Gå til innhold

Sannheten om elektroniske søkere


Anbefalte innlegg

 

Hvis du klarer å vise hvor jeg har nevnt håndholdt eller ikke, skal du få en flaske julebrus til ribba/Grandisen.

Det er jo det jeg prøver å finne ut av, men du er utrolig vanskelig å få et streit svar ut av. Snakker du om håndholdt eller ikke? For hvis du snakker om stativ, hva er da forskjellen mellom liten og stor skjerm?

 

Snakket om EVF og mulighetene den har vs optisk søker. Tror det var det tråden i hovedsak startet med, men har selvsagt tatt feil før.

Du gjør jo ingenting for å faktisk utdype hva slags fotografering det er du sikter til, og hva EVF kan gi deg i den situasjonen som liveview på en større skjerm ikke kan? Ok, optisk søker er ikke noe hvis det er stapp mørkt, men som jeg nevnte, når det faktisk er så mørkt at jeg virkelig sliter med å se motivet i søkeren (som skjer før AFen vurderer å kaste inn håndkleet) så må jeg uansett grave frem stativ, og da funker liveview på skjermen helt utmerket.

 

Man kan fint komme hjem med 3000 kritthvite bryllupsbilder sett gjennom en optisk søker, basert på en sann og lei bryllupsaffære i USA...

Jeg tror problemet i det eksempelet befinner seg bak søkeren.

 

Helt korrekt om det siste, er en av de mest kjente bryllupsfadesene på craigslist hvor en forretningsmann søkte etter en fotograf, ei ung jente heiv seg på, fikk oppdraget og dro på kurs osv og lærte seg manuell eksponering.

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

 

Ser flere ganger hvert år folk som kommer hjem med kamera uten minnekort, jeg ser sporadisk på skjermen eller i EVF n om jeg kan gjøre ting anderledes, men tydeligvis ikke 100 % utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

Ok, EVF er bedre hvis du er udugelig og/eller bare idiot. Du skal få den.

 

Jeg lurer fremdeles på spørsmålet mitt som du driver og unngår å svare på hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

Ok, EVF er bedre hvis du er udugelig og/eller bare idiot. Du skal få den.

 

Jeg lurer fremdeles på spørsmålet mitt som du driver og unngår å svare på hele tiden.

 

Ganske trist å se på avataren du selv har valgt. Den holdningen gjenspeiles i de svarene du gir også. Et tydelig eksempel på den supersta fotografen som mener at nye ting er bare tull, og generelt mener at alt var så mye bedre før. Jeg er så lei denne typen fotografer, for dere er svært lukket følelsesmessig, og blir en gjeng fotonerder som stritter så veldig imot nyskapning og generell utvikling, kreativitet osv. Alt annet enn hva dere bruker og gjør er bare dritt og sånn er det bare, i stede for å være litt åpne om en felles interesse/lidenskap. Skulle nesten tro at kamerautstyret deres var et barn dere voktet. Den mentaliteten dere viser er en tydelig adferd for folk som tror de er bedre enn andre. 

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Ganske trist å se på avataren du selv har valgt. Den holdningen gjenspeiles i de svarene du gir også. Et tydelig eksempel på den supersta fotografen som mener at nye ting er bare tull, og generelt mener at alt var så mye bedre før. Jeg er så lei denne typen fotografer, for dere er svært lukket følelsesmessig, og blir en gjeng fotonerder som stritter så veldig imot nyskapning og generell utvikling, kreativitet osv. Alt annet enn hva dere bruker og gjør er bare dritt og sånn er det bare, i stede for å være litt åpne om en felles interesse/lidenskap. Skulle nesten tro at kamerautstyret deres var et barn dere voktet. Den mentaliteten dere viser er en tydelig adferd for folk som tror de er bedre enn andre.

:rofl:
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

Ok, EVF er bedre hvis du er udugelig og/eller bare idiot. Du skal få den.

 

Jeg lurer fremdeles på spørsmålet mitt som du driver og unngår å svare på hele tiden.

 

Ganske trist å se på avataren du selv har valgt. Den holdningen gjenspeiles i de svarene du gir også. Et tydelig eksempel på den supersta fotografen som mener at nye ting er bare tull, og generelt mener at alt var så mye bedre før. Jeg er så lei denne typen fotografer, for dere er svært lukket følelsesmessig, og blir en gjeng fotonerder som stritter så veldig imot nyskapning og generell utvikling, kreativitet osv. Alt annet enn hva dere bruker og gjør er bare dritt og sånn er det bare, i stede for å være litt åpne om en felles interesse/lidenskap. Skulle nesten tro at kamerautstyret deres var et barn dere voktet. Den mentaliteten dere viser er en tydelig adferd for folk som tror de er bedre enn andre. 

 

 

Synonymordboka er den -> veien.

Ironi står under I.

Lenke til kommentar

Hehe, du ga meg i hvert fall en god latter Freerider!

 

"Fersk teknologi er alltid bedre enn etablert teknologi"

"Personlig smak og fakta spiller ingen rolle så fremt det ene er ferskere enn det andre"

"Alle som foretrekker den etablerte teknologien er innadvente og bakoverstreverske"

"Nerder som er imot nyskapning og generell utvikling, kreativitet osv."

 

:rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

Ok, EVF er bedre hvis du er udugelig og/eller bare idiot. Du skal få den.

