Gå til innhold

Kan jeg gå inn på international området på gardemoen, og så komme meg ut igjen?


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

altså, om jeg kjøper en billett til reise til et annet land, går igjennom sikkerhetskontrollen og alt det der.
kommer jeg meg da til bagasjeområdet og exit på en eller annen måte, eller kan man kun komme til de områdene når man har vært på et fly som har ankommet?

jeg lurer da det er snakk om at jeg skal møte en person bare for et kort øyeblikk og hente noe, og det ville blitt for mye papirarbeid for personen denne å gå fra flyplassens internasjonale område, til norsk område etter tollen.

 

det er ikke snakk om at jeg skal handle på tax-free'n.

jeg bare lurer på om det er noen avgrensinger mellom arrival og departures delen på flyplassen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kommer ikke inn der og ut igjen - ihvertfall ikke lovlig eller uten hjelp/tillatelse fra personalet (noe du nok ikke vil få for å hente noe fra andre der inne).

 

Det er enveis-porter inn i utenlandsområdet merket med 'point of no return'.

 

Edit: ser spørsmålet i teksten er noe annerledes enn det i overskriften og ikke helt sikker på hva du mener. Om den du skal møte skal videre med utenlandsfly så kan dere jo møtes i utenlandsområdet, men du kommer deg altså ikke ut derfra uten å ta flyet du har booket (eller ha en veldig god unnskyldning). Og om han/hun ikke skal videre, så kan dere vel møtes enten utenfor eller ved innenlands-avgangene.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Interessant fakta om fly som kanskje stemmer fortsatt: Det er billigere å fly fra norge til tyskland og tilbake til et annet sted i norge enn å fly/ta buss/tog mellom to steder i norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Hehe ;) hva skal du hente? Kokain eller diamanter?

begge deler o_O

 

 

nei, er snakk om en hund:)

hun som skal bringe den sier det er lettere for henne å dra til arlanda enn gardemoen pga. visum regler. så tenkte det kanskje kunne la seg gjøre ved å møte henne inne på flyplassen.... men da går nok ikke det.

 

blir nok arlanda da, selv om det er et stykke å kjøre.

 

 

er klar over point of no return skiltene, men tenkte da kanskje at det var fysisk akkurat der ved de slusene, men at man kanskje kunne komme seg ut likevell ved toll området, om man kom seg dit uten å ha landet i norge.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Bare vent til at flyet ditt går, og si at du ikke rakk det, så blir du transportert ut igjen.

men jeg må jo fortsatt til arrival delen for å møte henne, og dit kommer jeg meg vel ikke om jeg blir transportert ut av flyplassfolk:)

Lenke til kommentar

Interessant fakta om fly som kanskje stemmer fortsatt: Det er billigere å fly fra norge til tyskland og tilbake til et annet sted i norge enn å fly/ta buss/tog mellom to steder i norge.

 

Nja, skeptisk.

 

Kan sikkert finne enkelteksempler hvor det stemmer, men som en generell regel holder det neppe mål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

 

Interessant fakta om fly som kanskje stemmer fortsatt: Det er billigere å fly fra norge til tyskland og tilbake til et annet sted i norge enn å fly/ta buss/tog mellom to steder i norge.

 

Nja, skeptisk.

 

Kan sikkert finne enkelteksempler hvor det stemmer, men som en generell regel holder det neppe mål.

 

199 fra riga til oslo med på på wizzair nå, det er mindre enn hva det koster meg å ta tog til oslo:)

prisen dit var ikke så ille heller, men kanskje ikke billigere enn hva standard togbillett er.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Ja, det finnes en veg ut.Er ikke helt sikker på akkurat hvor, men det skal finnes en dør som leder til en trapp, som leder ned til ankomstområdet (bagasjehallen). Det er heller ikke ulovlig på noen som helst måte, med mindre man evt. handler noe i tax-free og forsøker å få det med seg ut. 

