Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon: Mobil


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sendt inn en mobil for 3. gang til reklamasjon. Problemet er en iboende softwarefeil som skyldes et dårlig OS. Dette medfører blant annet at telefonen kræsjer. 

Skjermen har i tillegg en sprekk, men denne har ingen innvirkning på feilen. Sitter også på en identisk telefon uten sprekk, med samme feil. Nå vil verkstedet kassere mobilen om ikke jeg betaler for å reparere skjermen. Spørsmålet er hva jeg kan kreve om de kasserer telefonen. De vil ikke undersøke telefonen, så de kan ikke hevde at det ikke er en mangel ved den.

Uansett har jeg bare skrevet under på at jeg godtar betaling på garantireparasjoner, ingenting om reklamasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de har funnet skade som ikke dekkes av garanti har du vell 3 valg?

 

1. De kaster mobilen = gratis

2. Du får mobilen sendt tilbake = porto

3. De reparer mobilen, du betaler for det.

Leste du posten? "De vil ikke undersøke telefonen, så de kan ikke hevde at det ikke er en mangel ved den."

 

Til TS:

http://www.dinside.no/898478/reklamasjon-paa-fall-klem-og-fuktskadet-mobil-er-mulig

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids få mobilen tilbake urepparert om du betaler frakt.. Noe som er som regel 363,- inkl moms om det er Deltaservice/Mobylife som har mobilen..

 

Og trøbbel med OS er som regel ikke en reklamasjon eller garanti sak, på samme måte som det er til tider feil på Windows eller OSX så sender man den skjeldent inn til ett verksted for å få den repparert, beste løsningen er jo å tilbakestille telefonen selv.. ikke sende den inn til ett verksted..

Lenke til kommentar

Da ville jeg kontaktet forbrukerrådet, og forklare situasjonen til de.. Høre om de har noen råd og komme med, hvis du har papir og dokumentasjon at de har forsøkt "fikset" telefonen din 2ganger tidligere grunnet samme feil, så har du jo rett til å få hevet hele kjøpet, samt at feilen har skjedd i forkant av skaden på skjermen.

 

Men, det kan bli en tidkrevende jobb.. Så spørs det jo om det faktisk er en feil på telefonen, eller det bare skyldes at telefonen er dårlig telefon, siden du nevner du har en identisk telefon med samme problemet..

 

Ikke så mange saker som dette som havner til forbrukerrådet, men det hadde vært av interesse å høre hva de mener...

Lenke til kommentar

Vel. En dårlig telefon har fremdeles en mangel om telefonen er dårlig nok.

Forbrukerrådet stoler litt for mye på meldingene fra selger og tror dem på at feilen skyldes sprekken i skjermen. Selv om jeg understreker at jeg besitter en lik mobil med samme feil, men uten sprekk.

 

Edit: Telefonen er en HTC Desire S

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Om det er aktuelt i akkurat denne saken vet jeg ikke, men en årsak som gjør at verksteder vanligvis avviser reklamasjonssaker med sprekte skjermer er faren for mer feil når de åpner produktet. Hvis man prøver å åpne/demontere en telefon med skadet skjerm er det svært stor sansynlighet for at skade/sprekk forværres og det ansvaret med mulige etterfølgende problemer tar ikke seriøse verksteder.

Lenke til kommentar

Men det er ikke nødvendig å åpne mobilen når det er snakk om softwarefeil.

Som sagt, software feil dekkes ikke av garantien eller reklamasjonen slik som det er i dag..  Nye oppdateringer av firmware og OS vil forbedre telefonen, og det er ingen ting å gjøre med software feil utenom det.. Derfor som jeg skrev tidligere helt poengløst å sende telefonen til verkstedet..

 

Men det er derav interesant hva forbrukerrådet mener om software feil, om det kan kalles en vesentlig mangel/feil.. fra produsenten sin side...

 

Edit:

Ellers er det ett kjent problem med akkurat telefonen der med at den krasjer.. Hovedsaklig hovedkortet som overopphetes om man har mye aplikasjoner kjørende...Beste fiksen er tvangsinstallere den letteste versjonen av android, samt passe på at man ikke har så mange aplikasjoner og prossesser kjørende samtidig på telefonen..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Men det er ikke nødvendig å åpne mobilen når det er snakk om softwarefeil.

Som sagt, software feil dekkes ikke av garantien eller reklamasjonen slik som det er i dag.

 

Må gjerne forklare meg hvor i loven dette skillet er.

 

Krozmar, I call bullshit!

 

Har du i det hele tatt lest forbrukerkjøpsloven? Hvis ikke, kan jeg anbefale paragraf 15 og 16.

 

 

Lenke til kommentar

Edit:

Ellers er det ett kjent problem med akkurat telefonen der med at den krasjer.. Hovedsaklig hovedkortet som overopphetes om man har mye aplikasjoner kjørende...Beste fiksen er tvangsinstallere den letteste versjonen av android, samt passe på at man ikke har så mange aplikasjoner og prossesser kjørende samtidig på telefonen..

 

Har du dokumentasjon på dette? Det ville være til utrolig stor hjelp for meg.

Lenke til kommentar

Blir ikke dette litt som at jeg skal klage på pcen min fordi den henger seg når jeg kjører Battlefield 4? (Pcen er fra 2006).

Har du forsøkt å starte mobilen samtidig som du holder volume knappen opp eller ned inne slik du får kjørt factory reset derfra?

Poenget er bare at masse nye apper, evt masse apper i seg selv kan fort være for mye for en eldre telefon... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke dette litt som at jeg skal klage på pcen min fordi den henger seg når jeg kjører Battlefield 4? (Pcen er fra 2006).

Har du forsøkt å starte mobilen samtidig som du holder volume knappen opp eller ned inne slik du får kjørt factory reset derfra?

Poenget er bare at masse nye apper, evt masse apper i seg selv kan fort være for mye for en eldre telefon... 

Ehh, nei... Ikke litt en gang.

 

Hadde pcen din crashet jevnlig, uten grunn, med det operativsystemet som kom med den, hadde det vaert litt det samme...

Lenke til kommentar

 

 

 

Men det er ikke nødvendig å åpne mobilen når det er snakk om softwarefeil.

Som sagt, software feil dekkes ikke av garantien eller reklamasjonen slik som det er i dag.

 

Må gjerne forklare meg hvor i loven dette skillet er.

 

Krozmar, I call bullshit!

 

Har du i det hele tatt lest forbrukerkjøpsloven? Hvis ikke, kan jeg anbefale paragraf 15 og 16.

 

 

 

Selvfølgelig har jeg lest forbrukerkjøpsloven... Jeg bare forteller hva som er vanlig praksis, telefonene blir sendt inn til verksted.. Resatt og testet med resultatet.. Ingen feil funnet og kunde må selv betale frakt fra og til verkstedet..

 

Blir litt som å sende inn en støvsuger til verkstedet med en slange som er tett.. Feilen skyldes som regel aplikasjoner eller bruk enheten ikke er designet for..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...