Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det vanskelig og ta ENG1002 som privatist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg har selv karakter 4 i Engelsk, og du må ta både muntlig og skriftlig eksamen i faget. Dessuten så skal språkfagene ha en "lytteprøve" har jeg oppfattet. Så må vi regne med at det blir sikkert like vanskelig å få en god karakter her på en privatisteksamen, som det er å få en god karakter i VG3 norsk skriftlig og muntlig privatist eksamen.

 

Dette er fordi de har enorme krav til oppgavebesvarelsen. De vil angripe teksten og innholdet på alle mulige måter. Du vil ikke bli "behandlet" som om du er VG1, men VG3 derimot. Men eksamen i faget er null problem for dem som mestrer språket fullt.

 

Dersom noe er feil, vennligst påpek dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei, sensor vet ingenting. Men oppgavene vil være vanskelig. Det er lettere å få en god karakter på skolen for da blir du testet på ditt "trinn", mens på en privatisteksamen så blir du testet gjerne som om du var VG3.

 

Det som kommer nå er litt OT.

 

Det var veldig lett for meg å få en karakter 4 i 1YP på skolen. Men på privatisteksamen så var det veldig vanskelig i forhold til skolen. Masse oppgaver på begrenset tid. Du ble testet absolutt på alt. Dette minte meg veldig fra VG3 allmenn påbygg der jeg ble testet i alt.

 

På yrkesfag så har man 56t+84t Naturfag, mens på studiespesialisering så har man 140t Naturfag. Det er lettere å få god karakter i naturfag på VG1 (56t), enn det det er på VG3 allmenn påbygg (84t).

 

Egentlig så burde det fortsatt ha vært like lett på VG3 Naturfag som det var på VG1 Naturfag. Grunnen til at det ble vanskeligere er at det er "VG3". På VG1, kunne jeg lese et lite kapittel på 10-15 sider 2-3 ganger og gjøre ca. 10 korte oppgaver. Da fikk jeg alltid karakter 5. Men på VG3 allmenn påbygg, da måtte jeg lese 30-40 sider gjerne 4-5 ganger, og gjøre 30 oppgaver.

 

Mens på studiespesialisering så hadde de hele Naturfag på VG1 (140t), og dermed ble "hele" faget behandlet som et "VG1 fag". Mens siste del av 56t+84t, ble behandlet som et "VG3 fag".

 

Yrkesfag har 54t på VG1, det vil si 2 skoletimer i uka, og 84t på VG3 allmenn påbygg, det vil si 3 skoletimer i uka. Tilsammen utgjør dette 140 timer, akkurat det samme som studiespesialiserende har på VG1. De har 5 timer i uka.

Lenke til kommentar

Det er ikke spesielt strenge krav på denne eksamen. Gikk selv fra 2 til 5 i engelsk uten å legge så kjempemye arbeid i det. I norsk derimot jobbet jeg svært mye, og oppnådde to firere og en femmer noe som jeg var ganske misfornøyd med.

 

Eksamen er som nevnt i to deler, muntlig og skriftlig.

 

Den muntlige utarbeides lokalt men det virker som at de fleste kijører denne modellen;

- 10 min lytteprøve hvor du skal skrive ned innholdet i en samtale el.l. Dette kan skrives på norsk, poenget er at du skal vise at du forstår det engelske språket.

- Du får utlevert en tekst (typisk artikkel) som du skal fortelle om.

- Deretter stilles det gjerne spørsmål om de forskjellige engelsspråklige land, urinvånere i disse og deres historie samt styresett i de mest kjente engelskspråklige land(Gjøre grovt rede for styresett i England er minimumskrav)

-Så kan du få spørsmål om innhold og tematikk i en engelskspråklig selvvalgt film( her esset jeg på leggen og det kostet meg 6eren)

-Selvvalgt fordypningsoppgave kan du også bli bedt om å gjøre rede for, eller en selvvalgt roman.

Om du ikke sender inn leseliste, pass på å benytte roman/film/fordypningsoppgave fra den foreslåtte leselisten.

 

Den skriftlige er nok endel enklere for de fleste, eksempler finnes på udir sider.

 

At du blir bedømt som en vg3 student er tull, man blir bedømt etter de mål som står i læreplanen og hvor godt man oppfyller disse. I forhold til tilsvarende eksamener på vg3 påbygg er engelsk den enkleste etter mitt skjønn. Gitt at man er gjennomsnittlig eller bedre i språket selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

 

 

Du blir bedømt etter kompetansemålene. Men eksamen i faget blir utarbeidet lokalt, og da får du gjerne en vanskeligere eksamen enn det elevene får på sin skole. Skolen lager en eksamen, og eksamenskontoret lager en eksamen for privatistene. Vanskeligheten mellom disse eksamener er ikke den samme. Skolen tester deg gjerne i det du har fått undervisning i, mens eksamenskontoret tester deg i absolutt alt. Derfor er det en vanskeligere eksamen.

 

 

Dere må på ingen måte tro at det er bare å "hente" en god karakter i faget på en privatisteksamen, slik en kan gjøre i standpunkt på skolen. Ikke undervurder faget.

 

Dette innlegget gjelder ikke for fag som har eksamen utarbeidet sentralt. Innlegget er derfor feilinformasjon på trådens emne.

 

Edit: oppdatering

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Trådstarter kan heldigvis selv bestemme hvem han vil høre på, de som synser eller de som faktisk har tatt privatisteksamener i faget.

Om skolen du har gått på ikke har trålet gjennom samme læreplan man bedømmes etter som privatist har skolen og elevene gjort en slett innsats. Er ikke engelsk et trekkfag forresten? Slik at man kan risikere å måtte ta eksamen?

 

Jeg holder på min tidligere uttalelse;

I forhold til tilsvarende eksamener på vg3 påbygg er engelsk den enkleste etter mitt skjønn. Gitt at man er gjennomsnittlig eller bedre i språket selvsagt.

 

se gjerne over tidligere gitte skriftlige eksamener;

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Fellesfag-videregaende/Engelsk/

 

er disse virkelig vanskelig ifht heldagsprøver på skolen??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eksamen i ENG1002 Engelsk, Vg1 studieforberedende utdanningsprogram er utarbeidet sentralt. Trådstarter vil få samme eksamensoppgaver som elever på en videregående skole. Vanskelighetsgraden er derfor likestilt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...