Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden mange andre banker er nevnt her, så nevner jeg også Nordea. Der har alle Check-in kunder (de mellom 18 og 28) kort uten årsgebyr, ingen transaksjonspriser, samt gratis bruk i utlandet. Koster ingen ting å være med i kundeprogrammet, og kredittkort kan også ordnes dersom man ønsker det.

7350983[/snapback]

Da tror jeg skal satse på Nordea. Fikk ikke altså tid i dag til å høre med SP1 og DnB.

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er veldig greit med kreditkort som student... Har ikke jobbet noe denne høsten og da har de vært gode å ha, men ender desverre opp som en forsinket måte å få penger hjemmeifra...

 

For tiden har jeg:

 

Skandiabanken med kontokreditt: 10000

DnB Nor Student Visa: 1000 (er vel egentlig ikke kreditt siden de blir grinte hvis det ikke betales tilbake ganske raskt)

DnB Nor Student MasterCard 25000

Gebyrfri.no Visa "Gold" 10000 (tror jeg...)

DinersCard "Ubegrenset"

 

Etter diverse shopping har jeg vel cirka 35000 utestående for øyeblikket :roll:

 

Er det forresten noen som vet kravene DnB Nor stiller for Saga? Surfet litt rundt og trykket bestill. Spent på hva de sier :)

Lenke til kommentar

Kravene for Saga varierer, men iflg. min rådgiver i DnB NOR skal du ha en inntekt på ca. 800.000 og gjerne over millionen - videre skal du ha innskudd i banken på over et visst nivå (150.000 - 200.000) - da kvalisiferer du til Saga (Gull). Videre har man Saga Platinum - her er kravene vesentlig høyere.

 

De ser faktisk ikke så mye på formuen din når det gjelder programmene, det er inntekten som er viktig(st). DnB NOR tjener altså store penger på lønnskontoen til folk (logisk nok). Selv har jeg DnB NOR Total Pluss og er fornøyd med den pakken - jeg har fått ekstremt gode betingelser gjennom jobben og i tillegg er jeg jo student, så jeg betaler latterlig lite for Total Pluss. Kravene for Total Pluss er forresten inntekt i området 500.000 - 800.000/900.000 (altså frem til Saga :)).

Lenke til kommentar
DinersCard                                  "Ubegrenset"

Har du kreditt på Diners (Club Finance eller hva det heter)?

7374122[/snapback]

 

Hmm... Lurer på om jeg har 100'? Men det er jeg ikke 100% sikker på. Diners kortet kommer ganske dårlig ut på rente osv, så det blir betalt hver mnd.

Lenke til kommentar
DinersCard                                  "Ubegrenset"

Har du kreditt på Diners (Club Finance eller hva det heter)?

7374122[/snapback]

 

Hmm... Lurer på om jeg har 100'? Men det er jeg ikke 100% sikker på. Diners kortet kommer ganske dårlig ut på rente osv, så det blir betalt hver mnd.

7374229[/snapback]

Nokså dyr kreditt hos Diners, ja - så jeg takket nei til Club Finance. :) Har faktisk ikke så mange kredittkort, har nok flere betalingskort. Greit å betale alt på en gang synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Hos meg er det vel:

 

esso mastercard : ingen vet hvor høy kreditt vi har her siden det er famialiekort, men det er mastercard funksjonalitet på kortet. kanskje noen her som vet? Alt vi vet er at regningen kommer med betalingsutsettelse.

 

 

Skandiabanken Visa debet og kreditt: siste er på 10 000 kr

 

DNB Student Visa og Master card: siste er på 5000 kr

 

Bank 2 Mastercard Gold, og jeg venter på Visa utgaven

 

Statoil Mastercard: 20 000 kr i kredittgrense(1)

 

(1) her vet vi ikke helt hva som skjedde. Jeg søkte via nettet, og fikk det utlevert. Til og med de hos avdelingen der jeg hentet det reagerte spontant når de så meg og kortet.

Kommentaren "ser du er født i 86. Kan jeg spørre deg; hvordan i helvete fikk du dette kortet? Eneste grunnen til at jeg har kortet er fordi jeg er ansatt"

 

 

uansett. Årsaker til at jeg har disse kortene:

 

 

reiseforsikring; var en gang SAS rotet bort alt jeg hadde av baggasje. Med den forsikringen jeg hadde så ville jeg auto,atisk fått ca 2000 kr til å kjøpe for.

 

kjøp på ebay: her bruker jeg skandiabank kortet og med kredittkjøpsloven så står jeg sterkere enn dersom jeg brukte detbet kort.

