Gå til innhold

Kan jeg gå inn på international området på gardemoen, og så komme meg ut igjen?


Anbefalte innlegg

Er det ikke mulig å høre om flyplasspersonalet kan bringe hunden ut til deg? Om alt er i orden med papirene der, så trenger vel ikke nødvendigvis personen som kommer med den gå ut med den?

jeg vet ikke, det har jeg faktisk ikke tenkt på. det er fult mulig det går an, men jeg hadde inntrykket av at det ikke gikk.

for hunder som sendes innad i norge har man jo tilbud om dette med henting av spesialbagasje/ hund helt i kanten av gardemoen i nærheten av tollen.

et slikt tilbud finnes ikke på internasjonale reiser.

 

jeg tror også det har noe med lover om kommersiell eller ikke-kommersiell import.

så lenge hunden reiser med noen er det å betrakte som ikke-kommersiell, men om hunden komme alene er det kommersiell.

jeg vet ikke om dette gjelder bare for øyeblikket den krysser grensa, eller om det er for flyturen. 

hvordan det da blir når (som marfo83 nevner)  i henhold til ikke-schengen som ikke får forlate et lite område vet jeg heller ikke.

jeg vil tro det er noe regelverk rundt det også, for å forhindre at flyplassansatte skal løpe rundt på leveringsoppdrag mellom nasjonale og internasjonale områder hele dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hunden kommer på dette viset, altså at den transporteres av andre enn eieren er det å anse som kommersiell import av hund.

 

Det er strengere regler ved kommersiell import enn for import av egen hund.

 

Her er det jo også snakk om import fra Russland etter hva jeg forstår, da skal man være oppmerksom på en del ting.

For det første, uansett hvor man passerer grensen SKAL man innom grenseveterinæren og ankomst skal varsles på forhånd.

Det er kun noen få grenseoverganger man kan benytte (kun Gardermoen og Storskog)

 

Her står noe om reglene man må følge, kravene er relativt omfattende.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder_fra_tredjestater_og_omraader_utenfor_eos.7250

 

 

Er du sikker på at hunden faktisk kommer som håndbagasje og ikke må være innsjekket bagasje? (Her er det forskjellig praksis mellom flyselskaper og land)

 

Jeg tipper grunnen til at de ønsker at du henter hunden inne på internasjonalt område er at det er du som skal få trøbbel i tollen og med grenseveterinærtjenesten.

alt det helsemessige/papirarbeidet til hunden/ og de kravene som må oppfylles er på plass. sånn sett spiller det ingen rolle med hverken veterinærer eller tollen i henhold til trøbbel:)

hunden har det den trenger får å kunne komme både som ikke-kommersiell og kommersiell om så måtte være.

 

jeg vil tro hunden kommer som innsjekket baggasje, og ikke får være i kabin. er som regel bare små valper man får ha i kabin, og da ikke på internasjonale flyvninger.

 

De har ikke ytret noen ønsker om at jeg skal hente på internasjonalt området. dette er det jeg som sjekker om nå, slik at jeg vet om jeg kan foreslå det for henne eller ikke. 

for hun sier det er lettere for henne å utføre carrier- tjenester på arlanda enn på gardemoen, jeg vet ikke hvorfor- men det er hennes erfaringer, men jeg vil tro det har sammenheng med hva marflo83 skrev tidligere her.

det ville vært lettere for meg, for da kunne jeg hentet på gardemoen istedet for å måtte kjøre til arlanda, som er mange timers ekstra kjøring hver vei.

 

 

Jeg kunne ha dratt til russland selv for å hente, men så er det alt visumstyret, og vi kan også møtes på andre flyplasser rundt om i europa, men for hundens del er det bedre med en flyvning enn to.

Endret av xatiramx
Lenke til kommentar

Og hvis du henter på Arlanda må du fortsatt kjøre direkte til Gardermoen etter passering av grensa.

Du må også melde på forhånd om når du kommer til Gardermoen.

 

 

 

Å dra til Russland er da ikke noen stor sak, visum dit for nordmenn er plankekjøring.

 

Det kan også utmerket godt være at hunden sendes som cargo, det er også noe du må vite om er tilfelle.. Det skjer titt og ofte selv om eieren er med på flyet.

Da må man i tilfelle til cargoterminalen en tur også for å hente hunden. Man må innom tollerne på flyplassen minst to ganger.

 

 

Hvorfor har du endt opp med hund fra akkurat Russland? Hva gir denne hunden som du ikke får i en hund her hjemme?

Det er en rekke sykdommer ute i den store verden som vi har sluppet unna her hjemme, dessverre ser vi som følge av importen fra en del fjerntliggende land at flere og flere sykdommer kommer hit..

 

Etter mitt syn er eneste grunn til å hente hund i utlandet at man ikke finner de egenskapene/linjene man vil ha her hjemme.

Lenke til kommentar

Kommer hunden som innsjekket bagasje, må vedkommende uansett gjennom passkontrollen, og trenger visum til Norge.

Inne på Non-Schengen har du ikke tilgang til annet enn håndbagasjen din.

