Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Ja, det går an. Det går også an å ta prøve etter prøve, uten å få påvist klamydia, selv om man har det.

Hold deg til discovery channel...

 

Vet ikke helt hva du mener med den kommentaren, men det er faktum at det går an å ta gjentatte prøver og få negativ selv om man har klamydia.

Om du virkelig er medisinstudent og innbiller deg at dette ikke er mulig, så tror jeg nok du blir en jævlig dårlig lege.

 

Dette har jeg opplevd selv. Tok to prøver mens jeg pissa piggtråd, og de sa jeg ikke hadde klamydia. Tredje prøven var positiv. Måtte ta antibiotikakur for å bli kvitt det, det gikk heldigvis kjapt.

Siden har jeg holdt meg unna "urene kvinner"...

ok... ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har nå lest gjennom hele tråden og blitt ganske glad for at det finnes noen som er i samme båt som meg:) Er nå 19 år og har vel stort sett i hele mitt ungdomsliv vært sterkt plaget av pollen. Men plagene har vært sesongbetont (vår-tidlig sommer), plagene har da vært enormt kløende øyne, rennende nese osv..

I den siste allergitesten jeg tok ca 2 år siden (våren, før pollensesong) ble det påvist at jeg også hadde mild støvallergi. Jeg hadde på denne tiden ikke store plager som nevnt, utenom sesong. Dvs ingen reaksjoner på støv utenom pollensesong. Medisinene jeg fikk var da livostin og aerius(fikk en mildere form først, men måtte bytte etter kort tid. Disse er de jeg har brukt i alle år mer elle mindre). Det som skjedde samme sommer var at alle plagene ikke forsvant, eller de røde øynene forsvant ikke, så jeg begynte med vanlige saltvannsdråper pga sviing og tørrhet. Brukte også etterhvert spersallerg for å fjerne symptomene.

Så plagene har vært der mer eller mindre i 1 1/2 år, men de har blitt sterkere fra sommer/høst 08 (føles hvertfall sånn) og mitt hovedspørsmål er vel egentlig om støvallergi kan utvikle seg til å bli sterkere? Slik at det er dette som gir mine plager?

Blir også ekstra rød ved tv og pc bruk eller annen lesing. Føler derimot ikke at jeg har noe dårlig syn og har ikke følt stort behov for briller eller linser fordi jeg ikke ser bra nok.

Ser ut som øyetrøst har fungert for de fleste her inne? Er plagene helt borte?

Endret av torstein89
Lenke til kommentar

Må si at det er uheldig for oss som plages med dette, at vi blir ekstra røde på øynene ved PC bruk. I dagens samfunn brukes det jo pc'er i de fleste jobber, og internett gjør det jo ikke bedre.. Jeg har personlig prøvd alle tips om "rett" pc bruk, men det hjelper ikke.

 

Vet noen av dere hvor mye av arbeidsdagen en nyutdannet politimann må bruke framfor pc?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg sliter også med blodskutte/røde øyne. Kan ikke huske sist øynene var helt hvite. Etter å ha tatt en dusj blir ansiktshuden også veldig tørr, noe som gjør at jeg må applisere fuktighetskrem for at det ikke skal klø/kjennes så tørt ut. Om jeg ikke bruker krem, forsvinner rødheten vanligvis etter en halv time. Lurer på hvorfor jeg har så røde øyne, dog.

Lenke til kommentar
Jeg sliter også med blodskutte/røde øyne. Kan ikke huske sist øynene var helt hvite. Etter å ha tatt en dusj blir ansiktshuden også veldig tørr, noe som gjør at jeg må applisere fuktighetskrem for at det ikke skal klø/kjennes så tørt ut. Om jeg ikke bruker krem, forsvinner rødheten vanligvis etter en halv time. Lurer på hvorfor jeg har så røde øyne, dog.

