle bilen rent teknisk. Kjørelæreren vil passe på annen trafikk og guide deg gjennom situasjoner som måtte oppstå.

Når du har lært deg å behandle godt teknisk (igangsetting, stans, bruk av gir, svinging i vegkryss osv.) vil kjørelæreren sette fokus på kjøring i trafikk, trafikkregler osv. Da er det en god idé å kjøpe seg en teoribok og lese litt i den mellom timene.

 

Lykke til! :)

 

 

dette var godt å høre :) er ingen som tørr å kjøre med meg når jeg ikke vet noe, og jeg trodde det var dumt å begynne med kjøretimer når man ikke en gang har prøvd å starte bilen.

Lenke til kommentar

Snakka med en i dag som har vært kjørelærer, å han sa at det aller beste var å sende folket rett på kjøreskole med en gang, FØR dem begynte å kjøre hjemme. En kjørelærer kan faget sitt, og det er bedre å lære grunn-prinsippene riktig når det gjelder kjøring, enn å lære u-vanene til foreldrene.

Lenke til kommentar
Snakka med en i dag som har vært kjørelærer, å han sa at det aller beste var å sende folket rett på kjøreskole med en gang, FØR dem begynte å kjøre hjemme. En kjørelærer kan faget sitt, og det er bedre å lære grunn-prinsippene riktig når det gjelder kjøring, enn å lære u-vanene til foreldrene.

 

jepp, kanskje bra å ha med en foreldre i bilen også? tenkte jeg skal bestille kjøretime snart ;)

Lenke til kommentar
Snakka med en i dag som har vært kjørelærer, å han sa at det aller beste var å sende folket rett på kjøreskole med en gang, FØR dem begynte å kjøre hjemme. En kjørelærer kan faget sitt, og det er bedre å lære grunn-prinsippene riktig når det gjelder kjøring, enn å lære u-vanene til foreldrene.

 

Har hørt det samme selv. Søskenbarnet til pappa jobber som sensor/bilsakkyndig, og han sa det var lurt å begynne med kjøretimer hos en lærer, ta alle kurs og slike påkrevde ting som mørkekjøring, glattkjøring, langkjøring rett etter man er 16, og bruke det siste året (17 til 18) til å finpusse med foreldre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Starte ein bil:

 

1. Klem inn clucthen og sett bilen i første.

 

2. Mens du held clutchen inne gir du gass til du er på ca. 3000 rpm (den store runde skiva ved siden av speedometeret).

 

3. Slepp clutchen heilt ut.

 

Effektiv måte å drepe en clutch på, hvertfall.

 

Noen ganger veldig effektivt hvis du vil bli kvitt de piggene du har i dekket :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...