 

Jeg ville kanskje vært litt mer skeptisk til om det ville vært "rette" måten å få en hund inn i landet på. 

 

Men hvis vedkommende har/kan få visum til Sverige, er det da noe problem å dra til Norge også, så lenge begge er med i Schengen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Ja, det finnes en veg ut.Er ikke helt sikker på akkurat hvor, men det skal finnes en dør som leder til en trapp, som leder ned til ankomstområdet (bagasjehallen). Det er heller ikke ulovlig på noen som helst måte, med mindre man evt. handler noe i tax-free og forsøker å få det med seg ut. 

 

Jeg ville kanskje vært litt mer skeptisk til om det ville vært "rette" måten å få en hund inn i landet på. 

 

Men hvis vedkommende har/kan få visum til Sverige, er det da noe problem å dra til Norge også, så lenge begge er med i Schengen?

hvorfor skulle ikke det være rette måten?

jeg må jo gjennom tollen med hunden uansett, alternativet er jo at jeg drar til russland og henter og kommer hjem igjen, men da er det jo også visum og alt det papirarbeidet det medfører, og det er jo det som prøves å unngå her. papirarbeid for folk, ikke dyr.

 

Hunden har jo alt av papirer, vaksinasjoner og det som trengs.

 

 

Jeg vet ikke hva som er annerledes med gardemoen eller arlanda.

hun som skal komme med hunden har dette som jobb, altså frakte hunder rundt omkring da de som regel ikke kan reise alene (uten å ha en passasjer tilknyttet seg) og hun sier at til gardemoen er det vanskelig, men jeg vet ikke hvorfor.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, innbiller meg bare et tollerne ville begynt å lure om du "ankom" med en hund uten å ha flydd noe sted. Men det er kanskje bare jeg om er skeptisk.

 

 

Men jeg ble litt usikker på et par andre punkter her: Skal denne personen fly via Gardermoen til Arlanda? Hvor på flyplassen skal du møte vedkommende?

 

Om personen skal fly Russland-Gardermoen-Arlanda, må vedkommende gjennom passkontrollen inn i Norge. Eneste måte vedkommende kan fly via Gardermoen på, er å fly fra et land utenfor Schengen, til et annet land utenfor Schengen, og da vil vedkommende kun ha adgang til Non-Schengen-området ytterst på utland, og dit tror jeg ikke det er like lett for deg å komme deg til/fra uten en billett (og pass).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Jeg vet ikke, innbiller meg bare et tollerne ville begynt å lure om du "ankom" med en hund uten å ha flydd noe sted. Men det er kanskje bare jeg om er skeptisk.

 

 

Men jeg ble litt usikker på et par andre punkter her: Skal denne personen fly via Gardermoen til Arlanda? Hvor på flyplassen skal du møte vedkommende?

 

Om personen skal fly Russland-Gardermoen-Arlanda, må vedkommende gjennom passkontrollen inn i Norge. Eneste måte vedkommende kan fly via Gardermoen på, er å fly fra et land utenfor Schengen, til et annet land utenfor Schengen, og da vil vedkommende kun ha adgang til Non-Schengen-området ytterst på utland, og dit tror jeg ikke det er like lett for deg å komme deg til/fra uten en billett (og pass).

hun kommer fra russland og kan fly hvor som helst egentlig. det er ikke snakk om noen mellomlandinger.

grunnen til arlanda er at da kan vi kjøre dit og hente, så slipper det å bli mer flying på hunden. billigere å hente f.eks i riga, men da må hunden på to fly= mer stress for han.

 

gardemoen ville vært bedre for meg, fordi det er nærmere, men det er vanskeligere for henne å dra dit. hun må jo ut av international området for å kunne levere til meg- så derfor lurte jeg på om det var mulig at jeg kunne kjøpe en billig billet bare for å komme inn i området, møte henne/ hente hund, og så dra igjen via vanlig toll/exit utgang.