 

Andre utfordinger mtp. det å bare "snu i døra" på Gardermoen, er om det faktisk lar seg gjøre. Om vedkommende tenker å fly tur-retur Moskva-Oslo med Aeroflot, så er det ikke sikkert det er fysisk mulig, sånn rent flyselskaps-innsjekkings-messig sett.Men at vedkommende i verste fall må "helt ut" og innom innsjekkingsskranken. Tenker da først og fremst fordi det er snakk om Russland, og det er "litt mer" enn å bare printe et boardingkort som må til. 

Lenke til kommentar

Og hvis du henter på Arlanda må du fortsatt kjøre direkte til Gardermoen etter passering av grensa.

Du må også melde på forhånd om når du kommer til Gardermoen.

 

 

 

Å dra til Russland er da ikke noen stor sak, visum dit for nordmenn er plankekjøring.

 

Det kan også utmerket godt være at hunden sendes som cargo, det er også noe du må vite om er tilfelle.. Det skjer titt og ofte selv om eieren er med på flyet.

Da må man i tilfelle til cargoterminalen en tur også for å hente hunden. Man må innom tollerne på flyplassen minst to ganger.

 

 

Hvorfor har du endt opp med hund fra akkurat Russland? Hva gir denne hunden som du ikke får i en hund her hjemme?

Det er en rekke sykdommer ute i den store verden som vi har sluppet unna her hjemme, dessverre ser vi som følge av importen fra en del fjerntliggende land at flere og flere sykdommer kommer hit..

 

Etter mitt syn er eneste grunn til å hente hund i utlandet at man ikke finner de egenskapene/linjene man vil ha her hjemme.

Jeg endte opp med denne hunden fra russland fordi han er ferdig merittert champion der, og fordi de egenskapene han er det få hunder i norge som har, som ikke allerede er i slekt. videre er det generelt sjeldent at folk selger voksne hunder, og denne gangen var det det jeg var på utkikk etter.

grunnen til at denne hunden selges er at eieren døde, og mannen nå kvitter seg med hundene hun hadde i sitt oppdrett. han kommer fra supre linjer, som det er få av her fra før. den enes død, den andres brød bokstavelig talt.

 

sykdommer som kommer til norge med hund, vil jeg våge påstå kommer fra hunder som blir smuglet hit uten å ha de nødvendige vaksinasjoner og kurer unnagjort før de kommer hit.

 

her blir det helsemessige ivaretatt. jeg vil tro mattilsynets krav ang. dette er såpass trengt for å forhindre smitte i norge, og jeg har aldri satt spm. tegn ved regelverket deres da jeg synes det er fint at det er nettopp så strengt som det er. 

Lenke til kommentar

Kommer hunden som innsjekket bagasje, må vedkommende uansett gjennom passkontrollen, og trenger visum til Norge.

Inne på Non-Schengen har du ikke tilgang til annet enn håndbagasjen din.

 

Andre utfordinger mtp. det å bare "snu i døra" på Gardermoen, er om det faktisk lar seg gjøre. Om vedkommende tenker å fly tur-retur Moskva-Oslo med Aeroflot, så er det ikke sikkert det er fysisk mulig, sånn rent flyselskaps-innsjekkings-messig sett.Men at vedkommende i verste fall må "helt ut" og innom innsjekkingsskranken. Tenker da først og fremst fordi det er snakk om Russland, og det er "litt mer" enn å bare printe et boardingkort som må til. 

og det er akkurat slike ting jeg lurte på da jeg startet tråden.

jeg forstår at det tydeligvis ikke er mulig å gjøre som jeg hadde tenkt, men i og med at det har kommet spm. ang. "omgåelser" av karantene og slikt har jeg fortsatt å svare.

Lenke til kommentar

Alle bygninger har nødutganger.. og det er mange andre grunner til at en må avbryte reisen så det er garantert både lovlige og ulovlige løsninger på å komme seg ut

Man har ganske seriøse problemer å håndtere hvis man utløser en nødutgang der inne på en flyplass, det vil faktisk kunne føre til full evakuering av flyplassen og erstatningskrav på 7-sifrede beløp.

 

Alle dører er alarmbelagt, terskelen for å igangsette evakuering er relativt lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med denne hunden fra russland fordi han er ferdig merittert champion der, og fordi de egenskapene han er det få hunder i norge som har, som ikke allerede er i slekt. videre er det generelt sjeldent at folk selger voksne hunder, og denne gangen var det det jeg var på utkikk etter.

grunnen til at denne hunden selges er at eieren døde, og mannen nå kvitter seg med hundene hun hadde i sitt oppdrett. han kommer fra supre linjer, som det er få av her fra før. den enes død, den andres brød bokstavelig talt.

 

sykdommer som kommer til norge med hund, vil jeg våge påstå kommer fra hunder som blir smuglet hit uten å ha de nødvendige vaksinasjoner og kurer unnagjort før de kommer hit.

