Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Voksduk på veggen?


Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å bygge meg et ganske stort rom i kjelleren, en slags kjellerstue...

Jeg har lagt ferdigmalt huntonittplater på alle vegger, men på den ene veggen har jeg lagt mdf-plater (veggen er 240 bred).

På denne veggen skal jeg ha et 50" tv...

 

Jeg hadde tenkt å male veggen i en mørk farge, men så var jeg innom en butikk hvor jeg så noen meget kule voksduker på salg.

 

Spørsmålet er: Kan jeg lime opp en voksduk på veggen tror dere? Jeg må ha en skøyt midt på veggen, og jeg lurer på om det blir som å legge tapet på veggen??

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

Endret av DeTomaso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiftet fast en voksduk som midlertidig løsning mellom oppvaskbenk og overskap i den gamle leiligeten, og det fungerte greit. Da vi flytta ut 6 år senere hang den der fortsatt...

 

Men som "tapet" er jeg litt mer skeptisk, da ville jeg nok ha brukt vanlig tapet som jo finnes i alle tenkelige og utenkelige mønster/motiver. Til en vegg på 5-6kvm kan man jo da eventuellt gå litt opp i pris uten at man trenger å ruinere seg.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for mange tilbakemeldinger :-)

 

Har vurdert å bestille "bildetapet"... Skal ta en ny sjekk rundt dette.

Gardiner tror jeg ikke blir aktuelt i og med at det kommer til å henge et tv der... Da må jeg isåfall uansett gjøre noe bak gardinene.

 

Er det da noen som har et tips til om veggen bak tv bør ha en spesiell grunnfarge?

Fargen ellers i rommet er egghvite vegger og "sølvgrå" eike gulv. I taket har jeg systemhimlinger Rockfon tropic...

 

Mulig jeg også gjør et forsøk på å henge opp voksduk... Har litt troen på at det vil bli meget bra dersom jeg klarer å få skjøtet jevnt. Duken var veldig stilig i en mørk/sort grunnfarge med noe grått i seg...

Lenke til kommentar

Mange voksduker har 140cm bredde, så mye av skjøten forsvinner bak TVn.

Hvis du i tillegg skal ha noe hengt på veggen ved siden av eller over TVn er det ikke mye skjøt som blir synlig.

Skjønner at gardinløsning krever sitt med tanke på plassering av TVn - den måtte i såfall festes slik at den bare henger på en stang som stikker ut fra veggen gjennom gardinene.

 

Hva slags høyttalere skal du ha (tenker ikke på modell, mer utseende/størrelse) og hvor skal de stå/henge?

Lenke til kommentar

Mange voksduker har 140cm bredde, så mye av skjøten forsvinner bak TVn.

Hvis du i tillegg skal ha noe hengt på veggen ved siden av eller over TVn er det ikke mye skjøt som blir synlig.

Skjønner at gardinløsning krever sitt med tanke på plassering av TVn - den måtte i såfall festes slik at den bare henger på en stang som stikker ut fra veggen gjennom gardinene.

 

Hva slags høyttalere skal du ha (tenker ikke på modell, mer utseende/størrelse) og hvor skal de stå/henge?

 

Ja, voksduken har 140cm bredde... som du sier vil nok mesteparten av skjøten være skjult.

Har tenkt å bygge meg en benk som skal stå under tven.

På sidene av benken vil fronthøytallerne stå... Det er sorte gulvhøyttalere som er 140-150cm høy.

Skal i tillegg ha en sub under tven samt bakhøytallere (har lagt høttalerkabel i egne rør til bakre del av rommet...)

Lenke til kommentar

Du får nok dette sikkert til å sjå fint ut, men sidan du seier at dette rommet er i ein kjeller så vil eg anbefale at du er svært forsiktig.

 

Eg frykter at denne voksduken vil kunne fungere som ei fuktsperre. Når fuktsperra er plassert på innsida av veggen så vil dette hindre uttørking noke som kan føre til sopp og råte i veggen. Dette vil kunne føre til både lukt og eit generelt dårlig inneklima.

 

Det tryggaste er derfor å kun bruke materialer som "puster" slik at fukten kan sleppe igjennom og tørke. Merk at her er det sjølvsagt stor forskjell frå kjeller til kjeller, ikkje minst med tanke på korleis kjellaren har blitt byggd i sin tid.

Lenke til kommentar

En del voksduker har en stor mengde ftalater (puh!), så det kan også være greit å styre unna de som har dette.

Når det gjelder kjeller og fukt er det riktig og viktig det som blir sagt over. Er det en nyere kjeller med god utlufting skal det gå greit, men er det en eldre kjeller med fukt fra tidligere eller dårlig drenering utvendig kan dette bli et problem over tid.

Det "dumme" er at du ikke merker det før det er for sent - og da må du pusse opp helt på nytt.

 

Selve voksduken er kanskje ikke hovedsynderen, men jeg vet ikke hvordan platene du satt opp ble montert, og om det er en luftslisse på baksiden slik at kjellerveggen får puste.

 

Det er ikke meningen å skremme deg nå, men å tette igjen kjellervegger er gjerne en dårlig ide dersom det ikke blir tatt forhåndsregler.

Lenke til kommentar

Du får nok dette sikkert til å sjå fint ut, men sidan du seier at dette rommet er i ein kjeller så vil eg anbefale at du er svært forsiktig.

 

Eg frykter at denne voksduken vil kunne fungere som ei fuktsperre. Når fuktsperra er plassert på innsida av veggen så vil dette hindre uttørking noke som kan føre til sopp og råte i veggen. Dette vil kunne føre til både lukt og eit generelt dårlig inneklima.

 

Det tryggaste er derfor å kun bruke materialer som "puster" slik at fukten kan sleppe igjennom og tørke. Merk at her er det sjølvsagt stor forskjell frå kjeller til kjeller, ikkje minst med tanke på korleis kjellaren har blitt byggd i sin tid.

 

Dette er en nybygd kjeller (tilbygg til huset). Jeg har "asfaltpapp" bak stavene og 7 cm isolasjon i veggene. I tillegg er det åpent opp bak mot taket slik at jeg ser for meg at det skal kunne puste greit bak der og opp mot taket (som er himlinger som skal starte noen cm ned på veggen...)

 

Jeg har varmekabler nedstøpt i betonggulvet. Her tenker jeg det kan være lurt å legge en fuktsperre før gulvet legges?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...