Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folkens,

jeg lurer på en ting, jeg har gått service og samferdsel, salg, service og sikkerhet på videregående.

så fikk jeg jobb som vekter, men lurer på om jeg kan gå eventuelt et halvt år på skole for å ta fagbrev?

har hørt om en som ikke fikk lærlingeplass så gikk han på skole i et havlt år og han gikk opp i fagprøven?(det var ikke vekter yrket, elektrikker)

Lenke til kommentar

Folkens,

jeg lurer på en ting, jeg har gått service og samferdsel, salg, service og sikkerhet på videregående.

så fikk jeg jobb som vekter, men lurer på om jeg kan gå eventuelt et halvt år på skole for å ta fagbrev?

har hørt om en som ikke fikk lærlingeplass så gikk han på skole i et havlt år og han gikk opp i fagprøven?(det var ikke vekter yrket, elektrikker)

Hvordan ta fagbrev

Det er to måter å oppnå et fagbrev i vekterfaget på. Den ene er å først fullføre grunnkurs og videregående kurs I innen salg og service på videregående skole, for så å gå to år i en godkjent lærebedrift som lærling. I disse to årene vil du lære deg sikkerhetsfaget gjennom å kombinere teoretisk kunnskap med praktisk arbeid.

 

For personer som kan dokumentere minimum fem års tjeneste som vekter, er det mulig å ta fagbrev som privatist. Du må først ta tverrfaglig eksamen i salg og service for så å kunne gå opp til fagprøve i vekterfaget.

 

Kilde: http://www.vekterskolen.no/index.php?id=103382

Lenke til kommentar

Folkens,

jeg lurer på en ting, jeg har gått service og samferdsel, salg, service og sikkerhet på videregående.

så fikk jeg jobb som vekter, men lurer på om jeg kan gå eventuelt et halvt år på skole for å ta fagbrev?

har hørt om en som ikke fikk lærlingeplass så gikk han på skole i et havlt år og han gikk opp i fagprøven?(det var ikke vekter yrket, elektrikker)

 

Har ikke hørt om denne ordningen. Tok selv fagbrevet etter å ha vært lærling, og det er åtte år siden. Et halvt år som vekter før man går opp til fagprøve høres svært lite ut.

Fordelen du har med å ha gått skolegang er at du slipper å ta tverrfaglig eksamen etter fem år, noe de uten skolegang må ta.

Lenke til kommentar

Angående kjøretillegg/godtgjørelse.

 

Jeg jobber man-fre 8-16 og har en 52 km lang vei til jobb (49min kjøretid ish).

 

På vei til jobb må jeg i tillegg passere en bomstasjon TIL jobb og enda en TILBAKE fra jobb noe som resulterer i en ekstra 40kr per dag.

 

Har vi som jobber i Securitas da rett på kjøretillegg eller godtgjørelse for dette?

 

http://miniforetak.no/satser-og-tall/870-statens-satser-for-kjoregodtgjorelse

 

Arbeidsgiveren min sier at det eneste vi kan gjøre er å skrive kjøretid på skattekortet for å få litt fradrag i skatt.

 

Det stemmer. Du får fradrag på skatten. Så vidt jeg vet står det ikke noe i overenskomsten for vektere at man skal får noe igjen for dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei alle sammen!

 

Har skummet igjennom en del innlegg og ser at det er mange som lurer på ting vedr. vekterutdanningen.

Er det mange her som har tatt vekterkurs som føler at de kan det de trenger for å jobbe med sikkerhet ?

 

Jeg tok vekterkurs for over 7 år siden og har fulgt med på hva vekterkursene inneholder til enhver tid. Jeg synes utdanningen mangler en del vesentlige momenter som er viktig å ha med. I dag jobber mange vektere med relativt utsatte oppdrag der de er utsatt for mye. Alle landets dørvakter ( med unntak av østfold) jobber i dag som ordensvakter med kun vekterkursene i bagasjen.

