Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

And that's not all!

Husker dere OpenMoko? Kanskje det største Linux-phone kultmiljøet der ute, og de er fortsatt aktive. Men de hadde et problem etterhvert, med at hardwaren blei gammel. Så de fikk utviklet nye replacement motherboards. Men etterhvert slapp de opp for gjenbrukbare casings.

 

Så fant de sammen med folk fra Maemo-communitiet.

Resultatet er nå at det finnes replacement innmat, Neo900, kraftigere enn den dere har, som passer inn i N900-casingene deres! Dette gjør deres gamle N900 om til en åpen linux-PC som vissnok skal kunne kjøre Debian, Android eller Maemo.

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men her er informasjonen:

 

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=91142

Lenke til kommentar

Vel,jeg har jo prøvd å bruke min noen dager nå og det går overraskende bra,selv om det nok merkes at den har noen år på baken :)

MicroB funker over forventning,med tanke på at den ikke akkurat har fått særlig oppdatering.

Epost er tregt. Men var det ikke litt sånn det var?

Største nedtur for min del er at "Hermes" ikke funker.Den var jo genial..

Og det store plusset er tastaturet. Ganske enkelt deilig å bruke.

 

Tilslutt må jeg bare spamme litt med denne:

:D
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser ut til å bli en årlig tradisjon dette :D

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=93939

 

"The mighty n900 week 2014" står for døren...

Klar? :green:

 

The yearly event is back! NOKIA n900 Week 2014!

Next week is the n900 week 2014. I want you to ditch all your new phones as a celebration to the mighty n900 during next week.

From Monday 00.01 Oct 6 2014 to Sunday 11.59 Oct 12 2014 (Nokia headquarter time) .

I want to see all who is having a n900 charge your phone and join in. I want you to spam this thread with everything you find interesting related to n900 and the use of the device. It will be a revival of the n900 during next week.

If you use it as your daily device, even better. Tell us what we can try or what was the last thing you installed. If You don't use it tell us why. If you used it once tell us how it was. If you heard about someone that talked about the n900 tell us who. If you have a great video, image, commercial or other **** with n900 post it. If you planning to buy a n900 transform it to a neo900 tell us why,how,when and why. If you have anything to say about the subject of n900. This is the week to do it and this is the thread. Welcome!

You have 7 days to prepare, find (or buy) and charge your n900 until the n900 week 2014 begins.

Who will join me in this calibration and celebration of n900 ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jøss, fikk en gammel Nokia N900 av an kamerat i går. Den funker fortsatt, måtte bare lades først. Kul gave. :-)

Finnes det noe firmware som er oppdatert for N900?

 

Ellers så ser det ikke ut til at det går så fort fremover for Neo900 prosjektet.

 

Inntil noen andre svarer, vil jeg peke deg i retning talk.maemo.org. Det som finnes av info er der, og det er det beste communitiet jeg har sett til noen av mine enheter. Mye troll der da, jeg kan ikke skjønne annet enn at noen av dem lever av konkurrentene.

Lenke til kommentar

Telefonen som aldrig dør :)

Talk maemo er nok rette stedet. Du har jo community updaten der,men er litt usikker på aktiviteten.

Alt av nedlastinger progammer o.l. som forsvant med Nokia skal være å finne der. Sånn at det fremdeles er mulig å f.eks. flashe fw.

Bare å åpne terminalen og sette igang :cool:

Herlig sak å leke seg med.

 
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Kan ikke brukes til noe ennå, men nå er det postmarketOS på N900'en:

[tingo@kg-elitebook Desktop]$ ssh [email protected]
[email protected]'s password: 
Welcome to postmarketOS!

This distribution is based on Alpine Linux.
Read both our wikis to find a large amount of how-to guides and
general information about administrating and development.
See <https://postmarketos.org/wiki> and <https://wiki.alpinelinux.org>.

You may change this message by editing /etc/motd.

mkdir: can't create directory '/tmp/12345-runtime-dir': No space left on device
chmod: /tmp/12345-runtime-dir: No such file or directory
localhost:~$ date
Wed Aug  2 16:50:22 GMT 2017
Lenke til kommentar

Kan ikke brukes til noe ennå, men nå er det postmarketOS på N900'en:

[tingo@kg-elitebook Desktop]$ ssh [email protected]
[email protected]'s password: 
Welcome to postmarketOS!


 

Ohoi. Dette er en av  grunnene til at jeg er en N900-fan. Tenk om Maemo-folkene hos Nokia hadde fått fortsatt i denne retningen. Bare det at postmarketOS finnes er jo en bra ting, men ikke minst at de slapp telefoner som N900 der man slipper til et community, samarbeider med communitiet, og ikke låser sine telefoner til egne løsninger - i en allerede utdatert versjon når den blir lansert, som de fleste Android-telefoner.

 

Det negative er at etter å ha sett hvordan det kan gjøres, både N900-ens hardware, OS og community + aftermarket, så virker Android trist og låst til sammenlikning, og Cyanogenmod når heller ikke opp. 

 

Jeg er vel på min tredje Android-telefon etter N900, men fortsatt i dag lar jeg meg imponere over hvordan Maemo lot meg koble til IM-protokoller, Skype og åpne SIP-løsninger fra tredjepartsutviklere inn på kontaktlista slik at jeg hadde onlinestatus og alle kontaktalternativer tilgjengelig på lista over kontakter. En real IM-løsning sammenlignet med den batterivarmeren de kaller Facebook Messenger og tilsynelatende er det folks mobilbruk sentreres rundt nå. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...