 

Jeg lurer fremdeles på spørsmålet mitt som du driver og unngår å svare på hele tiden.

 

Ganske trist å se på avataren du selv har valgt. Den holdningen gjenspeiles i de svarene du gir også. Et tydelig eksempel på den supersta fotografen som mener at nye ting er bare tull, og generelt mener at alt var så mye bedre før. Jeg er så lei denne typen fotografer, for dere er svært lukket følelsesmessig, og blir en gjeng fotonerder som stritter så veldig imot nyskapning og generell utvikling, kreativitet osv. Alt annet enn hva dere bruker og gjør er bare dritt og sånn er det bare, i stede for å være litt åpne om en felles interesse/lidenskap. Skulle nesten tro at kamerautstyret deres var et barn dere voktet. Den mentaliteten dere viser er en tydelig adferd for folk som tror de er bedre enn andre. 

 

 

Synonymordboka er den -> veien.

Ironi står under I.

 

Akkurat som idiot mao

Lenke til kommentar

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

Ok, EVF er bedre hvis du er udugelig og/eller bare idiot. Du skal få den.

 

Jeg lurer fremdeles på spørsmålet mitt som du driver og unngår å svare på hele tiden.

 

Kanskje fordi jeg ikke gidder svare på idiotiske spørsmål..

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som sitter igjen med følelsen av at fo2re ikke så mye prøver å overbevise andre som forsvare sitt valg overfor seg selv?

Sikker på at du ikke bare er sulten ? Følelser kan være litt sånn rare til tider.

 

Jeg er jo som kjent den største Nikon hateren her som fortsatt bruker ett Nikon kamera sporadisk, samt 6 x Nikon SB-900 blitser både i studio og utendørs, senest søndag. Men for all del ikke la det være noe hinder i å tro noe annet.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du klarer å vise hvor jeg har nevnt håndholdt eller ikke, skal du få en flaske julebrus til ribba/Grandisen.

Det er jo det jeg prøver å finne ut av, men du er utrolig vanskelig å få et streit svar ut av. Snakker du om håndholdt eller ikke? For hvis du snakker om stativ, hva er da forskjellen mellom liten og stor skjerm?

 

Snakket om EVF og mulighetene den har vs optisk søker. Tror det var det tråden i hovedsak startet med, men har selvsagt tatt feil før.

Du gjør jo ingenting for å faktisk utdype hva slags fotografering det er du sikter til, og hva EVF kan gi deg i den situasjonen som liveview på en større skjerm ikke kan? Ok, optisk søker er ikke noe hvis det er stapp mørkt, men som jeg nevnte, når det faktisk er så mørkt at jeg virkelig sliter med å se motivet i søkeren (som skjer før AFen vurderer å kaste inn håndkleet) så må jeg uansett grave frem stativ, og da funker liveview på skjermen helt utmerket.

 

Man kan fint komme hjem med 3000 kritthvite bryllupsbilder sett gjennom en optisk søker, basert på en sann og lei bryllupsaffære i USA...

Jeg tror problemet i det eksempelet befinner seg bak søkeren.

 

Helt korrekt om det siste, er en av de mest kjente bryllupsfadesene på craigslist hvor en forretningsmann søkte etter en fotograf, ei ung jente heiv seg på, fikk oppdraget og dro på kurs osv og lærte seg manuell eksponering.

 

Resultatet var dessverre ikke helt som forventet. Dette er ett eksempel på noe som ikke kan skje med EVF, eller forsåvidt skjerm hvis man gidder bruke den.

 

Ser flere ganger hvert år folk som kommer hjem med kamera uten minnekort, jeg ser sporadisk på skjermen eller i EVF n om jeg kan gjøre ting anderledes, men tydeligvis ikke 100 % utbredt.

 

Vel, dette forutsetter at vedkommende kan bruke kameraet, noe vedkommende åpenbart ikke kunne. Da hjelper det ikke med EVF. Funksjonaliteten med å vise bildet som ble tatt i EVF-søkeren (noe noen finner totalt irriterende og idiotisk -siste utsagn subjektivt fra egen erfaring) kan være slått av, eller at vedkommende ikke fattet at det hvite blinket vedkommende så var bildet som ble tatt.

 

Det er jo tragikomisk at en person med så lite kunnskap kunne ta på seg et slikt oppdrag, og at vedkommende oppdragsgiver tok den risken for å spare noen kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg er kjempefornøyd med den elektroniske søkeren i mitt Sony a77,

men i motsetning til de som krangler her er foto kun no 3 eller 4 i rekkefølgen av mine hobbyer

startet med Olympus OM1 og senere OM2 i 1977

etter diverse små kameraer hadde jeg et digitalt 8mpix olympus 4/3 med trang og dårlig  optisk søker 

som jeg aldri likte.

For et par år siden skulle jeg oppgradere ( i midlerel prisklasse) og søker var mitt viktigste kriterie.

fant ingen jeg var fornøyd med (canon og nikon) helt til en selger viste meg Sony a77 som jeg kjøpte på flekken,

på grunn av søkeren.

Ellers er det for mye utstyrs narkomani i alle hobbyer.

Er forsåvidt smittet selv i noen av mine andre hobbyer der kun det beste er godt nok.  

Et stort  paradoks , jeg har kjente som har topp fullformat kamera utstyr  uten at bildene er noe særlig, mens både datteren min og eldste søster tar fantastiske bilder med det de har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...