 

 

utland: opplever det som enklere og tryggere å betale med kredittkort der enn vanlig debet kort.

 

Betaler kun årspris hos skandiabanken og dnb. de andre er gratis :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Må man være over 18 for å få et kredittkort annet enn Visa Electron (som jeg ikke får kjøpt noe over nett med) ?

7401634[/snapback]

 

Standardsvaret er vel nei, med grunnlag i at personer under 18 år ikke kan pådra seg gjeld. Imidlertid hadde en venninne av meg kredittkort i hennes navn lenge før hun ble 18. Antar derfor at det går dersom man har en forelder som ansvarlig for gjelden.

Lenke til kommentar
- Jeg er medlem av SpareBank 1. (Hva er mine muligheter her?)

- Jeg er også på utkikk etter et kort der jeg har minimale (ingen) gebyrer.

7346781[/snapback]

 

Sparebank1 tilbyr Visa Gold eller Mastercard Gold med kredittgrense på 10k for alle "normale" kunder. Går ut i fra at du også har fått tilbud om dette.

 

De fleste har ikke bruk for kredittkort. Det holder med "vanlig" Visa. Det kan du også få gjennom Sparebank1 :)

Lenke til kommentar
De fleste har ikke bruk for kredittkort. Det holder med "vanlig" Visa. Det kan du også få gjennom Sparebank1 :)

7421766[/snapback]

Behov, nja, muligens ikke, men nyttig kan det være. Forklaringen er delvis sikkerhet. Den mest bemidlede mannen jeg har snakket med (antakeligvis 10-siffersklassen) forklarte at han aldri benyttet betalingskort men utelukkende kredittkort. Begrunnelsen var at om kortet ble misbrukt var det ikke knyttet til kontoen hans, og det var banken, og ikke primært han, som hadde et problem. Det var ikke tilgangen til kjappe penger men snarere sikkerheten det at man bruker av en kreditt gir, som var motivasjonen. Altså at man aldri risikerte at kontoen var tappet (dette ordner seg stort sett ved misbruk av betalingskort også, men tar tid og er lite behagelig).

 

Et annet moment er kredittkjøploven. Etter § 8 kan man bringe klager overfor selger som ikke vinner frem over på kredittyter. Dvs, har man blitt svindlet for eksempel på nett kan man gå til kortselskapet og kreve dem for penger. Nett og handel i utlandet er der dette er mest aktuelt.

 

Så selv om man ikke har behov for raske penger så kan det være nyttig å ha et kredittkort.

Lenke til kommentar
De fleste har ikke bruk for kredittkort. Det holder med "vanlig" Visa. Det kan du også få gjennom Sparebank1 :)

7421766[/snapback]

Behov, nja, muligens ikke, men nyttig kan det være. Forklaringen er delvis sikkerhet. Den mest bemidlede mannen jeg har snakket med (antakeligvis 10-siffersklassen) forklarte at han aldri benyttet betalingskort men utelukkende kredittkort. Begrunnelsen var at om kortet ble misbrukt var det ikke knyttet til kontoen hans, og det var banken, og ikke primært han, som hadde et problem. Det var ikke tilgangen til kjappe penger men snarere sikkerheten det at man bruker av en kreditt gir, som var motivasjonen. Altså at man aldri risikerte at kontoen var tappet (dette ordner seg stort sett ved misbruk av betalingskort også, men tar tid og er lite behagelig).

 

Et annet moment er kredittkjøploven. Etter § 8 kan man bringe klager overfor selger som ikke vinner frem over på kredittyter. Dvs, har man blitt svindlet for eksempel på nett kan man gå til kortselskapet og kreve dem for penger. Nett og handel i utlandet er der dette er mest aktuelt.

 

Så selv om man ikke har behov for raske penger så kan det være nyttig å ha et kredittkort.

7422921[/snapback]

Bra vi er flere som har forstått fordelen med slike kort. Jeg har aldri opplevd problemer med svindel o.l. - men jeg har flere venner og bekjente som har fått tømt sine konti.

Lenke til kommentar

Jeg har helt sluttet å bruke mitt visa debetkort. I stedet bruker jeg mitt Gebyrfri Visa kredittkort overalt, dette er det desidert billigste å bruke (koster ingenting) og dessuten gir det ekstra trygghet, som tidligere nevnt, ved kjøp over internett.

