Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Vil bare komme med en liten kommentar til dette.

Hva hadde skjedd hvis du hadde vært langt ute i marka/langt hjemmefra når dette skjedde ?

 

Det hadde nok blitt en laaang tur hjem.....

 

I mitt tilfelle hadde jeg bare satt inn en ny kjedesplint , og deretter syklet videre/hjemover.

Hadde så vurdert om kjede burde byttes.

I ditt tilfelle var det jo riktig , siden sykkelen girer bedre nå.

 

Tror du bør vurdere å lære deg dette selv.

Ikke noe vanskelig i det hele tatt.

 

Alt du hadde trengt var en kjedekutter + en splint.

Biltema selger kjedekutter til 44,90

 

 

54-022_m.jpg

 

 

_____

 

Han tok seg forresten godt betalt.

350 ,- for et kjede er ikke akkurat billig , når man kan få Shimano Dura Ace (sannsynligvis det beste kjede på markedet) til litt over 200,-

 

100,- for en jobb som tar ca 5 min er jo også brukbart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne video'en :

 

http://www.youtube.com/watch?v=n--fgqwuTTI&feature=related

 

 

 

Det første verktøyet han bruker , er en såkalt kjedestrekkmåler.

Ved å bruke det , kan man enkelt finne ut om et kjede er strekt for mye eller ikke.

 

 

 

Som du nevnte i et tidligere innlegg , bør man også skifte kassett , når man bytter kjede.

Litt avhengig av hvor langt du sykler i løpet av et år bør du skifte et kjede 2 -3 ganger i året , mens man bør skifte kassett en gang i året.

Endret av johome
Lenke til kommentar

i sommer så har jeg sykla 5km til jobb og 5km hjem igjen, alt fra 3 til 5 dager i uka, ellers går det mest i sykling her i sentrum til butikker osv.

 

nå har jeg fått ny jobb som er under 1km unda så blir neppe sååå mye sykling da, pluss vinter snart

 

men sånn kjedestrekkmåler, får man tak i det noe sted også?

 

er egentlig ganske grønn når det gjelder sykkel, kan lite / ingenting

Lenke til kommentar

Bikeshop har det.

 

Du får evt. sammenligne prisen med dine lokela sykkelbutikk.

 

 

 

 

Hvis jeg har forstått deg rett , driver du med fotografering :)

Etter hvert som du får bedre kunnskaper om sykkelen din , tror jeg det kan bli fristende å ta seg litt lengre turer ut i naturen.

 

Mye fint som kan fotograferes der ....

 

Slik det er nå , tror jeg rett og slette at du kvier deg litt for langturer....

 

 

 

@Jotun

 

Jeg har den kjedekutteren ifra Biltema

Funker greit.

 

Jeg har også denne ifra Bikeshop.

Prisen er en helt annen.

Det er også kvaliteten

Endret av johome
Lenke til kommentar

@Jotun

 

Jeg har den kjedekutteren ifra Biltema

Funker greit.

 

Jeg har også denne ifra Bikeshop.

Prisen er en helt annen.

Det er også kvaliteten

Det er helt soleklart. Kvaliteten er av og til dårlig på Biltema, og hvis man ikke har en biltema i nærheten kan man ikke kjøpe sykkelverktøy der. For man må innom oftere, evt. handle kvanta :p

 

Men eg tør påstå at den gjør samme jobben, bare blir fortere ødelagt.

 

Edit: Ikke i alle tilfeller. Hadde en dårlig kjedekutter, det var en opplevelse, ikke biltema.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ei vennine som driver med terrengsykkling tokk meg med på terregtur i dag, fyfaen så gøy det var! Jeg hadde nesten glemt hvordan det er finne frem i skauen. Etter noen år på landevei vurderer jeg å gå tilbake til terreng. :new_woot:

 

 

Edit: er det slik at man ikke kan være med i to klubber samtidig? Jeg vil fortsette å trene landevei i klubben jeg er medlem av nå, og bli med i en annen klubb som har terreng trening. Slik jeg ser er det ikke mulig å være medlem to steder samtidig?

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

no webside man kan bestille kjedekutter og få det billig tilsendt i posten? biltema er så langt unna for meg:(

 

evt. noen som bor ved en biltema og kan sende billig i posten for 30kr elns? ;P

DX.com?

De har vist fått lager i england nå også så det blir litt kjappere levering enn vanelig. :)

Takk for tipset, tenkte ikke på dx engang pga jeg tenker elektronisk dritt :p

 

er de billige på frakt for en slik dings? aldri handla fra dx før:O

 

http://www.dealextreme.com/p/bicycle-steel-chain-breaker-repair-tool-26289 fant den, den du tenkte på?

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Har en Bianchi Doss MTB, er vel en av innstegsmodellene (husker ikke helt modellnummeret, kostet vel et sted mellom 8-10.000 ny) hvis man kan kalle det slik. Det er en 2005 modell som jeg har hvert veldig fornøyd med, ergonomien passer meg veldig godt, vegrer meg derfor på å tenke på ny, da jeg er usikker på om jeg får samme ramme ergonomien på en en ny Bianchi (er vel ikke lette å få tak i, i Norge?).

 

Kan vel si at bruken har vært varierende fra 2.000-5.000km i året helt frem til i våres. Da begynte det å komme noen fryktelige knirke lyder fra kranken under litt belastning (når jeg trikker litt til), ved helt rolig sykling er det nesten som normalt. Det ser også ut som den er litt skjev når trår pedalene rundt, men kan ikke merke noe slakk. Så det jeg håper noen her inne kanskje vet noe om, er hva dette kan være.

 

Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med dette, selv om det skjedde i våres er vel en kombinasjon av at jeg har hatt veldig mye og gjøre og at jeg er redd for at jeg må bytte hele kranken som høres ut som er en dyr affære for en student.

 

Noen som har noen tips å komme med? Noen som kjenner til kostnadene for en ny krank? På tide å bytte sykkel når den har gått et sted mellom 20-25.000km? Det er bare låsen på demperen som har låst seg av andre ting.

 

MVH

UNSCCapone

Endret av UNSCCapone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...