 

Dette med røde øyner er vanskelig! Kan være alt fra allergi, ømfintlige slimhinner (vind, kald luft, tørr luft, sterkt lys som det f;eks er i butikker), tørre øyner (lav tåreproduksjon), for lavt inntak av diverse oljer (omega 3, 6, 7, 9) eller en eller annen sykdom som Sjøgrens syndrom f;eks. Du må bare eksprimentere deg fram. Prøv reseptfrie kunstige tårer, dra til øyelegen og få en ordentlig vurdering. Kanskje du bare trenger antihistaminer?

 

Når det er sagt, fy **** det suger med røde øyner, folk tror jo man har vært på fylla eller no verre. Er jo ikke morsomt og holde seg inne hele tiden pga. dette!!

 

jaja, lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Mann 22 (nå 23)

Hei igjen!

 

Silikonpluggene jeg nevnte tidligere en gang i denne tråden fungerer ikke i det hele tatt på meg... :( Øyelegen sa det var veldig rart, men anbefalte at jeg ikke skulle ta dem ut. Jaja. I morgen skal jeg endelig få somlet meg til å kjøpe Øyetrøst da, håper det hjelper.

 

Mvh Mann 22 (nå 23)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest oggi_olli

Anbefaler ingen å prøve øyentrøst. Jeg har prøvd og det ble bare verre.

 

Ja det kan hjelpe som en midlertidig lettelse hvis du har en infeksjon i øyet, men hvis du har "kronisk" røde øyne så vil dette bare hjelpe i noen timer og deretter forverre problemet. Øyentrøst trekker sammen blodårene i øynene og du oppnår kun en rebound effekt. Prøv heller å finne det underliggende problemet til dine røde øyne.

 

Jeg forstår ikke hvorfor noen kan anbefale noe så ødeleggende. Det må være mangel på viten. Vær forsiktig med å bruke øyedråper som statuerer "redness relief" o.l.

 

Hei igjen!

 

Silikonpluggene jeg nevnte tidligere en gang i denne tråden fungerer ikke i det hele tatt på meg... :( Øyelegen sa det var veldig rart, men anbefalte at jeg ikke skulle ta dem ut. Jaja. I morgen skal jeg endelig få somlet meg til å kjøpe Øyetrøst da, håper det hjelper.

 

Mvh Mann 22 (nå 23)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg forstår ikke hvorfor noen kan anbefale noe så ødeleggende. Det må være mangel på viten. Vær forsiktig med å bruke øyedråper som statuerer "redness relief" o.l.

 

Er det Øyetrøst som du mener er så ødeleggende?

Jeg er ingen lege og jeg har heller ikke studert medisin, men jeg har levd i et lite helvete med øynene mine og jeg er ganske sikker på at det var Øyetrøst som gjorde dem gradvis bedre...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Leste denne tråden med stor interesse. Jeg er en mann på 26 år som har slitt med røde øyne de siste 5-6 årene.

Jeg har pollenallergi, og plages sporadisk med det. De to foregående somrene har jeg tatt kortisonsprøyte (veldig liten dose) for å dempe plagene om sommeren når det står på som verst.

Tidligere har jeg også fått påvist støvallergi, men føler meg egentlig ikke veldig plaget med allergien. Hender jeg nyser litt nå og da, men stort sett klarer jeg meg bra ved å ta antihistaminer nå og da.

 

Jeg har også fått atopisk eksem på hver side av nesen. Denne behandler jeg med Elidel, og soling når jeg ikke bruker Elidel. Dette fungerer bra, og jeg klarer fint å holde eksemen borte.

 

Derimot har jeg slitt med røde øyne, som gradvis blir verre. Øynene blir rødere og rødere, og de går ikke tilbake til å være helt hvite selv om jeg har fri fra jobben og slapper av uten pc-bruk, uten stress, uten mangel på søvn og uten å feste noe hardt.

Det er ikke noe kjempehinder for meg, for selv om jeg kan se trøtt og sliten ut så går det bra på jobben og i sosiale sammenhenger. De nærmeste vet jeg sliter litt med dette, og de man omgås daglig tror jeg ”glemmer” dette etter hvert.

