Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hallo alle sammen !

 

 

Jeg er ny medlemmer her.

Jeg er fra Georgia, Tbilisi , (hovedstat av Georgia)

Jeg er student av Scandinavic Philology og studerer Norsk, Scandinavisk historie og literattur også

og beklager for gramattik min, Jeg var ikke i norge aldri.

 

Jeg kan hjelpe deg , hvis noen bestemmte for å reise til tbilisi.

hvis du har noen sporsmål om Georgia, Tbilisi blant annet kultur og andre ting kan jeg svar.

 

Velkommen!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i Georgia i 2015. 

 

Et vanvittig flott land! Rik på kultur. Helt enormt god mat, hyggelige mennesker og massevis å se. 

 

Jeg falt helt pladask, og skal tilbake til Kaukasus snarest. Tbilisi var en av de aller mest sjarmerende byene jeg har vært i. 

 

For å bidra til tråden utenom ren hyllest av landet som en er ukjent turistperle: 

Hvor skal jeg dra neste gang? 

 

Tbilisi, Mtskheta, Kutaisi og Kazbegi har jeg vært. Batumi har mine Georgiske venner fortalt meg er en slags øst-europeisk Las Vegas med mye gambling og horer, det er ikke så interessant. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Armenia er også greit å besøk og nevner man at man er fra Norge blir man lett godt mottatt der pga. Nansen-hjelpen. Landet er ikke helt ulikt Georgia, men jeg ville anbefalt Georgia. Azerbaidjan har jeg ikke vært i og det er vanskeligere å reise til da de krever visum og det etter russisk modell med invitasjon. 

Lenke til kommentar

 

Georgia er et av favoritt landene mine

 

Hvorfor?

 

Genuint spørsmål siden jeg aldri har vært der, men har tenkt tanken.

 

Som andre allerde har nevt, veldig hyggelige og gjestfrie lokale, masse hultur og historie, billig og god mat, alkohol prisene er veldig lave:P mulighet for fjellturer vi ikke er i nærheten av her til lands.. Men, landet forandrer seg fort. Når jeg var der første gang i 2008 var det ET hostel i Tblisi, nå er det 73.

Lenke til kommentar

Armenia er også greit å besøk og nevner man at man er fra Norge blir man lett godt mottatt der pga. Nansen-hjelpen. Landet er ikke helt ulikt Georgia, men jeg ville anbefalt Georgia. Azerbaidjan har jeg ikke vært i og det er vanskeligere å reise til da de krever visum og det etter russisk modell med invitasjon. 

Armenia likte jeg også greit, besøkte også Nargano Karabakh som var et spennende sted.  Azerbaijan derimot er et sted jeg aldri gidder og dra tilbake til,  Baku er helt klart en av verdens vakreste byer, men ble stoppet av politiet/militæret hvor enn man gikk. Kanksje det mest korrupte landet jeg noen gang har hvert I

Lenke til kommentar

 

 Baku er helt klart en av verdens vakreste byer, men ble stoppet av politiet/militæret hvor enn man gikk. Kanksje det mest korrupte landet jeg noen gang har hvert I

De stoppet deg for å sjekke papirene, påstod noe ikke var riktig og krevde dollar av deg?

 

stoppet konstant, satt og spiste på en resturant midt på hovedtorget når det kommer 3 sivile politi og tar tlf ut av hånda me før jeg rekker og reagere, stoppet hver eneste gang jeg skulle ta metro, fikk ikke lov og gå på toget osv selv med bilett

Lenke til kommentar

stoppet konstant, satt og spiste på en resturant midt på hovedtorget når det kommer 3 sivile politi og tar tlf ut av hånda me før jeg rekker og reagere, stoppet hver eneste gang jeg skulle ta metro, fikk ikke lov og gå på toget osv selv med bilett

Hvordan vet du de var politi? Stakk de av med telefonen eller skulle de ha penger for å gi den tilbake? Og skulle de ha ekstra penger for å la deg ta toget?

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.  Ett spørsmål til: mye turister?

Som allerede sagt er det lite vestlige turister og de som var turister før var fra Russland, men de drar ikke lengre dit etter at det var krig mellom landene.

 

Noe som er spesielt var at før krigen var alle skilt på russisk og georgisk, men etter krigen fjernet de alle russiske skilt og satte istedenfor opp skilt på georgisk og engelsk. Så dette er det landet i området hvor det er lettest å skjønne skilt selv om det ikke ser så mange som snakker engelsk. De er virkelig giret på å få vestlige turister dit og også på å få dem til å kjøpe vinen deres.  Som vestlig blir man rett og slett ikke uglesett slik som man blir av mange i tidligere sovjet-republikker.

Lenke til kommentar

Enda bedre.  Vinen står jeg over, men skilt på engelsk er en God Ting.  Og selvsagt er det ganske kjekt å ikke være universelt uglesett eller direkte mislikt.

 

Jeg får begynne å gjøre litt fokusert research og tenke på om Tbilisi kan være en ide for neste års ferie, siden 2016 er spikra.

Lenke til kommentar

Landet er absolutt verdt et besøk om man er interessert i en annerledes og eksotisk opplevelse. Gamle kirker med polyfoniske sang, spennende mat hvor de ikke bare har dynget på med chilli, mye gammel historie og spor etter silkeveien. Ja, selv det snirklete skriftspråket minne mye om for eksempel burmesisk som er et spor av kulturelle forbindelser langs silkeveien.

 

Skal man imidlertid på feie for å bade, slappe  og ha en enkel og luksuriøst opphold av bør ikke dette være førstevalget. Det er antagelig mulig å bade langs kysten utenom Batumi, men fasilitetene kan neppe konkurrere med det man finner ved Middelhavet.

 

Dette er landet hvor du hverken treffer på naboen eller en haug med backpackere.

Lenke til kommentar

Bading, billig børst og bunga-bunga er ikke meg.  Jeg drar på ferie for å se, høre, lukte, spise og drikke ting jeg ikke opplever ellers i livet.  Og hvor jeg ser så få turister som mulig.  Hittil har jeg hovedsaklig reist rundt i Midtøsten, men med enkelte unntak jeg allerede er godt kjent med så er det heller lite aktuelt i disse dager.

 

Jeg vet forsåvidt mye om Georgia allerede, i forhold til kultur og historie, men jeg har aldri truffet noen som har feriert der og har som sådan ikke allverdens innsikt i hvordan ståa er "på bakken".  Jeg mener jeg har truffet to georgiere (som jeg vet om) totalt opp gjennom årene, men kun flyktig og uten at det var anledning til noen inngående utspørring.

 

Mange takk for info, nå har jeg noe å bruke hjernen på til vinteren før jeg bestiller neste års ferie.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...