 

her blir det helsemessige ivaretatt. jeg vil tro mattilsynets krav ang. dette er såpass trengt for å forhindre smitte i norge, og jeg har aldri satt spm. tegn ved regelverket deres da jeg synes det er fint at det er nettopp så strengt som det er.

Siden det er en voksen hund er kanskje dette litt vanskeligere å forholde seg til?

"Dyret skal komme fra en driftsenhet eller en virksomhet som er registrert av myndighetene i avsenderlandet og ikke er omfattet av noe forbud grunnet dyrehelsemessige forhold, der dyrene blir undersøkt regelmessig og som overholder kravene som sikrer dyrevelferden."

 

Og når det gjelder smittefare er det gjentatte ganger bekreftet fra mattilsynets side at det dessverre ikke er et godt nok regelverk..

Hjerteorm er en av parasittene man ikke undersøker hunder for på fast basis, denne parasitten er dødelig for hunder og rev.

 

Det er fint å se at det er en gjennomtenkt sak, jeg spurte rett og slett fordi det som kjent er alt for mange som handler fra utlandet fordi det er kult eller fordi de vil hjelpe en gatehund..

Lenke til kommentar

Alle bygninger har nødutganger.. og det er mange andre grunner til at en må avbryte reisen så det er garantert både lovlige og ulovlige løsninger på å komme seg ut 

ja, jeg jeg var ute etter om dette kunne gjøres på en "lovlig" måte å gå inn og ut der på.

ikke en "trykke på brannalarm for å distrahere folk" måte;)

 

 

@Snylter

vil ikke kennelen/oppdrettet hunden kommer fra være en slik registrert virksomhet da?

når man skal ha valp som må ha rabies vaksine er jo regelverket slik at valpen må holden inne på virksomheten den tiden det tar fra å ta vaksinen, til det er testet at hunden har nok antistoffer etc. og det tar jo for 6 mnd om jeg ikke husker feil- og der er kennelen/oppdrettet definert som virksomhet mener jeg.

 

Jeg er absolutt ikke for import av gatehunder nei.

en virksomhet som lokale banditter skor seg på, og nører oppunder valpemøllefabrikkene:-/

en ting er sykdommer de kan bringe med seg. en annen ting er adferdsproblemer, som ofte kan resultere i bitt på både folk og dyr.

vi har 5 hunder her fra før, så om det er noen som har interesse av at en importhund er frisk, så er det oss.

ellers har jeg kikket litt på det med at man må innom gardemoen igjen etter henting av hund, for det hørtes veldig tungvint ut.

men man trenger jo ikke det, man kan dra over alle grenseovergangene dersom hunden har blitt kontrollert i et annet entry point i en eu/eøs grenseovergang, og det har de på arlanda også.

 

 "kan du kun ankomme Grensekontrollstasjon Oslo Lufthavn (Gardermoen) eller Grensekontrollstasjon Storskog Vei, med mindre slik kontroll har vært utført på en annen grensekontrollstasjon i EU/EØS. Slike dyr kan føres inn over alle grensepasseringssteder."

 

"För ett djur som förs in direkt i Sverige från tredje land finns det två Entry Points: Arlanda flygplats i Stockholm och Landvetter flygplats i Göteborg. Där ska djuret kontrolleras av tullen. Om du ska resa vidare inom EU så ska intyget stämplas av kontrollmyndigheten (tullen i Sverige) innan du fortsätter resan. "

 

 

Lenke til kommentar

@Snylter

vil ikke kennelen/oppdrettet hunden kommer fra være en slik registrert virksomhet da?

når man skal ha valp som må ha rabies vaksine er jo regelverket slik at valpen må holden inne på virksomheten den tiden det tar fra å ta vaksinen, til det er testet at hunden har nok antistoffer etc. og det tar jo for 6 mnd om jeg ikke husker feil- og der er kennelen/oppdrettet definert som virksomhet mener jeg.

Hvorvidt stedet er en slik registrert OG godkjent virksomhet må nesten du sjekke ut av og klare å dokumentere.

 

 

ellers har jeg kikket litt på det med at man må innom gardemoen igjen etter henting av hund, for det hørtes veldig tungvint ut.

men man trenger jo ikke det, man kan dra over alle grenseovergangene dersom hunden har blitt kontrollert i et annet entry point i en eu/eøs grenseovergang, og det har de på arlanda også.

 "kan du kun ankomme Grensekontrollstasjon Oslo Lufthavn (Gardermoen) eller Grensekontrollstasjon Storskog Vei, med mindre slik kontroll har vært utført på en annen grensekontrollstasjon i EU/EØS. Slike dyr kan føres inn over alle grensepasseringssteder."

Jaggu, her var jeg visst ikke helt oppdatert.

Lenke til kommentar

 

Alle bygninger har nødutganger.. og det er mange andre grunner til at en må avbryte reisen så det er garantert både lovlige og ulovlige løsninger på å komme seg ut 

 

I Olsenbanden-filmer så finnes det alltid en løsning. 

 

I virkeligheten er det ikke fullt så enkelt.

 

Er nok ikke så vanskelig som folk skal ha det til

Muligens en må igjennom en kontroll igjen

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...