 

Jeg mener vekterutdanningen kunne hatt med elementer av 1. Bruk av håndjern ( mange har dette i tjeneste, men kan ikke anvende de riktig), 2. arrestasjonsteknikk, 3. praktisk juss,4. konflikthåndtering og 5. Førstehjelp.

Endret av Herr Brun
Fjernet den delen av innlegget som var reklame
Lenke til kommentar

Jeg synes vekterkursene fint dekker det man absolutt bør kunne. Det viktigste mener jeg er paragrafene i straffeloven (nødrett, nødverge, fersk gjerning, ferske spor), deretter konflikthåndtering, førstehjelp osv. Bruk av håndjern og arrestasjonsteknikk har jeg aldri hatt bruk for i mine snart åtte år i yrket. Slik opplæring er mer relevant for arrestforvarere, fengselsbetjenter, tollere og grensekontrollører.

 

Fagbrev er selvfølgelig et alternativ for de som ønsker en solid kompetanse innen faget.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Jeg synes vekterkursene fint dekker det man absolutt bør kunne. Det viktigste mener jeg er paragrafene i straffeloven (nødrett, nødverge, fersk gjerning, ferske spor), deretter konflikthåndtering, førstehjelp osv. Bruk av håndjern og arrestasjonsteknikk har jeg aldri hatt bruk for i mine snart åtte år i yrket.

 

Fagbrev er selvfølgelig et alternativ for de som ønsker en solid kompetanse innen faget.

Det kommer helt ann på hva man jobber med. På grunn av endring av utdannelsen har nå ordensvakter kun vekterutdannelse, til tross for at de aller fleste ordensvakter har håndjern og bruker dette aktivt når det er bråk med fulle gjester. Dette er farlig for rettssikkerheten fordi personene som blir utsatt for maktbruk av dørvakter uten kompetanse på dette området er utsatt for en unødvendig risiko.

 

Det er veldig ålreit at du ikke har hatt bruk for dette, men husk at det finnes vektere og dørvakter som fint kunne trengt litt opplæring i blant annet dette :)

 

Ha en fin natt videre! :)

Lenke til kommentar

Spørs hvilket selskap du er ansatt i (noen få har unntak).

Og ja, de fleste vaktselskap anser en stilling som ordensvakt i et annet selskap som konkurrerende.

 

Nøkkelordene beeing: sikkerhet, vakt, vaktbransjen.

 

 

Nesten litt som at du ikke kunne jobbet for McDonald's, om du besitter en stilling hos BurgerKing.

Endret av Lady_A
Lenke til kommentar

Er det noen her som vet om vekterfirmaet jeg jobber for kan si noe på om jeg jobber som dørvakt i helgene? I kontrakten min står det at jeg ikke kan jobbe for konkurerende bedrifter som driver med vaktvirksomhet.

Jeg er jo ansatt ikke ansatt i noen konkurerende bedrift?

Min arbeidsgiver ser helt at jeg ikke jobber som dørvakt. Ikke engang i offentlige vaktselskaper som ikke er i direkte konkurranse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser Oslo tinghus lyser ut stilling som sikkerhetsbetjent nå. Noen som har søkt på noen av disse offentlige stillingene og vet ca. hva som kreves av erfaring osv?

Det er også tre ledige stillinger på Forsvarsdepartementet. I utgangspunktet ønsker de mye erfaring fra relevant jobb. Jeg vet at Stortinget krever fagbrev innen sikkerhetsfaget og sikkerhetsklarering.

Lenke til kommentar

Forsvarsdepartementet var litt tydeligere i hvilke kvalifikasjoner som kreves. Men regner med at alle disse offentlige sikkerhetsvakt-stillingene er passe ettertraktet og nåløyet er lite. Personlig har jeg nok ikke vært lenge nok i gamet.

 

Har du søkt på noen av disse?

Har ikke søkt. Jobbet flere år som sikkerhetsvakt i Forsvaret, og jobber nå på et Universitet. Skulle gjerne søkt, men bor for langt nord. Har hatt fagbrev som vekter i snart åtte år nå. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...