Det jeg er litt redd for er retningen plagene har. Jeg brukte en stund Spersallerg, men det er jo bare en midlertidig løsning som slår verre tilbake straks man slutter, eller straks den mister sin effekt. Så Spersallerg er ikke å anbefale, da den bidrar til å utvide blodårene i øyet.

Tok en tur til øyelege, og han kjørte diverse tester uten å finne noe. Synet mitt er 100% perfekt, og øynene er ikke tørre selv om de kjennes tørre.

Legen ba meg ta Spersadex i et par uker i strekk, og vaske randen på øyelokket med en mild såpe. Dette fordi eksemen antakelig irriterer øynene, og det var mer bøss på randen av øyelokket mitt enn hva som er normalt.

 

Tanken på shampo i nærheten av øynene likte jeg ikke, for det vil garantert få øynene mine til å gå bananas (bli veldig røde), men jeg prøver å bruke litt vann og tørke over øyelokkene jevnlig.

Spersadex`en har jeg bare brukt sporadisk så langt. Jeg er ikke så flink til å dryppe slavisk når jeg skal/bør, men tenkte å kjøre på med dette løpet fra i dag og to uker frem i tid. Er spent på resultatet, men samtidig regner jeg jo med at virkningen gir seg når kuren er over.

 

Livostin har jeg testet nå og da, men den blir jeg faktisk rødere av selv om øynene føles veldig bra. Så med den kunne jeg bare velge om øynene skulle være irriterte, eller om de skulle bli røde men frie for irritasjon.

 

Har hørt man får kjøpt noe som heter Clear Eyes i Sverige. Dette gjør visst øyet helt hvitt, men jeg er skeptisk til virkningsstoffene ettersom middelet ikke er godkjent i Norge. Et hvert preparat som får en tilbakeslagseffekt/pendeleffekt er uaktuelt å bruke.

 

Håper på andre innspill her selv om tråden er gammel. Regner med det er flere enn meg som sliter med røde øyne, og det var alright å lese om andres forsøk på å få bukt med denne plagen.

 

Hilsen mann 26

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest jente 17

Hei!

 

Jeg har vært plaget med røde øyne i 2 år nå. Jeg blir spesielt rød etter jeg har syklet ute (spesielt når d e minusgrader), etter jeg har dusjet, når jeg drikker alkohol, når jeg sitter forran pc og når jeg er i hard fysisk aktivitet.

 

Jeg har vært hos fastlege mange ganger og fått flere typer antibiotika salve/dråper, uten noen virkning. Så begynte jeg på Spersadex med Kloramfenikol i en periode på 10 dager, jeg ble nesten helt hvit på øynene da, men ble rød med en gang jeg var ferdig med denne kuren. Gikk på samme kur en måned senere, men ble rød når jeg var ferdig. Dro så til øyelege, hvor hun fastslo at jeg har tørre øyne. Begynte med kunstig tåreveske (både med og uten konserveringsmidler). Brukte dette så mye som mulig (hver time). Jeg ble litt bedre (40 % bedre), men sliter fortsatt med røde øyne!! Jeg dro til legen igjen, han hadde fått beskjed fra øyelegen at jeg skulle begynne på en ny kur med Spersadex med Kloramfenikol i først en måned, så 2 ukers pause, deretter en ny måned. Jeg har nå brukt det i 2 dager, og har så og si kritthvite øyne, noe som er deilig i den forstand at jeg slipper og tenke på disse øynene (begynner og påvirke meg negativt psykisk!) Så jeg er meget spent om jeg blir bedre når disse 2 månedene har gått. Men tviler på dette, siden Spersadex med Kloramfenikol bare "roer" ned øynene, slik at de ikke reagerer så mye på hva jeg enn reagerer på.

 

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen (allergiprøve), hvor jeg fikk vite at jeg reagerer på katt, hund, hest, kanin og noe midd. Men legen sa at det var så lave utslag på midden, at det ikke kunne være det. Jeg er aldri i nærheten av noen dyr, så kan ikke være det jeg reagere på!