 

 

men den forklaringen din om non-schengen og alt det der er vel hvorfor hun sier det er vanskelig å komme til gardemoen da.  Hun sier arlanda er lettere, men jeg vet ikke hvorfor, det er sikkert en grunn for det også.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Hva får folk til å kjøpe gatehunder fra østeuropa for store summer? For de har vel neppe rasehunder der. Er dette en måte å omgå karantene?

hva i all verden får deg til å tro at dette er en gatehund?

 

sett deg inn i reglene om karantene du.

som sagt tidligere, denne hunden har alt av pass, papirer, vaksinasjoner og tabelettkurer på plass.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hva får folk til å kjøpe gatehunder fra østeuropa for store summer? For de har vel neppe rasehunder der. Er dette en måte å omgå karantene?

hva i all verden får deg til å tro at dette er en gatehund?

 

sett deg inn i reglene om karantene du.

som sagt tidligere, denne hunden har alt av pass, papirer, vaksinasjoner og tabelettkurer på plass.

 

Hvorfor blir det da "for mye papirarbeid" for den som kommer med hunden, å levere den i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

 

 

Hva får folk til å kjøpe gatehunder fra østeuropa for store summer? For de har vel neppe rasehunder der. Er dette en måte å omgå karantene?

hva i all verden får deg til å tro at dette er en gatehund?

 

sett deg inn i reglene om karantene du.

som sagt tidligere, denne hunden har alt av pass, papirer, vaksinasjoner og tabelettkurer på plass.

 

Hvorfor blir det da "for mye papirarbeid" for den som kommer med hunden, å levere den i Norge?

 

igjen- om du leser tidligere innlegg, så der du at papirarbeidet gjelder for personen, ikke hunden.

om jeg f.eks skal til russland, må jeg ha visum.

om hun skal inn i norge må hun ha visum.

hunden må jo ha sine papirer (pass, chip, rabies vaksine, helseattest, ormekur for revens lille etc) i orden uansett hvordan den kommer til norge.

 

flyplasser er internasjonale farvann. her trenger man ikke visum for å mellomlande. skjønner?

så om hun f.eks mellomlander på gardemoen ville det vært lettere for meg om jeg kunne ha møtt henne på det internasjonale området, for da trenger ingen av oss visum, så reiser hun hjem igjen, og jeg reiser hjem igjen- og ingen av oss har trengt å søke om visum og få dette godkjent.

 

spørsmålet her var da om det var mulig for meg å gå inn i internasjonalt område, og kunne komme til arrival området uten å ha flydd inn i norge. når jeg skal gå fra arrival må jeg gjennom toll og exit på lik måte som alle andre reisende, men siden jeg er norsk statsborger, så er det ikke noe papirarbeid for meg å gå over grensa.  men som folk sier er arrival og departure området separert (?) så jeg kan ikke gå rett gjennom.

 

 

Hunden må selvfølgelig ha alt godkjent som trengs for å komme inn i norge, for den skal jo inn i norsk territorium.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Når hunden kommer på dette viset, altså at den transporteres av andre enn eieren er det å anse som kommersiell import av hund.

 

Det er strengere regler ved kommersiell import enn for import av egen hund.

 

Her er det jo også snakk om import fra Russland etter hva jeg forstår, da skal man være oppmerksom på en del ting.

For det første, uansett hvor man passerer grensen SKAL man innom grenseveterinæren og ankomst skal varsles på forhånd.

Det er kun noen få grenseoverganger man kan benytte (kun Gardermoen og Storskog)

 

Her står noe om reglene man må følge, kravene er relativt omfattende.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder_fra_tredjestater_og_omraader_utenfor_eos.7250

 

 

Er du sikker på at hunden faktisk kommer som håndbagasje og ikke må være innsjekket bagasje? (Her er det forskjellig praksis mellom flyselskaper og land)

 

Jeg tipper grunnen til at de ønsker at du henter hunden inne på internasjonalt område er at det er du som skal få trøbbel i tollen og med grenseveterinærtjenesten.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...