Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Vurderer å feire jul og nyttår en eller annen plass i asia i år og har akkurat sjekket billettpriser tur/retur Bangkok - prisene er helt ordinære som ellers i året, med Norwegian som jeg pleier å reise med.

 

Ser det er en del færre avganger enn ellers i året og vurderer om jeg må bestille umiddelbart i frykt for utsolgt - noen som har erfaringer, ang. denne destinasjonen på denne tiden av året? Er det totalt mayham og om å gjøre å sikre seg billettene med en gang?

Vil prisene stige jo nærmere julen man kommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å feire jul og nyttår en eller annen plass i asia i år og har akkurat sjekket billettpriser tur/retur Bangkok - prisene er helt ordinære som ellers i året, med Norwegian som jeg pleier å reise med.

 

Ser det er en del færre avganger enn ellers i året og vurderer om jeg må bestille umiddelbart i frykt for utsolgt - noen som har erfaringer, ang. denne destinasjonen på denne tiden av året? Er det totalt mayham og om å gjøre å sikre seg billettene med en gang?

Vil prisene stige jo nærmere julen man kommer?

Situasjonen kan jo endre seg pga. terror, men det vanlige er at prisene går opp frem mot sommer-, jule- og påskeferie. Det eneste unntaket kan være business class til destinasjoner med en stor andel forretningsreisende, men det vil ikke gjelde Bangkok.

 

Jeg bruker treffe bunnen for flyprisene og for å gjøre det bruker jeg bestille juleferien før folk får ferielønnen i juni.

Lenke til kommentar

Jeg flyr bestandig Premium med Norwegian til Bangkok fordi prisene er latterlig billige, sett i forhold til hva prisene på økonomi koster.

Nå koster de 11k tur/retur i jule/nyttårsperioden og det er det jeg pleier å betale ellers i året også.

 

Det er vel billettilgjengeligheten jeg er mest bekymret for.

 

Litt skrapa i kassa nå og kunne tenkt å vente en mnd eller 2 med å bestille men...hmm..

Lenke til kommentar

November-Mars er vel den mest annerkjente beste tiden å reise til Kambodsja. Ikke for varmt og det verste regnet har lagt seg.

Trivdes ikke personlig i Kambodsja sammenlignet med Laos/Vietnam og de ytterst få plassene jeg har besøkt i Thailand.

En eneste stor søppelplass er min mening, og litt mye "du-er-en-stor-pengesekk-følelse".

 

Riktignok mange som ikke føler det slik.

-Og artig å besøke kjentfolk :)

 

Bangkok er vel all-season fint å besøke. Har vært der til alle årstider og alltid hatt flott og varmt vær.

 

Det som er fint med Bangkok er at det kun er 1-2 timers flytur til Laos/Kambodsja/Vietnam, og flybillettene er billige(!!)

Lenke til kommentar

"Alle" har allerde begynt og oppdage Myanmar, var der første gang i 2009 nesten ingen turister, var tilbake i 2014 nesten som Thailand med backpackere oever alt

Det var endel backpackere og litt infrastruktur var på plass, men mitt intrykk var at folk hadde i langt mindre grad funnet ut av hvordan de skulle loppe turister enn hva man kan oppleve i Thailand, Filipinene eller Vietnam.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sløvinger som tror de kan reise til utlandet uten pass, med utgått pass eller med pass som går ut om mindre enn 6 månder trenger ikke lengere kaste bort tiden på å reise opp til Gardermoen. Tidligere var det mulig for dem å få nødpass på Gardermoen forutsatt at de hadde nok av tid på flyplassen og at landet de skulle til faktisk godtok nødpass, mange gjør ikke det. Nå er det for politi til å bemanne passkontrollen på Gardermoen og det er ofte lange køer. Det første politiet kutter i da er å behandle nødpass.

 

Det er en helt riktig prioritering av politiet å sjekke passet til kanskje 200 normale passasjerer som skal inn eller ut av Schengen istedenfor å bruke den samme tiden på å utstede nødpass til en sløving som ikke har orden på passet sitt.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/09/02/1705/umulig--f-ndpass-p-gardermoen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med web check in med Air Asia?

Nødvendig?

 

Synes det er litt dumt å gjøre dette så lenge jeg ikke har tilgang til printer. Flyreservasjonene fra opprinnelig bookingdato har jeg på meg og regner med at det holder.

Kan ikke huske å ha mottatt disse mailene fra dette selskapet tidligere, men nå er det jo en stund siden jeg brukte de sist da..

Lenke til kommentar

Sløvinger som tror de kan reise til utlandet uten pass, med utgått pass eller med pass som går ut om mindre enn 6 månder trenger ikke lengere kaste bort tiden på å reise opp til Gardermoen. Tidligere var det mulig for dem å få nødpass på Gardermoen forutsatt at de hadde nok av tid på flyplassen og at landet de skulle til faktisk godtok nødpass, mange gjør ikke det. Nå er det for politi til å bemanne passkontrollen på Gardermoen og det er ofte lange køer. Det første politiet kutter i da er å behandle nødpass.