 

Jeg holder leiligheten meget ren og bruker støvsuger med hepa filter. Eneste er at jeg på badet, på siden av dusjen og i taket over dusjen, har en aller annen form for sopp. Det er brune flekker på taket over dusjen, og svarte/gråe flekker ved siden. Kan dette gi røde øyne? Jeg har bodd en annen plass i 4 dager, hvor det både er rent og ikke noen form for sopp. Men var ennå plaget med røde øyne.

 

Når jeg sier røde øyne, vil det si at etter jeg begynte på kunstig tåreveske (3 uker siden), så er øynene ca. 30 % røde. vanskelig og forklare.

 

Nå som jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, er jeg meget hvit på øynene, men har fremdeles 3-4 røde striper på høyre øyet. Virker som det aldri går bort. De stripene er der alltid!

 

Jeg skal kjøpe meg skjermbrille, i tilfelle jeg reagerer av pc skjermen. Jeg har prøvd og gå 1 uke hvor jeg ikke bruker PC, og ser på TV. Ble litt bedre, men ikke noe spesielt.

 

Ellers har jeg vært på kostholdbutikk for ett år siden og fått kjøpt meg Euphrasia pollendråper. Jeg brukte det noen ganger i måneden for ett år siden, men sytes effekten ble dårligere etter hvert. I tillegg ble jeg ekstra rød dagen etter jeg hadde brukt det. Jeg ble like hvit som jeg er nå, når jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, men bled rød igjen etter 2-3 timer. Euphrasia pollendråper inneholder psykiologisk saltvannoppløsning og vann ekstrakt fra øyentrøst. Dette ble kun brukt i ekstreme tilfeller.

 

Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Lenke til kommentar
Gjest ung jente

Hei, jeg er en jente på 17 som sliter med nesten det samme. Bare at jeg ikke har noe sviie, men jeg føler meg ganske tørr. Jeg har vurder øyelege, noe som jeg kansje skal gå til, for der er ikke noe behagelig og gå rundt å føle deg ekkel, for at du har rødeøyner. Jeg lurer på om det kan være middallergien min, eller om det er deprisjonen min, siden jeg sliter en del, og sover ikke så mye om nettene. Jeg har fått sovemedesin, men har ikke blitt så mye bedre. Men som du sir, at du blir ekstra rød når du drikke alkohol, så blir jeg også det. Så det ser ut som jeg er sikkelig drita når jeg ikke er det. Av og til er jeg så rød at jeg nesten ikke tørr å ta øyenkontakt med noen. Men jeg ble rød på øynene etter jeg fikk derpisjon! Men jeg sitter ganske mye forran pc'en, da kan man vel bli rød på øynene?! Jeg vet ikke. Men det er ganske greit og vite at jeg ikke er den eneste som sliter med dette. Og at det kan finnes noe til meg, som kan hjelpe og få hvite øyner, for det hadde vert veldig deilig, og jeg hadde følt meg mer behagelig uteblandt folk. Det er sjeldent jeg tar øyenkontakt med de voksene, siden det ser ut som jeg har vert på gråten, å da spør de vel.

Men det kan også vær at jeg holder for mye inni meg, at det har begynt å vise litt på meg at jeg sliter. Men skal begynne og gå til psykolog nå, så ser jeg. Men jeg bestiller meg en øyenlege time.

 

 

Mvh, jente på 17. som har irriterende øyner.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Oscar

Hei, (vet ikke helt om denne tråden fortsatt er aktiv, men skriver her for det)

 

Som andre skriver her er det "hyggelig" å høre at andre enn meg har røde øyne og plaget på samme måte. Jeg vet at jeg er allergisk for ett eller annet, for da jeg tok den allergi testen fikk jeg høre at det var noe uspesfisert som jeg var allergisk mot.