 

Mitt råd er: Alle burde ha minst to kort, ett debetkort og minst ett kredittkort (gjerne to)! :)

Lenke til kommentar
*snipp*

7423831[/snapback]

 

har to episoder med kredittkort som gjord emeg sjeleglad at jeg overså foreldrene sine bemerkninger:

 

1. bestilte noe fra USA (solbriller osv). De sendte ikke alt, og mye av det var ikke helt som beskrevet. Resultat; reklamasjon på beløpet. hadde jeg brukt debet kort så ville det neppe gått noe bra.

 

2. Fikk telefon fra USA som var langt fra beskrevet. Igjen så er det foreløpig banken sitt problem og ikke mitt.

Lenke til kommentar
Jeg har helt sluttet å bruke mitt visa debetkort. I stedet bruker jeg mitt Gebyrfri Visa kredittkort overalt, dette er det desidert billigste å bruke (koster ingenting) og dessuten gir det ekstra trygghet, som tidligere nevnt, ved kjøp over internett.

 

Mitt råd er: Alle burde ha minst to kort, ett debetkort og minst ett kredittkort (gjerne to)! :)

7423940[/snapback]

 

skulle bare ønsker posten lot meg bruke kredittkortet uten at det ble regnet som kontantuttak.

Lenke til kommentar
Jeg har helt sluttet å bruke mitt visa debetkort. I stedet bruker jeg mitt Gebyrfri Visa kredittkort overalt, dette er det desidert billigste å bruke (koster ingenting) og dessuten gir det ekstra trygghet, som tidligere nevnt, ved kjøp over internett.

 

Mitt råd er: Alle burde ha minst to kort, ett debetkort og minst ett kredittkort (gjerne to)! :)

7423940[/snapback]

 

skulle bare ønsker posten lot meg bruke kredittkortet uten at det ble regnet som kontantuttak.

7423961[/snapback]

 

Men er det posten sin skyld eller kortselskapene?

 

Kontantuttaksgebyr: 4%

NB! All bruk på postkontor blir beregnet som et kontantuttak.

 

Sånn jeg forstår det er det Diners som her tar gebyret på utrolige 4%. Tror ikke dette havner hos posten.

Lenke til kommentar
Jeg har helt sluttet å bruke mitt visa debetkort. I stedet bruker jeg mitt Gebyrfri Visa kredittkort overalt, dette er det desidert billigste å bruke (koster ingenting) og dessuten gir det ekstra trygghet, som tidligere nevnt, ved kjøp over internett.

 

Mitt råd er: Alle burde ha minst to kort, ett debetkort og minst ett kredittkort (gjerne to)! :)

7423940[/snapback]

 

skulle bare ønsker posten lot meg bruke kredittkortet uten at det ble regnet som kontantuttak.

7423961[/snapback]

 

Men er det posten sin skyld eller kortselskapene?

 

Kontantuttaksgebyr: 4%

NB! All bruk på postkontor blir beregnet som et kontantuttak.

 

Sånn jeg forstår det er det Diners som her tar gebyret på utrolige 4%. Tror ikke dette havner hos posten.

7424007[/snapback]

 

tja, jeg blir bare irritert over det. Skulle ønske jeg kunne kaste Visa kortet fra skandiabanken til *bip* 50 kr for kredittkort og 250 kr for debet. Trenger egentlig bare det ene :p

Lenke til kommentar
De fleste har ikke bruk for kredittkort. Det holder med "vanlig" Visa. Det kan du også få gjennom Sparebank1 :)

7421766[/snapback]

Behov, nja, muligens ikke, men nyttig kan det være. Forklaringen er delvis sikkerhet. Den mest bemidlede mannen jeg har snakket med (antakeligvis 10-siffersklassen) forklarte at han aldri benyttet betalingskort men utelukkende kredittkort. Begrunnelsen var at om kortet ble misbrukt var det ikke knyttet til kontoen hans, og det var banken, og ikke primært han, som hadde et problem. Det var ikke tilgangen til kjappe penger men snarere sikkerheten det at man bruker av en kreditt gir, som var motivasjonen. Altså at man aldri risikerte at kontoen var tappet (dette ordner seg stort sett ved misbruk av betalingskort også, men tar tid og er lite behagelig).

 

Et annet moment er kredittkjøploven. Etter § 8 kan man bringe klager overfor selger som ikke vinner frem over på kredittyter. Dvs, har man blitt svindlet for eksempel på nett kan man gå til kortselskapet og kreve dem for penger. Nett og handel i utlandet er der dette er mest aktuelt.

 

Så selv om man ikke har behov for raske penger så kan det være nyttig å ha et kredittkort.

7422921[/snapback]

 

Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...