 

Det er en helt riktig prioritering av politiet å sjekke passet til kanskje 200 normale passasjerer som skal inn eller ut av Schengen istedenfor å bruke den samme tiden på å utstede nødpass til en sløving som ikke har orden på passet sitt.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/09/02/1705/umulig--f-ndpass-p-gardermoen

 

Samtidig skal det sies at det er utrolig kjedelig å ha lagt masse arbeid (og penger) i å planlegge en ferie for så å finne ut at man har oversett en liten detalj som at landet du skal til krever at passet må være gyldig i 6 måneder frem i tid, og det varierer fra land til land fra når disse 6 månedene regnes. Jeg fant ut dette ved en tilfeldighet to dager før avreise en gang og hadde heldigvis nok tid til å få nødpass på politistasjonen (riktignok måtte jeg helt til politistasjonen i Lillestrøm for den lokale hadde selvfølgelig ikke nødpass). Jeg tenker at de burde ha et sikkerhetsnett for tilfeller hvor dette skjer der det f.eks. er en voksen med barn eller andre grunner til at personen ikke kan vente med å reise. Nå skal det jo sies at en del land heller ikke godtar nødpass, så da er man like langt.

 

Jeg tenker at så lenge de har ressursene så burde de utstede nødpass - det må være utrolig mange ferier som er blitt reddet på denne måten - men at det ikke kan gå på bekostning av kjerneoppgaver som sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten hendelse på Værnes sommeren 2015. Jeg skulle fly ifra Trondhjem også videre til Amsterdam. Men som den sunnmøringen jeg er så landet jeg i Værnes en 8 timer før neste fly for å spare noen kroner. Tanken var att jeg skulle møte noen kompiser utenfor flyplassen også ta oss entur til Trondheim på desse 8 timene. Men desverre så skjedde dette aldri. 

 

Etter en stund så ble det ganske kjedelig, så jeg spurte en vakt om å få en omvisning, hvorfor ikke?

 

Så det som skjedde på desse 8 timene var att jeg fikk mitt egent nøkkelkort med navnet mitt på, en omvisning "backstage" også en date på pizzahut med en vakt jeg desverre ikke husker navnet på. Anbefales på det sterkeste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer på om jeg noensinne vil få oppleve et Norwegian-fly gå "i rute" fra Bangkok :rofl:

Er vel på min 10ènde tur fra Bangkok med Dreamliner nå, og ikke een gang har dette gått bra. Ingen krise, aldri vært mer enn en time eller såå....fikk sms nå, 2 timer denne gang, men frykter en snøball som ruller.

 

Fra Oslo - bestandig i rute.

 

Det som er tragisk er at man får "streng beskjed" om å møte opp til opprinnelig tid, selv om man vet at flyet er forsinket. Gidder jo ikke det, men tør ikke gjøre annet heller, i tilfelle dette har med lukkede innsjekkingsskranker el.l. å gjøre..

 

Vel. Nå får jeg ihvertfall matkupong.

Edit: Matkupongen kan kun løses ut i Oslo :)

Will do.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg har en liten hendelse på Værnes sommeren 2015. Jeg skulle fly ifra Trondhjem også videre til Amsterdam. Men som den sunnmøringen jeg er så landet jeg i Værnes en 8 timer før neste fly for å spare noen kroner. Tanken var att jeg skulle møte noen kompiser utenfor flyplassen også ta oss entur til Trondheim på desse 8 timene. Men desverre så skjedde dette aldri. 

 

Etter en stund så ble det ganske kjedelig, så jeg spurte en vakt om å få en omvisning, hvorfor ikke?

 

Så det som skjedde på desse 8 timene var att jeg fikk mitt egent nøkkelkort med navnet mitt på, en omvisning "backstage" også en date på pizzahut med en vakt jeg desverre ikke husker navnet på. Anbefales på det sterkeste.

Nils Georg : "........og det e jo fint det ,  slikt ungdommen li-ke. Hei hei !" :p

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Jeg reiser en tur til utlandet i helga. Valgte SAS Go Light da jeg bestilte, som er uten innsjekket bagasje. Fikk den obligatoriske pre-reise-eposten fra SAS nå, og der står det vitterlig at jeg har 1x23kg innsjekket bagasje inkludert. Jeg er sølvmedlem, har det med det å gjøre, slik at jeg faktisk har muligheten til å sende bagasje likevel? Eller er dette en feil?

Lenke til kommentar

Nervøse minutter på CDG: For første gang opplevde jeg å ikke få utdelt boardingkort fordi flyet var overbooket med fire personer, men ble plassert på standby og var rett og slett avhengig av at noen andre ikke dukket opp for å få plass. Heldigvis var det hele tre stykker som ikke møtte opp og jeg kom med.

 

Jeg må si at jeg er ekstremt skeptisk til at overbooking er en etablert praksis blant flyselskaper (og hoteller). Hele hensikten er å profittmaksimere, samtidig som kunden risikerer å ikke få den tjenesten han har betalt for, og jeg kan ikke se for meg at det ville blitt akseptert i så mange andre bransjer at man selger tjenester som man spekulerer i å ikke levere. Her mener jeg strengt tatt at det burde komme noen innstramminger i regelverket, og så får man heller øke prisene litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...