 

Jeg startet å få røde øyne for ca 4-5 år siden da jeg var rundt 15 år. Da dro jeg direkte til Volvat og fikk høre at jeg var allergisk mot noe inne i min egen kropp og at det ville gå over når puberteten var over, men når jeg hører at det er noen av dere som er 26 og 36 så tenker jeg som så at det er meget merkelig at dere fortsatt er i puberteten.

 

Jeg har prøv utallige dråper og for å nevne noen er det:

 

- Livostin (virket egentlig ikke så veldig bra)

- Spersallerg (virket bra, men med en gang jeg hadde de 14 dagene av slo det ut igjen)

- Spersadex med Kloramfenikol (Fungerer veldig bra, og jeg holder hele dagen med nesten hvite øyne)

 

Det var en dag som jeg ikke hadde flere dråper igjen og siden jeg bor i USA så fant jeg disse Clear Eyes, de funket egentlig ikke. Og jeg ble veldig skuffet.

 

Jeg har startet å nesten diagnosere meg selv siden ingen øyeleger virker som om de gidder å ta dette seriøst. Heldigvis har jeg en Onkel som er lege og jeg pleier å ringe han sånn at han kan skrive ut resepter og ta en titt av og til. Han har også henvist meg til flere øyeleger hvor jeg har fått time dagen etter og får samme beskjed av de.

 

Var hos den ene øyelegen ca 7 ganger i 2008 og noen ganger så føles det som han ville ha meg tilbake bare pga penger. Det eneste som har kommet godt ut av det er at jeg vet jeg ikke har høyt trykk på øye og at alt egentlig ser bra ut.

 

Jeg har et problem til med øyet som jeg ikke så at noen av dere hadde og det er at jeg har utviklet en liten hinne mellom det hvite og det brune øye mitt. Dette sa legen at aldri ville gå bort og uansett dråper ville det ikke trekke seg tilbake. Men etter 5 dager med Spersadex er det nå blitt mindre. Er det noen av dere som har dette problmet?

 

Jeg har på en måte fastslått at det ikke er noe med omgivelsene dere jeg bor eller i norge som påvirker dette for da jeg flyttet til USA har det ikke bedret seg på noe drastisk måte.

 

Jeg valgte å få min onkel til å skrive ut blå resept på allergipillene som heter Cetirizin noe som har hjulpet litt, og jeg starter å håpe.

 

Jeg sitter store deler av dagen min forran pc'en siden jeg jobber som filmklipper og har egentlig ikke så stort valg. Legen på Volvat sa jeg hadde en liten brytning på øyet og at jeg kunne selv velge om jeg ville ha briller eller ikke, kanskje jeg skal ta meg en tur og skaffe meg noen briller.

 

Vel, håper dette hjalp for noen.

 

Mvh

 

Oscar, 20 år

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Etter å ha undersøkt i noen år, har jeg kommet fram til noe..

Jeg er fremdeles rød på øynene hver dag, folk bare ler av det, jaja.

 

Jeg er så lei av disse røde øynene mine, å all stigmatisering som medfølger, at jeg har bestemt meg for å dra ned til sør korea å opperere bort conjunctiva (toppen av øyet), for å få vekk disse blodårene, å få hvite øyne igjen. Er visse sjanser for redusert syn, menmen. Han er hvistnok den eneste i verden som utfører denne type opperasjoner. Alle leger jeg har snakket med i Norge, anbefaler ikke dette!

 

Men det sier seg selv at det ikke går ann å leve ett helt liv med røde øyne, da kan man liksågodt bare ta selvmord!!

 

Jeg skal gi beskjed her om hva som skjer med øynene mine nå.. Blir jeg blind, så er jo det likeså greit, siden man da ikke trenger å holde øynene åpne lenger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Etter å ha undersøkt i noen år, har jeg kommet fram til noe..

Jeg er fremdeles rød på øynene hver dag, folk bare ler av det, jaja.

 

Jeg er så lei av disse røde øynene mine, å all stigmatisering som medfølger, at jeg har bestemt meg for å dra ned til sør korea å opperere bort conjunctiva (toppen av øyet), for å få vekk disse blodårene, å få hvite øyne igjen. Er visse sjanser for redusert syn, menmen. Han er hvistnok den eneste i verden som utfører denne type opperasjoner. Alle leger jeg har snakket med i Norge, anbefaler ikke dette!

 

Men det sier seg selv at det ikke går ann å leve ett helt liv med røde øyne, da kan man liksågodt bare ta selvmord!!

 

Jeg skal gi beskjed her om hva som skjer med øynene mine nå.. Blir jeg blind, så er jo det likeså greit, siden man da ikke trenger å holde øynene åpne lenger.

Hei.

 

Har fulgt med på tråden i 2år nå. Har du tatt blodprøver for allergi?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er det liv i denne tråden? Jeg har mange av de samme symptomene, men i tilegg bli også øyelokkene røde/såre. Jeg har hatt problemene i mange, mange år, og har de siste 4 årene ikke en gang prøvet flere øyeleger, da jeg opplevde at jeg bare brukte uhorvelig mye penger på dette, og jeg var i denne perioden en fattig student. Nå har jeg kommet meg igjennom denne perioden, og skal prøve å få bukt med disse problemene igjen.

 

Problemene mine oppsto på ungdomskolen, for hele 12 år siden, da jeg slet med røde øyne, men spesielt røde/såre øyelokk. Dette kom og gikk en del, men ble værre med årene. Først fungerte allergitabletter noenlunde, selv om jeg etter flere blodprøver for allergi påviste ingenting.

 

Senere var jeg til en polsk øyelege ( her i norge) om var veldig interessert i "fenomenet", som ga meg mange forskjellige salver, dråper og tabeletter. Husker ikke navnet på mange av disse, men blant disse var kloramfenikol og "falske" tårer, og noe antibiotika. Jeg opplevde liten forbedring av disse.

 

Ved det 3. siste besøket hos øyenlege, fikk jeg resept på "Ultracortenol" 5mg/g øyesalve, som helt tilfeldig en morgen ga meg HELT "normale" øyne om morgenen, for første gang på minst 5 år!

 

Jeg håpet dette var en salve som kunne kurere meg, eller at jeg kunne fortsette med i det uendelige, men etter de neste møtene med øyenlegen, forklarte han at denne kunne gi meg "grønn stær" på øyet, ved for høyt bruk, og at den vil fungere som en midlertidig løsning.

 

Siden da(4 år!) har jeg vært på noen få sjekker hos legen, for sjekk av at bruken av ultracortenol ikke skader øynene mine, og fått nye resepter på denne salven, som jeg bruker noen dager i mnd, for å "resette" øynene litt.

 

Jeg er klar over at dette ikke er holdbart for fremtiden, og skal gjøre noe mer med det, så fort jeg er ute av praksis og faktisk tjener noen kroner igjen :-)

 

Opplevelsen jeg har når jeg ikke bruker Ultracortenol av og til, er at øynene går fra å renne, til å være tørre helt kronisk og tilfeldig, men dette skjer oftest om natten. Når øynene renner, renner de slik at det renner "over" kantene på øyelokkene, ikke slik at de blir helt igjenlimt, men slik at øyelokkene reagerer på øyevæsken og blir rød og etterhvert sår. Dette i seg selv er vel helt normalt, da de aller fleste blir røde rundt øyene om man griner litt ;-)

 

Når det kommer til selve øyet, tror jeg at jeg blir rød når væskebalansen blir lav, da det kjennes ut som jeg har sandpapir på innsiden av øyelokkene, og det faktisk føles ut som at øynene "blir med" øyelokkene når jeg blunker!

 

Det siste møtet jeg hadde med en øyelege, sa meg at det var mulig at det feilet tårekanalene mine noe, at de ble "tette" til et visst trykk var bygd opp, og deretter slapp ut alt for mye øyevæske i gangen.

 

 

Tror noen at øyentrøst kan løse noe av dette? om ikke midlertidig? Hadde vært fint å sluppet å bruke ultracortenol i allefall :-)

 

takker på forhånd for all respons!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det liv i denne tråden? Jeg har mange av de samme symptomene, men i tilegg bli også øyelokkene røde/såre. Jeg har hatt problemene i mange, mange år, og har de siste 4 årene ikke en gang prøvet flere øyeleger, da jeg opplevde at jeg bare brukte uhorvelig mye penger på dette, og jeg var i denne perioden en fattig student. Nå har jeg kommet meg igjennom denne perioden, og skal prøve å få bukt med disse problemene igjen.

 

Problemene mine oppsto på ungdomskolen, for hele 12 år siden, da jeg slet med røde øyne, men spesielt røde/såre øyelokk. Dette kom og gikk en del, men ble værre med årene. Først fungerte allergitabletter noenlunde, selv om jeg etter flere blodprøver for allergi påviste ingenting.

 

Senere var jeg til en polsk øyelege ( her i norge) om var veldig interessert i "fenomenet", som ga meg mange forskjellige salver, dråper og tabeletter. Husker ikke navnet på mange av disse, men blant disse var kloramfenikol og "falske" tårer, og noe antibiotika. Jeg opplevde liten forbedring av disse.

 

Ved det 3. siste besøket hos øyenlege, fikk jeg resept på "Ultracortenol" 5mg/g øyesalve, som helt tilfeldig en morgen ga meg HELT "normale" øyne om morgenen, for første gang på minst 5 år!

 

Jeg håpet dette var en salve som kunne kurere meg, eller at jeg kunne fortsette med i det uendelige, men etter de neste møtene med øyenlegen, forklarte han at denne kunne gi meg "grønn stær" på øyet, ved for høyt bruk, og at den vil fungere som en midlertidig løsning.

 

Siden da(4 år!) har jeg vært på noen få sjekker hos legen, for sjekk av at bruken av ultracortenol ikke skader øynene mine, og fått nye resepter på denne salven, som jeg bruker noen dager i mnd, for å "resette" øynene litt.

 

Jeg er klar over at dette ikke er holdbart for fremtiden, og skal gjøre noe mer med det, så fort jeg er ute av praksis og faktisk tjener noen kroner igjen :-)

 

Opplevelsen jeg har når jeg ikke bruker Ultracortenol av og til, er at øynene går fra å renne, til å være tørre helt kronisk og tilfeldig, men dette skjer oftest om natten. Når øynene renner, renner de slik at det renner "over" kantene på øyelokkene, ikke slik at de blir helt igjenlimt, men slik at øyelokkene reagerer på øyevæsken og blir rød og etterhvert sår. Dette i seg selv er vel helt normalt, da de aller fleste blir røde rundt øyene om man griner litt ;-)

 

Når det kommer til selve øyet, tror jeg at jeg blir rød når væskebalansen blir lav, da det kjennes ut som jeg har sandpapir på innsiden av øyelokkene, og det faktisk føles ut som at øynene "blir med" øyelokkene når jeg blunker!

 

Det siste møtet jeg hadde med en øyelege, sa meg at det var mulig at det feilet tårekanalene mine noe, at de ble "tette" til et visst trykk var bygd opp, og deretter slapp ut alt for mye øyevæske i gangen.

 

 

Tror noen at øyentrøst kan løse noe av dette? om ikke midlertidig? Hadde vært fint å sluppet å bruke ultracortenol i allefall :-)

 

takker på forhånd for all respons!

 

Jeg har lest MYE om dette i 5 år. Jeg tror jeg kan hjelpe deg. Men jeg orker ikke skrive så mye.. Har du skype? Hvilken dialekt snakker du forresten? :p Jeg kommer fra Nord-Norge.

 

Nøkkelord i denne tråden er dette: HUDSYKDOM!! Øyelokkene er en del av huden vettu.. send meg PM dersom du vil snakke

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...